plomma29 Skrevet 27. august 2024 #1 Skrevet 27. august 2024 Hei! Etter en celleprøve nå i sommer fikk jeg resultat at jeg hadde høygradelige celleforandringer. Etter en sjekk i journal finner legen at jeg også hadde celleforandringer på den forrige celleprøver (som ble tatt for 5 år siden) uten at tidligere lege hadde gitt beskjed om prøveresultat. Så nå venter jeg på innkalling til kolposkopi (vevsprøve og biopsi). I det offentlige, så ventetiden er deretter. Er det noen her som har tatt kolposkopi som har noen råd og betryggende ord om inngrepet? Noe som er lurt å gjøre i forkant? Gjør det veldig vondt i etterkant? Gruer meg veldig mye, og er ekstremt bekymret for hva de kan finne i vevsprøven når jeg har gått så lenge med celleforandringer!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Skrevet 27. august 2024 Tatt celleprøver og kolposkopi ørten ganger siden 2016, og blitt konisert. å ta biopsi av livmorhalsen er ikke skummelt og ikke vondt. Du får litt bedøvelse. Bruker å ikke ha samleie de siste dagene før biopsie også får du beskjed om å ikke bade, ha samleie eller bruke tampong dagene etterpå. men veldig dårlig at du ikke ble fulgt opp etter forrige celleprøve! Anonymkode: 2803a...4f1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Skrevet 27. august 2024 Finnes mange tråder her inne om det samme hvis du søker. For meg var det verken spesielt smertefullt eller skummelt. Men ubehagelig var det. Anonymkode: 7d507...14d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Skrevet 27. august 2024 Jeg hadde vondt etter biopsien, i et par dager. Ikke ekstreme smerter, men nok til at jeg tok smertestillende. Biopsien var verre enn koniseringen. Etter koniseringen var jeg øm eller hva jeg skal kalle det, den dagen. Etter det gikk det egentlig fint. Anonymkode: 38bcc...186
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #5 Skrevet 27. august 2024 Hvis du er henvist pakkeforløp er det veldig begrenset hvor lenge du skal vente. Står beskrevet her. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/gynekologisk-kreft--handlingsprogram/forlopstider-for-gynekologisk-kreft Flytskjemaet beskriver høygrad cytologi som pakkeforløp case. Anonymkode: f36e4...a95
plomma29 Skrevet 28. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tatt celleprøver og kolposkopi ørten ganger siden 2016, og blitt konisert. å ta biopsi av livmorhalsen er ikke skummelt og ikke vondt. Du får litt bedøvelse. Bruker å ikke ha samleie de siste dagene før biopsie også får du beskjed om å ikke bade, ha samleie eller bruke tampong dagene etterpå. men veldig dårlig at du ikke ble fulgt opp etter forrige celleprøve! Anonymkode: 2803a...4f1 Ja, veldig dårlig at legen ikke fulgte opp celleprøven. Det er ikke første gangen det har skjedd ved samme legekontor dessverre. Statsforvalteren, så de er nødt å sjekke opp rutinene sine.
plomma29 Skrevet 28. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg hadde vondt etter biopsien, i et par dager. Ikke ekstreme smerter, men nok til at jeg tok smertestillende. Biopsien var verre enn koniseringen. Etter koniseringen var jeg øm eller hva jeg skal kalle det, den dagen. Etter det gikk det egentlig fint. Anonymkode: 38bcc...186 Kan det være lurt å ta smertestillende før inngrepet da, tenker du?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #8 Skrevet 28. august 2024 plomma29 skrev (23 timer siden): Hei! Etter en celleprøve nå i sommer fikk jeg resultat at jeg hadde høygradelige celleforandringer. Etter en sjekk i journal finner legen at jeg også hadde celleforandringer på den forrige celleprøver (som ble tatt for 5 år siden) uten at tidligere lege hadde gitt beskjed om prøveresultat. Så nå venter jeg på innkalling til kolposkopi (vevsprøve og biopsi). I det offentlige, så ventetiden er deretter. Er det noen her som har tatt kolposkopi som har noen råd og betryggende ord om inngrepet? Noe som er lurt å gjøre i forkant? Gjør det veldig vondt i etterkant? Gruer meg veldig mye, og er ekstremt bekymret for hva de kan finne i vevsprøven når jeg har gått så lenge med celleforandringer! Vi burde hatt en samletråd om dette på forumet. Jeg ser stadig vekk tråder om dette temaet. Jeg har vært akkurat der du er. Celleforandringer er veldig normalt når man er ung, og det er ikke uvanlig at der er litt forandringer. Derfor venter man gjerne noen år for å se om det blir verre. Det tar en god del år før celleforandringer utvikler seg til kreft (vi snakker mer enn 10 år), så det er verken livstruende eller farlig å gå med små celleforandringer over tid. Jeg fikk påvist celleforandringer som 19-åring. Gynekologen ba meg vente i et par år før eventuelle tiltak skulle gjøres. Når jeg var 21 år var ikke celleforandringene blitt noe særlig verre. Når jeg var 25 år viste det seg at det hadde blitt verre, og jeg tok vevsprøve og biopsi. Hadde da alvorlig celleforandring. Gjennomgikk konisering. Dette er en del år siden nå og tok celleprøve senest i år; HPV fri, ingen celleforandringer. Nå er dette lett for meg å si som ikke bekymret meg i det hele tatt da jeg er deprimert og driter i om jeg får kreft, men det er virkelig ingenting å være bekymret for. MANGE kvinner, og da mener jeg mange, du kjenner garantert noen, har hatt celleforandringer. Det å ha alvorlige celleforandringer er ikke farlig når det blir oppdaget. Da fikser man det. Det som er fælt er å få en kreftdiagnose. Igjen så tar det mange år før det utvikler seg til kreft. Se på det slik, du skal nå ta kolposkopi for å avdekke eventuelle celleforandringer, har du alvorlige forandringer så blir dette fikset med konisering. Svært få utvikler kreft i forhold til hvor mange som har celleforandringer. Jeg hadde ingen smerter eller blødninger etter kolposkopi. Fikk bedøvelse, heldigvis, det tror jeg er vanlig prosedyre nå hos alle gynekologer men spør om det på forhånd. Jeg hadde nektet å gjøre det uten bedøvelse. Jeg går privat. ikke la deg skremme av sprøyten, den ser skummel ut men man kjenner det knapt. Jeg vil ikke si at det gjør vondt, det er bare en rar følelse, litt som når man tar celleprøve. Man føler noen pirker en i hjernen, bare at det er i underlivet, haha. Er du bekymret for smerter kan du ta en paracet før timen. Jeg har lav smerteterskel og jeg hadde ikke vondt etterpå, men vi alle reagerer ulikt. Om du skulle ende opp med konisering så er det også en ganske grei prosedyre. Man får beroligende. Skal du ha barn tror jeg det er anbefalt å få unnagjort det før konisering. Mener legen at det kan vente et par år med konisering så er det trygt. Igjen, kreft utvikles ikke på en dag. Er ikke problematisk med å få barn når man har konisert men er litt høyere risiko for tidlig fødsel. Jeg er barnløs og skal ikke ha barn, men gynekolog ville likevel fjerne så lite som overhodet mulig i tilfelle jeg ombestemte meg. Jeg fjernet såpass lite av livmorshalsen at det er lite sannsynlig jeg vil oppleve tidlig fødsel som følge av det om jeg skulle få barn. Jeg hadde ingen smerter etter konisering heller. Merket knapt at noe var gjort. Så slapp av, pust ut, det ordner seg. Dette går kjempe fint! Anonymkode: 0f79a...079
plomma29 Skrevet 28. august 2024 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi burde hatt en samletråd om dette på forumet. Jeg ser stadig vekk tråder om dette temaet. Jeg har vært akkurat der du er. Celleforandringer er veldig normalt når man er ung, og det er ikke uvanlig at der er litt forandringer. Derfor venter man gjerne noen år for å se om det blir verre. Det tar en god del år før celleforandringer utvikler seg til kreft (vi snakker mer enn 10 år), så det er verken livstruende eller farlig å gå med små celleforandringer over tid. Jeg fikk påvist celleforandringer som 19-åring. Gynekologen ba meg vente i et par år før eventuelle tiltak skulle gjøres. Når jeg var 21 år var ikke celleforandringene blitt noe særlig verre. Når jeg var 25 år viste det seg at det hadde blitt verre, og jeg tok vevsprøve og biopsi. Hadde da alvorlig celleforandring. Gjennomgikk konisering. Dette er en del år siden nå og tok celleprøve senest i år; HPV fri, ingen celleforandringer. Nå er dette lett for meg å si som ikke bekymret meg i det hele tatt da jeg er deprimert og driter i om jeg får kreft, men det er virkelig ingenting å være bekymret for. MANGE kvinner, og da mener jeg mange, du kjenner garantert noen, har hatt celleforandringer. Det å ha alvorlige celleforandringer er ikke farlig når det blir oppdaget. Da fikser man det. Det som er fælt er å få en kreftdiagnose. Igjen så tar det mange år før det utvikler seg til kreft. Se på det slik, du skal nå ta kolposkopi for å avdekke eventuelle celleforandringer, har du alvorlige forandringer så blir dette fikset med konisering. Svært få utvikler kreft i forhold til hvor mange som har celleforandringer. Jeg hadde ingen smerter eller blødninger etter kolposkopi. Fikk bedøvelse, heldigvis, det tror jeg er vanlig prosedyre nå hos alle gynekologer men spør om det på forhånd. Jeg hadde nektet å gjøre det uten bedøvelse. Jeg går privat. ikke la deg skremme av sprøyten, den ser skummel ut men man kjenner det knapt. Jeg vil ikke si at det gjør vondt, det er bare en rar følelse, litt som når man tar celleprøve. Man føler noen pirker en i hjernen, bare at det er i underlivet, haha. Er du bekymret for smerter kan du ta en paracet før timen. Jeg har lav smerteterskel og jeg hadde ikke vondt etterpå, men vi alle reagerer ulikt. Om du skulle ende opp med konisering så er det også en ganske grei prosedyre. Man får beroligende. Skal du ha barn tror jeg det er anbefalt å få unnagjort det før konisering. Mener legen at det kan vente et par år med konisering så er det trygt. Igjen, kreft utvikles ikke på en dag. Er ikke problematisk med å få barn når man har konisert men er litt høyere risiko for tidlig fødsel. Jeg er barnløs og skal ikke ha barn, men gynekolog ville likevel fjerne så lite som overhodet mulig i tilfelle jeg ombestemte meg. Jeg fjernet såpass lite av livmorshalsen at det er lite sannsynlig jeg vil oppleve tidlig fødsel som følge av det om jeg skulle få barn. Jeg hadde ingen smerter etter konisering heller. Merket knapt at noe var gjort. Så slapp av, pust ut, det ordner seg. Dette går kjempe fint! Anonymkode: 0f79a...079 Problemet er jo nettopp at jeg har gått veldig mange år med celleforandringer uten at det er blitt sjekket, da legen ikke fulgte opp celleprøver med celleforandringer for 5,5 år siden. Altså er den siste celleprøven min som var fin tatt for ca. 9 år siden. Jeg vet altså ikke hvor lenge jeg har hatt grove celleforandringer. Kan være 1 år, kan være 5. Men bekymringen akkurat nå går på denne biopsien og vevsprøven, og jeg ville ha flere meninger enn de to jeg har spurt IRL, da de hadde veldig vondt og kjente det lenge etterpå.🙂
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 plomma29 skrev (36 minutter siden): Problemet er jo nettopp at jeg har gått veldig mange år med celleforandringer uten at det er blitt sjekket, da legen ikke fulgte opp celleprøver med celleforandringer for 5,5 år siden. Altså er den siste celleprøven min som var fin tatt for ca. 9 år siden. Jeg vet altså ikke hvor lenge jeg har hatt grove celleforandringer. Kan være 1 år, kan være 5. Men bekymringen akkurat nå går på denne biopsien og vevsprøven, og jeg ville ha flere meninger enn de to jeg har spurt IRL, da de hadde veldig vondt og kjente det lenge etterpå.🙂 Det skjønner jeg, men tror absolutt det går helt fint. Ja vi er forskjellige der nede, samme med hormonspiral. For noen kvinner er det smertefullt å sette inn (DET var det for meg!) mens for andre er det null problem. Dette er så individuelt at du kan på ingen måte vite på forhånd. Som sagt kjente jeg ingenting etterpå. Anonymkode: 0f79a...079
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå