Gå til innhold

Lage julaften på egne premisser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre her som har valgt å være hjemme på julaften og styre dagen helt selv? Jeg er lei av å måtte reise av gårde på selve julaften. Jeg er lei av at julemiddag ikke kan starte før klokken 17, og så er det dessert, oppvask og hvil før man kan åpne pakker. Jeg er lei av slitne og overstimulerte barn som burde vært i seng.

I år har jeg lyst til å være hjemme med bare min mann og vår sønn. Julemiddag klokken 16, pakker åpnes klokken 17. Og så kan gutten vår på 4 år være i seng til vanlig tid klokken 20. 

Er jeg helt sær? Må julaften tilbringes med familie?

Anonymkode: bc94a...76b

• Liker 21
  • Hjerte 12
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nop..vi har 2 barn og jeg kunne tenkt jeg å ha en julaften hjemme...bare gå rundt i pysj.. ikke noe pynting og stress. Alt i vårt tempo. Se på julefilmer etc.

Men vi kan ikke der ennå da vi har en liten familie ( bestemor, svigers, oldemor, en tante,en onkel og et søskenbarn) disse feirer vi med vært år og jeg vet barna synes de ver koselig...tror det hadde blitt litt rart og stusslig ar bare vi 5( bestemor) var hjemme på selve julaften.

Skrevet

Jeg syns du er sær - men hver sin lyst..

Barna våre har alltid elsket julaften med familien.

middag kl 17, etc går jo på at mange vil beholde noen tradisjoner.

Anonymkode: f3d02...5c3

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være et problem. Man MÅ ikke være hos annen familie på julaften, dere er jo en familie og skal feire som dere selv ønsker. Det er plenty av fid i romjula til å møte familie 

Anonymkode: 7ce0a...a47

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg forstår deg 100%, valgte selv å gjøre det samme. Flere i min familie er uenig i mitt valg, men jeg bryr meg ikke så mye om det.

Anonymkode: e7b6c...2cf

• Liker 5
Skrevet

Vi har våre egne tradisjoner. Ikke pynter vi oss heller, men går i pysjamas hele dagen. Den stivpyntingen har jeg ingen gode assosiasjoner til. I min barndom virka det som at mor og tante prøvde for hardt å være slik man såg på tv, det ble så utrolig falsk for det var ikke til å kjenne igjen fra hverdagen.

Vi spiser nå middag når vi vil og pakker opp gavene tidliger enn andre. Har aldri skjønt hvorfor ungene skal pakke opp gavene så sent for så å bli sendt til sengs. Bedre at de får pakke opp tidligere og faktisk får brukt tid med gavene og landet før sengetid.

Lag deres egne tradisjoner som passer dere. Tradisjoner endres hele tiden.

Anonymkode: 8aef5...a7e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det har mine barn sagt at de har lyst til i år, de er 6 og 8 nå, de er slitne og lei av å reise langt til besteforeldre, være gjester og ikke få gjør som de vil fordi farmor vil ha det sånn og sånn for det er tradisjon hos farmor. 
så jeg ser fram til jul, bare oss😍

Anonymkode: bbd12...a5d

• Liker 2
Skrevet

Vi gjorde noe med det! Vi sa at vi ville ha julaften hjemme hos oss, vi spiser tidlig og koder oss med dessert samtidig som vi åpner pakker! Sa at alle(min mamma og svigers) er hjertelig velkomne men vi rikker ikke på hvordan vi ønsker og feire. Svigermor er fortsatt ikke fornøyd med at vi velger det sånn men hun dukker opp hvert år så.. hatt jul hjemme på våre premisser i 10år nå og det er veldig deilig!

Anonymkode: 6bee4...5e9

• Liker 3
Skrevet

Forstår deg godt! Kunne tenke meg det samme med min mann og 2-åringen.

Men vi skal altså kjøre nesten 2 timer til svigers på glatte veier med en unge som HYLER i de 2 timene fordi det heter julaften og da er det så viktig at vi drar på julebesøk 🙄

Når vi kommer frem er ungen sulten og sliten og har brukt mye av sin dag på å hyle seg blå. 

Så skal vi gjete rundt på svigers’ klin hakkende sprø jakthund som er livredd for ungen - ungen synes det er ustyrtelig gøy å løpe etter den livredde hunden og svigermor får vondt i hjertet av hunden som må stenges ute fra julefeiringen.

Når ungen er i seng 19:30 skal min mann og hans far dramme og hygge seg. Jeg har mest sannsynlig vært oppe kl 05:00 med mini på morgenen så jeg begynner å se mannen med ljåen kl 20:00. Legger meg kl 21 fordi jeg skal opp kl 05 første juledag i iskaldt hus alene med mini. Prøve å være stille og ikke vekke de andre i kaoset med unge som på ny løper etter sprø hund.

God jul. Jeg gleder meg.

Anonymkode: 7b252...b0b

• Liker 3
  • Hjerte 16
Skrevet

Syns man skal kunne feire julaften akkurat som man selv vil. Bortsett fra om man har en i nær familie som sitter alene mot sin vilje. Da syns jeg man bør inkludere.

Jula er lang, og man kan treffe slekta de andre dagene.

Jeg har alltid vært vant til rolige julaftener. Sånn ca 6 personer. Sånn var det i oppveksten, og også nå når jeg er i 50-årene. Har bare ett barn. Hadde ikke orket det om det var selskap med 15 stk. Noen syns det er best med mest mulig folk, andre ikke. Det må man respektere, og la folk få feire på sin måte.

Anonymkode: c2d5e...90e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men vi skal altså kjøre nesten 2 timer til svigers på glatte veier med en unge som HYLER i de 2 timene fordi det heter julaften og da er det så viktig at vi drar på julebesøk 🙄

Når vi kommer frem er ungen sulten og sliten og har brukt mye av sin dag på å hyle seg blå. 

Så skal vi gjete rundt på svigers’ klin hakkende sprø jakthund som er livredd for ungen - ungen synes det er ustyrtelig gøy å løpe etter den livredde hunden og svigermor får vondt i hjertet av hunden som må stenges ute fra julefeiringen.

Når ungen er i seng 19:30 skal min mann og hans far dramme og hygge seg. Jeg har mest sannsynlig vært oppe kl 05:00 med mini på morgenen så jeg begynner å se mannen med ljåen kl 20:00. Legger meg kl 21 fordi jeg skal opp kl 05 første juledag i iskaldt hus alene med mini. Prøve å være stille og ikke vekke de andre i kaoset med unge som på ny løper etter sprø hund.

God jul. Jeg gleder meg.

Hahahah 😂😂 Takk for dagens. God jul

Anonymkode: ddf17...7e5

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke sær i det hele tatt. Fra vi fikk barn har vi feiret julaften hjemme. Annethvert år har svigers og mine foreldre vært hos oss. Vi bestemmer klokkeslettene og hvordan vi vil ha det. Da barna var mindre hadde vi middagen tidligere, men nå har vi middag klokka 17. Om vi går ifra alt rotet på kjøkkenet for å åpne gaver, så gjør vi det, selv om vi har besøk. Oppvasken kan man finne igjen senere mens barna er fullt opptatt med de nye lekene sine, får hjelpe av besteforeldre til å bygge den nye legoen osv. Gruer meg allerede til barna blir så store at de vil feire hjemme hos seg selv og vi må begynne å dra bort på julaften... For det kommer vi jo til å gjøre hvis vi er så heldige å bli bedt.

Anonymkode: 86d48...c6c

Skrevet

Sånn har vi valgt å gjøre det..er vi hjemme,pynter vi oss, er vi på hytta, pysjamasjulaften. Spiser kl 16,spiser dessert kl 17 og åpner gaver rundt 18. Da har vi ro i huset kl 21, og jula kan starte. De som vil er velkommen til oss, men vi velger å holde oss hjemme..helt nydelig. Sånn har vi hatt de siden vi fikk førstemann for 18 år siden.

Anonymkode: 17934...abe

Skrevet

Her har jeg luftet det litt for mannen, som jeg vet er med på det, for han har hatt ønske om det de siste to årene😅 for meg har det sittet litt langt inne å ikke feire med familie. Vi gjorde det det første året med baby, og jeg syntes jo det var både behagelig og koselig. Ikke så mye jag for julaften liksom. Det er da noen dager i romjulen også hvor man kan ha eller dra på besøk. 

Anonymkode: 2cca7...921

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når gutten er 4 år så er det perfekt tidspunkt å lage ny egen tradisjon bare dere familien.

Anonymkode: 476b4...8aa

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Synes dette er litt avhengig av hvor stor familie man har. Har man en stor familie som samles, så vil det jo ikke være så farlig om dere ikke møter opp. Men er det sånn at uten din familie så blir de dere vanligvis besøker allene eller veldig få, synes jeg det er kjempe dårlig gjort å ikke møte opp.... Et alternativt kunne jo være å invitere de andre hjem til dere? Eller forsøke å påvirke feiringen litt til å bli mer etter deres ønske? Jeg ville i det minste aldri risikert at familien føle seg ekskludert på juleaften! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

God jul. Jeg gleder meg.

Hvorfor i all verden gjør dere dette? Og hvorfor er det du som er oppe klokka fem hver dag? Kan det være et alternativ å invitere svigers til dere? De gråter vel gjerne ikke i bil, og kan lettere ta turen.

Om de på død og liv insisterer på denne feiringen som ikke er noe hyggelig for verken barnet, deg eller bikkja, ville jeg ikke lagt to pinner i kors for å være stille på 1. juledags morgen i alle fall. Ville sendt bikkja inn til svigers og barnet inn til pappaen.

Anonymkode: 59cee...14f

• Liker 4
  • Nyttig 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det andre her som har valgt å være hjemme på julaften og styre dagen helt selv? Jeg er lei av å måtte reise av gårde på selve julaften. Jeg er lei av at julemiddag ikke kan starte før klokken 17, og så er det dessert, oppvask og hvil før man kan åpne pakker. Jeg er lei av slitne og overstimulerte barn som burde vært i seng.

I år har jeg lyst til å være hjemme med bare min mann og vår sønn. Julemiddag klokken 16, pakker åpnes klokken 17. Og så kan gutten vår på 4 år være i seng til vanlig tid klokken 20. 

Flere og flere som tenker som deg.
Julen har blitt en overkommersialisert happening som bør bremses opp. Et pengdrevet fesjå som overgår det meste.

Bare trist at det materialistiske hysteriet har overtatt gleden av hyggelige samvær med storfamilien.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er nordmenn så sykelig opptatt av denne leggetiden?

Anonymkode: 39539...669

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Surpomp skrev (1 minutt siden):

Flere og flere som tenker som deg.
Julen har blitt en overkommersialisert happening som bør bremses opp. Et pengdrevet fesjå som overgår det meste.

Bare trist at det materialistiske hysteriet har overtatt gleden av hyggelige samvær med storfamilien.

Vi har sluttet helt med julegaver til voksne, og begrenset gaver til barna - men alle setter pris på å være sammen. 
Vi har pynter oss uansett og har middag sammen kl 17. 

Anonymkode: f3d02...5c3

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...