Gå til innhold

Hvorfor skal jeg kjøre på henne gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger kjørt ei venninne til legen, på butikken osv gratis. Det koster bensin og bom. Har aldri tenkt å ta betaling. 

Forrige helg spurte jeg om hun kunne bake en bløtkake til min 40 årsdagen. Det kunne hun. Men ville ha betalt for ingrediensene . Hun har kanskje ikke en veldig romslig økonomi, men hun er ikke fattig heller. Drar til frisøren hver 6 uke. Er ute med venner og drikker øl iallefall 1 gang i måneden. Reiser til Syden hvert år. Så skjønner ikke helt at hun ikke hadde råd til å betale for kaken.

Nå i kveld ringte hun og spurte om jeg kunne hente henne etter tannlege timen på Torsdag og kjøre henne hjem. Hun skulle skjære i tannkjøttet og fikk da smertestillende og kunne ikke kjøre hjem. 

Blir det frekt å si at jeg vil ha betaling for bom og bensin?

Eller blir det dumt? Når jeg er på besøk til henne så hender det jo at hun serverer noe godt til kaffen eller av og til middag . Og hun er sjelden til meg og får servert noe pga jeg bor i 4 etg uten heis og hun er plaget med knærne 

Anonymkode: 30bd1...676

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bli like smålig som henne, jeg hadde aldri tatt betalt for bom og bensin i sånne tilfeller.

Anonymkode: 92d4b...6c7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok reagert... men kommer litt an på hvordan vennskapet er ellers, om det alltid blir skjevt, om du føler hun bruker deg...

Anonymkode: e6401...7ce

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok reagert... men kommer litt an på hvordan vennskapet er ellers, om det alltid blir skjevt, om du føler hun bruker deg...

Anonymkode: e6401...7ce

This

Anonymkode: 7e903...4df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun egentlig ikke har så lyst til å bake bløtekake, det er litt styr, da, med sukkerbrød, krem og greier (og mange som ikke liker det, heller). Og så mye annet godt man kan bake!!! 

Men uansett, er det en god venninne som bidrar med noe, så bare kjør/hent henne hvisndet passer, og betal for de ingrediensene. Den kaka er jo flere timers arbeid. 

Anonymkode: 5462d...896

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har mange ganger kjørt ei venninne til legen, på butikken osv gratis. Det koster bensin og bom. Har aldri tenkt å ta betaling. 

Forrige helg spurte jeg om hun kunne bake en bløtkake til min 40 årsdagen. Det kunne hun. Men ville ha betalt for ingrediensene . Hun har kanskje ikke en veldig romslig økonomi, men hun er ikke fattig heller. Drar til frisøren hver 6 uke. Er ute med venner og drikker øl iallefall 1 gang i måneden. Reiser til Syden hvert år. Så skjønner ikke helt at hun ikke hadde råd til å betale for kaken.

Nå i kveld ringte hun og spurte om jeg kunne hente henne etter tannlege timen på Torsdag og kjøre henne hjem. Hun skulle skjære i tannkjøttet og fikk da smertestillende og kunne ikke kjøre hjem. 

Eller blir det dumt? Når jeg er på besøk til henne så hender det jo at hun serverer noe godt til kaffen eller av og til middag . Og hun er sjelden til meg og får servert noe pga jeg bor i 4 etg uten heis og hun er plaget med knærne 

Hun får ta drosje. Når hun er så gnien at hun ikke kan bake en kake etter at du har drevet gratis transport av henne i stort omfang, så får hun få beskjed om at dette ikke er greit. 
Har du sagt ja til å kjøre henne på torsdag, så sier du når dere er fremme at du ikke har anledning til å kjøre henne gratis lengre. En ting er bom og bensin, men har du tenkt på at du betaler forsikring etter hvor mye du kjører? Og slitasje på bilen? 

Anonymkode: 61a31...f2d

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke jeg ville kjørt henne gratis hvis hun må ha betalt for en kake til min 40-årsdag. Da er man ikke så nære venner at man er gratis sjåfør.

• Liker 35
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var timingen for når du spurte, i forhold til når du trengte kaka? Kan det tenke seg at hun kanskje ikke hadde så mye penger igjen på konto, og derfor ønsket at du skulle betale? Er ikke alle som tør å si at de har dårlig råd frem til neste lønning kommer. 

Anonymkode: f63ad...36e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er jo ganske dyrt i disse dager, men det er jammen bensin og bom også...

Endret av Følermeddeg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen grunn til å bli like gnien. Enten sier du nei, eller bær en rasere person.

Anonymkode: 8c048...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kjørt på noen gratis. Hadde vel heller ikke kjørt på noen for penger heller. Vil ikke i fengsel for drap eller forsøk på drap...

Anonymkode: e3a76...539

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det ikke noe bedre med deg selv med å være gnien på kjøringen. Det kan like gjerne være selskapet og støtten som kjøreturen hun faktisk har behov for. 

Jeg forstår at du reagerer på at hun ikke kan ta med en kake i selskapet uten at du betaler for ingrediensene. Men ikke synk ned på samme nivå. 

Anonymkode: 42a71...209

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hadde vært uaktuelt å kjørt rundt på folk som ikke kan gi en dritt tilbake. Bil er dyrt. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar med en fleipete tone "går vel opp i opp med bensin og bom, tror du ikke?" så ser du hvordan hun reagerer på det. 

Anonymkode: f4004...1dd

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke synke på samme nivå er nå så, men jeg hadde oppriktig slitt med å skulle fortsette å kjøre rundt på henne som ingenting. Får du til å ta en prat med henne om det? "Jeg ble litt overrasket over reaksjonenen din da jeg spurte om kake. Jeg kan selvfølgelig betale, men det overrasket meg fordi jeg trodde det var slikt vi gjorde for hverandre. For eksempel avkrever ikke jeg deg for bom, bensin, forsikring og verditap på bilen min når jeg gjør kjøretjenester for deg, så jeg trodde kanskje dette var en sammenliknbar situasjon, eller?"

Anonymkode: 3c87b...10c

• Liker 17
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gnager på vennskapet, så med mindre du greier å la det gå helt på ekte, så må du nesten ta det opp. 

Jeg synes det burde gå opp i opp, kake mot kjøring, men samtidig er jo kake en større engangssum. Eller kanskje hun er sliten og ikke orket å bruke mange timer på baking? Hun har jo noen helseutfordringer når hun ikke kan gå i trapper, så mulig å stå og bake ikke er ideelt?

Jeg ville snakket åpent med henne. 

Anonymkode: 6a23b...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, hun er frekk! Ikke bare det at du kjører rundt på henne uten at hun betaler (her er du litt dumsnill), men at hun ikke kan spandere ingrediensene til en kake til din 40-årsdag er skikkelig smålig!

Jeg kunne nok også funnet på å spørre om penger til ingredienser hvis jeg hele tiden ble spurt om å bake kake, men heldigvis er jeg ikke så god til å bake, så de få gangene noen spør, lager jeg en enkel kake for egne penger 😅

Anonymkode: 18b9f...d33

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir servert middag og kaffemat hos henne til vanlig, og du kjører henne en gang iblant, så går vel det litt opp i opp? 

Sånn sett er det ikke urimelig at du betaler for kakeingrediensene. 

Anonymkode: b3415...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...