Gå til innhold

Ungdom og månedspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er tenåringene deres og hva får de i månedspenger? 

Hva må de kjøpe/betale selv for de pengene og hva kjøper dere evt i tillegg? 

😊

Anonymkode: b9784...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da våres gikk på ungdomskolen fikk de 500kr mnd. Det gikk til inngang på klubben og hvis de skulle ha noe der på fredag kveld. Og ofte så sparte de en del av de pengene siden det ikke kostet så mye der. 10 kr inngang, 20kr for brus, 15kr for pomfri og pølse  . 

De tjente å penger uten om siden de jobbet hos naboer. Og der sparte de og en del av til når de skulle øvelsekjøre. 

På videregående så lenge de ikke har jobbet har de fått 800kr. Og ofte ikke brukt.

Nå er yngste som går på vg2 med på gratis klubb der klubben dekker alt. Så det ho får uten om det ho tjenner. Går stort sett på sparekonto som går til billapen. Har brukt penger fra sommerjobb til kjøp av egen bil.  Bruker svært lite i kantina siden ho får mat på skolen siden ho går kokkelinja.

Eldste brukte å lite i kantina på skolen. Hadde med niste kjøpte stort sett kun på fredag når det var varm mat, frokost fikk de gratis på skolen

Anonymkode: 0c8f0...067

Skrevet

Ingen fast sum her. Får etter behov og hvor mye de bidrar hjemme. 

Anonymkode: 05205...812

Skrevet

15.år (10.klasse), får 1000kr i mnd. 

Går til hverdagsforbruk, om hun skal ha noe på butikken, sminke, eller om hun drar til byen med venninner etc. 

Vi betaler i hovedsak klær, buss, lunsj,mobil, shampo og slikt.

Anonymkode: 55c2f...836

Skrevet

De får akkurat det de trenger til alt de vil være med på. Denne friheten vet de at de har så lenge de gjør fornuftige valg i forhold til aktiviteter og småkjøp. På den måten bruker de ikke penger fordi de har de og vet de kommer inn nye om noen dager, de slipper også å måtte droppe å være med på ting fordi de er tomme for penger. De får et sundt forhold hvor de må prioritere og kjenne på hvor viktig hver aktivitet og kjøp føles for dem for å ikke bruke opp "kreditten". Noen mnd gjør de lite andre skjer det mer. Ingen av de løper på butikken og svir av masse, men koser seg litt innimellom. Kronemessig er det vel jeg som tjener på det, da kan jeg overføre litt ekstra som en bonus. Eldste har nå egen inntekt og er blitt veldig flink økonomisk.

Anonymkode: b9122...c7b

Skrevet

8.-klassingen får 100 kr uka og han som går vg1 får foreløpig 600 kr i mnd. Vi dekker alt de trenger (klær, utstyr, mobilabonnement, kollektivtransport osv, til og med lørdagsgodt :fnise:) så månedslønnen er bare til sparing, spill eller annet de har lyst på. Det er mulig det blir litt økning på eldste hvis det viser seg at livet på vgs krever mer penger, men han bruker generelt lite penger. Jeg opplever at vennene til barna mine får ganske like summer i uke-/månedslønn.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingen fast sum her. Får etter behov og hvor mye de bidrar hjemme. 

Anonymkode: 05205...812

Sånn er det her og. 

Han tjener ca. 1000kr i mnd, der 700 blir satt på sparekonto. Resten er til fri bruk. Men blir ofte overført til sparekontoen det og. 

Anonymkode: a266d...f15

Skrevet

Mine får 200 i måneden. Jeg betaler telefon og klær. De betaler selv det de vil ha av mat på kiosk og bensinstasjon når de er på kamper rundt om kring (de kunne tatt med matpakke som jeg hadde betalt for) og evt spill eller dyre ting de har lyst på. 

Men alle mine har jobbet fra de var 13-14, så de har hatt godt med penger før de har kommet på noe å bruke dem på. Og de er såpass gjerrige at de ikke kjøper noe særlig junk om de må betale for det selv 😅 Eldstejenta hadde spart opp nok til å kjøpe seg ganske grei båt da hun fylte 18 og kan nå lønne flere av småsøsknene når de vil tjene litt.

Skrevet

Blir ofte et par tusen. 

Anonymkode: e9758...d49

Skrevet

Min jobbet ved siden av skole fra han var 15. Fikk endel sportsutstyr/klær til idrett, pluss spilleravgift, treningsavgift osv. Fikk mobilabonnement. Fikk det nødvendige av klær, sko, toalettartikler osv. Ingen faste lommepenger. Han hadde en solid bankkonto.

Anonymkode: 81e2c...ac5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 16.43):

Hvor gamle er tenåringene deres og hva får de i månedspenger? 

Hva må de kjøpe/betale selv for de pengene og hva kjøper dere evt i tillegg? 

😊

Anonymkode: b9784...a79

13 åring : 1000 månedskort og mat på skolen ( kantina ) og hvis hun skal ut med venner :) sjelden hun bruker alt hver mnd

16 åring :  Jobber selv, så har vel ca 2500 i mnd, får alt han trenger hjemme

19 åringene : de jobber også ,så har vel ca 4500 i mnd, og får alt de trenger hos oss. De skal begge snart i millitæret

Anonymkode: 3ee77...1b2

Skrevet

Har to på 13 og 15, de får 200/250kr i uka. De rydder og vasker eget rom, legger sammen egne klær, rydder, har av og til ansvar for lillebror, og de tar omtrent all oppvasken (på deling). Vi betaler det meste for dem, men de kjøper for eksempel drikke på skolen selv (ikke skolemelk på skolene deres). Vil de ha noe dyrt - som da den ene ville ha fotball-VM-skjorte til 1250kr - må de pent kjøpe det selv. Da skulle han ikke ha likevel. 🤣

Anonymkode: 3844d...a30

Skrevet

Barnetrygden, går til tant og fjas

Anonymkode: 00a38...3b5

Skrevet

Min går 1 året på vgs og får 200 kr i uken. Vi kjøper klær og det han trenger. Han bruker ikke opp de 200 kr han får hver uke

Anonymkode: e0ac9...ff4

Skrevet

Her får 14-åringen 250 kr/uken + 500 kr/mnd. De 500kr går rett inn på sparekonto, mens de 250 går til brukskontoen når det er under 3000 der. Når det er over 3k, går pengene til sparekontoen.

Hun må dekke det hun kjøper i skoletiden og annet når jeg ikke er med. Hun bruker sjeldent penger. Dagligvarer som mat, shampoo og liknendne kjøper jeg samt klær, mobil etc

Når hun blir 16 må hun dekke mer selv, og da øker også pengene fra meg til 4k i måneden. Da må hun kjøpe klær og kosmetikk  selv. Hun bruker ikke sminke til daglig enda.

Har faste oppgaver hjemmet.

Anonymkode: 68b23...d0d

• Liker 1
Skrevet

Snart 14 år og får 1000 kr en gang i måneden. Betaler alt utover normalt behov selv. Jobber litt i tillegg i butikken jeg driver og tjener ca 500 i mnd. 

Anonymkode: 72c08...dd9

Skrevet

12 åringen ønsker seg mnd penger. VI tenker at å gi penger for at familien AS skal gå rundt burde være en selvfølge uten bet. Brette klær,  inn/ut av oppvaskmaskin,  henge opp en klesvask,  rydde og støvsuge/ eget rom, vaske servant/speil på badet, støvsuge stue aller kjøkken gulvet,  sykle opp med søppel eller ta oppvasken innemwllom er jo ting som må gjøres. Bet dere ungdommen deres opptil 1000 kr mnd for slikt? 

Anonymkode: 1642d...e5e

Skrevet

200 k i uka. 

Anonymkode: a6489...3b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

200 k i uka. 

Anonymkode: a6489...3b8

Oki, 800 kr pr mnd da

Anonymkode: 1642d...e5e

Skrevet

500 i mnd til 14 åringen. Betaler alt han trenger, så det er kun «spennepenger» han bruker på feks litt snaks på ungdomsklubben, eller noe han sparer til.

Anonymkode: a8e6c...71a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...