AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Del Skrevet 27. august Da har tiden kommet hvor veterinær ønsker å gjennomføre tannrens på katten min på 3 år. Jeg kjenner jeg kvier meg sånn på grunn av at vesla må i narkose. Er dette typisk noe hun må gjøre flere ganger i livet? Og er det noen spesiell grunn for at hun trenger det når hun «bare» er 3 år? Jeg har to andre katter på henholdsvis 4 og 5, og de har ikke noe på tennene som krever tiltak på samme måte. Leste også at man kan pusse tennene til katter. Vurderer å prøve om de godtar det 😆 Noen her med erfaring på temaet? Anonymkode: fa3b9...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #2 Del Skrevet 27. august Hvis hun har mye tannstein må det jo fjernes. At de to andre ikke har det kan ha med kosthold eller genetikk å gjøre. Dersom veterinæren anbefaler å fjerne tannstein på en av tre katter er det nok en grunn for det. Jeg hadde tatt en tannrens og heller sett om jeg klarte å forebygge fremover, du kommer ikke til å klare å pusse bort tannstein som først har kommet. Å sørge for at katten din har god munnhelse er et ansvar du som eier har. Anonymkode: 94fbe...7cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. august #3 Del Skrevet 27. august Hvis en av tre katter har tannstein, er det nok genetisk betinget og noe du må regne med kommer igjen og igjen i livet til katten. Så ja, den må nok til årlig tannrens hos veterinæren. Å la være er helsefarlig, fordi tannstein spiser seg oppover i tannkjøttranden og gir betennelser. Betennelser som i sin tur faktisk kan gi hjerteproblemer hos dyret. Jeg har ikke hatt katt på en del år, men hund, som hele livet fikk tannstein. Den måtte inn til tannrens hos veterinær under narkose 1-2 ganger i året. Siden det er regnet som normalt "vedlikehold" og stell, går det ikke på forsikringen heller, og måtte betales av egen lomme. Men det måtte til, for hvis jeg somlet med å bestille den timen, så ble tannkjøttet iltert rødt og betent, og det kan man jo ikke la dyret lide av. Jeg hadde hunden min i 12,5 år og hun var en veldig lydig og føyelig hund på alle måter.... unntatt èn. Og det var tannpuss. Hun kastet seg rundt og ble helt vill i samme brøkdelen av et sekund som tannbørsten touchet tennene hennes, hun hatet det og fant seg rett og slett ikke i det. Så vi måtte til veterinær, da forebyggende ikke var noe vi fikk til hjemme. Må si jeg er ganske skeptisk til at du skal klare å lære en katt og pusse tennene, særlig en som allerede er tre år gammel. Katter er ikke kjent for å være lydige og finne seg i ting de ikke vil selv... Men ok, du kan jo prøve. Bare ikke overdriv, så katten begynner å sky deg som pesten fordi den tror du skal prøve å tvinge den til tannpuss hver gang du nærmer deg den. Vil den ikke, så får du heller ta den til veterinær for tannrens jevnlig. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Del Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis hun har mye tannstein må det jo fjernes. At de to andre ikke har det kan ha med kosthold eller genetikk å gjøre. Dersom veterinæren anbefaler å fjerne tannstein på en av tre katter er det nok en grunn for det. Jeg hadde tatt en tannrens og heller sett om jeg klarte å forebygge fremover, du kommer ikke til å klare å pusse bort tannstein som først har kommet. Å sørge for at katten din har god munnhelse er et ansvar du som eier har. Anonymkode: 94fbe...7cd Og det er derfor jeg skal gjennomføre tannrens:) Aldri latt være å gjøre noe som veterinæren anbefaler. Og med tannpuss så tenkte jeg i tiden framover etter dette. Var ikke klar over at det var en greie før jeg begynte å google. Anonymkode: fa3b9...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå