Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har brukt linser daglig de siste 15 årene. I lange perioder har jeg utelukkende brukt kontaktlinser, inntil de siste årene hvor jeg har forsøkt å bli bedre på å bruke briller på hjemmedager og på kveldstid.

Jeg sliter med veldig tørre øyne, og plages av det. Linsene har begynt å tørke ut midtveis i dagen, noe de aldri gjorde før. Når jeg våkner på morgenen er det som jeg ikke har hatt tåreproduksjon på mange timer. 

Jeg har spurt hos optiker, og fått beskjed om at jeg burde bruke øyedråper. Har fått anbefalt Hylo Dual, som jeg benytter noe. Jeg føler det fukter der og da, men at problemet er tilbake i løpet av en halvtime-times tid. Har også forsøkt tips som varme omslag osv, men ikke gjort dette "religiøst" (hver dag, flere ganger daglig). 

Brukte i går kveld Simplex øyesalve før jeg la meg, og det føltes godt.

Er det noen som har hatt lignende problem som har kommet frem til noen god løsning? :) Dette er veldig plagsomt.

Skrevet

Jeg har også begynt å bruke Hylo Dual. Jeg fikk beskjed om at de måtte brukes regelmessig og at det kunne ta noen uker med regelmessig bruk før man kjente en skikkelig forskjell (annet enn de første 2 minuttene). 

Moren min sier det samme, hun begynte å få god virkning av dem etter et par måneders bruk (3 ganger om dagen, hver dag). 

Anonymkode: fdb12...393

• Nyttig 2
Skrevet
Nuttery skrev (6 timer siden):

Hei,

Jeg har brukt linser daglig de siste 15 årene. I lange perioder har jeg utelukkende brukt kontaktlinser, inntil de siste årene hvor jeg har forsøkt å bli bedre på å bruke briller på hjemmedager og på kveldstid.

Jeg sliter med veldig tørre øyne, og plages av det. Linsene har begynt å tørke ut midtveis i dagen, noe de aldri gjorde før. Når jeg våkner på morgenen er det som jeg ikke har hatt tåreproduksjon på mange timer. 

Jeg har spurt hos optiker, og fått beskjed om at jeg burde bruke øyedråper. Har fått anbefalt Hylo Dual, som jeg benytter noe. Jeg føler det fukter der og da, men at problemet er tilbake i løpet av en halvtime-times tid. Har også forsøkt tips som varme omslag osv, men ikke gjort dette "religiøst" (hver dag, flere ganger daglig). 

Er det noen som har hatt lignende problem som har kommet frem til noen god løsning? :) Dette er veldig plagsomt.

Bestill time hos fastlegen og be om henvisning til øyelege. Be og om at fastlegen tester deg på Sjøgrens syndrom. (Blodprøve). 
Noen fastleger gir øyedråper på blå resept før øyelegen har sagt sitt, andre ikke, så det må du spørre om. 
Tørre øyne skyldes enten får lite tårevæske eller for dårlig lite produksjon av fettstoffer i øynene. Når du først har fått tørre øyne er det bre drypping med øyedråper som hjelper. De beste på resept er Viscotears og Artalac. For noen er det nokk med å dryppe morgen og kveld, andre må dryppe en gang i timen. Dropper du å dryppe en dag eller kveld, så blir neste tag nda tørrere. Det siste du gjør før du lukker øynene for natten er å dryppe, og passe på at du har dråper tilgjengelig til du våkner. 

De siste dagene har det vært fokus på at man ikke bør bruke øyedråper med konserveringsmiddel fordi konserveringsmidler i øyedråper er stoffer bilindustrien styrer unna! Så du bør holde deg til endosebeholdere pipetter. 

Drypper du ikke nok og ofte nok, risikerer du på sikt å skade linsen i øyet. Kontaktlinser? Nja, tja? 

Anonymkode: 625bb...587

• Liker 1
Skrevet
Nuttery skrev (6 timer siden):

Hei,

Ja, ikke alle kan bruke linser. Jeg kan ikke det, nettopp pga tørre øyne. Optiker sier det finnes en behandling for å åpne opp talgkjertlene på øyelokkene, eller noe sånt. Jeg fikk opplæring i å klemme ut talg fra kanten av nedre øyelokk med en q-tip etter varm dusj. Det hjelper, men det er ikke enkelt å holde på med. Behandlingen de tilbød kostet noen 1000. Enn så lenge må jeg bare skite i linser, og så får jeg vurdere hvor plagsomme de tørre øynene blir med årene. For de renner jo også, når de er tørre. Ironisk nok. Når det blåser i kaldt vær, går jeg og "gråter" og dermed renner også nesa. Fryktelig irriterende. 

Skrevet
klarinetta skrev (35 minutter siden):

Ja, ikke alle kan bruke linser. Jeg kan ikke det, nettopp pga tørre øyne. Optiker sier det finnes en behandling for å åpne opp talgkjertlene på øyelokkene, eller noe sånt. Jeg fikk opplæring i å klemme ut talg fra kanten av nedre øyelokk med en q-tip etter varm dusj. Det hjelper, men det er ikke enkelt å holde på med. Behandlingen de tilbød kostet noen 1000. Enn så lenge må jeg bare skite i linser, og så får jeg vurdere hvor plagsomme de tørre øynene blir med årene. For de renner jo også, når de er tørre. Ironisk nok. Når det blåser i kaldt vær, går jeg og "gråter" og dermed renner også nesa. Fryktelig irriterende. 

Typisk eksempel på tørre øyne der du ikke mangler tårevæske men fettstoffene i øyet. 
Der finnes en varmeflaske man kan holde på med. Jeg har kjøpt den, men ikke brukt den fordi jeg har en annen sykdom som kan trigges av varmemaske. 
Er fettstoffproduksjonen ok, men tåreproduksjonen i manko, så kan man få satt inn plugger i tårekanalene. Var en tråd her inne for x antall år siden om tårekanalplugger. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Typisk eksempel på tørre øyne der du ikke mangler tårevæske men fettstoffene i øyet. 
Der finnes en varmeflaske man kan holde på med. Jeg har kjøpt den, men ikke brukt den fordi jeg har en annen sykdom som kan trigges av varmemaske. 
Er fettstoffproduksjonen ok, men tåreproduksjonen i manko, så kan man få satt inn plugger i tårekanalene. Var en tråd her inne for x antall år siden om tårekanalplugger. 

Ja, den varmemasken var et alternativ, takk for at du minnet meg på det!

Endret av klarinetta
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg var hos optiker; men jeg synes å huske at han sa at fettfilmen bryter for tidlig. 

Er dette noe som har oppstått grunnet bruk av linser, eller er dette et grunnproblem?

Jeg har også veldig tørre øyenvipper. Det kan kanskje stemme? 

Er det noen som har hatt god effekt av varme omslag flere ganger daglig, som har blitt kvitt problemet?

Mine øyne renner aldri (ikke mer enn normalt i alle fall).

TS

Skrevet
Nuttery skrev (1 time siden):

Nå er det en stund siden jeg var hos optiker; men jeg synes å huske at han sa at fettfilmen bryter for tidlig. 

Er dette noe som har oppstått grunnet bruk av linser, eller er dette et grunnproblem?

Jeg har også veldig tørre øyenvipper. Det kan kanskje stemme? 

Er det noen som har hatt god effekt av varme omslag flere ganger daglig, som har blitt kvitt problemet?

Mine øyne renner aldri (ikke mer enn normalt i alle fall).

TS

Nå er det en pandemi siden jeg drev og leste meg opp på tørre øyne, både i pubmed og andre steder. 
Linsebruk som årsak til tørre øyne kan ikke jeg erindre å ha sett noe om. 
Men det som er sagt av øyelege og optiker er at bruk av sminke på våtkanten på øye skader. Da jeg nylig spurte om bruk av falske øyevipper ville gi en «pandemi» av tørre øyne i fremtiden, fikk jeg bare et lurt smil til svar. Ser ikke borti fra at festemiddelet for falske øyevipper vil ha samme effekt på fettkjertlene som sminke. 
Den som lever får se….

Er øynene dine tørr så blir naturligvis ogs vippene tørre. Jeg drypper ca hver time og er møkk lei disse tørre øynene, men det er ikke noe annet å gjøre når jeg ikke vil ha skader på øyets linser. 

Jeg brukte linser for mange år siden, men det var ikke vellykket fordi det ble tykt belegg på linsene. Om dette har sammenheng med den andre sykdommen jeg har vet jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...