AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Skrevet 26. august 2024 Jeg har ikke dusjet eller vasket meg på snart to uker. Jeg merker at jeg lukter og jeg føler meg til dels skitten, og jeg orker knapt tenke på hvordan det må fremstå for andre. Jeg tenker at jeg skal dusje, men så føler jeg at jeg ikke orker. At det ikke er noe poeng i å gjøre det. Og dusjen er ikke vasket på lenge, jeg har ikke rene klær, sengklærne mine er ikke skiftet på flere måneder, og sist jeg dusjet følte jeg meg ikke noe bedre etter at jeg hadde dusjet, så hvorfor skal jeg da gjøre det? Samtidig vet jeg at jeg må gjøre det. Og huden i ansiktet føles rar og ekkel. Jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig. Jeg hadde ingen problemer med dette før jeg ble psykisk syk. Jeg klarer å lage mat, så da burde jeg jo klare å dusje, det er jo egentlig enklere. Jeg har til og med kommunal oppfølging som jeg møter tre ganger i uka, og hver gang snakker vi om at jeg skal dusje og vaske klær, men så gjør jeg det ikke likevel. Hvorfor er det så vanskelig å dusje? Anonymkode: 01503...e62 1 7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Skrevet 26. august 2024 Jeg ville begynt med å vaske klær og sengetøy i morgen. Så dusjer du på onsdag. Lettere å dusje når sånt er klart 👍 Lykke til! Bare gjør det! Anonymkode: 15135...f16 3
miSs. Skrevet 26. august 2024 #3 Skrevet 26. august 2024 Skjønner, innimellom eller ofte kan alt være tiltak. Og da særlig hvis man sliter psykisk. Men, du må bare presse deg selv. Jeg vet..lett å si. Start med å hive klærne inn i vaskemaskin og sett på en vask, så bestemmer du deg for å ta en dusj etterpå. Ikke sikkert du føler deg bedre av det, men da er det iallfall gjort så det ikke henger over deg som en mørk sky.
Gjest Lykkedykker Skrevet 26. august 2024 #4 Skrevet 26. august 2024 Å dusje er et sensorisk mareritt.. I hvert fall for meg som autist da..
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville begynt med å vaske klær og sengetøy i morgen. Så dusjer du på onsdag. Lettere å dusje når sånt er klart 👍 Lykke til! Bare gjør det! Anonymkode: 15135...f16 miSs. skrev (2 minutter siden): Skjønner, innimellom eller ofte kan alt være tiltak. Og da særlig hvis man sliter psykisk. Men, du må bare presse deg selv. Jeg vet..lett å si. Start med å hive klærne inn i vaskemaskin og sett på en vask, så bestemmer du deg for å ta en dusj etterpå. Ikke sikkert du føler deg bedre av det, men da er det iallfall gjort så det ikke henger over deg som en mørk sky. Hvordan presser man seg selv? Jeg har ingen selvdisiplin eller motivasjon. Jeg vet ikke hvilke klær jeg skal vaske. Alt det skitne er bare lag sammen, så det må sorteres, men jeg tror jeg har mistet den mentale evnen til å sortere eller noe. Anonymkode: 01503...e62
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ikke dusjet eller vasket meg på snart to uker. Jeg merker at jeg lukter og jeg føler meg til dels skitten, og jeg orker knapt tenke på hvordan det må fremstå for andre. Jeg tenker at jeg skal dusje, men så føler jeg at jeg ikke orker. At det ikke er noe poeng i å gjøre det. Og dusjen er ikke vasket på lenge, jeg har ikke rene klær, sengklærne mine er ikke skiftet på flere måneder, og sist jeg dusjet følte jeg meg ikke noe bedre etter at jeg hadde dusjet, så hvorfor skal jeg da gjøre det? Samtidig vet jeg at jeg må gjøre det. Og huden i ansiktet føles rar og ekkel. Jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig. Jeg hadde ingen problemer med dette før jeg ble psykisk syk. Jeg klarer å lage mat, så da burde jeg jo klare å dusje, det er jo egentlig enklere. Jeg har til og med kommunal oppfølging som jeg møter tre ganger i uka, og hver gang snakker vi om at jeg skal dusje og vaske klær, men så gjør jeg det ikke likevel. Hvorfor er det så vanskelig å dusje? Anonymkode: 01503...e62 Gå og dusj, før du leser eller skriver mer. Dette er psykisk press, fra en side av tastaturet og til din side av lese skjermen. Meld fra når du har dusjet. Du klarer det, men gjør det nå! Anonymkode: 3891e...0db 2
miSs. Skrevet 26. august 2024 #7 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan presser man seg selv? Jeg har ingen selvdisiplin eller motivasjon. Jeg vet ikke hvilke klær jeg skal vaske. Alt det skitne er bare lag sammen, så det må sorteres, men jeg tror jeg har mistet den mentale evnen til å sortere eller noe. Anonymkode: 01503...e62 Du må nok bare starte et sted..starte med å sortere etter farger kanskje?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Skrevet 26. august 2024 Hiv alt det svart i vaskemaskin, i hvertfall en start. Å så flekker du av senga i morgen tidlig å vasker det. Å så dusj til kvelden igjen. Anonymkode: 0ff2f...736 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg klarer å lage mat, så da burde jeg jo klare å dusje, det er jo egentlig enklere. Anonymkode: 01503...e62 Du klarer å vedlikeholde et basalt behov, så da klarer du også å vedlikeholde ett til. Start med å bare hive alt av sengetøy og klær i vaskemaskinen. Etter det så vil du føle at det er poengløst å legge seg skitten i en ren seng for da har du kastet bort energi på ingenting. Dermed blir dusj noe du føler du må gjøre. Jeg har slitt med det samme selv da jeg var dårlig, og for meg var motivasjonen først og fremst å ikke plage andre med lukt. Ingen merket om jeg ikke orket lage mat, men min manglende hygiene ville plage andre, så det ble motivasjonsfaktoren. Å være en alle rundt snakket negativt om ble en større psykisk belastning enn å presse seg til å vaske seg selv og hjemmet.. Anonymkode: 6fbbc...5b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du klarer å vedlikeholde et basalt behov, så da klarer du også å vedlikeholde ett til. Start med å bare hive alt av sengetøy og klær i vaskemaskinen. Etter det så vil du føle at det er poengløst å legge seg skitten i en ren seng for da har du kastet bort energi på ingenting. Dermed blir dusj noe du føler du må gjøre. Jeg har slitt med det samme selv da jeg var dårlig, og for meg var motivasjonen først og fremst å ikke plage andre med lukt. Ingen merket om jeg ikke orket lage mat, men min manglende hygiene ville plage andre, så det ble motivasjonsfaktoren. Å være en alle rundt snakket negativt om ble en større psykisk belastning enn å presse seg til å vaske seg selv og hjemmet.. Anonymkode: 6fbbc...5b3 Hvorfor det? Hvorfor har jeg da ikke dusjet på to uker? Jeg bryr meg dessverre ikke om hva andre måtte tenke, så det gir ingen motivasjon. Anonymkode: 01503...e62
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Skrevet 26. august 2024 Du er sannsynligvis deprimert. Dersom du ikke får oppfølging allerede må du bestille en time hos fastlegen din. Du er bare syk. Ikke vær så hard med deg selv, det er ingenting galt med deg, du er bare syk. Er det noen som kan komme å hjelpe deg? Bare å komme med et sett rene klær og rent sengetøy (dersom du ikke har noe igjen) og bytte på sengen mens du dusjer. Jeg liker å starte med klesvask. Ligger klærne i en haug ved maskinen? Hvis ikke bør du samle opp klær. Deretter begynner du å sortere klærne helt enkelt i to kategorier. Den ene kategorien går rett i maskina, den andre i en ny haug. Jeg liker å starte med 60º, altså undertøy, kluter, håndduker og sengetøy, for slikt føles skittnest. Ikke bry deg om farger, eventuelt velg bare mørkt/lyst om det er viktig for deg. At dusjen er skitten trenger du ikke å bry deg om. Bare kle av deg, still deg under strålen og la det renne. Hvis du orker, bruk sjampo i håret og skyll den ut. Gjerne to ganger, så slipper du å være så nøye. Gni deg på kroppen hvis du orker. Hvis du liker å bruke balsam, bruk det. Hvis du har noe dusjsåpegreier som du synes lukter godt, bruk det. Stå under vannet til alt av sjampo og såpe er skylt bort, så skrur du av vannet. Tørk deg med et håndkle, eller bare sitt på en krakk og lufttørk. Jeg liker å pakke håret i en håndduk, da slipper jeg klissvåt hår eller hårføner. Er det noe du liker å smøre deg med, smør deg med det. Bruk deodorant. Når du er blitt renere kan du utsette neste dusj med klutvask. Jeg synes det er mindre krevende enn en dusj. Bruk bare vann på kluten i ansiktet. Under armene bør du bruke såpe på litt av kluten, og deretter tørke bort såpa med bare vann. Bruk deodorant. I underlivet kan du gjerne bruke en egen klut, som du bytter daglig. Det skal ikke såpe i underlivet. God bedring! Anonymkode: 4c527...442 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du er sannsynligvis deprimert. Dersom du ikke får oppfølging allerede må du bestille en time hos fastlegen din. Du er bare syk. Ikke vær så hard med deg selv, det er ingenting galt med deg, du er bare syk. Er det noen som kan komme å hjelpe deg? Bare å komme med et sett rene klær og rent sengetøy (dersom du ikke har noe igjen) og bytte på sengen mens du dusjer. Jeg liker å starte med klesvask. Ligger klærne i en haug ved maskinen? Hvis ikke bør du samle opp klær. Deretter begynner du å sortere klærne helt enkelt i to kategorier. Den ene kategorien går rett i maskina, den andre i en ny haug. Jeg liker å starte med 60º, altså undertøy, kluter, håndduker og sengetøy, for slikt føles skittnest. Ikke bry deg om farger, eventuelt velg bare mørkt/lyst om det er viktig for deg. At dusjen er skitten trenger du ikke å bry deg om. Bare kle av deg, still deg under strålen og la det renne. Hvis du orker, bruk sjampo i håret og skyll den ut. Gjerne to ganger, så slipper du å være så nøye. Gni deg på kroppen hvis du orker. Hvis du liker å bruke balsam, bruk det. Hvis du har noe dusjsåpegreier som du synes lukter godt, bruk det. Stå under vannet til alt av sjampo og såpe er skylt bort, så skrur du av vannet. Tørk deg med et håndkle, eller bare sitt på en krakk og lufttørk. Jeg liker å pakke håret i en håndduk, da slipper jeg klissvåt hår eller hårføner. Er det noe du liker å smøre deg med, smør deg med det. Bruk deodorant. Når du er blitt renere kan du utsette neste dusj med klutvask. Jeg synes det er mindre krevende enn en dusj. Bruk bare vann på kluten i ansiktet. Under armene bør du bruke såpe på litt av kluten, og deretter tørke bort såpa med bare vann. Bruk deodorant. I underlivet kan du gjerne bruke en egen klut, som du bytter daglig. Det skal ikke såpe i underlivet. God bedring! Anonymkode: 4c527...442 Takk! Jeg vet ikke hva det var, men kommentaren din (og sikkert i kombinasjon med alle de andre her) fikk meg til å dusje. Jeg har faktisk dusjet nå. Jeg vasket ikke hår, det må bli en annen dag. Takk for tipset om såpe som lukter godt, jeg fant frem en dusjsåpe og en massasjeolje med lavendel, og det minnet meg på å tenne et duftlys, også slukket jeg nesten alle lysene på badet. Av en eller annen grunn er det enklere å dusje når det er mørkt, men det glemmer jeg ofte (tror jeg må skrive en "huskeliste" for dusjing!). Også satt jeg på noe rolig musikk, for noe av det som gjør det vanskelig å dusje tror jeg, er at jeg blir helt alene med tankene mine i stillhet, og det er ubehagelig. Jeg føler likevel ikke den behagelige velvære følelsen jeg vanligvis får av en slik dusj, men jeg prøvde egentlig bare å bli fortest mulig ferdig. Brukte sikkert 3 min, men det er bedre enn ingenting. Nå har jeg tatt på meg den myke badekåpen min og laget meg en kopp med melk og honning, også prøver jeg å roe meg nok til at jeg forhåpentligvis får sove om ikke så alt for lenge. Jeg har rent sengetøy, så kanskje jeg bytter det imorgen, også ser jeg om jeg orker klesvask også. Det blir kanskje lettere å dusje igjen imorgen siden jeg gjorde det i dag. Jeg vet ikke hvorfor, men kommentaren din rørte noe i meg, jeg måtte gråte litt nå. Men jeg gråter av mye rart for tiden. Det er rart hvor mye ord fra totalt fremmed på nett kan bety. Takk! (Og beklager dette dagbokinnlegget, det ser sikkert litt patetisk ut) Anonymkode: 01503...e62 2 11 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #13 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk! Jeg vet ikke hva det var, men kommentaren din (og sikkert i kombinasjon med alle de andre her) fikk meg til å dusje. Jeg har faktisk dusjet nå. Jeg vasket ikke hår, det må bli en annen dag. Takk for tipset om såpe som lukter godt, jeg fant frem en dusjsåpe og en massasjeolje med lavendel, og det minnet meg på å tenne et duftlys, også slukket jeg nesten alle lysene på badet. Av en eller annen grunn er det enklere å dusje når det er mørkt, men det glemmer jeg ofte (tror jeg må skrive en "huskeliste" for dusjing!). Også satt jeg på noe rolig musikk, for noe av det som gjør det vanskelig å dusje tror jeg, er at jeg blir helt alene med tankene mine i stillhet, og det er ubehagelig. Jeg føler likevel ikke den behagelige velvære følelsen jeg vanligvis får av en slik dusj, men jeg prøvde egentlig bare å bli fortest mulig ferdig. Brukte sikkert 3 min, men det er bedre enn ingenting. Nå har jeg tatt på meg den myke badekåpen min og laget meg en kopp med melk og honning, også prøver jeg å roe meg nok til at jeg forhåpentligvis får sove om ikke så alt for lenge. Jeg har rent sengetøy, så kanskje jeg bytter det imorgen, også ser jeg om jeg orker klesvask også. Det blir kanskje lettere å dusje igjen imorgen siden jeg gjorde det i dag. Jeg vet ikke hvorfor, men kommentaren din rørte noe i meg, jeg måtte gråte litt nå. Men jeg gråter av mye rart for tiden. Det er rart hvor mye ord fra totalt fremmed på nett kan bety. Takk! (Og beklager dette dagbokinnlegget, det ser sikkert litt patetisk ut) Anonymkode: 01503...e62 Suverent. Kan du nå de neste timene klare å gjøre en innsats for noe annet du vet trenges i huset? Tror du trenger ett skikkelig dytt? Meld tilbake i tråden hvordan det har gått i dag, og hva du har klart, la oss si før klokken 17? Da har du god tid. Anonymkode: 3891e...0db
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #14 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Suverent. Kan du nå de neste timene klare å gjøre en innsats for noe annet du vet trenges i huset? Tror du trenger ett skikkelig dytt? Meld tilbake i tråden hvordan det har gått i dag, og hva du har klart, la oss si før klokken 17? Da har du god tid. Anonymkode: 3891e...0db Takk, morgener og formiddager er ikke min beste tid. Jeg har for det meste grått i dag, jeg vet det er dumt å kanskje "grave seg" litt ned, men jeg er bare overveldet av tristhet. Men jeg kom meg ut og gikk en bitteliten tur. Det skulle jeg egentlig gjøre i går, men klarte ikke. Skal prøve å få skiftet på senga om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 01503...e62 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #15 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk, morgener og formiddager er ikke min beste tid. Jeg har for det meste grått i dag, jeg vet det er dumt å kanskje "grave seg" litt ned, men jeg er bare overveldet av tristhet. Men jeg kom meg ut og gikk en bitteliten tur. Det skulle jeg egentlig gjøre i går, men klarte ikke. Skal prøve å få skiftet på senga om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 01503...e62 Så flott at du har klart noe. Husk at litt alltid er bedre enn ingenting. Jeg heier på deg Anonymkode: 3891e...0db
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #16 Skrevet 27. august 2024 Har du venner eller familie som kan komme hjem til deg å hjelpe til? Samboeren min var i en tung depresjon for flere år siden, han klarte ikke å gjøre noe som helst husarbeid, da var det to gode venninner som kom hjem til han og vasket leiligheten hans. Kan være litt lettere å komme i gang, hvis noe er gjort, så det ikke føles så overveldende. Anonymkode: 60d75...993
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #17 Skrevet 27. august 2024 Man kan kanskje si at du går rundt i en kronisk overstimulert tilstand, det føles som du allerede må takle mer enn du makter bare ved å være våken? I så fall vil enda mer stimuli (som å dusje) føles uutholdelig å utsette seg for. Er det depresjon, er jo dette en del av problemet med depresjon. Fint at du klarer å lage mat! Denne kommunale oppfølgingen, kommer de til deg eller må du til dem? Om de kommer til deg, kanskje du klarer å dusje mens noen er tilstede i boligen? Noe som heter "body doubling" kan funke for noen, dvs at man klarer vanskelige oppgaver hvis det er en annen person tilstede. Anonymkode: 8c27b...c6f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #18 Skrevet 27. august 2024 Du skrev klærne måtte sorteres før vask. Bare sorter lyst og mørkt, ellers tar du alt på 60 grader. De aller fleste vanlige klær tåler fint noen runder på 60 grader (er bare klær med ull i det kan gå galt med og andre mer sensitive stoffer) Jeg vasker hele tiden mine og ungenes klær på 60 grader, for jeg har små barn som søler pålegg, snørr, gjørme etc på klærne mine. Vanlige klær opplever jeg det går greit med, og all lukt i klærne blir borte på 60 grader. Så, 60 grader på alt, og f. eks 2 skyllinger. Undertøy, t-skjorter, gensere.... - bare dytt det inn i maskinen, alt sammen... Kjør på. Lykke til ❤️ Anonymkode: a775e...4f9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Skrevet 27. august 2024 Har du ikke noen som kam komme innom deg og få hjulpet deg i gang? Får du tømt skittentøys kurvene og vasket over leiligheten og ryddet + skiftet på sengen, kan du prøve sette deg som mål å holde det ryddig. Ta en ting av dagen, en dag vasker du gulver, en dag støvsuger og tørker støv og så fortsetter du noe hver dag , så vasker du tøy 2 ganger i uken f.eks Anonymkode: cb596...a67 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk, morgener og formiddager er ikke min beste tid. Jeg har for det meste grått i dag, jeg vet det er dumt å kanskje "grave seg" litt ned, men jeg er bare overveldet av tristhet. Men jeg kom meg ut og gikk en bitteliten tur. Det skulle jeg egentlig gjøre i går, men klarte ikke. Skal prøve å få skiftet på senga om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 01503...e62 Det er kjempe bra at du kom deg ut i dag. Det er alltid en ny dag å prøve på og du klarte det i dag! En ting om gangen anbefaler jeg deg. Du kan prøve å sette opp en plan som kan virke oppnåelig for deg. Dusj en dag, søppel en annen, liten tur(alt et fint, om så bare 10 min ut av døra!) en dag osv. Anonymkode: a7a02...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå