Gå til innhold

Hvordan løser man legeproblemet ute i distriktene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har det vært et legeproblem ute i distriktene. "Ingen" leger vil bo der, og man har en karuselldør av leger som kommer og går. Noen steder har de hatt god erfaring med såkalt nordsjøturnus, men det blir dyrt i lengden, og det har vært bekymringer for at ikke pasienter får god nok oppfølging. 

Personlig bor jeg langt ute i distriktet, og har aldri møtt min egen fastlege. De siste 5 gangene jeg har besøkt en lege, så har jeg møtt 5 forskjellige leger. Noen har vært helt nyutdannede og gjort feil, andre har vært flinke, men som man aldri møter igjen.

Samtidig er jo legeutdanningen så populær at den praktisk talt har resultert i endringer i opptakssystemet, der alderspoeng nå skal forsvinne.

Uansett om du betaler legene ekstra, sletter studielånet, gir dem gratis bolig, så er det vanskelig å holde på dem. Før eller siden trekker "alle" til storbyene. 

En kan jo gjerne si at det er et privilegium å studere medisin i Norge, så burde man kanskje innføre flere krav til dem som ønsker å bli lege? Da tenker jeg på ting som pliktår, tilfeldig tildeling av arbeidsplass, og liknende. 

Ønsker du å bli del av eliten i forsvaret, som f. eks jagerpilot, så er du innforstått med at du binder deg opp til 12 pliktår, og må bo der du trengs. 

Kanskje det burde være slik for leger også, de første 5 - 10 åra av karrieren? Du ønsker å utdanne deg inne noe som "alle" kniver om, og du får en av de dyreste utdannelsene i landet.

Eventuelt lage slike insentiv for de utsatte stedene. Sier du deg villig til å jobbe som lege i N antall år et sted, så får du nedskrevet all studielån, dekket bolig, og blir tatt opp med lavere karakterkrav. Bryter du avtalen uten noen legitim grunn, så må du betale tilbake hele studielånet / ingenting blir gjort om til stipend, og får ikke godkjennelse til å jobbe som lege. Her bør det selvfølgelig legges vekt på "god grunn". 

Noen ideer eller innspill? 

Anonymkode: 58091...8d1

Skrevet

Med en sånn ordning må lønnen kraftig opp, ellers vil ingen utdanne seg til lege.

Mer tvang er neppe løsningen. 

Se det på den andre måten: kanskje vi skal tvinge folk til å ikke bo så grisgrendt til? Det hadde vi spart fryktelig mye penger på.

Anonymkode: 147e6...236

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Med en sånn ordning må lønnen kraftig opp, ellers vil ingen utdanne seg til lege.

Mer tvang er neppe løsningen. 

Se det på den andre måten: kanskje vi skal tvinge folk til å ikke bo så grisgrendt til? Det hadde vi spart fryktelig mye penger på.

Du kan gi leger 500k i startlønn og fortsatt få flere søkere enn du klarer å velge mellom. Aldri undervurder hvor mange som ene og alene søker seg til yrket pga. faktorer som prestisje, ønske om å hjelpe, o.l. 

Finnes også mange grunner til at vi trenger folk ute i distriktene. Fra industri til sikkerhetspolitikk. Noen må jo være bønder og fiskere her i landet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

En vesentlig forskjell er vel at jagerflypiloter (og annen utdanning i Forsvaret med pliktår) har gratis utdanning i form av at de også får dekket kost og losji, altså slipper de å ta opp studielån eller jobbe ved siden av. De får vel også en sum godtgjørelse i mnd, med mindre det er endret nå (de fikk det i alle fall før).

Anonymkode: 19619...b83

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan gi leger 500k i startlønn og fortsatt få flere søkere enn du klarer å velge mellom. Aldri undervurder hvor mange som ene og alene søker seg til yrket pga. faktorer som prestisje, ønske om å hjelpe, o.l. 

Men, da så. Da er det jo ikke noe problem å få leger ut i distriktene.

Skrevet

Jeg tenker det er flere ting som spiller inn:

1. Mer spennende jobbmuligheter i byene

2. Man har lyst til å bli værende i studiebyen.

3. Fastlegejobben har blitt utrolig krevende mtp arbeidsmengden. 

4. Unge trekkes mot storbyene. Det er ikke typisk for legene, men gjelder de fleste.

Jeg vet ikke hvordan man skal løse det, men det kunne jo vært en ide å utdanne flere leger. Det er dyrt, men samtidig vet vi jo at vi trenger flere leger. 

Anonymkode: f9e0d...3d1

Skrevet

Man må gjøre det mer attraktivt for leger å bli fastleger. Ikke bare er de fastleger, men de jobber på helsestasjonen, legevakt og sykehjem, i tillegg sitter de mye med hjemmekontor. Det burde være fast ansatt leger ved alle kommunale tjenester, så de som er fastleger, ikke behøver å tenke på at de også skal jobbe turnus. 

Anonymkode: 37720...d9f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gi dem 500 k i startlønn pluss pliktarbeid i distriktene, så blir nok prestisjen mer på nivå med sykepleiere og hjemmehjelp. Tror ikke det er noen løsning på fremtidens problemer å gi folk dårligere vilkår i helsevesenet.

Anonymkode: 4a124...bbd

Gjest issoras
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes også mange grunner til at vi trenger folk ute i distriktene. Fra industri til sikkerhetspolitikk. Noen må jo være bønder og fiskere her i landet. 

Hvis du tvinger folk til å jobbe i gokk vil prestisjen stupe. Da blir det færre leger også i byene. Prestisjen for å bli lege er allerede på vei ned. 

Jeg skjønner godt at leger flest ikke vil jobbe i grisgrendte strøk. Det er begrenset med kompetanseutvikling. Jeg tror at skal man få leger til distriktene må man satse på de som "vil hjem" - altså gi folk fra distriktene mulighet til å studere medisin selv om de ikke har toppkarakterer. Det er jo derfor vi har nordnorsk kvote, og samisk kvote. Det fungerer, men er ikke nok. 

Skrevet
issoras skrev (14 minutter siden):

Hvis du tvinger folk til å jobbe i gokk vil prestisjen stupe. Da blir det færre leger også i byene. Prestisjen for å bli lege er allerede på vei ned. 

Jeg skjønner godt at leger flest ikke vil jobbe i grisgrendte strøk. Det er begrenset med kompetanseutvikling. Jeg tror at skal man få leger til distriktene må man satse på de som "vil hjem" - altså gi folk fra distriktene mulighet til å studere medisin selv om de ikke har toppkarakterer. Det er jo derfor vi har nordnorsk kvote, og samisk kvote. Det fungerer, men er ikke nok. 

Jeg tror nok ikke det er noe i veien med kompetanseutviklingen i utkantstrøk, det er nok heller sånn at du i større grad må ta deg av situasjoner og behandle sykdommer selv, uten å ha så mange kollegaer/spesialister å lene deg på. De legene jeg kjenner som har arbeidet noen år på mindre steder, enten som turnuslege i sin tid, eller som allmennlege, sier i hvert fall at de lærte mye mer enn de ville gjort i en større by.

Fastlegekrisen rammer ikke bare bygda, det er ikke så lenge siden de ikke var én eneste ledig fastlegeplass i Bergen. 

Problemet er nok også alle timene man må bruke på «papirarbeid» etter at dagens pasienter er gått hjem. Og hvis man blir syk eller må flytte og ikke får overdratt fastlegehjemmelen må man likevel betale på gjelden man pådro seg da man overtok hjemmelen.

Anonymkode: 91d51...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

1. Det må rett og slett utdannast fleire legar.
2. Det må bli levelig å vere fastlege. Mange orker ikkje stå i det, med alt papirarbeidet.
3. Nedskriving av studielån i distrikta- og då må det vere fleire stader enn Nord- Troms og Finnmark. Små kommunar i gamle Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal Nordland og fleire andre stader.
4.  Bonusordning for dei som er der meir enn 3 år. 
5. Betre tilrettelegging for den som skal bli spesialist og må vere på større sjukehus- slik at ein kjem tilbake til distriktet som spesialist.

• Liker 5
Gjest issoras
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror nok ikke det er noe i veien med kompetanseutviklingen i utkantstrøk, det er nok heller sånn at du i større grad må ta deg av situasjoner og behandle sykdommer selv, uten å ha så mange kollegaer/spesialister å lene deg på. De legene jeg kjenner som har arbeidet noen år på mindre steder, enten som turnuslege i sin tid, eller som allmennlege, sier i hvert fall at de lærte mye mer enn de ville gjort i en større by.

Fastlegekrisen rammer ikke bare bygda, det er ikke så lenge siden de ikke var én eneste ledig fastlegeplass i Bergen. 

Problemet er nok også alle timene man må bruke på «papirarbeid» etter at dagens pasienter er gått hjem. Og hvis man blir syk eller må flytte og ikke får overdratt fastlegehjemmelen må man likevel betale på gjelden man pådro seg da man overtok hjemmelen.

Nå snakker jeg om legerekruttering generelt, ikke bare fastleger, og da er det selvfølgelig mindre kompetanseutvikling på et lite sykehus som egentlig bare får operere slitte knær og der alle risikofødende må sendes vekk, enn på store sykehus. 

Som fastlege står man med enormt mye ansvar og alene i mye, med krevende oppgaver. Da risikerer man dessverre å brenne seg ut før man savner kompetanseutvikling. Det er nok krevende å motivere seg for en utakknemlig fastlegejobb i en kommune du ikke en gang har tilhørighet til. 

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor det i diskusjoner som handler om legemangel i distriktene alltid dukker opp et forslag om «tvungen tjeneste i distriktet», gjerne med begrunnelsen om at vi har fått en fin og dyr utdannelse på skattebetalernes regning. 
Vel, har vi ikke alle det, når man kommer opp i masternivå og opp? 

Uansett, hvorfor tenker man at det er en god løsning å tvangsflytte voksne mennesker med familie og barn til en jobb de ikke vil ha, et sted de ikke ønsker å være? Er det motiverende for å gjøre en god jobb? For å være en empatisk og tilstedeværende lege?

Når folk omtaler legestanden som en helhet, både i slike diskusjoner men også ellers, ser det ut til at man glemmer at vi stort sett er helt vanlige folk i 30- og 40-årene med familie, småbarn som er integrert i skole og barnehage, venner og nettverk her vi bor. Jobben er bare en liten brøkdel av livet mitt, og jeg har bosatt meg sentralt for å få familielogistikken til å gå opp i størst mulig grad. Alternativet er ikke at jeg er lege i Sykkylven eller Laksevåg eller på Andøya, det er at jeg ikke er lege i det hele tatt.

Hvor har du det fra at det står en milelang kø av unge håpefulle legespirer som er ferdige med LIS1 og som mer enn gjerne står klare til å ta en vilkårlig legestilling et perifert sted de ikke har noen tilknytning til?😆

Anonymkode: 87511...b43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I mange år har det vært et legeproblem ute i distriktene. "Ingen" leger vil bo der, og man har en karuselldør av leger som kommer og går. Noen steder har de hatt god erfaring med såkalt nordsjøturnus, men det blir dyrt i lengden, og det har vært bekymringer for at ikke pasienter får god nok oppfølging. 

Personlig bor jeg langt ute i distriktet, og har aldri møtt min egen fastlege. De siste 5 gangene jeg har besøkt en lege, så har jeg møtt 5 forskjellige leger. Noen har vært helt nyutdannede og gjort feil, andre har vært flinke, men som man aldri møter igjen.

Samtidig er jo legeutdanningen så populær at den praktisk talt har resultert i endringer i opptakssystemet, der alderspoeng nå skal forsvinne.

Uansett om du betaler legene ekstra, sletter studielånet, gir dem gratis bolig, så er det vanskelig å holde på dem. Før eller siden trekker "alle" til storbyene. 

En kan jo gjerne si at det er et privilegium å studere medisin i Norge, så burde man kanskje innføre flere krav til dem som ønsker å bli lege? Da tenker jeg på ting som pliktår, tilfeldig tildeling av arbeidsplass, og liknende. 

Ønsker du å bli del av eliten i forsvaret, som f. eks jagerpilot, så er du innforstått med at du binder deg opp til 12 pliktår, og må bo der du trengs. 

Kanskje det burde være slik for leger også, de første 5 - 10 åra av karrieren? Du ønsker å utdanne deg inne noe som "alle" kniver om, og du får en av de dyreste utdannelsene i landet.

Eventuelt lage slike insentiv for de utsatte stedene. Sier du deg villig til å jobbe som lege i N antall år et sted, så får du nedskrevet all studielån, dekket bolig, og blir tatt opp med lavere karakterkrav. Bryter du avtalen uten noen legitim grunn, så må du betale tilbake hele studielånet / ingenting blir gjort om til stipend, og får ikke godkjennelse til å jobbe som lege. Her bør det selvfølgelig legges vekt på "god grunn". 

Fjern leger fra setningen, så ser man problemet. Store deler av Distrikts-Norge er befolket av gamlinger og folk som ikke har kapasitet til å flytte. Det er svært lite næringsgrunnlag på stedene. Slike stedet tiltrekker seg ikke leger heller.

Skrevet

Det er en enorm jobb  å være fastlege idag. Min mann er fastlege og driver enkeltmannsforetak. Etter pandemien så har presset økt enormt. De skal ha ansvaret for så mye og mange. 

Lege utdanningen er så populær? Det er et enormt krevende studie å komme inn på, det er 6 år med studier, så skal du ut i Lis, for så jobbe x antall år før du blir fastlege. I dag er det veldig mange leger som velger å jobbe for vikar byråer, du har mye mindre ansvar for "kontor arbeidet" og du kan tjene vanvittig bra. Det er en helt annen hverdag for mange leger å jobbe på den måten

Anonymkode: 4943d...600

• Liker 4
Annonse
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, vi får bare legge ned produksjonen av vannkraft, kunstgjødsel, fiskefôr, oppdrettsfisk og alt annet som produseres her i min grisgrendte kommune. 

Her har det vært to gjennomgående ting som har gjort rekrutteringen av leger utfordrende. Det første er at det blir for lite fagmiljø, fordi legekontorene har vært for spredt. Man blir mye alene, og har et stort ansvar (og lange arbeidsdager når man også må ha legevakt ). Det andre er til dels dårlige ledere og dårlig arbeidsmiljø. Disse tingene ser heldigvis ut til å gå rett vei her nå.

I tillegg har jeg også troen på å rekruttere leger med lokal tilhørighet. Økonomiske insentiver og andre goder (som færre listepasienter per lege) hjelper nok også på.

Anonymkode: f7cc8...380

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser de lokker leger med «nordsjøturnus» mot samme lønn som om de skulle vært der fast, for å jobbe i distriktene. 

Skrevet
issoras skrev (11 timer siden):

Nå snakker jeg om legerekruttering generelt, ikke bare fastleger, og da er det selvfølgelig mindre kompetanseutvikling på et lite sykehus som egentlig bare får operere slitte knær og der alle risikofødende må sendes vekk, enn på store sykehus. 

Som fastlege står man med enormt mye ansvar og alene i mye, med krevende oppgaver. Da risikerer man dessverre å brenne seg ut før man savner kompetanseutvikling. Det er nok krevende å motivere seg for en utakknemlig fastlegejobb i en kommune du ikke en gang har tilhørighet til. 

Ja. Realiteten er at det nok må legges ned sykehus både her og både der, slik at man får større fagmiljø. 
Bedre ordninger for fastleger vil nok også hjelpe, som at de kan bli ansatt, ha mer ordnet arbeidstid, slipper å være selvstendig næringsdrivende, kortere lister…

Anonymkode: 017e7...091

Skrevet

Såvidt meg bekjent, så er legeproblemene tilstede i byene også, ikke bare i distriktene. Så der forsvinner jo litt av poenget med å tvinge noen ut i distriktet. 

Anonymkode: 1987b...631

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

👍

Anonymkode: 3eb5e...31f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...