AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Skrevet 27. august 2024 Hver dag våkner jeg som en skikkelig zombie og føler meg langt ifra våken. Hadde ikke bekymret meg om dette hadde forsvunnet fortløpende, men føler meg like sliten, redusert og død utover hele dagen. Det skal nevnes at jeg sliter masse med angst og depressive episoder i etterkant av et utrolig vanskelig brudd (dette er ett år siden), som jeg kanskje ikke kan utelukke som grunner. Men har slitt med angst og stress i flere år, og har ikke vært så utmattet og trøtt som jeg har følt meg de siste månedene. Frister bare legge meg ned og slukke lyset og sove bort flere døgn. Har vært hos legen og sjekket meg for D-mangel, og hadde visst nokså lavt nivå av D-vitamin, men har nå gått på tilskudd de siste tre månedene og burde da i alle fall ikke ha blitt verre om mangelen var den eneste årsaken... Det er helt umulig å konsentrere seg om noe som helst fordi det er som om det alltid henger en "tåke" over meg som gjør det på grensa til umulig å tenke og følge med. Noen som sliter/har slitt med en slik intens utmattelse? Hva var årsaken? Hva kan være årsaker? Noen råd til meg? Føler meg så fortvilt når det aldri skjer noen bedringer her! Føler meg slik hver dag, nærmest konstant! 😞 Zzzzzzz..... Anonymkode: 9aab4...8c5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Skrevet 27. august 2024 Kan jo være mange årsaker. Mtp d vitamin så må du sørge for å ta høye nok doser i forhold til mangelen. Altså lå du på 35 så holder det ikke med 10 mcg d vitamin. Det kan også være at du bør ta magnesium i tillegg, siden det øker opptaket av d vitamin. Hvilke andre vitaminer og mineraler testet du sist? Jeg ville sjekket hva d vitaminnivået ditt lå på ved sist måling først og fremst, og vurdert en ny test for å se om det har økt noe. Har selv slitt med d vitaminmangel som aldri ble bedre med sånne smådoser. Husk også at d vitamin er fettløselig vitamin som trenger fett for godt opptak. Så jeg tar det alltid med et måltid med laks eller annen fet fisk, f.eks. Anonymkode: eede4...d86 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Skrevet 27. august 2024 Du burde definitivt ta flere blodprøver og ikke bare D-vitamin. Er mange andre mangler som kan føre til tretthet, feks. jernmangel, B-vitaminmangel, stoffskifte osv. Anonymkode: 28252...279 2
Supersmurf Skrevet 27. august 2024 #4 Skrevet 27. august 2024 Enig med de over at du bør komme deg til legen og få sjekket flere ting. Jeg ble f.eks veldig slapp og trøtt av b12-mangel, men det kan være noe helt annet med deg. Bare en lege og blodprøver kan gi deg et ordentlig svar. Her blir det bare synsing!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #6 Skrevet 27. august 2024 Kan det hende du har for lite REM-søvn når du sover (i tillegg til eventuelle mangler, enig i de som sier det). Jeg merker stor forskjell når pulsklokka sier at jeg har hatt nok REM-søvn versus når jeg har hatt lite/ingenting. Blir helt ødelagt av det, selv om jeg har sovet 7-8 timer! Anonymkode: 90884...b88
Gjest jegerrinne Skrevet 27. august 2024 #7 Skrevet 27. august 2024 Vitaminer og mineraler Lavt stoffskifte Søvnapne
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #8 Skrevet 27. august 2024 Gå tilbake til legen! Asap. Iom at du faktisk hadde lavt d-vit, så kan det jo være mer som mangler? Eller ikke høy nok dose. Har selv hatt d-vit mangel og måtte ta skikkelig høy dose for å komme ovenpå igjen. Men uansett ikke normalt, så ville gått tilbake til legen siden du ikke er bedre. Anonymkode: 804c4...800
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Skrevet 27. august 2024 IkkeStudentLenger skrev (21 minutter siden): Sjekket for søvnapne? Selv om det kan være en årsak, er det lite trolig, og ikke den første tingen man utreder for. Mye enklere å begynne med flere blodprøver å ta det derifra, så kan man selvfølgelig når andre årsaker er utelukket begynner å se på flere mindre sjeldne årsaker som søvnapne. Anonymkode: 28252...279 1
AlternativX Skrevet 27. august 2024 #10 Skrevet 27. august 2024 Tenker at det er naturlig du ikke føler deg uthvilt hvis du sliter med mye angst og depressive episoder. Kroppen din er i konstant kampmodus noe som kan være utmattende. Depresjon er vel heller ikke kjent for å gi masse energi. Så ikke sikkert det feiler deg noe mer, men at du undervurderer hvor stor innvirkning din psykiske helse har på din fysiske helse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå