Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud så vanskelig noen skal gjøre seg. Sett deg gjerne på bakbeina når arbeidsgiver pålegger noe, men still deg samtidig bakerst i køen den gangen du ber om velvilje andre veien. Feks smidig arbeidstid, forfremmelse eller lønnsøkning. 

Anonymkode: 287d2...e9e

Idiot! Og totalt tankeløst svar! 

Anonymkode: 0b8c2...e4a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
klarinetta skrev (4 minutter siden):

Det står jo at leder har fått en fiks idé, plutselig. Om det ikke står noe i kontrakten om reising, er ikke leder fri til å plutselig pålegge ansatte helt nye vilkår. 

Det vitner heller om røde flagg fra lederens side!

Ja, og tenk om noen i familien til arbeidsgiver får en fiks ide og feks blir syk, og man trenger litt velvilje fra sjefen. Da er det godt å ha noen plusspoeng å gå på. 
Men typen er velkjent. "Står det ikke i kontrakten så nekter jeg" 

• Liker 4
Skrevet

Herregud så vanskelig noen skal gjøre seg. Sett deg gjerne på bakbeina når arbeidsgiver pålegger noe, men still deg samtidig bakerst i køen den gangen du ber om velvilje andre veien. Feks smidig arbeidstid, forfremmelse eller lønnsøkning. 

Jeg er i utgangspunktet enig i at smidighet og velvilje skal gå begge veier, men akkurat i dette tilfellet må faktisk arbeidsgiver legge til rette for at det skal kunne gå likviditetsmessig for arbeidstaker. Enten gjennom reiseforskudd, firmakort, separat kredittkort og muligheter for utbetaling før forfall etc. vi har sistnevnte hos oss, fungerer helt supert så lenge man er flink til å levere expense løpende

Anonymkode: c2d50...356

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Turen i seg selv, hadde jeg storgledet meg til, men å legge ut på forhånd, hadde jeg nok ikke klart! Dette er dårlig organisering av bedriften! Hadde nok måttet takke nei… 

Ja jeg pleier å gjøre det, men denne gangen var det tvang og det er ikke noe viktig vi skal gjøre en gang. 

Anonymkode: d0745...4fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig i at smidighet og velvilje skal gå begge veier, men akkurat i dette tilfellet må faktisk arbeidsgiver legge til rette for at det skal kunne gå likviditetsmessig for arbeidstaker. Enten gjennom reiseforskudd, firmakort, separat kredittkort og muligheter for utbetaling før forfall etc. vi har sistnevnte hos oss, fungerer helt supert så lenge man er flink til å levere expense løpende

Finnes mange som tilbyr gratis kredittkort. Hva er problemet? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, og tenk om noen i familien til arbeidsgiver får en fiks ide og feks blir syk, og man trenger litt velvilje fra sjefen. Da er det godt å ha noen plusspoeng å gå på. 

Ok, troll

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å hjelpes! Er du litt «enkel» eller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Noen som har opplevd dette før? Vi må legge ut selv og får pengene tilbake neste lønn. Jeg har egentlig ikke råd og går akkurat i null hver måned. Det er ikke noe poeng med å reise heller, bare en fiks idé lederen min fikk helt plutselig. Det er for å reise å være i et møte og det er det. Møtet kunne vi hatt på teams.. Det er tvang rett og slett. 

Anonymkode: d0745...4fa

Har i alle fall vært vanlig praksis der jeg har jobbet, men jeg bruker jo kredittkort for å legge ut og jeg har jo fått utleggene tilbake før regninga kommer. Det er jo egentlig bare en fordel siden det blir masse cash back og bonuspoeng av sånt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes mange som tilbyr gratis kredittkort. Hva er problemet? 

Hva har det med saken å gjøre? Hvis en ikke har en jobb hvor en pleier å reise, hvorfor skal noen da måtte ha kredittkort i tilfelle? Og ikke alle går kredittkort heller… Har de da ikke rett til å beholde jobbe sin heller da? Og tenk på folk som er lavtlønnet og ikke kan ha noe kreditt for å få boliglån etc… Lov å tenke lenger enn sin egen nese og livssituasjon ❤️🥳

• Liker 5
Skrevet
Jdz skrev (1 minutt siden):

Har i alle fall vært vanlig praksis der jeg har jobbet, men jeg bruker jo kredittkort for å legge ut og jeg har jo fått utleggene tilbake før regninga kommer. Det er jo egentlig bare en fordel siden det blir masse cash back og bonuspoeng av sånt.

Men alle har ikke mulighet til å ha kredittkort…. Burde de blitt utelatt fra jobb og det leder bestemmer at de skal delta på? Det er ikke slik at de fleste jobber krever at en har penger på konto eller har står i situasjoner hvor de skal prioritere jobb-kredittkort før privat økonomi! 

• Liker 1
Skrevet

Oi, oi, oi! Dette var heftig, du! En kan ikke pålegge en arbeidstaker å ha råd til å legge ut mange penger for en tur som firmaet planlegger!!! Hvilken bransje er du i, som tydeligvis har utømmelig bankkonto? OMG! 

Det er helt vanlig for voksne folk å ha kredittkort. Det bruker vi når vi reiser i jobben (bla), deretter leverer vi inn reiseregninga og får reiseoppgjøret refundert før kredittkortregninga kommer. 

Dette er en del av det å være voksen, ha en jobb samt å kunne håndtere egen økonomi.

Anonymkode: b3069...485

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo en fordel for arbeidstaker.

Kredittkort er gratis. Morrow gir 1-2%. TF veldig mye mer om du velger riktige restauranter. Så kombinerer du med bonusprogram på hotell og fly. Og så spiser du også gratis på arbeidsgivers regning noen dager, og slipper kostnader hjemme. 

Eneste ulempen er om arbeidstaker er så useriøs at de ikke betaler tilbake når reiseregningen er levert og korrekt. Men da er det vel uansett et sted man ikke ønsker å jobbe. 

Anonymkode: 5ece0...ad9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva har det med saken å gjøre? Hvis en ikke har en jobb hvor en pleier å reise, hvorfor skal noen da måtte ha kredittkort i tilfelle? Og ikke alle går kredittkort heller… Har de da ikke rett til å beholde jobbe sin heller da? Og tenk på folk som er lavtlønnet og ikke kan ha noe kreditt for å få boliglån etc… Lov å tenke lenger enn sin egen nese og livssituasjon ❤️🥳

Avsporing. Men man er jo temmelig uøkonomisk om man ikke har kredittkort. 

Forstår det jo om man sliter med økonomisk kontroll. Men ellers ser jeg ingen grunn til å ikke bruke kredittkort. 

Anonymkode: 5ece0...ad9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Oi, oi, oi! Dette var heftig, du! En kan ikke pålegge en arbeidstaker å ha råd til å legge ut mange penger for en tur som firmaet planlegger!!! Hvilken bransje er du i, som tydeligvis har utømmelig bankkonto? OMG! 

Man trenger ikke pålegge noen å ha råd til noe som helst. Voksne folk kan lett få seg kredittkort. Arbeidsgivere ønsker voksne selvgående arbeidstakere. Ikke forvokste barn som skal være voksne bare når dem strykes medhårs. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke pålegge noen å ha råd til noe som helst. Voksne folk kan lett få seg kredittkort. Arbeidsgivere ønsker voksne selvgående arbeidstakere. Ikke forvokste barn som skal være voksne bare når dem strykes medhårs. 

Troll

Skrevet
klarinetta skrev (2 minutter siden):

Troll

Kan du gjerne mene. Til orientering er det HELT vanlig voksenadferd å ha kredittkort for å kunne legge ut for reisekostnader ifm jobb. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du gjerne mene. Til orientering er det HELT vanlig voksenadferd å ha kredittkort for å kunne legge ut for reisekostnader ifm jobb. 

Men det er IKKE vanlig voksenatferd å plutselig pålegge en ansatt nye plikter på jobb. 

Det er heller IKKE vanlig voksenatferd å kverulere på detaljer som ikke er relevant for tråden. 

Til orientering. 

Endret av klarinetta
  • Liker 2
Skrevet

Har en sterk følelse av at noen prøver å gjøre seg unødvendig vrang og kostbar her. Det økonomiske løses lett med kredittkort.

• Liker 4
Skrevet

Det er vanlig at ansatte må legge ut eller bruke privat kredittkort  Det car en sak på det for noen år siden når UD byttet til dette systemet og fagforeningene protesterte. Konklusjonen ble at arbeidsgiver ikke kan pålegge arbeidstakere "store utlegg", men akkurat hvor store de må være før det ikke er lov er uklart. UD-ansatte reiser mye og ofte på kort varsel, så det kan fort bli veldig dyrt.

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/reisetid/utlegg-for-reiseutgifter/

Anonymkode: 36252...8f8

• Liker 1
Skrevet
senior skrev (3 minutter siden):

Har en sterk følelse av at noen prøver å gjøre seg unødvendig vrang og kostbar her. Det økonomiske løses lett med kredittkort.

Kommer jo an på hva som inngår i stillingsbeskrivelse og kontrakt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...