Gå til innhold

Feilslått integrering og nasjonal selvgodhet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den vedvarende debatten om integrering i Norge avslører i stor grad en underliggende nasjonal selvgodhet. Det er en parallell til den liberale innvandringspolitikken som har blitt ført; begge bygger på en antakelse om at det norske samfunnet er så eksemplarisk at alle naturlig vil ønske å assimilere seg til våre verdier og livsstil. Denne forestillingen er imidlertid dypt misforstått. Verdens eldgamle og robuste kulturer, med sine hundrevis av millioner innbyggere, har liten insentiv til å tilpasse seg det norske samfunn, som i global målestokk utgjør en relativt liten og ubetydelig kultur.

Den norske innvandringspolitikken, slik den har utviklet seg over de siste 50-60 årene, kan forstås som en videreføring av landets historiske misjonsvirksomhet – en aktivitet som, som kjent, ikke alltid har hatt de mest ønskede utfall. Denne fortsettelsen av misjonsiveren er et uttrykk for en tro på at våre verdier og samfunnsmodeller er universelt ønskverdige, en tro som i beste fall er naiv, og i verste fall, arrogant.

En betydelig feil i denne debatten vært tendensen til å fremstille innvandringsspørsmålet som et moralsk anliggende. Å støtte en mer restriktiv innvandringspolitikk blir ofte synonymt med å være slem eller ond, noe de fleste vil unngå. Denne moraliseringen har ført til en polarisert diskurs hvor nyanser og rasjonell debatt ofte forsvinner, til fordel for en overfladisk godhetsterminologi som ikke tar innover seg de komplekse realitetene ved integrering og innvandring.

Anonymkode: ac5f3...41a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Den vedvarende debatten om integrering i Norge avslører i stor grad en underliggende nasjonal selvgodhet. Det er en parallell til den liberale innvandringspolitikken som har blitt ført; begge bygger på en antakelse om at det norske samfunnet er så eksemplarisk at alle naturlig vil ønske å assimilere seg til våre verdier og livsstil. Denne forestillingen er imidlertid dypt misforstått. Verdens eldgamle og robuste kulturer, med sine hundrevis av millioner innbyggere, har liten insentiv til å tilpasse seg det norske samfunn, som i global målestokk utgjør en relativt liten og ubetydelig kultur.

Se svaret under.

Den norske innvandringspolitikken, slik den har utviklet seg over de siste 50-60 årene, kan forstås som en videreføring av landets historiske misjonsvirksomhet – en aktivitet som, som kjent, ikke alltid har hatt de mest ønskede utfall. Denne fortsettelsen av misjonsiveren er et uttrykk for en tro på at våre verdier og samfunnsmodeller er universelt ønskverdige, en tro som i beste fall er naiv, og i verste fall, arrogant.

Her har du nesten helt rett, hvorfor skal vi i Norge tro at Ahmed fra landsbygda i Afghanistan som ikke har hatt ett effektivt sentralstyre siden kommunisttiden som er vokst opp med den ene krigsherren etter den andre for så og ende opp med Taliban, ønsker og leve blant nordmenn og de verdiene som vi ønsker for oss? 

En betydelig feil i denne debatten vært tendensen til å fremstille innvandringsspørsmålet som et moralsk anliggende. Å støtte en mer restriktiv innvandringspolitikk blir ofte synonymt med å være slem eller ond, noe de fleste vil unngå. Denne moraliseringen har ført til en polarisert diskurs hvor nyanser og rasjonell debatt ofte forsvinner, til fordel for en overfladisk godhetsterminologi som ikke tar innover seg de komplekse realitetene ved integrering og innvandring.

God integrering starter med at man med engang lærer språket, så vanskelig er det ikke og lære ett nytt språk. Det som er vanskelig er og lære ett nytt språk siden du aldri får bruk for det, noe vi har eksempler på her i landet, folk har bodd i dette landet i 10-13 år uten og kunne ett kløyva ord norsk (Nei, jeg sikter ikke til folk fra Midtøsten om dere tror det, men faktisk til folk fra Polen og baltikum)

Anonymkode: 0227f...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 21.31):

Jeg kan skrive under på mye av dette. Da jeg kom til Norge i 2000, var det mye fokus fra eksmannens familie, naboer og bekjente at jeg skulle ASSIMILERES - altså totalt drukne i norsk kultur og "bli norsk". Jeg ble sett skjevt på hvis jeg snakket mitt morsmål med barna, fikk masse spørsmål om hvorfor jeg gjorde det hvis vi ikke skulle flytte tilbake. Fikk kommentarer på maten, oppfordring om å gå over til norsk kosthold, masse stikk om mitt lands kultur og så videre. Dette er ikke integrering. 

Anonymkode: 16628...508

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2024 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

hva lurte du på? 

Anonymkode: c5b60...c03

Ingenting. Det var en observasjon og en kommentar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...