Gå til innhold

Første svangerskapskontroll - hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, damer!

Skal på første kontroll når jeg er i uke 9, er i uke 7 nå. Bestilte bare vanlig time hos fastlegen min, men ser det står på nett at jeg skal ha med urinprøve?

Er det noe annet jeg må huske på? Hvor tidlig etter denne første kontrollen kan jeg ta ultralyd osv? Er over 35, så har vel rett på noen ekstra sjekker da, slik jeg har skjønt det. 

Anonymkode: 0a1c6...aa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fyller ut svangerskapsskjema med legen. De tester urinprøven og tar blodprøve av deg. Legen bestiller time til TUL. 

Anonymkode: d953e...0b1

• Liker 1
Skrevet

-Du får helsekort (papirark som gradvis fylles ut mer og som skal tas med på alle kontroller), så kan være lurt å ta med plastlomme/dokumentmappe å oppbevare det i.

-såvidt jeg husker er det denne kontrollen der fastlegen søker om fødeplass på vegne av deg (dersom det er flere sykehus i rimelig nærhet er det greit å ha vurdert hvor du vil føde av disse)

-fastlegen søker om timer til ultralyd i uke 11-13 og rundt uke 20. Det er i forbindelse med den første av disse ultralydene at du også får tilbud om NIPT test siden du er over 35.

Anonymkode: e6ce0...75e

• Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at det skjer veldig lite. Enig med det som står over, men hos meg ble det ikke søkt om fødeplass før langt ut i svangerskapet. Ble heller ikke tatt blodprøve så tidlig den ene gangen, så virker som det er litt forskjellige rutiner der. Urinprøve, blodtrykk og vekt er det jeg husker best, og noen spørsmål om hvordan jeg hadde det.

Et tips før urinprøven er å huske at det er midtstrålen du skal ta prøve av, eventuelt kan du også dusje før du tar prøve. Første gang jeg var gravid ble det antibiotikakur på meg pga bakterier, men jeg tror det var fordi urinprøven var forurenset, ikke at jeg faktisk hadde infeksjon. 

Anonymkode: 6dca5...7ac

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...