Gå til innhold

Planlegger julemiddag (faktisk!) Svoger vil ha spekemat til ribba! Hæ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver så smått å penser svigerfamilien min inn på å ha familiefeiring sammen med oss og barna i år. Svoger til mannen min foreslo å ha spekemat som tillegg til ribba på julaften. Vet absolutt ingenting om spekemat og google gjorde meg bare enda mer forvirret hvor ost og druer også var med i dansen, kan vell ikke ha et brett med pålegg og frukt som tilbehør til ribba på middagsbordet?? 😬 

Anonymkode: 483d2...c2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda! Det går så fint så. Gi han fenalår å tygge på 🙂

Om det frister med salt som tilbehør til salt er jeg ikke helt sikker på, men liker han det er det ikke vanskelig å glede han.

Jeg har syltetøy under brunost og kanel på gulosten. No problem!

Anonymkode: 5dcbf...12a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Svoger til mannen min foreslo å ha spekemat som tillegg til ribba på julaften.

😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Driver så smått å penser svigerfamilien min inn på å ha familiefeiring sammen med oss og barna i år. Svoger til mannen min foreslo å ha spekemat som tillegg til ribba på julaften. Vet absolutt ingenting om spekemat og google gjorde meg bare enda mer forvirret hvor ost og druer også var med i dansen, kan vell ikke ha et brett med pålegg og frukt som tilbehør til ribba på middagsbordet?? 😬 

Anonymkode: 483d2...c2b

Det er vel ikke noe verre enn annet tilbehør. Det store spørsmålet er jo hvorfor folk fortsatt spiser ribbe på julaften? Fettete og ekkelt er det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo nesten spørre han hva og hvordan han vil ha servert spekemat til julemiddagen hvis du er usikker. 

Anonymkode: db885...ac3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Han tenker kanskje på ein buffet? 

Anonymkode: 6ae03...b12

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du er oppriktig nysgjerrig på hva forslaget hans innebærer sånn helt konkret, kan du jo spørre ham? Han vil sikkert sette pris på interessen, og du lærer noe nytt. Vinn-vinn!

Det virker derimot mer som at du ikke liker tanken noe særlig?

Anonymkode: b379b...9b2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil han ha det som en slags forrett eller samtidig med ribben? 

Gøy at du allerede planlegger jul, det gjør jeg også☺️

Anonymkode: 0668e...502

Skrevet

Vi har fat med lefser, rømme og spekemat tilgjengelig i jula, men ikke akuratt som tilbehør til middagen? Er du sikker på at han ikke mente dette mer som kos utenom? 

Anonymkode: 3cfbb...c08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er nesten like overrasket over at du måtte google spekemat som jeg er over forslaget hans i utgangspunktet...

Men spekemat skal hverken varmes eller tilberedes på noe vis, så det er et ønske jeg ikke ville hatt problemer med å etterkomme. 

• Liker 7
Skrevet

Det er helt vanlig å ha morrpølse til pinnekjøtt, så hvorfor ikke spekemat til ribba. Ved siden av medisterkaker og pølser. 

• Liker 3
Skrevet

Spekemat til ribbe? Blir ikke det smør på flesk? 

Du kan jo be han om å ta med spekematen selv. Skulle da ikke være et problem det. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo be han ta det med selv? Så står dere for ribben.

Anonymkode: 0b136...c6e

• Liker 1
Skrevet
Stor pike skrev (47 minutter siden):

Det er helt vanlig å ha morrpølse til pinnekjøtt, så hvorfor ikke spekemat til ribba. Ved siden av medisterkaker og pølser. 

Må være at han er "team pinnekjøtt" og dermed helst vil ha pinnekjøtt på julaften, men godtar at det bare er spekematen som er der.

Anonymkode: d3442...cb5

Skrevet

Gi faen. Svogeren til mannen din får ta med spekematen sin selv hvis han synes det er viktig. Jeg kan nærmest garantere at ingen andre synes det.

Skrevet

Høres bra ut! Når vi samler oss rundt bordet for å spise julemiddag pleier jeg alltid å tenke at det er for lite svin involvert. Vi har tross alt bare ribbe, medisterkaker, medisterpølser, sossiser, saus laget på ribbekraft, og marsipangris til den som finner mandelen i (g)riskremen. Spekeskinke er akkurat det vi mangler for å få litt mer variasjon i julematen her på østlandet!

/s

Anonymkode: 5e6b6...802

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Her har det kommet stadig nye ting på bordet opp gjennom, etterhvert som familien har vokst, og folk tar med sine tradisjoner. Det er bare hyggelig, og selvfølgelig fikser vi. Siste tilskudd var rødløksmarmelade, ikke så jeg at det passet inn,men der er utrolig godt med ribbe så nå lager jeg det hvert år. 

Akkurat spekemat har blitt en del av vår julelunsjtradisjon. Som nå består av grøt med mandel, flatbrød, variert spekemat, druer og dadler. 

Anonymkode: 1ce4b...a31

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare lag et fat med litt ulik spekemat. Litt honningmelon til er også godt, det søte balanserer det salte. Trenger ikke å være avsnsert. Selv elsker jeg spekemat, så hadde noen servert det også så hadde det ikke gjort meg noe 🙊 hvem bryr seg om det skulle være rart 

Anonymkode: c2665...2b2

Skrevet

Ha et lite fat med spekemat på bordet, men ikke styr med alt tilbehøret som det er vanlig å ha til spekemat. Ribbe med tilbehør er hovedrett her, spekematen er for spesielt interesserte. Dersom dette ikke er bra nok for denne svogeren: be ham om å ta med spekematen selv (det kan du forresten uansett gjøre).

Anonymkode: 01161...164

• Liker 1
Skrevet

Ost og druer har ingenting med spekemat å gjøre. Spekemat er ikke "pålegg", men spises med flatbrød og rømme.

Et forslag fra en svoger (i august) veier ikke tungt, det kan fort bli glemt innen den tid uten at du kan klandres.

Men det er jo en god ide, bare å legge på et fat, han er sikkert ikke så glad i medister og ribbe. Jeg hadde kutta ut pølsene! 

Mitt råd til deg: Inviter, og serverer 100% hva dere selv vil. Ikke gå inn i diskusjoner med andre. Vertskapet bestemmer. 

(vi har alltid lammecarré eller and. Alle er strålende fornøyd og spiser ribba si første juledag. Vi er strålende fornøyde hos andre med ribbe eller lutefisk og inviterer til and første juledag). 

Anonymkode: 14aa5...cb7

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...