Gå til innhold

IBS - Tips og triks for en med IBS(Irritated Bowel Syndrome)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er ganske sikker jeg har IBS og lurte egentlig på hva folk har tenkt rundt det.Hva er det vanskeligste med å ha det? Liker dere å notere for hånd eller bruke noe app. Syntes ikke appene er så bra som jeg ønsket. 

sI gjerne ifra hvis dere har andre tips eller triks som kan være nyttig!

Hilsen,

Karen

Skrevet

Ibs er veldig mye forskjellig. Hvordan plager du har er greit å vite noe om før en gir råd, tips eller triks. Gull for en kan være grums for en annen..

Skrevet

Hvis du har mageproblemer så bør du først og fremst dra til lege for å ta prøver, så videre til koloskopi for å utelukke andre ting. Man skal ikke diagnosere seg selv. 

Med IBS så er det kosthold og tilskudd av mineraler som kalium og magnesium som gjelder for meg. Førstnevnte i mindre grad og mer periodevis, følges opp med lege. 

IBS opptrer ulikt hos forskjellige. Noen får akutt diare, noen har mildere symptomer, andre kraftige. Noen får kvalme og kaster opp, andre får kramper, noen opplåst så det ser ut som de er høygravide, noen utmattelse, noen brennende følelse. 

Anonymkode: 681d9...ef6

Skrevet

Tarmen min er mest lykkelig når jeg ungår fett, laktose og sukker. Er jeg i tillegg flink på faste måltider og faste (16:8) så kan jeg planlegge å gjøre noe med venner :) 

Anonymkode: 03754...443

Skrevet

Jeg unngår hvetemel og gjær, sukker og melk. Da funker jeg best.

Anonymkode: f0673...533

Skrevet

Jeg er symptomfri når jeg kutter ut alle planter og spiser et rent carnivore-kosthold. 

Anonymkode: 1c664...b7f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Supert takk for hjelpen. Jeg lurte også på hva slags erfaring dere hadde med Noba appen og andre lignende journal apper. Er de enkle å bruke. Må man bruke noe annet i tillegg. Hva syntes dere mangler? Hadde vært fint om en app kunne gi en bedre analyse av det jeg skriver inn!

Skrevet
Karen Sandhu skrev (1 time siden):

Supert takk for hjelpen. Jeg lurte også på hva slags erfaring dere hadde med Noba appen og andre lignende journal apper. Er de enkle å bruke. Må man bruke noe annet i tillegg. Hva syntes dere mangler? Hadde vært fint om en app kunne gi en bedre analyse av det jeg skriver inn!

Bruker den ikke, siden lav fodmap bare fungerte delvis for min del. Men har du vært hos lege og spesialist, TS? 

• 2 uker senere...
Skrevet
Karen Sandhu skrev (På 26.8.2024 den 19.53):

Hei, 

Jeg er ganske sikker jeg har IBS og lurte egentlig på hva folk har tenkt rundt det.Hva er det vanskeligste med å ha det? Liker dere å notere for hånd eller bruke noe app. Syntes ikke appene er så bra som jeg ønsket. 

sI gjerne ifra hvis dere har andre tips eller triks som kan være nyttig!

Hilsen,

Karen

Det vanskeligste med IBS for meg er oppkast og akutt diare som gjør at jeg knapt kan forlate huset, og forstoppelse som gir meg heftige smerter. Jeg er ufør og har flere diagnoser som egentlig er verre, men det er IBS’en som har tatt fra meg livet. Begynner å bli litt bedre etter et år på plantebasert, økologisk kost uten ultraprossesert mat, uten sukker, uten alkohol, uten kjøtt/melk/egg. 

Anonymkode: 7d4d2...4ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det vanskeligste med IBS for meg er oppkast og akutt diare som gjør at jeg knapt kan forlate huset, og forstoppelse som gir meg heftige smerter. Jeg er ufør og har flere diagnoser som egentlig er verre, men det er IBS’en som har tatt fra meg livet. Begynner å bli litt bedre etter et år på plantebasert, økologisk kost uten ultraprossesert mat, uten sukker, uten alkohol, uten kjøtt/melk/egg. 

Plantebasert kost etter mange år ødela fordøyelsen min. Å gå tilbake til animalsk, men kutte ut korn og belgfrukter, har gjort meg mer eller mindre symptomfri. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plantebasert kost etter mange år ødela fordøyelsen min. Å gå tilbake til animalsk, men kutte ut korn og belgfrukter, har gjort meg mer eller mindre symptomfri. 

Hva spiste du når du spiste plantebasert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva spiste du når du spiste plantebasert?

Bare mat fra bunnen. Frukt, grønnsaker, nøtter, frø, belgfrukter, quinoa, slike ting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.9.2024 den 10.50):

Plantebasert har samme effekt her også.

Anonymkode: 596e1...921

Skrevet

IBS her. Tåler ikke rå grønnsaker og rå frukt. Hvete/deig-produkter tåles kun små mengder.

Tåler frukt og grønnsaker som er varmebehandlet. Får ingen problemer av animalsk mat.

Anonymkode: 87302...a70

Skrevet

Hvis du har mye plager med mage/tarm så bør du først oppsøke lege og be om henvisning til gastro og koloskopi, samt en avføringsprøve som blir testet for blod og kalprotektin (som viser grad av evt betennelse i tarmslimhinnen; hos noen uten IBD så skal den ligge på under 50, til de med IBD så er man i remisjon ved 250 og under)  før du slår deg til ro med at det sikkert bare er iIBS  (ikke at det er bare-bare akkurat, så ikke misforstå at jeg skrev « bare»..IBS er vondt, plagsomt og har innvirkning på hele hverdagene….inkludert nattesøvn) og ikke IBD (kronisk inflammatorisk tarmsykdom som krever behandling og oppfølging) 

Det at du bør få det undersøkt er pga det ikke nødvendigvis er irritabel tarm, men kan også være en av de autoimmune sykdommene ulcerøs kolitt eller Morbus crohns (MC er «storebroren» til UK og angriper hele fordøyelsessystemet, mens UK sitter i hovedsak i tykktarm og endetarm) UK gir betennelse i tarmslimhinnen som nevnt i tykktarm og endetarm, mens ved MC får man sår og betennelse i slimhinnene i munn og svelg, og fortsetter nedover tynntarm, magesekk, tolvfingertarm, tynntarm, tykktarm og endetarmen . Så derfor «storebroren» til UK

Som oftest er der UK som blir antatt at det er irritabel tarm da symptomene er ganske like. Det er vanlig å få første oppbluss av UK eller MC i tenårene, men det kan også oppstå senere i livet. Jeg har slitt siden jeg var ungdom med magen; hyppige doturer, særlig etter måltider. Mye oppblåst (ser seriøst gravid ut), mye tarmaktivitet/høylydt buldring,, magesmerter, sykdomsfølelse uten klar årsak i perioder. Enkelte matvarer var verre enn andre, feks melk og melkeprodukter, kjøtt/tumgfordøyelig mat, sterk og krydret mat, kål, belgfrukter, enkelte typer frukt….kaffe. Stress og uro trigger også tarmen, og forverrer diareen

Avføringen.var/er i dårlige perioder vannaktig/diard og ikke fast. Jeg har aldri sett blod, men slimete avføring er vanlig i dårlige perioder. Tarmen styrte på en måte livet mitt; skulle jeg ut med venner, trening, på tur osv så kunne jeg ikke spise noe rett før pga jeg måtte sette av tid til å gå på do. Skulle jeg pynte meg i kjole så unngikk jeg av forfengelighetens del å spise noe som ga veldig oppblåst mage. Samme med jobb; spiste bare en banan noen timer før og spiste ikke ila hele vakta. Brukte mye imodium for å få færre runder på do. Pluss prøvde det som var av reseptfrie remedier for å lindre plagene.

Oppsøkte lege flere ganger, men fikk bare til svar at jeg hadde IBS og ikke tålte laktose, og ble anbefalt å spise etter low foodmap-prinsippet (ikke at det utgjorde så mye forskjell) For ca 15 år siden så forverret det seg betraktelig, og 20+ i døgnet på do ble «vanlig» , slapp, sliten og måtte sykemeldes. Da først henviste legen meg til utredning, og ved biopsi av tarm under skopi + avf.prøve så fikk jeg diagnosen ulcerøs kolitt og fikk endelig behandling og et nytt liv. Men; det er en autoimmun sykdom og selv om jeg står på daglig behandling så har jeg hatt flere kraftige oppbluss og blitt innlagt for akuttbehandling + ett tilfelle med akutt blodforgiftning pga tarmen var i en betent fase/blødde og det kom tarmbakterier over i blodbanen.

Dette ble langt og om min mage-historie, men jeg kjente meg sånn igjen med at «det sikkert er IBS»….Jeg unner ikke noen å gå så lenge som jeg gjorde med mageproblemer og tro at det var irritabel tarm da det ikke var det. Det er godt mulig at det er IBS, men før du slår deg til ro med det så værsåsnill å utelukk IBD. Skriv gjerne ei «magedagbok» som går over flere uker der du noterer ned hva du spiser og drikker, aktivitetsnivå/stress, og antall turer på do der du deler inn i turer på do om natta eller om det er på dagtid, og noter ned om du må på do rett etter et måltid og hva du spiste. Noter ned også farge og konsistens på avføring, om du ser slim og evt blod. Ta med notatboken til legetimen.

Altfor mange går rundt og tror det «bare» er irritabel tarm eller intoleranse mot enkelte matvarer når det i realiteten er en sykdom som krever behandling og oppfølging.

Masse lykke til🌷

• Hjerte 2
Annonse
Skrevet

Noterer meg at et plantebasert kosthold gjør IBSen bittelitt bedre, mens et plantefritt kosthold gir et symptomfritt liv fra IBS. ;) 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noterer meg at et plantebasert kosthold gjør IBSen bittelitt bedre, mens et plantefritt kosthold gir et symptomfritt liv fra IBS. ;) 

For min del var plantebasert kost en direkte årsak til IBS. Det er jo heller ikke så vanskelig å forstå når man setter seg mer inn i hva belgfrukter består av. Jeg rører det ikke lenger. 

• Nyttig 3
Skrevet

For meg er det viktigst å unngå hvetemel helt (kan fint spise både spelt og andre kornsorter). Og være forsiktig med laktose. Bør også lage mest mulig mat fra bunnen av, merker magen ikke har godt av særlig mye ultraprosessert. Jeg spiser mye grønnsaker og belgfrukter, og har ingen problemer med det. Har ikke testet Fodmap, siden det å kutte hvetemel har funket så bra for meg. Men vet jeg fint kan spise flere ting man typisk fraråder folk med IBS. Er vel som noen sier en ganske vid diagnose, og ting kan være ganske individuelt.

Og så er nok søvn og ikke for mye stress viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...