Gå til innhold

Manne blir raskt sint, er dette normalt eller burde jeg reagere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Manne tuller med meg ofte som man kan gjøre i et forhold. Men om jeg prøver det samma tilbake blir han raskt sint, kan smelle med døra og sånt. Han tåler veldig lite. Jeg har barn fra før, som oftes går det fint. Men jeg kan se han blir lett irritert og sier nei til dem for ting som jeg synes urimelig, som i går min sønn spurte om jeg kunne kjøpe brød til toast han kunne lage hjemme. Da blir han litt urimelig, mener det kan han skaffe selv. Min sønn er 18 og går på vgs så ingen stor pengesekk. Jeg føler det er vanskelig og snakke med han, og redd for og ta opp ting i fare at han blir irritert, litt sånn man prøver og slukke brannen så han ikke blir sint. Han blir bare irritert og tar ikke selvkritikk. Føler ikke han truende men jeg merker jeg trekker meg litt tilbake for og stoppe sinne hans, noe jeg tenker dette er ikke greit. Sånn skal det ikke være. Vi har et barn felles. Hva tenker dere

Anonymkode: 4eb64...378

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke normalt og ikke greit. Man skal slippe å gå på eggeskall i hjemmet sitt. Det kan føre til kjedelige konsekvenser på sikt, spesielt for barn som vokser opp med det.

Anonymkode: 2a749...49b

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Ikke normalt, og absolutt noe du bør reagere på. 

Sinne gjennom hverdagshendelser er manipulative hersketeknikker i sin verste sort.

Det er kronisk nedbrytende og gjør at du går på tå hev rundt han og ikke tør å uttrykke deg. Du kan bli veldig underdanig av det.

Det er overkjørende og giftig å bo oppi. Og kan gå på helsen din løs tilslutt, om det ikke allerede har gjort det.

Pass på Stockholm-syndrom. Altså at du synes synd på han og føler på ekstra lojalitet mot han fordi han er slik.

Og nei, "han bare er slik" er ikke en unnskyldning for dette. Irregulært sinne er ikke greit.

Endret av Bombasi
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jo mer han føler du tillater og lar passere, jo vanskeligere blir det den dagen du virkelig reagerer. For da får du høre at *du burde sagt fra før, han har vært seg selv hele tiden, men *du har ikke sagt noe, så derfor er det plutselig *du som har et problem som ikke var der før. 

Aka gaslighting  

❤️

Endret av klarinetta
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for innspill ❤️, man tenker jo at siden han ikke virker truende eller aggressiv som man tenker er skadelidende. Jeg fikk kjøpe brød, men for og si det sånn er at han har ikke oppvokst sånn han har hatt en mor, min svigermor som bare er snill og god og lagt tilrette for han. Så virker det litt som han forventet noe helt annet av oss. Moren hans sa en gang da han ikke tålte hennes spøk selv om han startet at at du orker til meg. Da var det ikke så mye som hadde skjedd i forholdet vårt. 
Jeg så filmen det ender med oss og der jeg tenke netopp dette er ikke normalt, ikke at jeg blir slått som hun i den filmen men det fikk meg til og se ting litt annerledes ang sinnet hans som jeg kjente meg litt igjen i. Men jeg har lyst til og snakke med han, be han skaffe hjelp for sinnet sitt om vi skal ha en fremtid og vil tenke at vi nok bør bo hver for oss når den prossesen skjer. Barna skal slippe og forholde seg til dette, og han er mere urimelig mot gutta mine en jentene feks

• Hjerte 6
Skrevet

Jeg snakker av erfaring og anbefaler deg å gå !! Dette blir IKKE bedre med tiden.

Han er ikke voldelig mot oss, men kan ha et voldsomt sinne ut av ingenting. Knuser ting i huset og låser jeg inn på et rom i flere dager. Helsevesen og politi kan lite gjøre så lenge det ikke er fysisk vold dessverre.

Anonymkode: 0789d...c52

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Takk for innspill ❤️, man tenker jo at siden han ikke virker truende eller aggressiv som man tenker er skadelidende. Jeg fikk kjøpe brød, men for og si det sånn er at han har ikke oppvokst sånn han har hatt en mor, min svigermor som bare er snill og god og lagt tilrette for han. Så virker det litt som han forventet noe helt annet av oss. Moren hans sa en gang da han ikke tålte hennes spøk selv om han startet at at du orker til meg. Da var det ikke så mye som hadde skjedd i forholdet vårt. 
Jeg så filmen det ender med oss og der jeg tenke netopp dette er ikke normalt, ikke at jeg blir slått som hun i den filmen men det fikk meg til og se ting litt annerledes ang sinnet hans som jeg kjente meg litt igjen i. Men jeg har lyst til og snakke med han, be han skaffe hjelp for sinnet sitt om vi skal ha en fremtid og vil tenke at vi nok bør bo hver for oss når den prossesen skjer. Barna skal slippe og forholde seg til dette, og han er mere urimelig mot gutta mine en jentene feks

Jeg har ikke sett Det ender med oss enda, men kan anbefale å sjekke ut The maid på Netflix, der har du et eksempel på et voldelig forhold hvor han ikke slår. Den traff meg veldig, selv om min eks også var fysisk voldelig. Av erfaring kan jeg si at behandling ikke hjelper stort, min var gjennom både sinnemestring og terapi men det ble bare minimalt med bedring. Anbefaler deg også å lese tråden Ut av voldelig forhold som ligger festet under samliv og kjærlighetsrelasjoner, vil tro du kan kjenne deg igjen i mye der. ❤️

Anonymkode: 897db...9b4

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En ting jeg lurer på, og som jeg også merker jeg gruer meg til. Hvordan vil han reagere og det i seg selv burde jo være et rødt flagg. Men jeg merker det og ta dette opp, og hvordan han vil reagere. Noen tips, hvordan reagert deres mann/partner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nok en mann som ikke skjønner at kjærlighet ikke går på drivstoffet dritt. 

Han skjønner nok ingenting når du går lei og går heller. Hvilket du like gjerne kan gjøre nå som senere, for dette vil alle dine gode følelser ryke på. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Trolltunge skrev (22 timer siden):

Nok en mann som ikke skjønner at kjærlighet ikke går på drivstoffet dritt. 

Han skjønner nok ingenting når du går lei og går heller. Hvilket du like gjerne kan gjøre nå som senere, for dette vil alle dine gode følelser ryke på. 

Du har nok rett, barna mine skal ihverrtfall slippe og måtte bo med dette.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 19.17):

Manne tuller med meg ofte som man kan gjøre i et forhold. Men om jeg prøver det samma tilbake blir han raskt sint, kan smelle med døra og sånt. Han tåler veldig lite. Jeg har barn fra før, som oftes går det fint. Men jeg kan se han blir lett irritert og sier nei til dem for ting som jeg synes urimelig, som i går min sønn spurte om jeg kunne kjøpe brød til toast han kunne lage hjemme. Da blir han litt urimelig, mener det kan han skaffe selv. Min sønn er 18 og går på vgs så ingen stor pengesekk. Jeg føler det er vanskelig og snakke med han, og redd for og ta opp ting i fare at han blir irritert, litt sånn man prøver og slukke brannen så han ikke blir sint. Han blir bare irritert og tar ikke selvkritikk. Føler ikke han truende men jeg merker jeg trekker meg litt tilbake for og stoppe sinne hans, noe jeg tenker dette er ikke greit. Sånn skal det ikke være. Vi har et barn felles. Hva tenker dere

Føler du at du går på eggeskall?

Anonymkode: 11d85...805

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har du flyttet barna dine inn til en ny mann?

Anonymkode: 456f2...b22

Skrevet

Dette kan du ikke utsette barna dine for, og det er ditt ansvar som mor å forlate denne mannen.

Han blir ALDRI bedre, og å vokse opp i dette vil skade barna dine psykisk. 

Anonymkode: 4e74a...2d1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Selv om sønnen din er 18 år, så har du fortsatt forsørgelsesplikt for han ut videregående. Dvs at det er din "jobb" å kjøpe brød.

Det kan ikke være greit hverken for deg eller barna å leve i slikt

Anonymkode: df748...9b6

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...