Gå til innhold

Sen middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan folk synes det er ypperlig å spise middag kl 19? Jeg sover dårligere når maten er så sent inntatt, kroppen trenger litt tid på å fordøye før den faller til ro.

Hadde du spist tidligere om du kunne ,hvis du var tidligere ferdig på jobb?

Det beste jeg vet er når jeg kan spise middag mellom 15 og 16 .Så jeg hater når jeg jobber helt til kl 17. 

Anonymkode: b28db...e46

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er perfekt. Da slipper jeg late night cravings. Spiser jeg tidligere, blir jeg så sulten til kvelden, og ikke på mat, men på annet junk. Lettere for meg å spise sunt om jeg spiser middag rundt 19-20.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg og samboeren spiser stort sett middag rundt kl 19. Noen ganger før, noen ganger senere. Jeg har ofte ikke så god matlyst rett etter jobb og gidder heller ikke å lage middag med en gang jeg kommer hjem. 

Sover ikke dårlig og er aldri veldig sulten tidlig om morgenen.

Anonymkode: 6839b...849

• Liker 1
Skrevet

Spiser jeg 15-16 er jeg sulten igjen 19-20, så da hjelper det lite å stresse med tidlig middag. 

Jeg elsker å sette meg ned i sofaen med en kaffe og en episode med ett eller annet på tv når jeg kommer hjem. Først 17.30-18 begynner jeg å tenke på middag. Heldigvis er resten av huset enig med meg og ser rart på meg hvis jeg forsøker å lage noe tidligere.

Anonymkode: a101c...15b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fatter ikke at folk kan være så fintfølende og overtenkende ang mat som det du er, men vi er alle forskjellige.

Jeg spiser når jeg er sulten og det er ofte mellom 18 og 20 som regel. 

Anonymkode: 4e697...90a

Skrevet

Fordi jeg spiser varoert mat, og jevnt gjennom dagen. Ikke brød-brød-brød-stort måltid. 

Så spiser et måltid på formiddagen, ett i 13-tiden, og et i 19-tiden. 

Og også fordi jeg vil være ferdig med jobben. Er stort sett på hjemmekontoret. Men middag er da jeg og mannen setter oss ned sammen med spisebordet, er helt ferdig med dagen, og kan sitte og prate en stund uten tanke på at det er noe mer som må gjøres. 

Anonymkode: 20778...9a2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan folk synes det er ypperlig å spise middag kl 19? Jeg sover dårligere når maten er så sent inntatt, kroppen trenger litt tid på å fordøye før den faller til ro.

Det beste jeg vet er når jeg kan spise middag mellom 15 og 16 .Så jeg hater når jeg jobber helt til kl 17. 

Fordi folk er ulike og tilpasser hverdagen til egen preferanse. selv om det kan virke veldig overveldende for deg å leve i en så komplisert verden, så er det kanskje enklere om du lærer deg å bare tenke "jaja"

Anonymkode: 894c6...025

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fatter ikke at folk kan være så fintfølende og overtenkende ang mat som det du er, men vi er alle forskjellige.

Jeg spiser når jeg er sulten og det er ofte mellom 18 og 20 som regel. 

Fintfølende og overtenkede? I alle dager,har du stått opp med feil fot?

Jeg bare spør og deler erfaringer,og jeg liker å bli kjent med folk og forstå hvorfor de gjør som de gjør.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan jo spise litt mindre til middag? Det høres ut som du spiser deg stappmett hvis kroppen må jobbe så mye med å fordøye maten.

Anonymkode: ee436...ff8

• Nyttig 1
Skrevet

Nå synes ikke jeg kl 19 var spesielt sent med mindre det er småbarn man snakker om. Men jeg spiser når det passer seg og bryr meg ikke nevneverdig om det er kl. 16 eller 21. 

Om jeg spiser f.eks kl. 21 så spiser jeg gjerne ikke så veldig stor/tung middag, men reflekterer ikke så mye over det. Er jeg veldig sulten så spiser jeg meg mett uavhengig av klokken. 

Har ingen problemer med å sove på både full og tom mage.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fintfølende og overtenkede? I alle dager,har du stått opp med feil fot?

Jeg bare spør og deler erfaringer,og jeg liker å bli kjent med folk og forstå hvorfor de gjør som de gjør.

Det var ikke vondt ment😅 du forstår ikke meg, og jeg forstår ikke deg. Så enkelt er det.

Skrevet

Jeg er ferdigspist kl 18, så faster jeg til neste morgen kl 8. Løst mine tarmproblemer IBS sammen med råvarebasert mat 🤗

I noen land er jo middag kl 19 og utover vanlig. 

Anonymkode: 96e68...a4a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo spise litt mindre til middag? Det høres ut som du spiser deg stappmett hvis kroppen må jobbe så mye med å fordøye maten.

Anonymkode: ee436...ff8

Middag er jo dagens mektigste måltid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Middag er jo dagens mektigste måltid. 

For mange er det ikke det. Spiser omtrent like mye til lunsj som til middag. 

Det er et eller annet veldig rart med å ha et måltid som er mye mektigere enn andre, i stedet for å spise mer jevnt til dagens måltider. 

Anonymkode: 20778...9a2

Skrevet

Jeg anser ikke kl 19 som "sen middag". 
Da tenker jeg mer i retning kl 20-21

Vi spiser stort sett mellom 17 og 20, litt avhengig av dagens aktiviteter. Synes det er topp. 

Noen ganger blir det ikke før 21, det går helt fint! Noen ganger må vi spise rundt kl 16 fordi vi har planer resten av kvelden. Det liker jeg dårlig, synes det er for tidlig for et tungt måltid. Da blir jeg gående rundt tung i magen og slapp i kroppen. 

Men folk er forskjellig. 
Svigers kan gjerne spise middag kl 15. Det er vanskelig for meg å skjønne. Hvis middagen blir senere enn kl 17, så går svigerfar helt i kjelleren. 
Det kommer vel bare ann på hva man er vandt til tenker jeg

Anonymkode: 350e2...912

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Mine foreldre spiser middag 12

Anonymkode: a0f09...0e4

• Nyttig 1
Skrevet

Spiser middag i 21 tiden. Sover best når jeg er mett. 

Anonymkode: 9f0e2...466

• Liker 1
Skrevet

Vi er aldri sultne så tidlig. Spiser rundt 19-20 til vanlig. Synes ikke jeg er for mett når jeg legger meg 00-01.

Jeg trenger ikke mat hver 4. time, som ser ut til å være normalen. Spiser bare to måltider om dagen. Lunsj rundt klokka 11, også middag 19-20. Det er bare bra å føle seg litt sulten før man spiser.

Anonymkode: 1723c...9ca

• Nyttig 1
Skrevet

Hos oss spiser vi alltid middag mellom 19.30 og 20.00. Vanligvis i seng rundt 23.00. 

Kuttet ut "kveldsmat"-greiene da jeg flyttet hjemmefra som 18-åring. 

Anonymkode: 351e1...bfc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler nok om vaner og kultur. Italiensk middag har tradisjonelt vært mellom 20.30 og 22.30, men de spiser til gjengjeld et lettere måltid som vi ville hatt til lunsj, og heller et middagsmåltid til lunsjtid (mellom 12.30 og 14.00).

Før vi hadde barn, så spiste vi når det passet. Det kunne være alt mellom kl 17 og 21. Nå som vi har fått barn, så er det middag mellom 16 og 18.

På lørdager spiser vi gjerne noe lett eller en liten porsjon av barnas middagsmat sammen med de, også koser vi oss med et måltid de ikke liker etter de har lagt seg. En gjenganger hos oss er oster, spekeskinker, kjeks, frukt og vin. Ved at vi spiser sent, unngår vi å bli fysne på ting som chips og godteri. Jeg sier ikke at ost, kjeks og vin er sunt, men det er sunnere å spise et lett måltid tidlig, en middag sent og droppe annen ultraprosessert snacks, enn det er å spise middag og masse ultraprosessert snacks.

Anonymkode: 22929...b9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...