Gå til innhold

Forventer lærer til deres 1-4 klassing at de gjør opp arbeid ved fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her forventes det at det blir gjort både lekser og det som skulle blitt gjort den dagen på skolen, i alle fag. Både til 1 klassing og 4 klassing.

da er det snakk om alle typer fravær, sykdom, sykehusbesøk (bor langt unna så må ta fri en hel dag). 
barna blir litt motløse, selv om vi prøver å motivere så godt vi kan, men ikke så enkelt, blir jo et par-tre timers jobbing med slitne barn. 

forventes slikt der ditt barn går på skole? Gjør de det isåfall?

Anonymkode: c984b...4ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får beskjed om å gjøre det vi kan/orker. Aldri opplevd at det har vært noe problem.

• Liker 5
Skrevet

Nei, men vi gjør det fordet. Barna har bare godt av å lære at noen ganger må man bare. Er ikke sånn at de slipper unna videre i livet.

Anonymkode: f9974...6e0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her forventes det at det blir gjort både lekser og det som skulle blitt gjort den dagen på skolen, i alle fag. Både til 1 klassing og 4 klassing.

da er det snakk om alle typer fravær, sykdom, sykehusbesøk (bor langt unna så må ta fri en hel dag). 
barna blir litt motløse, selv om vi prøver å motivere så godt vi kan, men ikke så enkelt, blir jo et par-tre timers jobbing med slitne barn. 

forventes slikt der ditt barn går på skole? Gjør de det isåfall?

Skal barna henge med på undervisningen i skolen så er det ingen vei utenom, skolearbeid og lekser må gjøres. Men når en vet at skolebarnet må være borte en dag eller flere fra skolen, så kan man jo som voksen hjelpe barnet litt, og legge tilrette for at noe blir gjort tidligere i uka, dersom det er mulig. 
Hull i CV-er er det mye snakk om, men hull i småskoleundervisningen snakker ingen om når barna har vært borte en dag eller flere. Mister et barn viktig undervisning, en dag her og en dag der, så blir det til slutt mye og går ut over det de senere skal lære når de kan ha mistet noe grunnleggende. 
Alt dette burde ts ha klart å se logikken i selv, uten å spørre. Lærerne må og bruke mer tid på den som har vært borte, dersom den fraværende ikke har fått med seg deler av undervisningen, noe som igjen går utover alle andre. 

Anonymkode: 4774d...d0d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det forventes ikke her på private skolen (som er mye bedre drevet og mer spenn på å ta vare på ulike typer barn). De lærer PÅ skolen, og slipper å gjøre så mye lekser hjemme. Det er slik det skal være, og elevene er blant de flinkeste i fylket.

Anonymkode: 271fb...ea0

• Liker 1
Skrevet

Nei det forventes ikke, og gjøres heller ikke. Ikke hørt om lignende før heller. 

Jeg er helt enig i at man må forberede barna på voksenlivet, og at den viktigste jobben skjer hjemme, men vi legger inn støtet på at man kun er hjemme ved gode grunner, og heller går på skolen og prøver selv om man er litt tufs og pjusk/sovet dårlig/ gruer seg. Da får man uansett ikke særlig høyt fravær, og går glipp av svært lite. 

Anonymkode: 20fec...c5e

Skrevet

Nei, ikke noen forventning fra skolen her, aldri hørt om før heller i småskolen. Skal man reise en uke utenom skoleferien kan jeg forstå det, men ved sykdom f.eks? Nei. Heller aldri opplevd at min eldste ikke henger med selv om vi ikke har gjort lekser eller annet skolearbeid ved normalt sykefravær. Har han vært i form til det har vi gjort litt lekser. 

Anonymkode: 32171...6fc

• Liker 3
Skrevet

Nei, det forventes ikke, men det er en leksebevisst skole med lite lekser så det ville uansett være svært lite å ta igjen.

• Liker 1
Skrevet

Ikke ved sykdom, nei. De forstår at tiden da brukes til å bli frisk. 

Men ved annet fravær (som det bør være minst mulig av), så sørger vi foreldre uansett for at det blir gjort. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal barna henge med på undervisningen i skolen så er det ingen vei utenom, skolearbeid og lekser må gjøres. Men når en vet at skolebarnet må være borte en dag eller flere fra skolen, så kan man jo som voksen hjelpe barnet litt, og legge tilrette for at noe blir gjort tidligere i uka, dersom det er mulig. 
Hull i CV-er er det mye snakk om, men hull i småskoleundervisningen snakker ingen om når barna har vært borte en dag eller flere. Mister et barn viktig undervisning, en dag her og en dag der, så blir det til slutt mye og går ut over det de senere skal lære når de kan ha mistet noe grunnleggende. 
Alt dette burde ts ha klart å se logikken i selv, uten å spørre. Lærerne må og bruke mer tid på den som har vært borte, dersom den fraværende ikke har fått med seg deler av undervisningen, noe som igjen går utover alle andre. 

Mens under nedstengningen i 2020 var det helt greit å gå glipp av flere måneder med undervisning 🤣

Anonymkode: 2bf1a...367

• Liker 3
Skrevet

Nei... sønnen våres er 12 år og aldri har han måtte gjøre lekser etc når han har vært syk

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke vært et krav med noen av mine barn. I noen fag er det lurt å gjøre leksene selv om man er syk, spesielt i fag som f.eks matematikk, da selv små hull i opplæringen kan gjøre videre læring vanskelig hvis man går glipp av noe. 

Man behøver ikke gjøre leksene der og da hvis man er syk, og det kommer selvfølgelig an på hvor syk man er, men det er lurt å gå gjenneom leksene etter barnet har blitt frisk igjen. 

Skrevet

Dette er snakk om fravær pga sykehustime langt unna. Men det er samme forventninger til at alt blir tatt igjen ved sykefravær også. Skjønner problemet mtp at det kan bli hull, men samtidig mener jeg det er urealistisk og overveldende for en 1-4 klassing å få lagt arbeid for flere dager i fanget som skal være tatt igjen itillegg til det fra samme dag osv. det må være lov å være syk, uten å måtte ta igjen alt etterpå. Har et barn i 6 klasse på samme skole med annen lærer, og de har aldri måttet tatt igjen noe som helst. Så er strengere for de minste 🙈

godt å høre at det finnes skoler som bruker sunn fornuft også😊

• Liker 1
Skrevet

Det forventes ikke der jeg jobber. 

Anonymkode: 3bb11...40c

• Liker 1
Skrevet

De tre første årene fikk vi beskjed om at vi skulle sette av 20 min til effektiv jobbing. Det var uten om lesing. For hos oss skal dem lese i en valgfri bok i 15 min. Ble mye bedre da. 

Nå i 6 klasse er det fortsatt lesing også har dem fått ukeslekse i tillegg til dagslekser. Så nå er det mye.. 

Anonymkode: c9972...f53

Skrevet

Her vet vi ikke nok om hva de går gjennom i løpet av en skoledag til å erstatte undervisningen hjemme. Vi gjør lekser om barnet er i form til det. Har ikke møtt noen forventninger fra skolen ved korte fravær.

• Liker 1
Skrevet

Synes det gir mening. Mangler man en del av undervisningsopplegget kan det skape problemer for undervisning som bygger videre på det man skulle lært. Det er jo et faktum som ikke endrer seg selv om fraværet er legitimt. Det er jo det samme i arbeidslivet også. Den arbeidsmengden man skulle gjort når man er borte fra jobb forsvinner jo ikke fordi man et syk.

Anonymkode: 21d48...3c0

• Liker 2
Skrevet

Får ikke med lekser ved fravær nei. Litt dumt, for de har så lite lekser fra før. 

Anonymkode: 8a696...35e

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Så er det dette med repetisjon da... På grunnskolen går man igjennom et og samme tema over mer enn én dag. Man går ikke glipp av stort om man er borte én dag to-tre ganger i halvåret. 

Jeg var borte 1-2 dager hver måned hele grunnskolen grunnet sykdom, og fullførte i vår utdanningen min som sivilingeniør, til normert tid. 

Lærerne mine sa alltid at livserfaring også var viktig, og så lenge jeg rakk å lese over den ene guden i hinduismen jeg kanskje gikk glipp av før prøven, så var det ikke så farlig om jeg gikk glipp av én repetisjon med Pythagoras. 

Et barn som skal på sykehuset bruker masse, masse energi der. Energi til å være nervøs, energi å på reise, fremmede folk, fremmede omgivelser... Er det rart barna får skolevegring om man forventer at de skal ha overskudd til å gjøre alt de går glipp av i løpet av skoledagen også? 

Min arbeidsgiver forventer i hvertfall ikke at jeg skal sitte 8 timer etter jeg kommer hjem fra sykehuset, for å ta igjen alt jeg ikke fikk gjort på jobb samme dag. 

Anonymkode: fb236...51e

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hva lærerene forventet, men jeg forventer (og krever) at det blir gjort. Ukeplanene og leksene kommer enten fredag eller søndag før uken begynner. Da kan man planlegge leksene litt og kan ligge i forkant.

Anonymkode: 44f9f...0f6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...