Gå til innhold

Kan startlån fra Husbanken trekkes tilbake dersom jeg får forskudd på arv til å kjøpe bedre bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine ønsker at jeg skal bo nærmere dem, i et område som også er bedre mtp investering. 
Tanken bak startlån er at man skal kjøpe nøkternt, og det er det jeg ser på, men det er i et dyrere område. 
Foreldre ønsker å sponse med 500.000kr, som vil gjøre at jeg kan kjøpe bolig i der jeg helst ønsker, men jeg slo området ifra meg nettopp fordi det koster rundt 500.000kr mer for tilsvarende bolig her.

Kan det være jeg ikke lenger kvalifiserer for startlånet dersom jeg tar imot pengene, og kjøper boligen?

Må de heller gå inn som medeiere? (Hvis husbanken aksepterer det da?) 

Tør ikke spørre i banken, er redd de trekker tilbake lånetbeviset…

Anonymkode: 185cd...95c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har fått innvilget startlån, så er jo det basert på at du da ikke hadde 500K disponibelt. Er området i den kommunen hvor du har fått innvilget startlån? 

Anonymkode: b25df...a09

Skrevet

Får du startlån skal kommunen/husbanken godkjenne boligen du kjøper, da kan du ikke kjøpe for mer enn det som er gitt i lån inkludert om du har hatt noe EK. Da er kriteriene for lånet ditt borte og de kan trekke lånet. Så dette må du sjekke og eventuelt få godkjent, ellers så sitter du der plutselig

Anonymkode: ac71c...2b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Foreldrene mine ønsker at jeg skal bo nærmere dem, i et område som også er bedre mtp investering. 
Tanken bak startlån er at man skal kjøpe nøkternt, og det er det jeg ser på, men det er i et dyrere område. 
Foreldre ønsker å sponse med 500.000kr, som vil gjøre at jeg kan kjøpe bolig i der jeg helst ønsker, men jeg slo området ifra meg nettopp fordi det koster rundt 500.000kr mer for tilsvarende bolig her.

Kan det være jeg ikke lenger kvalifiserer for startlånet dersom jeg tar imot pengene, og kjøper boligen?

Bekymringen rundt om du eventuelt Ikke vil være kvalifisert for startlån om du kjøper boligen er en bekymring som ikke vil være aktuell da Husbanken må godkjenne bolig og de hadde aldri godkjent den. Men med det sagt så burde det si seg selv at du ikke lenger ville oppfylle kriteriene om du tok imot de 500.000. Å nei de kan heller ikke fungere som medeiere, men siden vi kan spytte inn med en halv million og eventuelt fungere som medeiere så kan du jo søke lån i vanlig bank.

Anonymkode: b5e7a...281

• Liker 2
Skrevet

Spør Husbanken. Fikk du tilskudd og? Jeg fikk lån fra Husbanken (ikke tilskudd) på 2,9 millioner kr for 2 år siden. Jeg jobbet meg halvt i hjel (over 300 t i mnd), flyttet og bodde på hybel med to barn i gokk + jeg sparte som en gud i over 1 år (til i fjor). Sparte da opp 390 000 i EK. Fant et hus jeg ønsket og spurte om maksbud. Fikk lov å by 3,190 (utrolig nok). Budet gikk til 3,2 og da skrev jeg denne mld: " Om jeg har dokumentert penger på konto, f.eks 300 000, får jeg da mindre i lån fra xxx kommune?"

Så fikk jeg dette i svar:

"Hei Du får ikke mindre i lån nei, med mindre du hadde fått såkalt "tilskudd", men det har du ikke. DU kan bruke 300 000 i egenkapital. Med mindre det er mer enn 10% over prisantydning"

Kjøpte meg boligen i fjor :) lykke til!

Anonymkode: 7fa90...150

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er dette i samme kommune? Det er jo ett kriterie. 

Anonymkode: 0aeb0...219

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...