Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 Hei! Skrev inn her for noen dager siden, fordi babyen min (5 mnd) kastet sånn opp at jeg følte han skulle kveles. Var hos legen, og hun mente han hadde en luftveisinfeksjon. Etter at vi kom hjem den dagen har det gått i ett med oppkast og diare for oss begge... Problemet er at jeg ikke får i ham særlig med mat/væske, og han virker derfor veldig slapp og sover mye. Han har nesten ikke tissebleier lenger. Jeg har til sammen fått i han nærmere halvannet måltid (mot 5 til vanlig) de siste dagene. Hittill i dag har jeg fått i ham 100 ml melk og 30 ml sukkervann. Hva annet kan jeg gjøre? Hvis jeg prøver å dytte i ham mat/drikke, kaster han det bare opp igjen. Jeg har kanskje ikke vært flink nok til å tilby ham hele tiden, da jeg har vært så dårlig selv, og vi stort sett har lagt under dynen begge to. På 5 mnd kontrollen var han 8430 g, så han er en stor gutt, men jeg merker at han har gått ned en del i vekt nå..Hvor mye væske bør han få i seg i løpet av en dag, og hva bør jeg gjøre?
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Du bør få han til lege og sjekke om han får i seg nok væske. Det ville i hvert fall jeg gjort for å være trygg.
Gjest vsn Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Du bør få lege til å sjekke han. Bedre en gang for mye enn for lite. Små barn blir fort uttørket. Så selv om du også er syk, så må du bare komme deg opp av senga. God bedring!!
Gjest Gamle Alex Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 Når det ikke er tiss i bleien må du til legen, babyer blir veldig fort dehydrert. jeg ville ikke ventet til i morgen
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 Hei! Har fått i ham litt mer væske i dag, og han drakk 40-50 ml mme nå før han sovnet. Hvordan merker jeg om han blir dehydrert? Bør jeg vekke ham og ta ham med på legevakten nå (han virket frisk nok, bare litt slapp), eller vente til helsestasjonen åpner i morgen? Han har bare hatt to tissebleier i dag, og det var ikke så mye i de..
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 Hovedinnlegger igjen.. Kan jeg ringe rett til barneklinikken og høre hva de mener??? Blir så usikker...
Gjest Gamle Alex Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Hei! Har fått i ham litt mer væske i dag, og han drakk 40-50 ml mme nå før han sovnet. Hvordan merker jeg om han blir dehydrert? Bør jeg vekke ham og ta ham med på legevakten nå (han virket frisk nok, bare litt slapp), eller vente til helsestasjonen åpner i morgen? Han har bare hatt to tissebleier i dag, og det var ikke så mye i de.. ← Det er ganske bra. Siden du har fått i han så mye kan du sikkert ringe i morgen , men er du usikker, ring legevakten
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #8 Skrevet 20. februar 2006 Er du usikker, ring legevakten! Hør hva de synes og hold kontakt med dem om tilstanden skulle endre seg. God bedring til dere begge!
Moonchild Skrevet 20. februar 2006 #9 Skrevet 20. februar 2006 Det første du bør gjøre er å sjekke om fontanellen (den myke delen øverst på hodet) er nedsunken (mer enn vanlig). Hvis den er det ville jeg tatt opp babyen og tatt ham med til legevakten med en gang. Uansett ville jeg tatt ham med til legen i morgen. Såpass små babyer kan ha behov for intravenøs veske/næring ved oppkast/diaré. Reglen er at babyene bør ha seks våte bleier i løpet av døgnet. Dersom urinen begynner å få en mørkere farge tyder det på at de er i ferd med å bli dehydrerte. Uansett skader det ikke å ta en telefon til legevakten og høre med dem hva de syns du bør gjøre. Lykke til og god bedring til den lille gutten din!
Gjest Gjest_Aurora_* Skrevet 20. februar 2006 #10 Skrevet 20. februar 2006 I Cappelens store bok om barnet står det at tegn på uttøkning er redusert allmenntilstand der barnet virker slapt,likegyldig og eventuelt uvanlig irritert.Andre tegn er at barnet tisser lite/bleiene er tørre,innsukken fontanell (det myke området oppå hodet til barn under 18mnd)og tørre lepper. Det står også at man bør ta kontakt med legen om det er tegn til uttøking som nevnt. Barn under 2-3år kan bli alvorlig uttørket ila få timer. Ta kontakt med legen om barnet ikke har fått i seg nok væske ,det er blod i urinen,barnet er under 6mnd eller du er usikker på barnets allmenntilstand. Barns væskebehov i døgnet (minimum):under 1år er 1dl væske pr kg kroppsvekt (dvs. 8dl .til et barn på 8kg) Tips om hvordan behandle barn med omgangssyke: Gi ofte og lite drikke om gangen. Rett etter at barnet har kastet opp føler det seg kanskje litt bedre. Benytt da sjansen til å få i det væske.Barnet vil sannsynligvis kaste opp noe av det,men går det noen minutter før neste oppkast,rekker kroppen å ta opp litt væske. Gi gjerne en skje hvert 5.til 10.minutt.Du kan også bruke sprøyte som du får kjøpt på apoteket. Min gutt på 14mnd har akkurat hatt omgangssyke. Og jeg var også veldig bekymret. Han var tørst og drakk vann. Men jeg syntes det var vanskelig å sjekke om tissebleiene var fulle nok,fordi vi skiftet bleie så ofte pgs løs mage. Han var veldig slapp og ville bare sove,noe jeg syntes var skremmende. Det hele pågikk i 4 dager.Hvis han har drukket litt mer i dag,så er han sikkert på bedringens veg.Men hvis du er bekymret syntes jeg du skal ringe legevakten. Da føler du deg sikkert mye bedre etterpå også. Ingenting er så vondt som når de minste er syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå