Gå til innhold

Walmart i Norge – Kan det senke dagligvareprisene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagligvareprisene i Norge er høye, og vi kjenner alle på det i lommeboka. Hva om Walmart, kjent for lave priser, kom til Norge? Kanskje det kunne gi oss billigere matvarer og økt konkurranse?

Det er ikke sikkert Walmart faktisk kommer, men tanken er interessant. Hva tror dere – kunne dette være løsningen på de høye prisene?

Anonymkode: 7f648...b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lidl overlevde ikke, så hvordan skal Walmart?

Anonymkode: 615bf...8d9

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kommer ikke til å fungere. Vi har 4 store kjedereaksjon, som eier nær sagt hele salgskjeden fra bonde til forbruker.

Walmart skal etablere seg i Norge og de er kjent for og være billige, da er de først nødt til og bygge opp hele organisasjonen fra grunnen av dette koster penger, skaffe folk med mye høyere lønninger enn de er vant med (Her i landet kan de ikke bedrive sosial dumping).

Videre må de ha ett sted og selge fra, og skal de satse så må de på steder som er attraktive og folk faktisk bor, dette koster enda mer.

De må selge varer som folk er kjent med, ikke ihjelsprøyta varer som er fulle av Gud vet hva= lavere inntjening pr solgte vare.

Anonymkode: e5bc1...3fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Verken Iceland, Lidl eller Walmart vil kunne konkurrere i Norge når de ikke kan importere egne merkevarer uten store tollavgifter.

Anonymkode: 90ca1...ac1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Men tilogmed helt vanlige nordmenn som var innom Lidl var jo furtne fordi de ikke hadde Gilde pølser, Stabburet leverpostei og Toro supper... Fysjameg, kan ikke spise tysk mat. Var jo like mye de norske forbrukerne sin skyld at Lidl ikke overlevde. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg håper walmart kommer til Norge fordi det er sjanse for å få litt flere amerikanske matvarer. Reese prezel,jelly belly, større utvalg av m og m. Men om det innebærer dårlige arbeidsvilkår, er det ikke verdt det 

• Liker 1
Skrevet

Wallmart har prøvd å etablere seg i Europa (Tyskland, tror jeg?) men de fant ut at det lønnet seg ikke med minimumslønn i Europa. Det er et annet system i USA, der Wallmart betaler sine ansatte mindre enn "minimum living wage" men staten USA sponser Wallmart med å betale "benefits" til Wallmart ansatte. Altså, de er i fult jobb men de tjener så mye at de må på NAV, hvis det var i Norge. Jeg er veldig usikker om det ville vært lønnsomt for forbrukere i det hele tatt, for det betyr jo bare at du betaler resten av vareprisene gjennom skatt. 

Anonymkode: 0a3fb...e7c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Laraa skrev (23 minutter siden):

Jeg håper walmart kommer til Norge fordi det er sjanse for å få litt flere amerikanske matvarer. Reese prezel,jelly belly, større utvalg av m og m. Men om det innebærer dårlige arbeidsvilkår, er det ikke verdt det 

Med prispåslag pga tollbarrierer /importvern.

Anonymkode: deb43...fcb

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, newman01 said:

Men tilogmed helt vanlige nordmenn som var innom Lidl var jo furtne fordi de ikke hadde Gilde pølser, Stabburet leverpostei og Toro supper... Fysjameg, kan ikke spise tysk mat. Var jo like mye de norske forbrukerne sin skyld at Lidl ikke overlevde. 

Jeg vil faktisk ta norske forbrukerne i forsvar her. Jeg ser det vinkles ofte slik at det var få som handlet på Lidl, men grunnen til at det var så få som handlet på Lidl - er jo plassering, beliggenhet til Lidl butikkene. De var alltid plassert "in the middle of nowhere". Og grunnen til at Lidl ikke klarte å skaffe seg bedre tomter eller lokaler enn som så, er jo at alle kremtomter i Norge er allerede kjøpt av Rema og Coop-gruppen. De har så og si monopol og de krever også at nabo-eiendommer ikke leies til konkurrenter. Jeg vil påstå at det er primært det som ble problemet til Lidl, og ikke forbrukere. 

Om du hadde Lidl satt opp rett ved siden av din lokale Rema eller Coop Extra, ville utfallet blitt noe helt annet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lidl overlevde ikke, så hvordan skal Walmart?

Anonymkode: 615bf...8d9

Flere grunner: 

Lidl overlevde ikke fordi Tysk bedriftsmentalitet ikke fungerer i Norge. Amerikanske Walmart er mye mer i samsvar med hvordan Nordmenn tenker.

Lidl slet fordi konseptet var bygd på EMV: Nordmenn er mye mer trent på EMV nå enn når Lidl prøvde seg. Walmart er også mindre låst til EMV.

Lidl forlot Norge først og fremst fordi konseptet deres ikke fungerte i Norge og Lidl utvanner ikke merkevaren fra den grunnleggende markedsposisjonen. Walmart har ikke denne strenge bedriftsideen

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De var alltid plassert "in the middle of nowhere".

Dette er en fundemental del av Lidl sin forretningsstrategi, som du kan se generelt i Europa. 

Den fikk noen spesielle utfordringer i Norge, som har større grad av regulering rundt dette, men Lidl brukte veldig mange ekstra millioner for å kunne komme rundt dette, bare for å rendyrke sin butikkstruktur.

Skrevet

Det er dødfødt med Norges toll på utenlandsk mat. Denne tollen skulle liksom beskytte norsk landbruk og andre næringsinteresser. Men som resultat har dette bare sørget for at noen familier har fått monopol på hele næringskjeden innen dagligvarer. Og vi har, pga manglende konkurranse, fått Europas dårligste og dyreste matvarer. Vi ser forskjellen bare med å reise til Sverige. Franske delikatesser til overkommelig pris. Samme med italienske. Kjøtt fra diverse EU land, som folk her hjemme blir lurt til å tro er halvbedervet og full av antibiotika. Men som i virkeligheten er kvalitet du aldri får her. Og så har vi kjempegod og billig Hollandsk ost, så smaksrik at norsk ost knapt har smak i det hele tatt (med unntak av Jarlsberg) . Mye av dette kjøpes på Lidl. 

Men, vi har som Nord Korea, bestemt oss for å stenge grensene og heller gå glipp av alt dette. 

Anonymkode: 6c51e...04e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Minitroll skrev (13 timer siden):

Det viktige her er å være klar over at Walmart er et børsnotert selskap med investorselskapet blant eierene. Oljefondet trakk seg ut pga etikk, ikke avkastning. 

Så selskapet vil kreve en høyere lønnsomhet enn Norske kjeder, selv om det neppe vil bety nevneverdig i kostbildet. Detaljvaremarkedet er 100% volumstyrt og det er en funksjon av kapital.

• Liker 1
Skrevet

Var på Walmart i USA og de hadde ikke mat i det hele tatt. Ingenting ferskt, bare plastpakket ultraprosessert. Og det var tydeligvis der alle handlet, så jeg slet med å finne en butikk med ferske grønnsaker.

Anonymkode: 651c3...61a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Var på Walmart i USA og de hadde ikke mat i det hele tatt. Ingenting ferskt, bare plastpakket ultraprosessert. Og det var tydeligvis der alle handlet, så jeg slet med å finne en butikk med ferske grønnsaker.

Masse grønnsaker på Trader Joe's. Og glutenfri agurk. Og glutenfritt vann!

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Wallmart er jo ikke matvarebutikk i det hele tatt, sånn sett. Men ja, jeg synes også det var vanskelig å finne f.eks helt vanlige epler. I en matvarebutikk i USA kan du finne kuttet epler med sukker på men ikke helt vanlige epler. Men du får velge imellom 50 forskjellige kaker. :vetikke:

Skrevet

Hele systemet er rigget slik at det er tilnærmet umulig for nye aktører å komme inn på markedet. Det er nødvendig å bryte opp dagene tre aktører i mindre aktører, da spesielt Norgesgruppen. 

Anonymkode: 3e1a0...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil faktisk ta norske forbrukerne i forsvar her. Jeg ser det vinkles ofte slik at det var få som handlet på Lidl, men grunnen til at det var så få som handlet på Lidl - er jo plassering, beliggenhet til Lidl butikkene. De var alltid plassert "in the middle of nowhere". Og grunnen til at Lidl ikke klarte å skaffe seg bedre tomter eller lokaler enn som så, er jo at alle kremtomter i Norge er allerede kjøpt av Rema og Coop-gruppen. De har så og si monopol og de krever også at nabo-eiendommer ikke leies til konkurrenter. Jeg vil påstå at det er primært det som ble problemet til Lidl, og ikke forbrukere. 

Om du hadde Lidl satt opp rett ved siden av din lokale Rema eller Coop Extra, ville utfallet blitt noe helt annet. 

Her i Bergen og omegn var ikke butikkene dårlig plassert, og butikkene ble Rema 1000 etterpå, svært mange av dem har gått så det griner. Så det med beliggenhet stemte i hvert fall ikke her.

Anonymkode: efb8d...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...