Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2006 #1 Skrevet 20. februar 2006 http://oslopuls.no/nyheter/article1228554.ece Altså, rent bedriftsøkonomisk skjønner jeg jo Sporveiene. Stor etterspørsel (rushtid) kan selvsagt friste en til å sette opp prisen. Men såvidt jeg har blitt innprentet skal kollektivtransport være et miljøvennlig og offentlig alternativ til bilkjøring, ikke primært noe man tjener masse penger på, jeg tror noen må ha glemt dette... Mistenker sterkt at disse noen sitter i Byrådet. En god løsning på problemer med fulle vogner måtte være, ved siden av å få folk til å kjøre bil i stedet, å putte på en ekstra vogn bakpå trikken eller banen? Glad jeg ikke bor i Oslo lengre, jeg, selv om dette så langt bare er et forslag. Forøvrig har jeg aldri sett så stor enighet blant kommentarene til arktikkelen.
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2006 #2 Skrevet 20. februar 2006 Nå bor ikke jeg i Oslo, men jeg er helt enig i din mening om dette. Grunnen til at folk reiser med offentlig transport i rushtiden er vel at det er da folk skal til og fra jobb? At det går an...
Jane How Skrevet 20. februar 2006 #3 Skrevet 20. februar 2006 Ja det virker jo nesten som om målet er å begrense antall reisende i rushtiden... Hvordan skal de løse dette med høyere priser i rushen, når folk har månedskort? Ekstra avgift i tillegg til kortet for å reise i rushen?
Gjest baby-E Skrevet 20. februar 2006 #4 Skrevet 20. februar 2006 syns det er et tåpelig forslag! Som nevn over her, så er grunnen til at det er rushtid, at folk som regel slutter på jobben rundt den samme tiden! og hva med oss som har månedskort?
Gjest gjesten Skrevet 20. februar 2006 #5 Skrevet 20. februar 2006 I London er det noe dyrere å ta banen midt i rushen, men om Oslo Sporveier skal forfølge den samme ideen, vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Ørliten forskjell på Oslo og London både i antall mennesker og hvordan undergrunnen drives Noe av poenget med kollektivtrafikken i Oslo er vel at folk skal komme seg til/fra jobb på en miljøvennlig måte. Tatt i betraktning at Sporveiene "mistet" noen tusen mennesker til bilen etter at Grorudbanene var stengt i et halvt år burde de vel strengt tatt forsøke å få disse tilbake, ikke jage flere bort fra seg? Sitter med en liten følelse av at noen i Sporveiene har sett at de trenger mer penger enn de har, så en økning i billettprisen var en smart ide. Mine fordommer mot Sporveiene etter mange år som kunde tilsier at noen ikke helt har styringen over økonomien som trengs for den oppjusteringen av materiale som kommer nå fremover.
Frida Frosk Skrevet 20. februar 2006 #6 Skrevet 20. februar 2006 Fra artikkelen: På den måten vil de lokke folk å reise på andre tidspunkt Tror de at vi kjører buss og trikk for moro skyld eller?
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #7 Skrevet 20. februar 2006 Det er vel økonomene som styrer der som alle andre steder etter hvert - det kan ikke bli bra det.
Gjest Blære ikke reg Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Jeg er i mot forslaget men jeg skjønner det jo forsåvidt. Det har rett og slett med tilbud og etterspørsel, jo flere personer som ønsker samme vare jo dyrere blir den, akkurat som varen blir billigere jo færre som ønsker den. Dette er jo faktisk ganske vanlig i dag. Og det er jo sånn hos NSB og flyselskapene, NSB har grønne avganger med gode muligheter for billige biletter men kun på lavtrafikkavganger. F.eks aldri på fredag ettermiddag for da er det meget stor etterspørsel.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Jeg forstår at de kan tenke tanken.. Men ikke at de faktisk kan foreslå det.. For jeg antar nemlig at så godt som alle som tar banen i rushtiden har månedskort.. Erog ingen effekt på dem..
MiniMjau Skrevet 21. februar 2006 #10 Skrevet 21. februar 2006 Skjønner at prisene i bomringer osv settes opp i rushtiden av miljøhensyn, men hva skal hensikten være i dette tilfellet??? ..bortsett fra å tjene penger da.... merkelig.
Tinken Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Synes det er absurd at de som reiser mest med sporveien- som jo er de som reiser hver eneste dag; til og fra jobb/skole er de som skal betale mest. At det blir dyrere i tillegg til dårligere tilbud om flexikort, mndkort osv. Tviler på at folk endrer reisetidene sine pga økte priser, man vil jo fortsatt ha de samme arbeidstidene.
Replica Skrevet 22. februar 2006 #12 Skrevet 22. februar 2006 Jeg skjønner at det er fristende å sette opp prisen med så mange mennesker som faktisk reiser i rushtiden i Oslo. Mange har ikke noe annet valg enn å ut med prisene Oslo sporveier bestemmer seg for, og de benytter seg selvsagt gjerne av muligheten om de kan. Det er slik man driver business. Om de velger å gjøre dette, syns jeg iallefall at man som forbruker bør kunne forlange at de i rushtiden setter opp flere busser og legger til flere vogner på trikkene, slik at halvparten slipper å stå og folk slipper å oppleve at de av og til ikke kommer med fordi det er stappfullt. Skal man betale flesk, bør man også kunne forvente et tilfredsstillende tilbud. At de kommer når de har sagt de skal, altså holder seg til rutetidene, bør også være en forutsetning. Da jeg bodde i Oslo, betalte iallefall jeg altfor mye penger for et tilbud som var heller elendig. Forhåpentligvis er det bedre i dag, for min oppfatning av Oslo sporveier er at de overhodet ikke bør tenke tanken på å legge på et øre på sine priser før de kan tilby et tilfredsstillende kollektivtilbud som faktisk ikke bare fungerer på papiret, men også i praksis.
Lizzie Skrevet 22. februar 2006 #13 Skrevet 22. februar 2006 Dette er vanlig i mange byer ihvertfall i Europa - også byer som ikke er større enn Oslo. Hensikten er ikke å plage de stakkarene som reiser kollektivt frem og tilbake til jobb. De er nødt til å gjøre det, de har som regel periodekort og vil ikke bli berørt av en slik endring. Det som derimot ønskes oppnådd er at de som ikke har behov for å reise i rushtiden (som oftest), som pensjonister, hjemmeværende o.l ser på det som mer lønnsomt å bruke offentlig kommunikasjon utenom disse tidene. Det er et virkemiddel for å spre antall reisende litt mer utover avgangene. Jeg bruker sporveien selv, har fast arbeidstid og kjører i rushtiden, men syns ikke dette forslaget er så ille egentlig
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #14 Skrevet 22. februar 2006 Dette er vanlig i mange byer ihvertfall i Europa - også byer som ikke er større enn Oslo. Hensikten er ikke å plage de stakkarene som reiser kollektivt frem og tilbake til jobb. De er nødt til å gjøre det, de har som regel periodekort og vil ikke bli berørt av en slik endring. Det som derimot ønskes oppnådd er at de som ikke har behov for å reise i rushtiden (som oftest), som pensjonister, hjemmeværende o.l ser på det som mer lønnsomt å bruke offentlig kommunikasjon utenom disse tidene. Det er et virkemiddel for å spre antall reisende litt mer utover avgangene. Jeg bruker sporveien selv, har fast arbeidstid og kjører i rushtiden, men syns ikke dette forslaget er så ille egentlig ← Hvor stor andel av de reisende klokka 08 eller 16 er pensjonister eller uføre? De aller fleste som reiser på denne tiden, og som regel står som sild i tønne, er folk folk som skal på jobb. Tror nok Oslo Sporveier tenker bedriftsøkonomisk her og vil melke kundene sine for mest mulig penger - noe som ville vært greit om ikke Oslo kommune var eieren. Som eier har Oslo kommune sørget for at Oslo Sporveier har monopol. Samtidig har de erklært det som et samfunnsøkonomisk mål å få flest mulig til å reise kollektivt - spesielt i rushtiden. De har sågar foreslått å øke bompengeavgiften i rushtiden med akkurat dette formålet. Dette er et idiotisk forslag - og det innså også Oslo Sporveier umiddelbart og sendte ut en pressemelding dagen etter hvor de bortforklarte hele greia.
Lizzie Skrevet 22. februar 2006 #15 Skrevet 22. februar 2006 (endret) Hva med å se på det som om de setter prisen ned utenfor rushtiden? Litt av poenget mitt er at de som har månedskort eller andre periodekort ikke vil merke noe til dette. Dette vil nok gjelde enkeltbilletter. De som bare reiser en gang iblant vil ikke få noen stor utgiftsøkning uansett. Jeg syns vel ikke heller at dette er verdens beste forslag, men jeg skjønner hvorfor de foreslår det for jeg har sett at det fungerer godt andre steder. Jeg syns for øvrig ikke at pressemeldingen bortforklarer noe som helst, men forteller folk at det ikke er aktuelt på veldig lenge. Endret 22. februar 2006 av Lizzie
Gjest gjest1 Skrevet 22. februar 2006 #16 Skrevet 22. februar 2006 I Nederland for noen år siden hadde de forskjellige kort man kan kjøpe når man skal ha månedskort på tog. Jeg hadde et som gjorde at jeg reiste 'gratis' (på kortet) fra klokka 9 om morgenen på ukedagene, og fra fredagskveld til søndagskveld døgnet rundt. Skulle jeg reise på et annet tidspunkt (i rushtida på ukedager) måtte jeg kjøpe en rabattert billett i tillegg til kortet. Litt styr, men man vente seg til det. Høres likevel merkelig ut at de ikke kan hekte på en vogn eller to her i 'lille' Norge...
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #17 Skrevet 22. februar 2006 Hva med å se på det som om de setter prisen ned utenfor rushtiden? Litt av poenget mitt er at de som har månedskort eller andre periodekort ikke vil merke noe til dette. Dette vil nok gjelde enkeltbilletter. De som bare reiser en gang iblant vil ikke få noen stor utgiftsøkning uansett. Jeg syns vel ikke heller at dette er verdens beste forslag, men jeg skjønner hvorfor de foreslår det for jeg har sett at det fungerer godt andre steder. Jeg syns for øvrig ikke at pressemeldingen bortforklarer noe som helst, men forteller folk at det ikke er aktuelt på veldig lenge. ← Ja, det fungerer godt i forhold til det økonomiske resultatet da det er en god del mennesker som faktisk må se seg tvunget til å benytte de kollektivtransportmidlene som finnes i rushtiden(ja, de fleste må faktisk på og hjem fra jobb i rushtiden). Fint om de setter ned prisen utenfor rushtiden, men tror noen virkelig dette er et realistisk alternativ? Jeg tviler også på at det reelt sett vil ha noen særlig innvirkning på antall reisende - da de aller aller fleste er på vei til og fra jobb. Alternativet er selvfølgelig å kjøre bil for de som har det. Og med hensyn til månedskort og periodekort har disse steget uforholdsvismessig mye i pris i forhold til enkeltbillett - og nå vil de i tillegg fjerne 3-månederskortet. Ser man dette i sammenheng ser det ut som Oslo Sporveier har en bevisst agenda med å melke de kundene mest mulig som ikke har noe annet alternativ enn trikk/buss/t-bane til jobb hver dag(typisk periodekort og reiser i rushtiden). Bedriftsøkonomisk er det glimrende tenkning - på lang sikt vil man beholde en god del kunder som betaler dyrt for tjenestene, og alle de andre som har andre alternativer(les;bil) har man råd til å miste som kunder.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #18 Skrevet 22. februar 2006 Så glemte jeg å nevne at den eneste grunnen til at Oslo Sporveier kan ta seg rett til å behandle sine mest trofaste kunder på denne måten er at de er i en monopolsituasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå