Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn og hører over alt at barnet bør sove ute i vogn på dagtid, og at det bør få minimum èn trilletur på 40 min - 1 time daglig.

..hvorfor det? Mulig jeg spør dumt, men jeg vet helt ærlig ikke hvorfor baby bør sove ute, eller hvorfor de bør ha lang trilletur daglig.
Hjelp meg gjerne med å bli litt klokere 🙂

Anonymkode: bc6c3...57f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådet om å sove ute er vel bare fordi mange babyer sover bedre da?

Anonymkode: c3033...36c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en nyfødt som HATER vogna. Mao. blir det maks 10 min. lange trilleturer. Hn lever enda uten å få 40-60 min daglig lufting ute. Ikke overtenk alt, og gjør det som fungerer for dere.

Derimot elsker hn bil, så kjører litt tur slik at den lille kommer seg ut av huset minst én gang om dagen

Anonymkode: 124d4...681

• Liker 1
Skrevet

Barnet har behov for frisk luft, men ikke nødvendigvis trilletur. Mor har, som andre voksne, behov for en times bevegelse hver dag. En passe lang trilletur blir to fluer i en smekk.

Anonymkode: b77b9...74d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg venter mitt første barn og hører over alt at barnet bør sove ute i vogn på dagtid, og at det bør få minimum èn trilletur på 40 min - 1 time daglig.

..hvorfor det? Mulig jeg spør dumt, men jeg vet helt ærlig ikke hvorfor baby bør sove ute, eller hvorfor de bør ha lang trilletur daglig.
Hjelp meg gjerne med å bli litt klokere 🙂

Mange barn sover bedre ute i frisk luft 😊

Jeg gikk mye turer men det var mest for min egen del. Fysisk og psykisk helse… 

Ellers sov barnet ute i vogn på verandaen. Har sovet ute i vogn både sommer og vinter 😊

Anonymkode: 967c9...615

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for oppklarende svar, alle sammen! 🙂 
Vi får vinterbaby og jeg er litt spent på hvordan det blir å gå trilleturer på snølagt føre. Vi har ikke kjøpt den mest robuste vognen, hehe. Men tar til meg det ene tipset ovenfor og skal ikke overtenke dette for mye 🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for oppklarende svar, alle sammen! 🙂 
Vi får vinterbaby og jeg er litt spent på hvordan det blir å gå trilleturer på snølagt føre. Vi har ikke kjøpt den mest robuste vognen, hehe. Men tar til meg det ene tipset ovenfor og skal ikke overtenke dette for mye 🙂 

De skal jo uansett ikke sove ute når det er for kaldt og de er så små. Jeg får vinterbaby selv nå og kommer nok ikke til å legge babyen ut de første mnd..

Men det funker også fint for mange med bæresele når man skal ut å gå (så lenge vær og vind ikke er for kald siden de ikke er skjermet like mye i ansiktet der). 

Du finner ut hva som passer ditt barn 😊 Man må ikke legge barnet ut.. mange sover godt inne, noen hater vogn, andre elsker vogn.. noen sover godt uten bevegelse, andre må trilles for å sovne 😅

Ta det som det kommer. 

Anonymkode: 967c9...615

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri hørt om. Vi gikk ut når vi ville, og var inne når vi ville. 

Anonymkode: 53f41...a3a

• Liker 1
Skrevet

Gå ut når du vil. Nordmenn er besatt av at man mååååå ha frisk luft hver dag. Men har man det fint inne så vær inne. Det er bare bra å bevege seg, men noen ganger lar det seg ikke gjøre om vinteren feks og alternativet er bevegelse inne (evt senter). her blir det fort -15- 20, da er det ikke noe å gå ute etter med en baby, kun til og fra bil. 

Anonymkode: ab612...5ab

Skrevet

Jeg trillet en til to timer hver formiddag. Mest fordi jeg trengte frisk luft og å komme meg ut selv 🙂. Fin trim er det også 🙂. Ble kjent med andre mødre som var ute og trillet også, så det var koselig. Hadde sovebaby, så han sov uansett hvor han lå.

Anonymkode: eaba5...85b

Skrevet

Jeg hadde en tanke om at å sove ute var bra. Men når jeg selv fikk barn turde jeg ikke..ja pga av at de er alene ute i vogna, insekter osv. Jeg følte ikke det var trygd nok.

Men jeg gikk heller tur med barnet, i frisk luft. 

Gjør det du føler er best for deg og ditt barn. 

Anonymkode: 54715...47c

Skrevet

Da min sønn var baby, hadde han svært dårlig søvn. På dagtid sov han kun 20-30 minutters dupper, mens en venninnes jevngamle baby kunne sove både 2 og 3 timer! Eneste gangene min baby sov lenger, var hvis han lå i en barnevogn i bevegelse. Da kunne han sove hele turen. Så jeg gikk og gikk, lange turer med han i vogn. Frisk luft på oss begge, god søvn på barnet og trim for mor (meg).

Min baby hadde ingenting i mot å ligge i barnevogn, men jeg leser i blant her på KG at enkelte barn misliker å ligge i vogn. Du må bare prøve og se hva din liker. Pass på å ha en god vognmadrass i vognen. Den som følger med er ofte hard og vond å ligge på.

Anonymkode: 6b1b3...42b

Skrevet

PS! Du kan klippe til et saueskinn (ekte ull) og legge det i bunnen av vognen. Det er mykt og det varmer, siden du skriver du skal ha vinterbaby. Saueskinnet kan ligge i vogna året rundt.

Anonymkode: 6b1b3...42b

Skrevet

Eldstemann sov kun på trilletur, så vi gikk laaange turer hver dag. Yngstemann sov best i egen seng, så da ble det kortere og færre turer. Begge deler funker :)

Anonymkode: bbc0e...48c

Skrevet

Jeg stresset mye over den utetiden med første. Helt unødvendig. Vi endte med at han tok de første lurene i babynest de første ukene, deretter lå han litt i stua i vogn eller ved siden av meg i senga om jeg også trengte en dupp. Når han ble så stor at jeg var komfortabel med å være i et annet rom mens han sov, sov han i senga si. 

De gangene han skulle sove ute,stresset jeg fryktelig mye pga vanskelig plassering av vogn og tilgjengelighet. Hvis vi gikk tur, sovnet han gjerne etter halve turen og våknet igjen når vi stoppet. 

Andre barn vil være nesten avhengig av å trilles for å sovne. Min var ikke det, men våknet av endring. Han sover fortsatt best og lengst de gangene vi tar dupp sammen i dobbeltsenga (22 mnd nå). 

Finn din greie! Trenger du tur? Gå tur! Gitt at baby trives. Trenger du sove mens baby sover? Sov! Trenger du gå tur men baby hater vogn? Prøv bæresele eller gi babyen til pappa og luft hodet alene.♥️ babyen klarer seg helt fint

Anonymkode: f100d...7b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnet har behov for frisk luft, men ikke nødvendigvis trilletur. Mor har, som andre voksne, behov for en times bevegelse hver dag. En passe lang trilletur blir to fluer i en smekk.

Anonymkode: b77b9...74d

Bæretøy er jo vel så fint i starten😊

Frisk luft er jo godt for alle, babyen vet det ikke enda, men det gjør bare godt for kropp og sjel. Og særlig for mor, viktig og godt både å bevege seg og å komme utenfor husets fire vegger, som man ser ekstremt mye av den første tiden med spedbarn. Kommer man fra en jobb og over i permisjon feks er overgangen veldig stor. Fra et aktivt liv til et liv nær sagt lenket til sofaen med puppene ute. Så å få til en tur ut hver dag, hvorenn lang eller kort, er godt for psyken.

Begge våre sov i vogn, ble trillet i søvn, faktisk FORDI det tvang oss ut på tur og i bevegelse. Veldig lett å ellers droppe det i søvnmangel og utslitthet. Men da tror jeg man kan bli litt sprø tilslutt.

Men, viktig poeng, dere MÅ ikke ut. Du velger jo hva du vil :) Ingen dør av å være inne. Men mtp muligheter for depresjoner etc etter fødsel så vil nok det å komme seg litt ut være en positiv faktor. Men man kan jo bare se det an, har dere det superfint med å bare være inne, så vær inne liksom. 😊

Anonymkode: 3770a...f4b

Skrevet

Det første du bør gjøre er å slutte å overtenke, bruk sunn fornuft så går dette kjempe fint. 

Trilleturer er godt for foreldrene, komme seg ut få frisk luft, klarne tankene litt. 

Frisk luft er heller ikke farlig for babyen. 

Fikk desember barn selv og hn var ute nesten fra begynnelsen av. 

Par lag med ulltøy, saueskinn i en voksi pose, lue og votter. Skjekket regelmessig om babyen var varm/kald. 

Hn sov også ute med babycall. Bor ikke midt i byen og heller ikke noen "farlige dyr som er rundt her. Så var ikke noe problem. 

Anonymkode: 7f2b5...51c

• Liker 1
Skrevet

Eldste sov i vogn i bevegelse eller på meg.

Trillet derfor en tur på 2-3 timer hver dag for å unngå å sitte på ræva i sofaen døgnet rundt.

Yngste sov ikke i vogn, kun i armene mine (heller ikke i bæresele) og det ble derfor minimalt med trilling i den permisjonen.

Anonymkode: 53055...150

Skrevet

Jeg hadde ikke noen traumatisk fødsel, men likevel var kroppen såpass "banket" etterpå at tur var uaktuelt i starten. Jeg tenker at det er mye viktigere å lytte til egen kropp, enn at man må gå den turen. Selvfølgelig er det sunt å bevege seg når man er i form til det, men det hender fremdeles at datteren vår får duppen sin i senga vår. Hvis jeg er sliten, tror jeg det er bedre at jeg får hvilt litt mens hun sover.

Har også hatt baby på vinteren, og det er kaldt der vi bor. Enig i at det er lurt med saueskinn, varm vognpose, og  gjerne et ullteppe over der og. Kle baby i gode ullplagg (om baby tåler det, vi kunne ikke ha ull rett på huden). Da kan du få det lunt og godt selv om det er kaldt ute. Balaklava er gull. 

Anonymkode: e332b...761

Skrevet

Dette er jo helt individuelt. Min gutt har ikke sovet noe særlig ute, vi bor i by og da synes jeg ofte det er for mye støy - de sover også inne i bhg.

Trilleturer begynte jeg med da jeg følte meg i form og det tenker jeg er positivt for både mor og barn 😊

Få tak i saueskinn og voksipose til vogna så ligger den lille veldig varm og god oppi der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...