AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #101 Del Skrevet 28. august 2024 Nei det kunne jeg ikke, tenk hvor ekle de containerene ser ut, kan være rotter og alskens skitt, bakterier og råtten mat. Nei takk Anonymkode: ad412...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 28. august 2024 #102 Del Skrevet 28. august 2024 (endret) Ja, kan OG har. Dessverre så er det mange butikker som forbyr dette (og vil ikke donere "kastemat"), og å ta fra faktiske containere krever at ting er forseglet i plast, og man vet hvordan ta denne av uten å kontaminere innhold. Eksempler på ting det går fint å gjøre: en gulrot er råtten, resten er fine. Man vasker og skreller de jo men de går i søpla hos butikken. Ting etter "best før" dato, spesielt yoghurten tåler ofte mye - har spist mye gammel, men helt fin yoghurt. Endret 29. august 2024 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #103 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 12.10): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/reddet-potetgull-fra-soppelet-fikk-bot-pa-3000-kroner/16938251/ Folk som han her har masse matvarer hjemme som kommer rett fra dumpster divingen hans, kunne dere på besøk hos en kompis eller slekt spist noe av det de hadde som de hadde funnet i søppelcontainere utenfor butikker? Jeg hadde vært redd for bakterier 🤢 Anonymkode: 10139...083 Nei. Jeg har jobbet i butikk og mye av det som kastes kastes av en grunn. Du vil jo ikke ane hvorfor det er kastet. Og hva du egentlig får i deg. Hvis det er påvist salmonella i feks salami, går det rett i søpla med gitte datoer. Så da risikerer du å spise smonella salami. I tillegg kan konteiner stå timer i direkte sol og bakterie og mugg vekst er i full blomst. Som du kan bli syk av. Så nei jeg skjønner ikke at folk tør Anonymkode: 4c445...19f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #104 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nei. Jeg har jobbet i butikk og mye av det som kastes kastes av en grunn. Du vil jo ikke ane hvorfor det er kastet. Og hva du egentlig får i deg. Hvis det er påvist salmonella i feks salami, går det rett i søpla med gitte datoer. Så da risikerer du å spise smonella salami. I tillegg kan konteiner stå timer i direkte sol og bakterie og mugg vekst er i full blomst. Som du kan bli syk av. Så nei jeg skjønner ikke at folk tør Anonymkode: 4c445...19f Anbefaler deg å lese hele tråden så vil du raskt finne ut at det er null problem å forsikre seg mot slike produkter som du nevner. Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 29. august 2024 #105 Del Skrevet 29. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 13.58): Det kan du gjøre ved å kjøpe til redusert pris i datodisken,bruke too good to go osv. Matvarebutikkene møter deg gjerne på det ønsket men ikke ved at du stjeler. Å hindre matsvinn er en tynn, oppdiktet og falsk rettferdiggjørende uttalelse. Du trenger ikke stjele for å hindre matsvinn. Anonymkode: 8e57f...4bf Uenig her. Skulle ønske matbutikken hadde satt ordentlig mat i "too good to go", men det meste der er jo halvveis til kompost allerede - skulle ikke vært lov å selge slikt! Er både mugg, masse saft i innpakningen, mye mer enn 40% er ødelagt, men prisene settes kun ned med 40%, og jeg synes synd på fattige eller svaksynte som kunne komme til å stole på at maten er grei! Jeg fikk bedre mat ut av containere....! I tillegg har jeg mange ganger funnet utgått mat, eller mat som er på sin siste dag, og fått beskjed om at den kan jeg ikke få for 70% - butikken skal visst ha mer....altså.... Endret 29. august 2024 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 29. august 2024 #106 Del Skrevet 29. august 2024 Har ikke gjort det, men tror jeg kunne det så lenge maten er pakket inn i tett emballasje . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #107 Del Skrevet 29. august 2024 Perelandra skrev (Akkurat nå): Har ikke gjort det, men tror jeg kunne det så lenge maten er pakket inn i tett emballasje . Hva med feks kjøttdeig og melk? Anonymkode: 10139...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 29. august 2024 #108 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med feks kjøttdeig og melk? Anonymkode: 10139...083 Hadde ikke tatt sjansen på kjøttdeig, men melk i tett kartong kunne jeg ha prøvd. Melk holder seg flere dager etter datostemplingen, og jeg kjøper ofte melk med kort holdbarhet til nedsatt pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #109 Del Skrevet 29. august 2024 Det er jo en grunn til at det blir kastet. Da har jo butikken vurdert at dette IKKE skal selges, heller ikke til nedsatt pris. Noen ganger oppdages det feil ved matvarer som gjør at de må trekkes tlbake. F.eks etter pålegg fra mattilsynet. Lykke til med å spise salmonellainfisert mat 😆 Anonymkode: a8ff6...cea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #110 Del Skrevet 29. august 2024 Får ikke til å spise mat som er utgått på dato. Får ikke til å spise mat som har vært åpen lengre enn 3 døgn. Hvis pasta har ligget uåpent i skapet i 3 mnd, så får jeg ikke til å spise det. Selv om at det går ut på dato om 3 år. Så nei, jeg hadde aldri klart å spise søppel. Anonymkode: 8e1e2...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #111 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo en grunn til at det blir kastet. Da har jo butikken vurdert at dette IKKE skal selges, heller ikke til nedsatt pris. Noen ganger oppdages det feil ved matvarer som gjør at de må trekkes tlbake. F.eks etter pålegg fra mattilsynet. Lykke til med å spise salmonellainfisert mat 😆 Anonymkode: a8ff6...cea Det er så mye som kastes som har nedsatt prislapp på seg, så forsvant det argumentet. Og så har du drueesker, poser med epler,kurver med nektariner etc. som ble kastet fordi det en av produktene i pakken som har blitt dårlig så ikke kom og si at de resterende produktene ikke er spiselige. og seriøst dette salmonellakortet har blitt trukket noen ganger i tråden og hver gang har man fått et svar på det, så hva med bare lese tråden før man legger igjen en kommentar og som i ditt tilfelle tror at man er kjempemorsom. Men for all del da prøver vi igjen. For det første så blir det informert om i nyheter etc. om det er produkter som kan gi potensielt skade slik at folk som har kjøpt disse produktene kan levere det tilbake i butikken, for selv om du og flere andre kanskje tror at de kun sender den informasjonen til butikken og så får forbrukerne har kjøpt produktet i butikken bare bli dårlige. Og for det andre lever vi i en tid hvor alt man ønsker av informasjon er tilgjengelig og ved å klikke seg inn på vedlagt så vil man raskt få svar på hvilke produkter som har blitt tilbaketrukket. https://www.mattilsynet.no/tilbaketrekkinger men det er vel heller større sjanse for at du får salmonella eller andre sykdommer fra tilbaketrukket mat så lenge du ikke er såpass oppdatert i samfunnet at du får med deg slike nyheter. Anonymkode: 200bc...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #112 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Får ikke til å spise mat som er utgått på dato. Får ikke til å spise mat som har vært åpen lengre enn 3 døgn. Hvis pasta har ligget uåpent i skapet i 3 mnd, så får jeg ikke til å spise det. Selv om at det går ut på dato om 3 år. Så nei, jeg hadde aldri klart å spise søppel. Anonymkode: 8e1e2...524 Det her er ikke noe annet enn bare skammelig. Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #113 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 19.05): Det her er ikke noe annet enn bare skammelig. Anonymkode: 200bc...21d Enig Anonymkode: 10139...083 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #114 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 19.05): Det her er ikke noe annet enn bare skammelig. Anonymkode: 200bc...21d OCD kalles det, det er noe jeg ikke kan bestemme over selv. 🙄 Anonymkode: 8e1e2...524 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #115 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 19.01): Det er så mye som kastes som har nedsatt prislapp på seg, så forsvant det argumentet. Og så har du drueesker, poser med epler,kurver med nektariner etc. som ble kastet fordi det en av produktene i pakken som har blitt dårlig så ikke kom og si at de resterende produktene ikke er spiselige. og seriøst dette salmonellakortet har blitt trukket noen ganger i tråden og hver gang har man fått et svar på det, så hva med bare lese tråden før man legger igjen en kommentar og som i ditt tilfelle tror at man er kjempemorsom. Men for all del da prøver vi igjen. For det første så blir det informert om i nyheter etc. om det er produkter som kan gi potensielt skade slik at folk som har kjøpt disse produktene kan levere det tilbake i butikken, for selv om du og flere andre kanskje tror at de kun sender den informasjonen til butikken og så får forbrukerne har kjøpt produktet i butikken bare bli dårlige. Og for det andre lever vi i en tid hvor alt man ønsker av informasjon er tilgjengelig og ved å klikke seg inn på vedlagt så vil man raskt få svar på hvilke produkter som har blitt tilbaketrukket. https://www.mattilsynet.no/tilbaketrekkinger men det er vel heller større sjanse for at du får salmonella eller andre sykdommer fra tilbaketrukket mat så lenge du ikke er såpass oppdatert i samfunnet at du får med deg slike nyheter. Anonymkode: 200bc...21d All tilbaketrekking kommer ikke opp der nei. Det meste som blir tilbaketrukket pga farlige bakterier ja, men butikkene kan også få beskjed direkte fra produsent om å kaste alle varene pga mulighet for feilmerking, feil innhold osv. I de tilfellene hvor det blir vurdert at det ikke er super farlig for den gjennomsnittlige kunde blir ikke informasjonen delt utenfor butikkene, men vi skal fremdeles kaste alt som et føre var prinsipp. Av og til har ikke gitt vare kommet ut i hyllene enda en gang, og vil dermed ikke bli informert om til folk flest heller selv om det foreligger helserisiko. Anonymkode: 4e86b...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #116 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): OCD kalles det, det er noe jeg ikke kan bestemme over selv. 🙄 Anonymkode: 8e1e2...524 Jeg har også OCD og jeg vet hvor mye den styrer en hverdag , men vi må jobbe med oss selv hver dag. Det blir for enkelt å si ja men jeg har en diagnose jeg så da kan jeg gjøre som jeg vil. Men med det sagt var kommentaren din som lød «jeg spiser ikke søppel» en tvangshandling, men en spydighet Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #117 Del Skrevet 1. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): All tilbaketrekking kommer ikke opp der nei. Det meste som blir tilbaketrukket pga farlige bakterier ja, men butikkene kan også få beskjed direkte fra produsent om å kaste alle varene pga mulighet for feilmerking, feil innhold osv. I de tilfellene hvor det blir vurdert at det ikke er super farlig for den gjennomsnittlige kunde blir ikke informasjonen delt utenfor butikkene, men vi skal fremdeles kaste alt som et føre var prinsipp. Av og til har ikke gitt vare kommet ut i hyllene enda en gang, og vil dermed ikke bli informert om til folk flest heller selv om det foreligger helserisiko. Anonymkode: 4e86b...dfe Om en produsent mener at et produkt skal kastes fordi det kanskje kan kan innebære en viss helserisiko for kundene er man forpliktet til å informereforbrukerne om det. Kanskje deres butikk gir faen i det,men i de butikkene jeg har jobbet i så gjør vi ikke det.og selv om deres butikk ennå ikke har fått varene ut i butikken så er det meget godt mulig at andre butikker har det.Og så lenge man selv ikke har noen matvareallergier etc så trenger man heller ikke å bekymre seg hvis produkter blir kastet på grunn av feilmerking og ikke fordi de utgjør noe helserisiko Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #118 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg håper de som henter mat fra søppelcontainere følger godt med på nyhetene og informasjon om matvarer som har e coli eller listeria bakterier. Her kjenner jeg ingen som henter mat fra søppelcontainere. Det var vel nettopp en sak om en mann som hentet potetgull fra søppla,han fikk vel en bot på 3000 kroner. Anonymkode: 5c6a7...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2024 #119 Del Skrevet 3. september 2024 Honey Dew skrev (På 27.8.2024 den 21.30): Ja. Jeg spiser heller ikke druer og hernetikk bruker jeg ikke. Jec har ikke behov for å handle i datodisken. Nei vel men jeg har funnet både skiver av torsk, laks og lammekjøtt i dato disken. Anonymkode: 5c6a7...31c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå