Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig at ansatte må legge ut eller bruke privat kredittkort  Det car en sak på det for noen år siden når UD byttet til dette systemet og fagforeningene protesterte. Konklusjonen ble at arbeidsgiver ikke kan pålegge arbeidstakere "store utlegg", men akkurat hvor store de må være før det ikke er lov er uklart. UD-ansatte reiser mye og ofte på kort varsel, så det kan fort bli veldig dyrt.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/reisetid/utlegg-for-reiseutgifter/

Anonymkode: 36252...8f8

Men da er det en del av stillingen og kontrakten. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stormur skrev (1 time siden):

Dei fleste som har slikt tilbyr kredittkort gjennom jobben. Så slepp du belaste debit når du er på jobbreiser. Gå i dialog med leiar eller fagforening om saka.

Vi får tilbud om kredittkort gjennom jobb, men registreres likevel på meg personlig. 
Legger ut tog, buss ol men ikke flybillett, hotell og kursavgift. Det nekter jeg. Da må jeg bruke av buffer hver måned og det er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 9bcb4...1cf

• Liker 1
Skrevet
klarinetta skrev (10 minutter siden):

Men det er IKKE vanlig voksenatferd å plutselig pålegge en ansatt nye plikter på jobb. 

Det er heller IKKE vanlig voksenatferd å kverulere på detaljer som ikke er relevant for tråden. 

Til orientering. 

Jo. Å være en god ansatt er å være felksibel. Gode ansatte får fordeler. 
Til orientering

Anonymkode: 287d2...e9e

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Å være en god ansatt er å være felksibel. Gode ansatte får fordeler. 
Til orientering

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten, og hva stillingen omfatter. 

Hva som er en "god ansatt" må vurderes opp mot hvilke krav som legitimt kan stilles i en arbeidssituasjon. 

En ansatt som ikke har motsatt seg pålagte oppgaver, skal ikke forbigås via en subjektiv oppfattelse om å ikke være en "god ansatt". 

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Skrevet
klarinetta skrev (7 minutter siden):

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten, og hva stillingen omfatter. 

Hva som er en "god ansatt" må vurderes opp mot hvilke krav som legitimt kan stilles i en arbeidssituasjon. 

En ansatt som ikke har motsatt seg pålagte oppgaver, skal ikke forbigås via en subjektiv oppfattelse om å ikke være en "god ansatt". 

Hvis man motsetter seg ÉN liten jobbreise fordi man ikke gidder å skaffe seg kredittkort er man vrang. Hvis man da ikke spesifikt har i kontrakten at man ikke skal reise. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes mange som tilbyr gratis kredittkort. Hva er problemet? 

Problemet er antakelig at ts må bestille nå og ikke har kredittkort. 

• Liker 1
Skrevet

klarinetta skrev (1 time siden):

Det står jo at leder har fått en fiks idé, plutselig. Om det ikke står noe i kontrakten om reising, er ikke leder fri til å plutselig pålegge ansatte helt nye vilkår. 

Det vitner heller om røde flagg fra lederens side!

Det er slik TS ser saken. Det kan godt tenkes at bedriftens ledelse anser denne reisen som nødvendig. Svært få, om noen bedriftsledere påtar selskapet reiseutgifter de ikke anser som nødvendig.

klarinetta skrev (57 minutter siden):

Men det er IKKE vanlig voksenatferd å plutselig pålegge en ansatt nye plikter på jobb. 

Det er heller IKKE vanlig voksenatferd å kverulere på detaljer som ikke er relevant for tråden. 

Til orientering. 

Men hvilken jobb innebærer ikke reising i alle fall en gang i skuddåret uten at det er eksplisitt nevnt i kontrakten? Jeg ser poenget dersom det er snakk om 100 reisedøgn i året, men hvis det er snakk om 2 reisedager i året så er faktisk ikke reising en del av jobben.

Det er også helt normalt at stillingsinstruks og arbeidsoppgaver endrer seg noe over tid.

Men alle har ikke mulighet til å ha kredittkort…. Burde de blitt utelatt fra jobb og det leder bestemmer at de skal delta på? Det er ikke slik at de fleste jobber krever at en har penger på konto eller har står i situasjoner hvor de skal prioritere jobb-kredittkort før privat økonomi! 

Anonymkode: 0b8c2...e4a

Men har du forsøkt å be om reiseforskudd da? Da jeg var yngre hendte det jeg måtte det. Da hadde jeg begrenset med limit på kredittkort og det kunne være snakk om interkontinentale reiser som kostet godt over en månedslønn. Det var aldri noe problem. Dersom konsekvensen er at du ikke får reist kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver skulle gjøre seg vanskelig, i så fall ville jeg sett meg om etter ny arbeidsgiver.

For å kverrulere litt på den uthevede påstanden; for de aller fleste innebærer det å komme seg på jobb en eller annen form for pendling, med mindre du har gangavstand til jobb. Enten du kjører bil eller reiser kollektivt innebærer det som regel at du må ha penger på konto for å faktisk komme deg på jobb, fordi det er ditt ansvar at du kommer deg på jobb. Dersom arbeidsgiver dekker reisekostnadene til og fra vanlig arbeidssted vil det en ekstraordinær fordel som må beskattes.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo en fordel for arbeidstaker.

Kredittkort er gratis. Morrow gir 1-2%. TF veldig mye mer om du velger riktige restauranter. Så kombinerer du med bonusprogram på hotell og fly. Og så spiser du også gratis på arbeidsgivers regning noen dager, og slipper kostnader hjemme. 

Eneste ulempen er om arbeidstaker er så useriøs at de ikke betaler tilbake når reiseregningen er levert og korrekt. Men da er det vel uansett et sted man ikke ønsker å jobbe. 

Anonymkode: 5ece0...ad9

Jeg har ikke skrevet noe som grunngir at du skal kverulere med meg

Anonymkode: c2d50...356

Skrevet
Jdz skrev (7 minutter siden):

Det er slik TS ser saken. Det kan godt tenkes at bedriftens ledelse anser denne reisen som nødvendig. Svært få, om noen bedriftsledere påtar selskapet reiseutgifter de ikke anser som nødvendig.

Men hvilken jobb innebærer ikke reising i alle fall en gang i skuddåret uten at det er eksplisitt nevnt i kontrakten? Jeg ser poenget dersom det er snakk om 100 reisedøgn i året, men hvis det er snakk om 2 reisedager i året så er faktisk ikke reising en del av jobben.

Det er også helt normalt at stillingsinstruks og arbeidsoppgaver endrer seg noe over tid.

Men har du forsøkt å be om reiseforskudd da? Da jeg var yngre hendte det jeg måtte det. Da hadde jeg begrenset med limit på kredittkort og det kunne være snakk om interkontinentale reiser som kostet godt over en månedslønn. Det var aldri noe problem. Dersom konsekvensen er at du ikke får reist kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver skulle gjøre seg vanskelig, i så fall ville jeg sett meg om etter ny arbeidsgiver.

For å kverrulere litt på den uthevede påstanden; for de aller fleste innebærer det å komme seg på jobb en eller annen form for pendling, med mindre du har gangavstand til jobb. Enten du kjører bil eller reiser kollektivt innebærer det som regel at du må ha penger på konto for å faktisk komme deg på jobb, fordi det er ditt ansvar at du kommer deg på jobb. Dersom arbeidsgiver dekker reisekostnadene til og fra vanlig arbeidssted vil det en ekstraordinær fordel som må beskattes.

"Hvilken jobb innebærer ikke reising minst en gang i året"   En hel del? Ville vært veldig rart om jeg skulle reist i min jobb, den er meget "stasjonær". 

• Liker 1
Skrevet

Vi reiser i jobben, men har egne firmakort vi bruker som skal dekke flybilleetter, hotell, taxi , mat etc. Regning kommer til arbeidsplassen, vi fyller ut reise skjema og leverer kvitteringer

Anonymkode: b1daf...565

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i utgangspunktet enig i at smidighet og velvilje skal gå begge veier, men akkurat i dette tilfellet må faktisk arbeidsgiver legge til rette for at det skal kunne gå likviditetsmessig for arbeidstaker. Enten gjennom reiseforskudd, firmakort, separat kredittkort og muligheter for utbetaling før forfall etc. vi har sistnevnte hos oss, fungerer helt supert så lenge man er flink til å levere expense løpende

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noe som grunngir at du skal kverulere med meg

Jo. 

Arbeidsgiver kommer godt ut av en arbeidsreise økonomisk. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har opplevd dette før? Vi må legge ut selv og får pengene tilbake neste lønn. Jeg har egentlig ikke råd og går akkurat i null hver måned. Det er ikke noe poeng med å reise heller, bare en fiks idé lederen min fikk helt plutselig. Det er for å reise å være i et møte og det er det. Møtet kunne vi hatt på teams.. Det er tvang rett og slett. 

Anonymkode: d0745...4fa

Skaff deg et kredittkort og slutt å syt. Jeg vedder på at lederen biter seg merke i hvem det er som setter seg på bakbeina og hvem som er positivt innstilt til turen.

Jeg reiser endel i jobben selv. Flybilletter og hotell blir betalt på forhånd av arbeidsgiver. Tog, buss, taxi etc må vi legge ut for selv. Null problem. Jeg bruker Bank Norwegian kredittkort og får cashpoints for alle kjøp.

Anonymkode: e2fd9...925

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skaff deg et kredittkort og slutt å syt. Jeg vedder på at lederen biter seg merke i hvem det er som setter seg på bakbeina og hvem som er positivt innstilt til turen.

Jeg reiser endel i jobben selv. Flybilletter og hotell blir betalt på forhånd av arbeidsgiver. Tog, buss, taxi etc må vi legge ut for selv. Null problem. Jeg bruker Bank Norwegian kredittkort og får cashpoints for alle kjøp.

Bytt til Morrow. Da får du 1-2% i stedet for 0,5%

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen som har opplevd dette før? Vi må legge ut selv og får pengene tilbake neste lønn. Jeg har egentlig ikke råd og går akkurat i null hver måned. Det er ikke noe poeng med å reise heller, bare en fiks idé lederen min fikk helt plutselig. Det er for å reise å være i et møte og det er det. Møtet kunne vi hatt på teams.. Det er tvang rett og slett. 

Jeg tror ikke det finnes en lov der arbeidsgiver kan kreve at en ansatt betaler sin egen ARBEIDSreise, selv om ansatt får pengene tilbake senere. Jeg vet at de hadde slik praksis hos Regjeringsadvokaten før, til stor frustrasjon for nye advokatfullmektiger uten noe særlig god råd, men der fikk de vel kredittkort som de kunne betale med, for så å sette inn pengene når de fikk neste lønn.

Anonymkode: aa980...86e

Skrevet

Har du ikke bufferkonto? Kredittkort? 

Anonymkode: 4bb6b...500

Bufferkonto skal brukes på PRIVATE uforutsette utgifter. Ikke på noe jobben pålegger deg. Det skal ikke koste penger å jobbe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvfølgelig er det ikke et problem med buss og tog. Det største problemet er de svindyre flybillettene og hotellene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis man motsetter seg ÉN liten jobbreise fordi man ikke gidder å skaffe seg kredittkort er man vrang. Hvis man da ikke spesifikt har i kontrakten at man ikke skal reise. 

En arbeidsgiver kan da ikke forvente/pålegge en arbeidstaker å skaffe kredittkort for å bruke pengene på JOBBting. Ikke alle ønsker kredittkort, og ikke alle kan få kredittkort.

Skrevet

Bruk kredittkort. Da vil forfall på regning og tilbakebetaling stemme nogenlunde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi får tilbud om kredittkort gjennom jobb, men registreres likevel på meg personlig. 
Legger ut tog, buss ol men ikke flybillett, hotell og kursavgift. Det nekter jeg. Da må jeg bruke av buffer hver måned og det er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 9bcb4...1cf

Har du kredittkort så vil du jo stort sett få pengene inn på konto før forfall. Du må ikke bruke din private buffer.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det ikke et problem med buss og tog. Det største problemet er de svindyre flybillettene og hotellene.

Nå står det ingen steder i HI at turen innebærer hverken fly eller svinedyrt hotell, men det er i grunn irrelevant... Har man et kredittkort med kredittramme på 50-100.000 kr spiller det ingen rolle om man tar fly til Hong Kong eller tog til Moss. Pengene blir jo uansett refundert før forfall.

Anonymkode: 63080...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...