Gå til innhold

Kan man nekte å føde? Spør fordi jeg er helt fortvilet og livredd for fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en svært traumatisk fødsel i 2020, fødte i den verste korona - perioden, i den fasen alt var veldig strengt og usikkert. Jeg vil ikke gå i detalj her, men fødselen var såpass ille at jeg IKKE ville ha flere barn i frykt for å måtte føde igjen. Jeg ble behandlet svært dårlig av sykehuset og jordmødre, vi ble sendt hjem med ett barn hadde gulsott og ikke fikk i seg melk. Det var så ille at helsestasjonen sendte oss tilbake til sykehuset med brev der jordmor krevde at vi fikk hjelp. Journalen min fra fødselen er svært mangelfull i følge jordmor som nå følger meg opp på helsestasjonen. Der har de utelatt mye info og det står selvsagt ingenting der om min opplevelse av fødselen. 

Nå er jeg gravid igjen, ble gravid i starten av året og skal føde om to måneder. Frykten for fødselen blir større for hver dag som går. Jeg har tatt det opp med jordmor som følger meg opp på helsestasjonen. Hun har vist stor forståelse og sendte henvisning til sykehuset der jeg skal føde om at jeg skal få snakke med en gynekolog som skal vurdere om jeg kan få ta keisersnitt på grunnlag av traumatisk fødsel og lang fødselsdepresjon i etterkant. Men den henvisningen ble avslått av sykehuset samme dag, fikk brev på Helse-Norge der sykehuset sier at de ikke har kapasitet til å følge opp slik, og at jeg må snakke med jordmor på helsestasjonen. Jeg får ikke en gang komme til sykehuset for å prate om det med en gynekolog. 

Nå er jeg helt rådvill og tenker på det verste. Jeg  har dessverre to medlemmer i nær familie der fødsler har gått veldig galt og den ene har endt opp med dødfødt barn og den andre har barnet fått en alvorlig hjerneskade som følge av fødselen. Barnet er i dag pleietrengende og en av foreldrene har omsorgslønn for å ta seg av barnet. Det som er synonymt for begge fødslene her var at det kunne vært unngått hvis man hadde fått ta keisersnitt. Og selvsagt har sykehuset fraskrevet seg all ansvar. 

Jeg vil ikke føde normalt. Kan jeg nekte? Kan jeg slå meg helt vrang og si at dette nekter jeg å gjennomgå enda en gang? I England kan man velge mellom keisersnitt eller vaginal fødsel. Her i Norge presser man igjennom vaginal fødsel til en hver pris. Jeg har hørt om kvinner som har blitt presset til å føde unger i seteleie på normalt hvis. 

Anonymkode: 53b56...0ae

• Hjerte 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en svært traumatisk fødsel i 2020, fødte i den verste korona - perioden, i den fasen alt var veldig strengt og usikkert. Jeg vil ikke gå i detalj her, men fødselen var såpass ille at jeg IKKE ville ha flere barn i frykt for å måtte føde igjen. Jeg ble behandlet svært dårlig av sykehuset og jordmødre, vi ble sendt hjem med ett barn hadde gulsott og ikke fikk i seg melk. Det var så ille at helsestasjonen sendte oss tilbake til sykehuset med brev der jordmor krevde at vi fikk hjelp. Journalen min fra fødselen er svært mangelfull i følge jordmor som nå følger meg opp på helsestasjonen. Der har de utelatt mye info og det står selvsagt ingenting der om min opplevelse av fødselen. 

Nå er jeg gravid igjen, ble gravid i starten av året og skal føde om to måneder. Frykten for fødselen blir større for hver dag som går. Jeg har tatt det opp med jordmor som følger meg opp på helsestasjonen. Hun har vist stor forståelse og sendte henvisning til sykehuset der jeg skal føde om at jeg skal få snakke med en gynekolog som skal vurdere om jeg kan få ta keisersnitt på grunnlag av traumatisk fødsel og lang fødselsdepresjon i etterkant. Men den henvisningen ble avslått av sykehuset samme dag, fikk brev på Helse-Norge der sykehuset sier at de ikke har kapasitet til å følge opp slik, og at jeg må snakke med jordmor på helsestasjonen. Jeg får ikke en gang komme til sykehuset for å prate om det med en gynekolog. 

Nå er jeg helt rådvill og tenker på det verste. Jeg  har dessverre to medlemmer i nær familie der fødsler har gått veldig galt og den ene har endt opp med dødfødt barn og den andre har barnet fått en alvorlig hjerneskade som følge av fødselen. Barnet er i dag pleietrengende og en av foreldrene har omsorgslønn for å ta seg av barnet. Det som er synonymt for begge fødslene her var at det kunne vært unngått hvis man hadde fått ta keisersnitt. Og selvsagt har sykehuset fraskrevet seg all ansvar. 

Jeg vil ikke føde normalt. Kan jeg nekte? Kan jeg slå meg helt vrang og si at dette nekter jeg å gjennomgå enda en gang? I England kan man velge mellom keisersnitt eller vaginal fødsel. Her i Norge presser man igjennom vaginal fødsel til en hver pris. Jeg har hørt om kvinner som har blitt presset til å føde unger i seteleie på normalt hvis. 

Om du nekter å føde, hva skjer da? Babyen må ut, når den bestemmer seg for at den vil ut, så kommer den uansett om du nekter eller ei. (For å ta spørsmålet ditt bokstavelig). 
Har du ingen mulighet til å føde på et annet sykehus? 
Jeg ville forsikret meg om at ingen av dem som hadde med meg å gjøre ved fødsel nummer 1, i ett slikt tilfelle som ditt, ikke hadde noe med meg å gjøre ved fødsel nummer to. Men jeg tror jeg ville gjort hva som helst for å slippe å komme tilbake til samme fødesykehus. 
Har du vurdert hjemmefødsel? Med en jordmor du er trygg på? 
Om du får innvilger keisersnitt er noe helsepersonellet rundt deg må hjelpe deg med, og ta avgjørelse på. 
I utlandet er systemet annerledes enn i Norge. Derfor kan man ikke sammenligne. 

Som et lite hjertesukk, der har vært flere saker i media om barn som har dødd på grunn av feilvurderinger på KK Bergen. Minst to av dem som har vært fremme i de sakene har fått nye barn på nettopp KK Bergen. Hvordan de har klart å gå inn å føde på samme stedet som de har mistet sine barn på grunn av feilvurderinger fra ansatte det begriper jeg bare ikke, uten a5 det er til trøst for ts. 

Anonymkode: 2b273...fe9

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ring Pasientombudet og hør om de kan hjelpe deg med klage på avslag på sykehuset, siden du både har en spesiell forhistorie fra sist fødsel og har familiære tilfeller som det er verdt å ta hensyn til.

❤️

Anonymkode: 541a9...102

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Om du nekter å føde, hva skjer da? Babyen må ut, når den bestemmer seg for at den vil ut, så kommer den uansett om du nekter eller ei. (For å ta spørsmålet ditt bokstavelig). 
Har du ingen mulighet til å føde på et annet sykehus? 
Jeg ville forsikret meg om at ingen av dem som hadde med meg å gjøre ved fødsel nummer 1, i ett slikt tilfelle som ditt, ikke hadde noe med meg å gjøre ved fødsel nummer to. Men jeg tror jeg ville gjort hva som helst for å slippe å komme tilbake til samme fødesykehus. 
Har du vurdert hjemmefødsel? Med en jordmor du er trygg på? 
Om du får innvilger keisersnitt er noe helsepersonellet rundt deg må hjelpe deg med, og ta avgjørelse på. 
I utlandet er systemet annerledes enn i Norge. Derfor kan man ikke sammenligne. 

Som et lite hjertesukk, der har vært flere saker i media om barn som har dødd på grunn av feilvurderinger på KK Bergen. Minst to av dem som har vært fremme i de sakene har fått nye barn på nettopp KK Bergen. Hvordan de har klart å gå inn å føde på samme stedet som de har mistet sine barn på grunn av feilvurderinger fra ansatte det begriper jeg bare ikke, uten a5 det er til trøst for ts. 

Anonymkode: 2b273...fe9

Jeg føder på et annet sykehus nå, det er hovedsaklig fordi vi har flyttet. Her jeg bor er det flere sykehus å velge mellom, men for meg er det ikke betryggende å føde på ett nytt sted.

Hjemmefødsel vil jeg ikke vurdere en gang det er helt utenkelig i min situasjon.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Be jordmor eller fastlege om å henvise deg på nytt. Du skal i det minste få snakke med en jordmor på sykehuset for å legge fødselsplan. Som videre bør kunne hjelpe deg med å få vurdering av forløsningsmetode av gynekolog. Kanskje den første henvisningen ikke var tydelig nok på situasjonen din, av og til hjelper det å skrive en mer utfyllende henvisning. 

Anonymkode: 0b96d...30a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er slik i Norge at det er sykehuset og legene som bestemmer om operasjoner blir innvilget eller ikke. Det er ikke opp til pasienten å bestemme det selv. Vi tro at du tenkte igjennom dette da du valgte å bli gravid igjen

Anonymkode: 6d9af...537

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ble også henvist til en slik samtale på sykehuset. Den henvisningen ble borte eller glemt så hørte aldri noe. Da jeg til slutt purret på den fikk jeg til svar at det var for sent nå. 

Med to måneder til termin bør du nok ta opp så snart som mulig med sykehuset hva dine valg er. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg føder på et annet sykehus nå, det er hovedsaklig fordi vi har flyttet. Her jeg bor er det flere sykehus å velge mellom, men for meg er det ikke betryggende å føde på ett nytt sted.

Er det mulig å be om hjelp på et av de andre sykehusene? Vet ikke hvordan det fungerer når det er flere steder der man bor. 

Skrevet

Haukeland eller? De er så lite forståelsesfull å kjente for å avvise alle henvendelser tvert.

Så selv søkte jeg hos Voss, og fikk det uten problem. Måtte bare vise at jeg hadde forstått hva KS innebar.

Anonymkode: 45f70...99c

• Liker 3
Skrevet

Få barn nr to men redd for å føde 🙄

Anonymkode: 150f9...ab6

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått 3 barn og er redd for å føde. Fikk KS med to av de. Så utrolig bra at det finnes alternativer.

Anonymkode: 45f70...99c

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Være et voksent menneske men oppfører seg sånn mot fremmede 🙄

Anonymkode: b44f6...453

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså.. Vi er i 2024, det burde da virkelig være mulig å få velge dette selv! 

Hvorfor skal man på død og liv måtte føde vaginalt når det finnes et veldig godt alternativ som faktisk i mange tilfeller kan være billigere for staten?

Du må bare pushe på og ikke gi deg på dette!

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde snakket med jordmor på helsestasjon igjen, og fått henne til å kontakte sykehuset direkte og kreve på dine vegne at de tar deg inn til samtale. 
I din situasjon ville jeg ikke gjennomgått en fødsel uten at det sykehuset som skulle ta meg imot hadde en del "flagg" i journalen min om at jeg hadde traumer etter sist fødsel, og at X, Y og Z måtte unngås for å ikke trigge disse. 

Har selv hatt en første fødsel som førte til traumer, og hadde STOR hjelp av å ha en gjennomgang med sykehuset i forkant av fødsel nr 2. Fikk notert et par ting i journalen som ble fulgt ved fødsel, og som gjorde at jeg klarte å ha en fin opplevelse gang nr 2. 

Ikke gi deg på dette! Enten mobiliserer du jordmor og fastlege og alle som kan hjelpe deg, og får komme på sykehuset og snakke. 
Eller så finner du et annet fødested, der du får komme og snakke på forhånd. 

Anonymkode: 053e1...b3c

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk keisersnitt. Måtte ha samtaler med div leger. Hadde jeg ikke fått gjennomslag hadde jeg tatt abort. Jeg ble hørt. 

Anonymkode: 40c47...043

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er mange som opplever at traumer etter fødsel kommer først etter at man er gravid igjen. 

Og graviditeter er litt sånn at de ikke går over igjen om man "plutselig" blir redd for å føde. Det er derfor det finnes et hjelpeapparat for de som har traumer etter en tidligere fødsel, med samtale på sykehuset, og evt. KS dersom traumene blir for ille.

Anonymkode: 053e1...b3c

• Liker 6
Skrevet

Jeg har selv fått innvilget keisersnitt, til og med før jeg ble gravid igjen, på bakgrunn av traumatisk fødsel. «Heldigvis» for meg var fødselen åpenbart traumatisk og unormal også på papiret. 
Likevel er jeg ikke enig i at kvinner selv, alltid, skal få velge forløsningsmetode selv. Keisersnitt er ingen enkel løsning, spesielt ikke på lang sikt, og man kan ikke bruke det at enkelte barn blir hjerneskadet eller dør under vaginal fødsel - som regel fordi det eller feil - som argument for at alle skal få velge. Man skal derimot få bli hørt, og få hjelp slik at fødselen oppleves som trygg, uansett om det er vaginal fødsel eller ks. Dessverre er fødselsomsorgen strippet for ressurser, som er det egentlige problemet her. 
I ditt tilfelle, ks, ville jeg benyttet meg av fritt sykehusvalg og gått til et annet sykehus. Praksis varierer mellom sykehus, og det kan være personavhengig hvem du møter på. Du kan ikke nekte å føde, nei. Men du kan be om en second opinion. Håper du uansett møter noen som ser frykten din og som ivaretar deg. Jeg ble møtt på en enestående måte av alle i helsevesenet (sykehuset, fastlege, helsestasjon), og det var så viktig for å komme seg gjennom traumet. For selv om jeg tok keisersnitt (som jeg - viste det seg etterhvert - uansett ville fått pga fysisk årsak, før noen friker helt ut her), var ikke det løsningen på å komme over traumene. Jeg var jo livredd for ks også (første fødsel endte i et akutt ks som var svært traumatisk, det også). Men det var en start. Det som hjalp aller mest var faktisk noen timer hos kommunepsykologen, gjennom helsestasjonen. Sjekk om det er mulig for deg? 

Anonymkode: 0e102...12f

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg snakket tilslutt med gynekologen min for ingen hørte på meg. Han sa du har gått inn i fødeangst. Kom ned på kontoret mitt mandag så ordner vi keisersnitt til deg.  Jeg forstår deg du har tross alt mistet et barn halveis i svangerskapet. Jeg syns det var rart at du var så rolig.

Så snakk med noen til du finner noen som hører på deg. Jeg prøvde jordmor helsesøster og alle, de sa den kommer ut...  Men der er hjelp å få bare begynn der du tro de vil høre på deg. Det er ikke alltid jordmor og helsesøster har gehør.

Lykke til ❤️

Anonymkode: cbb25...c69

• Hjerte 2
Skrevet

Det kan være lurt å endre fokus.

Istedenfor å kjempe i mot fødselen, så må du begynne å se for deg hva du trenger for å klare å gjennomføre fødselen. 

Viktig at du prøver å bearbeider og forsøket å legge bak deg den fødselen du har vært igjennom, og forsøker å se for deg hvordan denne fødselen kan bli bedre. Hva trenger du underveis, hvordan kan du ta kontrollen over det som kan skje.

Babyen må ut uansett, og fødselen blir tøffere hvis du kjemper i mot.

Vil anbefale akupunktur og meditasjon, se fødselsvideoer og skriv ned tankene dine, for å løse opp i traumene.

Hvis det er noen trøst, så er fødsel nr 2 ofte mye lettere enn fødsel nr 1.

Mange gode tanker til deg, og lykke til.

Anonymkode: 43581...a42

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Dersom du bor i nærheten av Oslo vil jeg anbefale at du søker deg til Ullevål. De er - på tross av lav bemanning, kaos og gamle fasiliteter - Norges beste på fødsel. De har all verdens erfaring og kompetanse. 

Sørg for at du får gå til en Gaia jordmor der så kan hun hjelpe deg :) 

Anonymkode: d2932...908

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...