Gå til innhold

Har de ikke selvbetjeningskasse i matbutikkene i andre verdensdeler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På matbutikker i byen min er det masse cruisebåturister fra ulike land i Asia Amerika og Europa.

Ofte kjøper de kun noen småting og bruker selvbetjenings kassene, og da flokker de seg rundt den ene av de som skal betjene kassen og blokkerer området ved kassene med  kroppene sine (mange er STORE) barnevogner, ryggsekker og tomme handlevogner. 

Det virker så merkelig at det står 4-6 personer å glor på at én bruker selvbetjeningskassen, og det er nesten umulig å komme til for oss andre som skal bruke de andre kassene.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke bare én eller to registrerer matvarene og betaler, og at resten av gjengen går ut av kasseområdet og heller står bortenfor og venter på alle de andre?

I dag på min Extra var ca tre av åtte kasser opptatte, men det stod sikkert 15 turister der inne og glodde på de tre som brukte kassene.

Jeg synes mange utenlandske turister virker så merkelige og nesten litt dumme når de kommer hit, og surrer rundt som noen forvirrede høner.

Det kan hende vi nordmenn oppfører oss likedan når vi er i utlandet, men dette med selvbetjenings kassene forstår jeg ikke.

Det minner meg litt om når et tv-team kommer inn i en liten landsby i et fattig afrikansk land der de ikke har sett en hvit mann før eller tv- kamera, og alle står og glor på reporteren som snakker til kamera.

Derfor lurer jeg på om de ikke har selvbetjeningskasser i andre land?

Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til dette selv når jeg har vært i utlandet, men jeg har ikke vært i Asia eller USA.

Anonymkode: 55b2f...e27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fungerer ikke i store deler av verden spesielt i Asia, Midtøsten, Afrika eller Sør Amerika. Selvbetjente kasser ville oppfordret til tyveri uten like i tett befolkede områder, uansett hvor mye video overvåkning det finnes.

Anonymkode: fb6e0...a1d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia er det eneste landet jeg har sett slike i.

Uansett, de er vel alle på norsk eller? Ikke så rart at det er vanskelig å navigere for turister.

Jeg klarer ikke helt å forstå at mennesker tenker slik om andre, at noen virker dumme fordi de er i en ny kultur hvor ting fungerer annerledes. Det får meg til å tenke at du vil ha godt av å reise mer, og å selv oppleve å stå i deres sko litt oftere. Å holde oss for gode til å dømme andre utifra det lille vi ser, er uansett en egenskap vi burde forsøke å opprettholde, tenker jeg.

Anonymkode: f8f2d...8cd

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fungerer ikke i store deler av verden spesielt i Asia, Midtøsten, Afrika eller Sør Amerika. Selvbetjente kasser ville oppfordret til tyveri uten like i tett befolkede områder, uansett hvor mye video overvåkning det finnes.

Anonymkode: fb6e0...a1d

Det er det jeg har tenkt selv også, men reagerer på at mange europeiske turister oppfører seg likedan.

I dag var det en nederlandsk familie på 5 som glodde på at moren skulle registrere varene og brukte laåang tid, og da var det helt umulig å komme forbi fordi hele gjengen var overvektige og hadde ryggsekker på+handlevogn.

Har de ikke gangsyn? Ser det ikke selv at de blokkerer for andre kunder?

🙈

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Storbritannia er de selvbetjente kassene overalt og har vært siden lenge før vi fikk dem. Det er dog ikke utenfor Europa uansett hvor mye de insisterer på akkurat det. 

Anonymkode: eb003...e0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i turistbransjen. Folk blir dumme når de er på ferie, det samme gjelder nordmenn.  Sommerene under pandemiårene var faktisk de verste jeg noen gang har hatt i bransjen og da var det jo bare nordmenn. Vurderte faktisk seriøst å slutte flere ganger for det var så mange hjelpeløse, frekke og ufyselige norske turister at jeg aldri har opplevd maken.

Anonymkode: 4c7a7...dc1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med lønninger å gjøre. Kommer de fra et land med lave lønninger har de mest sannsynlig ikke sett en selvbetjent kasse før.

Jeg har bodd mange år i et utviklingsland, og det var ingenting som var automatisk der. Det trenger man ikke når arbeiderne omtrent ikke får betalt. Da kan man ha folk som pakker varene dine. Folk som bærer dem ut i bilen for deg. Folk viss eneste jobb er å hilse på deg når du går inn i butikken, osv, osv.

Anonymkode: 65cf0...fa9

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett masse av det der jeg befinner meg i USA. Syns dog ofte det er vanskeligere å bruke de når man er i andre land, når det er andre ststem

Anonymkode: 735d5...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som prater flytende norsk, har ofte problemet med å finne riktig vare uten strekkode (frukt, grønt, brødvarer). Konsekvensen av å velge feil vare er politianmeldelse. Så jeg gidder ikke lenger å bruke disse kassene. I Sverige får man rabatt for å scanne varene selv. I gjerrige Norge må man betale samme pris selv om man avlaster butikkansatte. I tillegg kan man bli plukket ut til kontroll, og der blir man stående lenge, hvis det er lange køer. Null motivasjon for å bruke disse kassene.

Anonymkode: eb0be...761

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som prater flytende norsk, har ofte problemet med å finne riktig vare uten strekkode (frukt, grønt, brødvarer). Konsekvensen av å velge feil vare er politianmeldelse. Så jeg gidder ikke lenger å bruke disse kassene. I Sverige får man rabatt for å scanne varene selv. I gjerrige Norge må man betale samme pris selv om man avlaster butikkansatte. I tillegg kan man bli plukket ut til kontroll, og der blir man stående lenge, hvis det er lange køer. Null motivasjon for å bruke disse kassene.

Det er jo bare å søke i søkefeltet etter varen man skal registrere så kommer den opp.

Jeg finner aldri ingefær og børek når jeg handler på Meny og må gjøre det.

Eller be om hjelp

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er jo bare å søke i søkefeltet etter varen man skal registrere så kommer den opp.

Jeg finner aldri ingefær og børek når jeg handler på Meny og må gjøre det.

Eller be om hjelp

Ts

Det går mye raskere når en butikkansatt som vet varekoden, slår den inn. Etter en slitsom arbeidsdag har jeg verken lyst eller tid til å leke nyansatt butikkmedarbeider når jeg skal ut og handle mat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et "high trust society", litt som Japan. I "low trust societies" så tar de det som en selvfølge at man stjeler når man kan, f.eks i mange deler av USA.

Anonymkode: 633c6...4e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/26/2024 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Det er det jeg har tenkt selv også, men reagerer på at mange europeiske turister oppfører seg likedan.

I dag var det en nederlandsk familie på 5 som glodde på at moren skulle registrere varene og brukte laåang tid, og da var det helt umulig å komme forbi fordi hele gjengen var overvektige og hadde ryggsekker på+handlevogn.

Har de ikke gangsyn? Ser det ikke selv at de blokkerer for andre kunder?

🙈

TS

De forventer vel at du, som et oppegående menneske, klarer å si "excuse me" hvis du behøver å passere, slik resten av verden gjør det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt problemer med selvbetjeningskasser med asiatisk skrift...Tipper de syns det er vanskelig å lese norsk? 

Anonymkode: a4c18...c14

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De forventer vel at du, som et oppegående menneske, klarer å si "excuse me" hvis du behøver å passere, slik resten av verden gjør det?

Det var ikke plass til å passere da de blokkerte hele passasjen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde hatt problemer med selvbetjeningskasser med asiatisk skrift...Tipper de syns det er vanskelig å lese norsk? 

Anonymkode: a4c18...c14

Reiser de til Europa på ferie kan de engelsk, og varene er avbildet så man trenger ikke lese norsk for å trykke på knappen der det er bilde av epler eller boller 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forventer at voksne folk skal klare å forstå at det er jævla dumt å stå i veien og sperre for der andre skal gå (forbi).

Dessverre opplever jeg altfor ofte at folk gir fullstendig F i at de står i veien for andre......

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 22.34):

På matbutikker i byen min er det masse cruisebåturister fra ulike land i Asia Amerika og Europa.

Ofte kjøper de kun noen småting og bruker selvbetjenings kassene, og da flokker de seg rundt den ene av de som skal betjene kassen og blokkerer området ved kassene med  kroppene sine (mange er STORE) barnevogner, ryggsekker og tomme handlevogner. 

Det virker så merkelig at det står 4-6 personer å glor på at én bruker selvbetjeningskassen, og det er nesten umulig å komme til for oss andre som skal bruke de andre kassene.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke bare én eller to registrerer matvarene og betaler, og at resten av gjengen går ut av kasseområdet og heller står bortenfor og venter på alle de andre?

I dag på min Extra var ca tre av åtte kasser opptatte, men det stod sikkert 15 turister der inne og glodde på de tre som brukte kassene.

Jeg synes mange utenlandske turister virker så merkelige og nesten litt dumme når de kommer hit, og surrer rundt som noen forvirrede høner.

Det kan hende vi nordmenn oppfører oss likedan når vi er i utlandet, men dette med selvbetjenings kassene forstår jeg ikke.

Det minner meg litt om når et tv-team kommer inn i en liten landsby i et fattig afrikansk land der de ikke har sett en hvit mann før eller tv- kamera, og alle står og glor på reporteren som snakker til kamera.

Derfor lurer jeg på om de ikke har selvbetjeningskasser i andre land?

Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til dette selv når jeg har vært i utlandet, men jeg har ikke vært i Asia eller USA.

I Spania har de masse av det i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Italia i sommer og der har de også mange selvbetjeningskasser. Men jeg var sikkert også en dum turist da jeg forsøkte å bruke de, selv om jeg er veldig vant med å bruke de her hjemme. 
Utfordringen er jo at instruksjonene står på et annet språk, systemet er litt annerledes og det er ikke alltid like intuitivt. 
Der man kanskje bare kan starte med scanning her hjemme må man kanskje starte prosessen med å svare på noen spørsmål på andre terminaler. Når man da ikke forstår språket er det ikke alltid så lett å komme videre uten å tukle litt... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...