AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #81 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det hender jo rett som det er at varer tilbakekalles fra hyllene på grunn av produksjonsfeil, f.eks potensielt skadelige mengder av kjemikalier ol. Når slikt skjer så må jo butikkene kaste alle disse varene og da er det ikke greit at de plukkes opp av folk som tror alt som kastes "kun er fordi det er gått ut på dato". Jeg hadde hatt dette i bakhodet og hadde derfor vært lite giret på å spise fra søpla. Anonymkode: 8d967...d77 Informasjon om tilbaketrukket produkter er å finne på nett og oppdager man at det ligger veldig mange varer av samme produkt så søker man selvsagt opp dette på nett før man tar det med seg. Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #82 Del Skrevet 27. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Informasjon om tilbaketrukket produkter er å finne på nett og oppdager man at det ligger veldig mange varer av samme produkt så søker man selvsagt opp dette på nett før man tar det med seg. Anonymkode: 200bc...21d I sommer ble en ost tilbaketrukket. Ikke den mest solgte osten, så én kartong inneholder bare 4 stk. av osten. Ikke veldig mange av samme produkt - likevel tilbaketrukket pga. helsefare. Anonymkode: d3296...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #83 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg fant en pakke med pølser blant frokostblandingene her mandag morgen. Den hadde ligget der i hvertfall siden lørdag, kanskje siden fredag. Søpla vår tømmes én gang i uken, på torsdager. Så om du dumpsterdiver på onsdagskvelden og finner den pølsepakka, så har den i hvertfall ligget i minst fire dager utenfor kjøletemperatur... Anonymkode: d3296...71f Vi som dumpstrer er fullstendig klar over at søpla kastes kun en gang i uka og om jeg hadde dratt ut i kveld og funnet en pølse pakke som hadde gått ut den 22. så hadde jeg selvsagt ikke tatt den med meg. Det virker som dere tror at vi som holder på med dette har null i IQ og ikke klarer å tenke. Anonymkode: 200bc...21d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #84 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): En forskjell er at varene i søpla ikke nødvendigvis oppbevares i en kjøledisk frem til like før stengetid, men kan ha blitt funnet i en hylle med frokostblanding, eller bare blitt glemt i en handlekurv på lageret og dermed ligget i romtemperatur i flere dager. En annen forskjell er at jeg kan ikke prise ned og selge matvarer med skadelige verdier av giftstoffer, men jeg kan kaste de i søppeldunken på utsiden av butikken... Anonymkode: d3296...71f Du er klar over at det står dato på produktene? Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #85 Del Skrevet 27. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vi som dumpstrer er fullstendig klar over at søpla kastes kun en gang i uka og om jeg hadde dratt ut i kveld og funnet en pølse pakke som hadde gått ut den 22. så hadde jeg selvsagt ikke tatt den med meg. Det virker som dere tror at vi som holder på med dette har null i IQ og ikke klarer å tenke. Anonymkode: 200bc...21d Pølsepakken går ut på dato i morgen. Den har likevel vært utenfor kjøledisk minst siden lørdag.. Anonymkode: d3296...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #86 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I sommer ble en ost tilbaketrukket. Ikke den mest solgte osten, så én kartong inneholder bare 4 stk. av osten. Ikke veldig mange av samme produkt - likevel tilbaketrukket pga. helsefare. Anonymkode: d3296...71f Men den osten hadde da ikke gått ut på dato og da ringer det selvsagt noen bjeller. Så igjen vi som driver med dette har selvsagt satt oss inn i ting! Anonymkode: 200bc...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #87 Del Skrevet 27. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du er klar over at det står dato på produktene? Anonymkode: 200bc...21d Fullstendig klar over det. Og nettopp når f.eks. en pakke med kyllingfileter som er funnet et tilfeldig sted i butikken i romtemperatur, ligger i to dager i en handlekurv på lagret før den kastes, så kan den likevel ha holdbarhet noen dager til frem i tid... Men at emballasjen er ubrutt og at den er holdbar noen dager frem i tid, eller om så at varen går ut i dag eller i går, betyr absolutt ikke at den er blitt trygt oppbevart de siste dagene likevel. Anonymkode: d3296...71f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #88 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pølsepakken går ut på dato i morgen. Den har likevel vært utenfor kjøledisk minst siden lørdag.. Anonymkode: d3296...71f Har du hørt om luktesans? Men jeg har nå holdt på med dette i over seks år uten har blitt syk og jeg kommer til å fortsette,og så får du bare sitte hjemme og bekymre deg over helsa vår. Anonymkode: 200bc...21d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #89 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fullstendig klar over det. Og nettopp når f.eks. en pakke med kyllingfileter som er funnet et tilfeldig sted i butikken i romtemperatur, ligger i to dager i en handlekurv på lagret før den kastes, så kan den likevel ha holdbarhet noen dager til frem i tid... Men at emballasjen er ubrutt og at den er holdbar noen dager frem i tid, eller om så at varen går ut i dag eller i går, betyr absolutt ikke at den er blitt trygt oppbevart de siste dagene likevel. Anonymkode: d3296...71f For å si det sånn så hadde kyllingen luktet når man åpnet den opp, men for meg er ikke det noe problem uansett da jeg ikke spiser animalske produkter. Anonymkode: 200bc...21d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #90 Del Skrevet 27. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men den osten hadde da ikke gått ut på dato og da ringer det selvsagt noen bjeller. Så igjen vi som driver med dette har selvsagt satt oss inn i ting! Anonymkode: 200bc...21d Folk som dumpster har ofte også lært seg rutinene til ulike butikker og 1) de hadde ofte ikke plukka kjøtt et sted de vet de tømmer den 1gng i uka. 2) førstegangs eller uerfarene dumpstrere har også luktesans. Kastes søpla en gang i uka stinker det jo ganske bra og mye vil ha blåst seg opp en del. Ligger det en helt oppblåst pølse pakke i same søppel som en helt fin en eller hulter til bulter med bra/dårlig varer ville nok de fleste jeg kjenner latt den ligge. Hilsen tidlihgere dumpstrer Anonymkode: 6233c...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #91 Del Skrevet 27. august 2024 57 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hørt om luktesans? Men jeg har nå holdt på med dette i over seks år uten har blitt syk og jeg kommer til å fortsette,og så får du bare sitte hjemme og bekymre deg over helsa vår. Anonymkode: 200bc...21d 54 minutter siden, AnonymBruker said: Folk som dumpster har ofte også lært seg rutinene til ulike butikker og 1) de hadde ofte ikke plukka kjøtt et sted de vet de tømmer den 1gng i uka. 2) førstegangs eller uerfarene dumpstrere har også luktesans. Kastes søpla en gang i uka stinker det jo ganske bra og mye vil ha blåst seg opp en del. Ligger det en helt oppblåst pølse pakke i same søppel som en helt fin en eller hulter til bulter med bra/dårlig varer ville nok de fleste jeg kjenner latt den ligge. Hilsen tidlihgere dumpstrer Anonymkode: 6233c...ce0 Pølser som kommer fra lokalprodusent her i området er vakumpakket på en slik måte at de ikke blåser seg opp som en ballong på lik linje med en pakke Gilde Grillpølser. Så en "helt oppblåst pølsepakke" blir det ikke utav den. Håper de stinker hvis noen åpner den da, for dems del. Det er nemlig ikke dere som velger å ta en kalkulert risiko jeg er bekymret for, jeg må også innrømme at så lenge det ikke går utover noen andre, så bryr det meg heller ikke om dere blir matforgiftet eller ei. For som sagt, hos oss blir ikke "spiselig" mat kastet, men donert bort. Og likevel vet jeg at det blir dumpsterdivet hos oss. Så jeg bare håper at de som ikke er erfarne med dumpsterdiving leser hva vi butikkansatte skriver, slik at dersom økonomisk situasjon "tvinger" dem til å dumpsterdive forstår at det er virkelig ikke like trygt som enkelte her i tråden får det til å fremstå som. Det har vært noen i en annen tråd som har skrevet at de har tatt med hjem skalkene fra bøtta ved brødkuttemaskinen og gitt til ungene, fordi de elsket skalker. Men håper hun slutta når jeg informerte om at de skalkene ofte blir plukket opp av ansatte fra gulvet, hvor folk går med sko... Det er slike situasjoner jeg bekymrer meg over. Barn og andre uvitende som blir utsatt for andres dumskap. Anonymkode: d3296...71f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 28. august 2024 #92 Del Skrevet 28. august 2024 (endret) All mat som skal i containere, burde først legges et sted hvor de er tilgjengelige for folk å komme å ta, og blir de liggende over 24 timer (tatt ut av lufta), så går de i søpla. Å bare legge det rett i søpla burde være straffbart for butikken. Dette steder det legges skal selvfølgelig ha både avkjøling og fryser. Endret 28. august 2024 av Stonegiant 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #93 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg fant en pakke med pølser blant frokostblandingene her mandag morgen. Den hadde ligget der i hvertfall siden lørdag, kanskje siden fredag. Søpla vår tømmes én gang i uken, på torsdager. Så om du dumpsterdiver på onsdagskvelden og finner den pølsepakka, så har den i hvertfall ligget i minst fire dager utenfor kjøletemperatur... Anonymkode: d3296...71f Men da lukter man på den og skjønner at den ikke er god . Akkurat som man gjør med mat fra eget kjøleskap når man er i tvil . En pølse som ikke er god gir både lukt og seigt belegg. Anonymkode: d8213...8ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #94 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Pølser som kommer fra lokalprodusent her i området er vakumpakket på en slik måte at de ikke blåser seg opp som en ballong på lik linje med en pakke Gilde Grillpølser. Så en "helt oppblåst pølsepakke" blir det ikke utav den. Håper de stinker hvis noen åpner den da, for dems del. Det er nemlig ikke dere som velger å ta en kalkulert risiko jeg er bekymret for, jeg må også innrømme at så lenge det ikke går utover noen andre, så bryr det meg heller ikke om dere blir matforgiftet eller ei. For som sagt, hos oss blir ikke "spiselig" mat kastet, men donert bort. Og likevel vet jeg at det blir dumpsterdivet hos oss. Så jeg bare håper at de som ikke er erfarne med dumpsterdiving leser hva vi butikkansatte skriver, slik at dersom økonomisk situasjon "tvinger" dem til å dumpsterdive forstår at det er virkelig ikke like trygt som enkelte her i tråden får det til å fremstå som. Det har vært noen i en annen tråd som har skrevet at de har tatt med hjem skalkene fra bøtta ved brødkuttemaskinen og gitt til ungene, fordi de elsket skalker. Men håper hun slutta når jeg informerte om at de skalkene ofte blir plukket opp av ansatte fra gulvet, hvor folk går med sko... Det er slike situasjoner jeg bekymrer meg over. Barn og andre uvitende som blir utsatt for andres dumskap. Anonymkode: d3296...71f Du virker jo helt besatt på å skulle «ta» oss som driver med dette på et eller annet. Hva med å bare akseptere alle de svarene du får på at vi vet hva vi driver med ?Og min erfaring er at alle som er nye forhøre seg med de som er mer erfarne før de drar ut selv. Anonymkode: 200bc...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #95 Del Skrevet 28. august 2024 Hvis det er i uåpnet emballasje og ikke er blitt dårlig, så hadde jeg absolutt spist det. Anonymkode: 15947...59a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #96 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 16.47): Folk hadde i mye større grad løpt til kassen og betalt en slant for maten om butikkene hadde hatt bedre orden på datovarene, og i tillegg satt ned til 50% og 70% i stedet for lusne 30-40% på mat som har siste forbruksdato samme dagen eller dagen etter. Anonymkode: 3226d...3a5 Dette! For mye av maten man finner i søppeldunkene har klistrelapp som viser at butikken har prøvd å selge det til 30/40 % avslag. Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #97 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 17.04): Mei, søppelkontainermat kan jeg ikke spise. Det er en risikosport med nedsatt immunforsvar. En gang har jeg gitt penger til en tigger, som ikke tigget. Jeg satt i bilen i sentrum, og så en ung, spinkel jente gå fra søpledunkene til søpledunkene, og raide posene oppi for mat. Da fant jeg en papirseddel, gikk ut og gav henne i hånden, og med fingerspråk forklarte at søpledunkene var fy, pekte på matbutikken nede i gata. Hva hun forstod og ikke vet ikke jeg, men søpledunkene fikk stå og hun forsvant. Om hun manglet mat eller penger, eller levde på gata med å raide søppel, hvem vet, rein på hendene eller i klærne var hun ikke. Stakkars arme menneske, at folk i Norge ikke trenger å leve på den måten det forstår gitt ikke de som skal ha maten gratis. Anonymkode: c02ba...c7f Kanskje greit å lese artikkelen og skaffe deg litt kunnskap om Dumpster diving før du kommenterer, for det du beskriver er noe helt annet. Anonymkode: 200bc...21d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #98 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 15.02): Du kunne ha kjøpt den i butikken. Det vet du jævlig godt. Anonymkode: 8e57f...4bf Hvordan vet du at vedkommende ville hatt råd til det? Hvorfor tenker du at man ikke fint kan gjøre begge deler? Anonymkode: cc623...bbe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #99 Del Skrevet 28. august 2024 Er man desperat og sulten nok så spiser man hva som helst. Så ja. Anonymkode: 061a9...b6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #100 Del Skrevet 28. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Du virker jo helt besatt på å skulle «ta» oss som driver med dette på et eller annet. Hva med å bare akseptere alle de svarene du får på at vi vet hva vi driver med ?Og min erfaring er at alle som er nye forhøre seg med de som er mer erfarne før de drar ut selv. Anonymkode: 200bc...21d Jeg skrev jo at det er helt greit for min del at dere velger å ta en kalkulert risiko. Og selv om din erfaring er at folk forhører seg, så er min erfaring fra mine medstudenter, i flere tilfeller, at folk ikke nødvendigvis forhører seg med andre før de forsøker seg på dumpsterdiving.. Men mulig sivilingeniørstudenter på NTNU er et unntak fra resten av befolkningen. Uansett, nettopp derfor skriver jeg det jeg gjør, i et håp om at dersom noen med barn eller andre sitter og søker opp dumpsterdiving også leser hva vi butikkansatte skriver. For noen som gjør dette, fordi de mangler penger, hadde kanskje tenkt at de traff jackpot når det ligger noen bokser med stabburet hermetisk leverpostei i søpla vår. Uvitende om at de er kastet, fordi de inneholder etylenoksid, som er både kreftfremkallende og absolutt ikke noe man ønsker å gi til små kropper i utvikling. De som gjør det, fordi de er desperate er de jeg bekymrer meg for. Om du blir matforgiftet, så var det en risiko du tok. Om et barn, en gravid eller noen med nedsatt immunforsvar blir alvorlig syke, fordi noen var helt desperate etter mat og tok en tur i søppeldunkene våre, så er det de konsekvensene jeg frykter. Anonymkode: d3296...71f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå