Solveig88m Skrevet 27. august 2024 #1 Skrevet 27. august 2024 (endret) Hei! Jenta vår på 18 måneder er lang for alderen, ca. 87 cm og litt under 12 kg. Selv er vi ikke akkurat små ; jeg er 182 cm og samboeren nesten 2 meter. Jeg er så stolt av henne, men synes det er vanskelig at mange absolutt må påpeke hvor stor hun er. Spesielt sårt var det da helsesykepleier begynte å snakke om veksthemmende hormoner før hun var fylt året (som et alternativ før puberteten altså). Hun følger kurven sin fint. Andre med lange barn der ute? Og hvordan kan vi bidra til å gi gjøre dem stolte av høyden sin? Endret 27. august 2024 av Solveig88m 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #2 Skrevet 27. august 2024 Helse sykepleier burde ta oppfrisknings kurs i biologi og anatomi. Du er over snittet høy, mannen din er over snittet høy = Barnet deres blir mest sannsynlig også over snittet høy. Hadde blitt provosert hvis noen skulle hemme en naturlig vekst av mitt barn. Skikkelig provosert! Hadde rett og slett ikke godtatt en slik holdning Anonymkode: 456c2...f67 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #3 Skrevet 27. august 2024 To lange barn her. Alltid fått høre hvor lange de er etc. For det første er det viktig at du viser dem at du selv bærer din høyde med stolthet. Dernest så går der faktisk ann å snakke til de som kommenterer på høyden - at det er en uting å kommentere andres utseende. Anonymkode: 78bae...427 2
asterix Skrevet 27. august 2024 #4 Skrevet 27. august 2024 De fleste av barna mine er høye og stolte av det. De fleste av dem er voksne nå og fortsatt høye. Hun som er minst er 170 og litt "småsur" fordi hun er "dvergen i familien" (hennes ord, sagt med humor). Har alltid sagt til dem og andre at de slekter på høye flotte mennesker. Min far og mine tanter og onkler er opp mot rundt 2 meter (mennene) og opp mot rundt 185 cm (damene). Jeg er selv bare 178. 1
Petra200 Skrevet 27. august 2024 #5 Skrevet 27. august 2024 Solveig88m skrev (10 minutter siden): Hei! Jenta vår på 18 måneder er lang for alderen, ca. 87 cm og litt under 12 kg. Selv er vi ikke akkurat små ; jeg er 182 cm og samboeren nesten 2 meter. Jeg er så stolt av henne, men synes det er vanskelig at mange absolutt må påpeke hvor stor hun er. Spesielt sårt var det da helsesykepleier begynte å snakke om veksthemmende hormoner før hun var fylt året (som et alternativ før puberteten altså). Hun følger kurven sin fint. Andre med lange barn der ute? Og hvordan kan vi bidra til å gi gjøre dem stolte av høyden sin? 87 cm og 12 kg på 18 mnd kontrollen. Jeg har oppfattet dette som helt normalt 😊 1 1 1
Petra200 Skrevet 27. august 2024 #6 Skrevet 27. august 2024 Petra200 skrev (2 minutter siden): 87 cm og 12 kg på 18 mnd kontrollen. Jeg har oppfattet dette som helt normalt 😊 Og vi foreldre er ikke spesielt høye, 170 og 180 cm.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #7 Skrevet 27. august 2024 Solveig88m skrev (13 minutter siden): Hei! Jenta vår på 18 måneder er lang for alderen, ca. 87 cm og litt under 12 kg. Selv er vi ikke akkurat små ; jeg er 182 cm og samboeren nesten 2 meter. Jeg er så stolt av henne, men synes det er vanskelig at mange absolutt må påpeke hvor stor hun er. Spesielt sårt var det da helsesykepleier begynte å snakke om veksthemmende hormoner før hun var fylt året (som et alternativ før puberteten altså). Hun følger kurven sin fint. Andre med lange barn der ute? Og hvordan kan vi bidra til å gi gjøre dem stolte av høyden sin? Det samme fikk vi tilbud om. Rart at unger av foreldre over 180cm ser ut til å ville bli over 180cm. Her ble det begrunnet med at fordi det ei jente(!!), så ville det være lite fordelaktig. Vi skal nekte barn som ønsker det hormonblokkere, men dytte det på andre barn pga noe så trivielt som høyde 🫣 Har ingen andre råd enn å få foran som et godt eksempel💪 Anonymkode: 8f0a2...a8c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #8 Skrevet 27. august 2024 Med de målene høres hun ikke "stor" ut, men lang. De fleste modeller er vel over 178cm høye. Anonymkode: d27e6...549
Solveig88m Skrevet 27. august 2024 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2024 Takk for fine svar! Jeg har hele tiden tenkt at hun kommer til å bli høy, og har selv ikke hatt problemer med høyden i voksen alder. Så jeg blir litt overrasket over egne følelser rundt dette. Hormonbehandling er sikkert rett for noen, men jeg trodde det var litt utdatert når det kommer til høyde. Får heller gå foran som et godt eksempel som en av dere sier😊
Uanonym bruker Skrevet 27. august 2024 #10 Skrevet 27. august 2024 Hormonbehandling for å begrense høyde har man vel stort sett gått bort fra, da dette fører til en masse bivirkninger, som bl.a. overvekt og redusert fertilitet. Dere er begge veldig høye, og barnet deres kommer etter all sannsynlighet også til å bli høyt. Om andre folk kommenterer høyden, er ikke det noe du bør ta deg nær av, det er sånn småprat folk kommer med for å ha noe å si. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #11 Skrevet 27. august 2024 Høres helt merkelig ut - hun er jo godt innenfor vekstkurvene? Ikke alle kan ligge på snittet.. Helsesøster kan ta seg en bolle, evt samtidig som hun oppdaterer seg litt. Nå har jeg riktignok gutt, men han er allerede 12,5 kg ved 15 mnd. Får noen kommentarer på at han er en «stor gutt», men tar det mest positivt. Storesøster var rake motsetning, fikk stadig høre hvor liten hun var. (Noe jeg også klarte å tolke positivt.. 😆) Regner med ingen av de ender særlig lange, her er begge foreldre korte, så vi har motsatt «bekymring». Mye snakk om å være «størst» i bhg, er litt sårt for min jente å være minst på aldersgruppa. Vi får som voksne ta ansvaret med å lære og vise barn at alle kropper er bra, høy/lav/stor/liten. Anonymkode: e6daa...88a 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #12 Skrevet 27. august 2024 87 cm ved 18 mnd er ikke unormalt i det hele tatt, herregud. Er jo helt etter boka det Anonymkode: c40e4...eed 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #13 Skrevet 27. august 2024 Mitt barn er høy,men vet ikke om det er unormalt? Mener at vi målte 92/94 cm ved 2 år kontroll. Ved 4 års kontroll var barnet 111,5 cm. Bruker fint str 134 i klær som 5 åring. Regntøy fra refleks str 128. Anonymkode: 3ee74...bbf
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #14 Skrevet 27. august 2024 Selvsagt får dere høye barn, når dere er høye ☺️ så flott at hun vokser ut fra sitt genetiske potensiale! Det er jo slike kurver, og barna skal jo følge sin egen kurve, ikke ligge på midten. Kanskje be folk la være å kommentere kroppen hennes? Jeg har et barn i motsatt ende av ditt, som er lite. Ble ikke målt på 18 mndr, men var 75 cm og 9 kg på to års kontrollen. Jeg får hele tiden høre at barnet er lite. Jeg pleier å svare litt krast tilbake, gjerne med en kommentar om deres kropp (om det er voksne). F eks «det er bedre være liten og søt enn….» eller «kanskje du bør passe din egen overvekt før du bruker energien på en frisk sunn unges kropp» Anonymkode: 2a6ee...571
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 87 cm ved 18 mnd er ikke unormalt i det hele tatt, herregud. Er jo helt etter boka det Anonymkode: c40e4...eed Det er jo langt over snitt, men ikke noe unormalt. Er jo å forvente at ungen følger en høy kurve med lange foreldre! Anonymkode: 2a6ee...571
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Skrevet 27. august 2024 Som noen sier - man er gått vekk fra å gi hormoner til jenter for å framskynde pubertet og stanse veksten. Bl a har det vist seg å påvirke fertiliteten negativt. Du må bare stålsette deg for kommentarer, det er nesten aldri vondt ment. Har en høy jente, og det at de kommenterer det til MEG er greit nok. Hun synes nok det var sårt å høre det. Men jeg satte/setter grenser når folk spør hvor høy hun er. Jeg skjønner at de spør, og kan hende jeg også hadde gjort det helt ubetenksomt om jeg var utenforstående. Men det føles som nysgjerrighet og en anledning til å si «SÅ høy!» til meg der og da, og «vet du at X er xyz cm høy!!!» til andre. Anonymkode: da5da...948
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Skrevet 27. august 2024 Jenta mi har alltid vært høy for alderen, nå er hun 9 år og snart 160 cm. Det er utrolig mange som kommenterer, så mye at det er irriterende. Til nå har hun ikke reagert så mye på det, men når det blir mange kommentarer «så stoooor du er» så blir det slitsomt. Det er kanskje oftest meg folk sier det til, men hun står jo der hun og. De verste til å kommentere er kanskje eldre. Anonymkode: 5035d...e6a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Skrevet 27. august 2024 Føler med deg! Jeg har en gutt på to og et halvt år som er 102 cm. Han har vært lang for alderen siden han var tre måneder (normal ved fødsel). Får stadige kommentarer, men det er jo bare vennlig ment. Det jeg synes er verst er at han blir ofte tatt for å være en fireåring, og da forventes det jo også at han oppfører seg som en fireåring. Han er i tillegg litt sent ute med språket, så det kræsjer jo helt med at han ser så mye eldre ut! Føler jeg må forklare at han bare er to og et halvt hele tiden, siden det virker som folk forventer at han kan mye mer enn det han kan. Anonymkode: e0bf2...037
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Skrevet 27. august 2024 Jenta mi var og veldig lang som liten, 94 cm på 2 årskontrollen, og hun var flere cm høyere enn de andre jentene og guttene ved skolestart. Helsepersonell har heldigvis aldri uttalt det som et problem, utover at hun blir nok en høy og flott jente som voksen. Det var verre med de rundt oss som trodde hun var eldre enn alderen skulle tilsi, og forventet altfor mye i forhold til alder, og ble nærmest fornærmet når jeg påpekte at hun ikke var så gammel som de trodde og at de måtte senke forventningene sine. Nå går hun på 7 trinn, og høyden har begynt å stange, og hun er ikke lenger blant de høyeste jentene. De mener nå at hun antagelig blir ca 175 cm som utvokst, og med tanke på at jeg er 170 og far 195, så er jo ikke det helt utenkelig. Anonymkode: 633a7...2ac
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jenta mi var og veldig lang som liten, 94 cm på 2 årskontrollen, og hun var flere cm høyere enn de andre jentene og guttene ved skolestart. Helsepersonell har heldigvis aldri uttalt det som et problem, utover at hun blir nok en høy og flott jente som voksen. Det var verre med de rundt oss som trodde hun var eldre enn alderen skulle tilsi, og forventet altfor mye i forhold til alder, og ble nærmest fornærmet når jeg påpekte at hun ikke var så gammel som de trodde og at de måtte senke forventningene sine. Nå går hun på 7 trinn, og høyden har begynt å stange, og hun er ikke lenger blant de høyeste jentene. De mener nå at hun antagelig blir ca 175 cm som utvokst, og med tanke på at jeg er 170 og far 195, så er jo ikke det helt utenkelig. Anonymkode: 633a7...2ac Synes det er en uting å kommentere høyden uansett, å si at hun blir høy og flott indikerer at å ikke være høy ikke er flott. Og det det jo. Anonymkode: c8f29...8d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå