AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #1 Skrevet 27. august 2024 Jeg har drukket energidrikke og pepsi max veldig mye de siste årene. Har begynt å kutte det ut nå for å se om det blir forbedring i hud og energinivå. Men hvor går grensen? Skal ALT kuttes for å merke resultater? Spiser nettopp en skyr og ser jo den inneholder kunstig søtning. Er slike ting også fyfy? Eller er det kun det som er "opplagt" usunt man skal kutte? Anonymkode: 3e652...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Skrevet 27. august 2024 Overskriften skulle være fanatisk😂 Anonymkode: 3e652...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Skrevet 27. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Overskriften skulle være fanatisk😂 Anonymkode: 3e652...fd4 Helt ærlig, jeg trodde det var et stikk til alle som preacher "perfekt" kosthold hele tiden her inne 🤪 Jeg byttet ut Cola Zero med vann, og innså at det var koffeinen som var mitt største problem, og beholdt resten av det normale, men varierte kostholdet mitt. Her spises både tacosalat og pommes med kyllinglår, og både hud og energinivå har blitt betraktelig bedre etter at jeg kuttet ut koffeininntaket. Anonymkode: f2048...86f 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #4 Skrevet 27. august 2024 Haha bra overskrift! Jeg kutta pepsi max, fun light og lettbrus, det ble stoooor endring i huden min. Jeg får ikke kviser av et glass Pepsi max, men jeg får det hvis alle produkter jeg spiser er fri for sukker, så jeg kjøper mest mulig med sukker og fett, det gjør meg ikke noe og huden min er fin. Anonymkode: 77cd8...e44 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #5 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt ærlig, jeg trodde det var et stikk til alle som preacher "perfekt" kosthold hele tiden her inne 🤪 Jeg byttet ut Cola Zero med vann, og innså at det var koffeinen som var mitt største problem, og beholdt resten av det normale, men varierte kostholdet mitt. Her spises både tacosalat og pommes med kyllinglår, og både hud og energinivå har blitt betraktelig bedre etter at jeg kuttet ut koffeininntaket. Anonymkode: f2048...86f Takk for svar🥰 så koffein er ikke bra? Har de siste dagene kuttet ut monsteren og pepsi maxen, men byttet til kaffe. Sliter med en del kviser og lavt energinivå. Kanskje kaffen bør kuttes også?🥺 på hvilken måte merker du bedring i huden? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Haha bra overskrift! Jeg kutta pepsi max, fun light og lettbrus, det ble stoooor endring i huden min. Jeg får ikke kviser av et glass Pepsi max, men jeg får det hvis alle produkter jeg spiser er fri for sukker, så jeg kjøper mest mulig med sukker og fett, det gjør meg ikke noe og huden min er fin. Anonymkode: 77cd8...e44 Så bra, på hvilken måte merket du bedring?🥰 så alt med måte? Ser jo for meg et trist liv om jeg aldri kan kose meg med et glass pepsi igjen😂 Anonymkode: 3e652...fd4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #6 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar🥰 så koffein er ikke bra? Har de siste dagene kuttet ut monsteren og pepsi maxen, men byttet til kaffe. Sliter med en del kviser og lavt energinivå. Kanskje kaffen bør kuttes også?🥺 på hvilken måte merker du bedring i huden? Så bra, på hvilken måte merket du bedring?🥰 så alt med måte? Ser jo for meg et trist liv om jeg aldri kan kose meg med et glass pepsi igjen😂 Anonymkode: 3e652...fd4 Husk at du ikke trenger å ha et religiøst forhold til grep du tar, slik som en veganer etc. Du kan kunne ut noe og oppleve bedring, og likevel kose deg med pepsi akkurat når du vil. Du bare vet hva som er bra for deg, hvordan det påvirker deg, så kan du velge i hver enkelt setting om det er verdt det. Noen ganger er det det, andre ganger ikke. Det er uansett en stor verdi i å vite hvorfor kroppen reagerer som den gjør, så kan man ta grep om man ønsker. Anonymkode: f8af1...818
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Skrevet 27. august 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar🥰 så koffein er ikke bra? Har de siste dagene kuttet ut monsteren og pepsi maxen, men byttet til kaffe. Sliter med en del kviser og lavt energinivå. Kanskje kaffen bør kuttes også?🥺 på hvilken måte merker du bedring i huden? Så bra, på hvilken måte merket du bedring?🥰 så alt med måte? Ser jo for meg et trist liv om jeg aldri kan kose meg med et glass pepsi igjen😂 Anonymkode: 3e652...fd4 Hypotesen min er, uten at jeg kan bevise den, at siden halveringstiden til koffein er så jævlig lang, og spesielt siden jeg drakk Cola Zero så sent som til middag i 17-tiden, så påvirket det søvnkvaliteten min, som igjen påvirket både hud og energi. Begge deler ble markant bedre etter jeg slutta med koffeinen. Anonymkode: f2048...86f 1
Bombasi Skrevet 27. august 2024 #8 Skrevet 27. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hypotesen min er, uten at jeg kan bevise den, at siden halveringstiden til koffein er så jævlig lang, og spesielt siden jeg drakk Cola Zero så sent som til middag i 17-tiden, så påvirket det søvnkvaliteten min, som igjen påvirket både hud og energi. Begge deler ble markant bedre etter jeg slutta med koffeinen. Anonymkode: f2048...86f En god hypotese. Dere kan lese mer her om effekten av koffein. https://www.healthline.com/nutrition/caffeine-side-effects#anxiety Koffein kan føre til: - Angst - Søvnløshet - Fordøyelsesproblemer - Muskelnedbrytning - Avhengighet - Høyt blodtrykk - Rask hjertefrekvens - Utmattelse - Hyppig vannlatelse Halveringstiden er 5 timer. Med andre ord, for veldig mange er en kopp kaffe etter kl 18 ikke bra. Og mange går og legger seg med rikelig koffein i blodet etter en hel dag med kaffedrikking. Greia er at vi alle har ulike toleranseevner. Noen kan drikke en kanne kaffe og så gå å legge seg uten noe problemer, andre blir sterkt påvirket av èn kopp 5 timer før sengetid. F.eks. Og siden toleransegrensene er forskjellig, så opplever folk koffeinforgiftning forskjellig. Noen opplever det ikke i det hele tatt, mens noen igjen går rundt med kronisk koffeinforgiftning der kroppen ikke klarer å bryte ned koffeinet tilstrekkelig i det hele tatt før ny dag med nye runder med kaffe settes i gang. Jeg tror mange går rundt med kronisk angst, herav angstdiagnose og gjerne på antidepressiver, kun som følge av for høyt koffeininntak. Fordi de er vant med å drikke 4-6 kopper kaffe for dag, og gjerne mer. Helt uviten om at det er så alt, alt for mye for kroppen deres. For "kaffe er jo ufarlig", har man fått høre. Vel, for mange er det det, men for andre ikke. Koffein er sentralstimulerende. Kaffe kan derfor skape kroniske helseplager uten at du skjønner at det er kaffen som gjør det. Og så var det det med individuelle toleransegrenser igjen. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/koffein?page=4 Ironisk nok får mange abstinenssymptomer når de prøver å slutte - nær på linje med tobakk, som igjen gjør at de fortsetter å drikke kaffe. https://www.ama-assn.org/delivering-care/public-health/what-doctors-wish-patients-knew-about-impact-caffeine Kaffe har visstnok også gode effekter på helsa, men så spørs det hva du plages av og om kaffe er verdt det eller ikke. Folk flest får i seg koffein stort sett hele dagen gjennom kaffe, te, brus og sjokolade. Og mange altfor mye. Så det kan være mange helsefordeler å kutte ned på eller kutte helt ut kaffe. Sliter du med angst så bør du iallfall gjøre det. Endret 27. august 2024 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #9 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hypotesen min er, uten at jeg kan bevise den, at siden halveringstiden til koffein er så jævlig lang, og spesielt siden jeg drakk Cola Zero så sent som til middag i 17-tiden, så påvirket det søvnkvaliteten min, som igjen påvirket både hud og energi. Begge deler ble markant bedre etter jeg slutta med koffeinen. Anonymkode: f2048...86f Det er bok riktig. I tillegg blokkerer koffein for andre næringsstoffer så energinivået kan synke på grunn av lave vitaminlagre Anonymkode: 5302b...5d5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 27.8.2024 den 18.56): Takk for svar🥰 så koffein er ikke bra? Har de siste dagene kuttet ut monsteren og pepsi maxen, men byttet til kaffe. Sliter med en del kviser og lavt energinivå. Kanskje kaffen bør kuttes også?🥺 på hvilken måte merker du bedring i huden? Så bra, på hvilken måte merket du bedring?🥰 så alt med måte? Ser jo for meg et trist liv om jeg aldri kan kose meg med et glass pepsi igjen😂 Anonymkode: 3e652...fd4 Ah glemte å nevne, hadde veldig uten hud, kviser, oppblomstring av rosascea, rødhet osv. Alt dette roet seg betraktelig ned med å kutte ut all den kunstige søtningen, og det blir ikke verre av et glass eller to nå, så lenge alt jeg ikke spiser er fullt av kunstig søtning. prøv deg frem, slutt med alt, se hva som skjer, så start igjen og se. Jeg kan drikke en halvliter pepsi max feks om jeg vil nå, men ikke hver dag osv Anonymkode: 77cd8...e44
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hypotesen min er, uten at jeg kan bevise den, at siden halveringstiden til koffein er så jævlig lang, og spesielt siden jeg drakk Cola Zero så sent som til middag i 17-tiden, så påvirket det søvnkvaliteten min, som igjen påvirket både hud og energi. Begge deler ble markant bedre etter jeg slutta med koffeinen. Anonymkode: f2048...86f Jeg kan ikke drikke kaffe etter kl 15, helst ikke etter kl 14, jeg får ikke sove før langt på natt, uansett. Litt brus med koffein går, men ikke kaffe Anonymkode: 77cd8...e44
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Skrevet 28. august 2024 Drikker Cola Zero når som helst og sovner som en stein. Har også gått ned over 30 kg i det siste. Jeg har lagt opp kostholdet mitt og tenker mye mer på hva jeg har i meg, altså med rene råvarer osv. Jeg spiser allikevel UP innimellom, og har ikke tenkt å slutte helt med det. Alt med måte tenker jeg da. Anonymkode: b721c...319
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå