ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 #1 Del Skrevet 26. august 2024 Hei, Jeg testet positivt på strimler og graviditetstest fra RFSU for ca 2uker siden. Testen var veldig tydelig gravid og strimlene hadde svakeste strek, men fortsatt tydelig at det var strek der. Var usikker på når jeg ble gravid for kunne være jeg allerede var 7uker, så dro på tidlig UL uken etterpå. Der så dem bare posen/sekken eller hva det heter, sort pose som er det jeg typ så. Han sa at enten er jeg kortete på vei, eller så har ikke embryoet utviklet seg mer. Har tatt hcg blodprøve men ikke fått svar enda. Har stikkinger i underlivet innimellom merker det nesten bare når jeg ligger på sofaen og slapper av, ikke på jobb når jeg er i aktivitet. Strips testene har blitt tydeligere for hver uke synes jeg. Om jeg ikke bare innbiller meg at de forrige var svakere da. Har noen vært gjennom det samme og/eller hva tenker dere. Trenger jeg bekymre meg eller bare overreagerer jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Del Skrevet 26. august 2024 Du var nok i uke 5 da du var på ultralyd. Bare slapp av, du er nok gravid. Anonymkode: e126e...eb4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Del Skrevet 26. august 2024 Så lenge du ikke har blødd så er du fortsatt gravid. Sekken/fosteret er jo fortsatt der så du har ikke abortert ennå. Men hvordan det går og utviklses må nesten prøve tålmodigheten med dessverre. Anonymkode: 5fbd4...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 26. august 2024 Takk for svar! Håper virkelig det, var litt uventet så var så stresset i starten, men så vendte jeg meg til tanken å begynte å glede meg og fikk da den beskjeden. Kjenner på at jeg synes denne delen av graviditeten er så kjip. Vil ikke si noe til for mange tilfelle det går galt og sniker meg rundt å juger til folk. Håper jeg er gravid og at tiden fremover går fortere og jeg kan slappe mer av 😮 eller er man like bekymret hele graviditeten? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg gjorde akkurat det samme som deg, pga min lege sa jeg var ca 7 uker på vei. Så tok en digital test og den sa 2-3 uker. Vi bestille derfor tidlig UL litt senere. Da var jeg 4 uker på vei (så den sekken du beskriver). Siden jeg var så usikker og stresset en del med dette fikk jeg innvendig ultralyd i uke 6+3. fikk endelig en bekreftelse og hjertet slo. Er nå 30+0 i dag ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge du ikke har blødd så er du fortsatt gravid. Sekken/fosteret er jo fortsatt der så du har ikke abortert ennå. Men hvordan det går og utviklses må nesten prøve tålmodigheten med dessverre. Anonymkode: 5fbd4...296 Hei, det han sa var at det hadde sluttet å utvikle seg, å at jeg kunne begynne å blø eller at jeg måtte ta pille på sykehus for å støtte det ut. Eller at jeg er kortere på vei typ uke 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 26. august 2024 lillebamsemums skrev (3 minutter siden): Jeg gjorde akkurat det samme som deg, pga min lege sa jeg var ca 7 uker på vei. Så tok en digital test og den sa 2-3 uker. Vi bestille derfor tidlig UL litt senere. Da var jeg 4 uker på vei (så den sekken du beskriver). Siden jeg var så usikker og stresset en del med dette fikk jeg innvendig ultralyd i uke 6+3. fikk endelig en bekreftelse og hjertet slo. Er nå 30+0 i dag ❤️ Ååå så koselig med solskinns historie! Gratulerer så mye!! ❤️ Går å prøver å holde håpet oppe hvis ikke går jeg bare rundt å er lei meg. Om det har gått galt får jeg heller sørge da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 dette er jo grunnen til at det er dumt å dra på ultralyd så tidlig! man burde heller vente til uke 12 hvor man faktisk kan se noe og er litt mer sikker. Anonymkode: e126e...eb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): dette er jo grunnen til at det er dumt å dra på ultralyd så tidlig! man burde heller vente til uke 12 hvor man faktisk kan se noe og er litt mer sikker. Anonymkode: e126e...eb4 Ja altså angrer jo på en måte på det nå da, men var så sikker på at jeg var lenger på vei. Så kjæresten ble stresset å ønsket det. Han er redd for å få barn med down syndrom no ikke jeg er å er sårt tema det også. Men gikk med på tidlig UL å nå er jeg bare bekymret. Men lett å være etterpå klok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 ForvirretJente94 skrev (6 minutter siden): Ja altså angrer jo på en måte på det nå da, men var så sikker på at jeg var lenger på vei. Så kjæresten ble stresset å ønsket det. Han er redd for å få barn med down syndrom no ikke jeg er å er sårt tema det også. Men gikk med på tidlig UL å nå er jeg bare bekymret. Men lett å være etterpå klok Downs syndrom kan man ikke utelukke på veldig tidlig ultralyd, dere får offentlig tidlig ultralyd som blant annet skal kunne avdekke dette. (Vil man vite med høyere sannsynlighet kan man ta NIPT test (må tas privat om man er under 35 år, kan tidligst ta i uke 10+0)). Ellers er det bare tull at man må vente til uke 12, man må følges opp av fastlege lenge før uke 12 for å få henvisning til offentlig UL i uke 11-13, så det å ta en privat UL når man tror man er i uke 6+ gir jo helt mening for å bekrefte graviditeten og slippe å gå på veggen. Når det blir for tidlig fører jo det til stress, men du hadde garantert vært stressa om du ikke tok UL nå også. Husk også at graviditetstester ikke er laget for at man skal kunne sammenlikne styrken. Styrken på strekene kan variere mellom ulike tester selv i samme pakke, selv om det absolutt er et bra tegn at de blir sterkere (fordi mer hcg gir sterkere strek, men de er ikke testet/kalibrert for at styrken skal kunne sammenlignes mellom tester) Anonymkode: fc956...6fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Downs syndrom kan man ikke utelukke på veldig tidlig ultralyd, dere får offentlig tidlig ultralyd som blant annet skal kunne avdekke dette. (Vil man vite med høyere sannsynlighet kan man ta NIPT test (må tas privat om man er under 35 år, kan tidligst ta i uke 10+0)). Ellers er det bare tull at man må vente til uke 12, man må følges opp av fastlege lenge før uke 12 for å få henvisning til offentlig UL i uke 11-13, så det å ta en privat UL når man tror man er i uke 6+ gir jo helt mening for å bekrefte graviditeten og slippe å gå på veggen. Når det blir for tidlig fører jo det til stress, men du hadde garantert vært stressa om du ikke tok UL nå også. Husk også at graviditetstester ikke er laget for at man skal kunne sammenlikne styrken. Styrken på strekene kan variere mellom ulike tester selv i samme pakke, selv om det absolutt er et bra tegn at de blir sterkere (fordi mer hcg gir sterkere strek, men de er ikke testet/kalibrert for at styrken skal kunne sammenlignes mellom tester) Anonymkode: fc956...6fd Joda det vet jeg, men han var redd vi skulle komme så langt på vei at vi ikke kunne ta abort om en eventuelt NIPT test viste det. Vet ikke om jeg hadde ønsket det, men var villig til å se og vurdere etterpå. Ja det er kanskje sant at jeg hadde vært usikker uansett. Går både å tenker dette var dumt og at det ikke hadde hatt noe å si om jeg tok tidlig UL eller ikke. Stressende periode dette her synes jeg, å noe ingen av mine venner som har vært gravide har snakket om 😮 Dette var jeg ikke klar over, trodde streken ble sterkere om hcg nivået steg. Men en hcg blodprøve vil vell være noe annet kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 ForvirretJente94 skrev (1 time siden): Hei, Jeg testet positivt på strimler og graviditetstest fra RFSU for ca 2uker siden. Testen var veldig tydelig gravid og strimlene hadde svakeste strek, men fortsatt tydelig at det var strek der. Var usikker på når jeg ble gravid for kunne være jeg allerede var 7uker, så dro på tidlig UL uken etterpå. Der så dem bare posen/sekken eller hva det heter, sort pose som er det jeg typ så. Han sa at enten er jeg kortete på vei, eller så har ikke embryoet utviklet seg mer. Har tatt hcg blodprøve men ikke fått svar enda. Har stikkinger i underlivet innimellom merker det nesten bare når jeg ligger på sofaen og slapper av, ikke på jobb når jeg er i aktivitet. Strips testene har blitt tydeligere for hver uke synes jeg. Om jeg ikke bare innbiller meg at de forrige var svakere da. Har noen vært gjennom det samme og/eller hva tenker dere. Trenger jeg bekymre meg eller bare overreagerer jeg? Det er dessverre helt umulig å si. Tiden vil vise. Det kan gå begge veier, og er noe svært mange opplever- med begge utfall. Enten er du kortere på vei enn antatt, eller så har det muligens ikke gått veien. Graviditetstester gir svært dårlig indikator på om hcg stiger da de kan ha ulik mengde fargestoff i hver test, selv i samme pakke fra samme merke. De er ikke ment til å følge hcg stigning og kan gi både falsk trygghet og usikkerhet. Blodprøve er det eneste konkrete som vil kunne si om hcg stiger normalt eller ikke. Anonymkode: a5bbe...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 Den sekken du beskriver, den kom ut hos meg da jeg var 8 uker og 3 dager. Fosteret hadde ikke utviklet seg, var bare en tom sekk.. Håper det er annerledes for deg, og det er jo godt mulig siden det er så tidlig! Anonymkode: 95c69...707 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 26. august 2024 #14 Del Skrevet 26. august 2024 ForvirretJente94 skrev (1 time siden): Ååå så koselig med solskinns historie! Gratulerer så mye!! ❤️ Går å prøver å holde håpet oppe hvis ikke går jeg bare rundt å er lei meg. Om det har gått galt får jeg heller sørge da. Takk ❤️ fikk også beskjed at hun jordmoren vi gikk til at det var sjangse for at det ikke var noe liv. Hun kalte det en «falsk graviditet» og beskrev det som at kroppen lurte seg selv eller noe lignende. Ble sikkelig sjokka og lei meg. Var derfor jeg stresset en del. Var så betryggende å dra til fastlegen å få en bekreftelse. Burde aldri ha dratt til den jordmoren i første omgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 26. august 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Den sekken du beskriver, den kom ut hos meg da jeg var 8 uker og 3 dager. Fosteret hadde ikke utviklet seg, var bare en tom sekk.. Håper det er annerledes for deg, og det er jo godt mulig siden det er så tidlig! Anonymkode: 95c69...707 Så trist å høre, håper det går bra med deg! Å kondolerer om det er det man sier ❤️ Ja håper jo det, men er forberedt på at det er samme tilfelle som deg ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #16 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 19.45): Så lenge du ikke har blødd så er du fortsatt gravid. Sekken/fosteret er jo fortsatt der så du har ikke abortert ennå. Men hvordan det går og utviklses må nesten prøve tålmodigheten med dessverre. Anonymkode: 5fbd4...296 Ikke helt sant. Jeg var 9 uker på vei da jeg tok positiv test, på sykehuset var det kun fostersekken igjen. Fosteret hadde nok gått til grunne lenge før. Måtte ta abortpiller for å avbryte svangerskapet, for så lenge sekken var der var hormon nivåene likt som under graviditet. Anonymkode: 86e3e...bab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ForvirretJente94 Skrevet 11. september 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 11. september 2024 Hei, tusen takk for gode svar. Selv om dem var forskjellige hjalp det meg veldig å bare dele og høre hva dere har å si, da jeg ikke har noen nære venner som har fått barn enda. en liten oppdatering, fikk ny UL for ca litt over 2 uker siden. Da så hun en liten ert, og ble kaldt inn til ny time 2uker etterpå. Dette var for å se at den vokste, som den skulle. Noe den gjorde, så selv om det ikke er helt sikkert så mener hun jeg nå er uke 8+6. Så får vi bare håpe på at det holder seg fast og fortsetter å vokse 🥰 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå