Gå til innhold

Noen som har kjøpt bolig sammen med foreldre? Der foreldre investerer i din bolig, men ikke bor der selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det?

Var det utfordringer mtp søsken?

Jeg lurer på å be min far investere i min bolig slik at han eier 20% av boligen. Vil ha eierbrøken tinglyst, og ha ham som med som medlåntaker med egen avtale som sikrer at han vil få sin andel igjen dersom noe mot formodning skulle skje.

Jeg har selv 1 mill i EK, men banken mener at jeg ikke har nok betalingsevne til å låne 2 mill pga at jeg har barn. Det vil for meg koste det samme pr mnd å eie i borettslag, som det vil koste å leie. Området som er aktuelt er attraktivt, og vil øke i verdi.

Tanken er at jeg skal betale alt på lånet, og i praksis vil min far bare låne meg pengene, men få avkastning ved salg. Vil også avtale at jeg kan kjøpe ut far dersom jeg får råd til det.

Grunnen til at jeg/vi ikke ønsker forskudd på arv er pga søsken, og jeg ønsker ikke å gjøre det skjevt. Med denne løsningen så er arven sikret for alle, og far får ingen utgifter med dette.

Noe vi har glemt å tenke på her?

Anonymkode: 4ebf2...a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han eier 20 % av boligen og det er tinglyst, bør ikke dette spille noen rolle for søsken. Så fremt de ikke er i samme situasjon og også trenger hjelp. 

Her er det omvendt, jeg har tinglyst 20 % eierandel i mamma sin leilighet, for at hun skulle få kjøpt der vi ønsket. 

Anonymkode: e46d6...303

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge han eier 20 % av boligen og det er tinglyst, bør ikke dette spille noen rolle for søsken. Så fremt de ikke er i samme situasjon og også trenger hjelp. 

Her er det omvendt, jeg har tinglyst 20 % eierandel i mamma sin leilighet, for at hun skulle få kjøpt der vi ønsket. 

Tusen takk for svar😊

Nei, søsken er ikke i samme situasjon og ønsker/trenger hjelp.

Er du medlåntaker for din mor også, der det kun er hun som betaler lånet?

Lagde dere noen egen kontrakt i tillegg til tinglysningen?

ts

Skrevet

Risikoen for han er jo at han sitter med ansvaret for hele lånet om du ikke betaler. Eller tenkte du at dere har hvert deres lån for hver deres del, men at du også betaler hans lån? For så vidt samme risiko for han, dog litt mindre om han bare har ansvar for 20% av lånet vs hele. 

Anonymkode: 97f3e...408

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Risikoen for han er jo at han sitter med ansvaret for hele lånet om du ikke betaler. Eller tenkte du at dere har hvert deres lån for hver deres del, men at du også betaler hans lån? For så vidt samme risiko for han, dog litt mindre om han bare har ansvar for 20% av lånet vs hele. 

Anonymkode: 97f3e...408

Tenkte felles lån, men delt lån er kanskje en bedre løsning🤔

Mtp hans risiko så lurer jeg på om vi burde lage en avtale som sier at han skal ha førstepri på overskudd ved evt tvangssalg (selv om både han og jeg vet at det aldri ville skje, det er bare en ekstra sikkerhet for søsken).

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tusen takk for svar😊

Nei, søsken er ikke i samme situasjon og ønsker/trenger hjelp.

Er du medlåntaker for din mor også, der det kun er hun som betaler lånet?

Lagde dere noen egen kontrakt i tillegg til tinglysningen?

ts

Vi har kontrakt ved siden av, som også min søster har skrevet under på. Følte jeg ville informere henne også, sånn at hun vet med tanke på arv. 

Nei, jeg er ikke medlånetaker. Kun hun som betaler lånet. 

Skrevet

Da må også din far betale 20% ved oppussing og vedlikehold, 20% av kommunale avgifter etc, og du må egentlig betale 20% husleie til din far. Han må betale mer skatt enn hvis pengene står i for eksempel fond, og pengene er låst for ham. Her er det kun du som får fordeler, ikke han, og det er mange potensielle fallgruver. 

Anonymkode: d7f4f...126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...