Gå til innhold

Kan man skade seg selv ved å være utro, usikker og sjalu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har vært i et veldig langt forhold som ikke har vært bra. Av ulike grunner var det vanskelig å bryte ut av dette forholdet. 

Jeg var utro mot min partner flere ganger. Nå har jeg vært singel i flere år og jeg har nett funnet drømmemannen. Problemet er at jeg sliter med sjalusi og usikkerhet. Jeg tror kanskje jeg har påført met selv «traumer» etter å selv ha vert utro. Er det mulig?

Anonymkode: 33aae...e5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du lagde jo til kaos for deg selv. Så da må du rydde opp nå.

Anonymkode: eb0c3...4bd

• Liker 1
Skrevet

Det er en kjent sak at de som er usikre og har vært utro oftere mistenker og beskylder partneren for å være det.

Mitt råd er å regne sjalusi og usikkerhet til å være dine egne problemer, og ikke plage partneren din med sånt.

Anonymkode: 02175...ce7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Utroskap oppstår ofte i forhold som ikke fungerer optimalt for begge parter.
Din innsikt i at alle kan la seg friste under de rette forholda er kanskje nissen på lasset?
Du kan komme til å frykte at han er som du var; en som ser etter muligheter... og du stoler ikke på at du er god nok. Da stoler du ikke på at det er deg han velger når muligheter oppstår.
Et forhold uten tillit kan ikke overleve, i alle fall om sjalusien din leves ut i mistenksomhet og kontrollerende adferd.
Man må velge å stole på hverandre i forhold. Hvis ikke innskrenker man hverandres liv.
Klarer du ikke å opparbeide tillit så er ikke forholdet levedyktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei. 

Jeg har vært i et veldig langt forhold som ikke har vært bra. Av ulike grunner var det vanskelig å bryte ut av dette forholdet. 

Jeg var utro mot min partner flere ganger. Nå har jeg vært singel i flere år og jeg har nett funnet drømmemannen. Problemet er at jeg sliter med sjalusi og usikkerhet. Jeg tror kanskje jeg har påført met selv «traumer» etter å selv ha vert utro. Er det mulig?

Det er vel heller du som har påført andre traumer med din atferd og det du opplever nå, er at samvittigheten din omsider begynner å sette inn.

Skrevet

Du erkjenner utfordringen. Da tenker jeg at du også vil klare å gjøre noe med det. Det er ikke automatikk i at du må gjenta tidligere feil. Ett nytt forhold er en annen arena. 

Anonymkode: 7b04d...0ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hei. 

Det vet jeg ikke, men om du allerede opplever følelser av sjalusi i forbindelse med drømmemannen så projiserer du vell i grunn egne karaktertrekk over på han. Det vil ødelegge et hvert forhold.

Tror jeg ville investert i meg selv og betalt for noen timer med psykolog for å nøste opp i hva som er hva - og få redskap til å håndtere både projisering og for å unngå at du repieterer de feilene du gjorde sist.

Anonymkode: c86aa...66a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...