Gå til innhold

Ville du som ufør jobbet ekstra med kun 35 kroner timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville du jobbet for 35 kr timen ts?

Anonymkode: bddb9...f74

De har jo trygden , og det er vel frivillig å være med på slik sysselsetting på dagtid!

Anonymkode: 5bd2e...8e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det handler ikke om pengene, men det å være en del av samfunnet. Komme seg ut av huset, treffer kollegaer og bli en del av et felleskap. Mestringsfølelse og tilhørighet. 

Jeg jobber i en matbutikk, hvor vi har flere som er blitt ansatt med støtte fra NAV, altså at de får jobbe hos oss mot at arbeidsgiver får økonomisk kompensasjon fra NAV. 

En av dem er hos oss fem timer hver dag, fem dager i uka, og gjør akkurat de samme oppgavene hver eneste dag. Kunne jeg gjort det mer effektivt? Definitivt. Men hadde jeg vært drittlei av å gjøre nøyaktig de samme oppgavene hver eneste dag, hele uken? Ja.

Men han elsker det. For han er det meningsfylt. Han har en rutine, det er forutsigbart og han har "sine ting" hvor han opplever mestringsfølelse. Jeg sørger for å gi han skryt innimellom og si at "i dag har du lagt berlinerbollene så bra i hylla at de virkelig frister, kanskje vi må ha en til lunsj!", eller at "Blomstene ser virkelig bra ut etter du rydda opp i de!", og fyren gir verdens beste glis tilbake - og ihvertfall når jeg spanderer en berlinerbolle. 

Han er psykisk utviklingshemmet og har mentaliteten til et barn. Han får ikke styre sin egen økonomi en gang. Det handler ikke om pengene. Det handler om å få være en del av samfunnet. Det handler om å ikke bare sitte i omsorgsboligen hele dagen, men å få komme ut, møte kollegaer og ha litt andre omgivelser i hverdagen. Det handler om å få gjøre ting han mestrer, og føle at han bidrar til felleskapet og betyr noe. 

Og selv om arbeidsgiver får økonomisk kompensasjon for at han er hos oss, så bidrar han positivt til det sosiale. Han er en solstråle som blir savnet når han har sommerferie og ikke er blant brød og boller om morgenen og sier hei med et smil. Til og med en av de faste kundene kommenterte at han savnet hans blide nærvær om morgenen. 

Jeg studerer og kommer ikke til å bli værende på butikken resten av karrieren min. Men om jeg en gang blir ufør, men har en liten restevne, så kunne jeg godt tenkt meg å jobbe på butikken noen timer her og der, bare for å rydde i hyller (så lenge ingen forventer at jeg må være like effektiv som i dag, haha), om så gratis, for det sosiale miljøet hos oss er fantastisk. Og det å få komme ut blant folk er bedre for psyken min enn å sitte hjemme i alle fall - jeg brakk beinet og ble stuck hjemme i noen uker, og møtte hverken medstudenter eller kollegaer. Føltes mer isolerende enn korona, for da satt i det minste "alle andre" også hjemme. 

Anonymkode: 9b833...5fe

Herregud, detter er utnytting av gratis arbeidskraft. Dere får penger for å ha ham der i tillegg. Syk verden vi lever i!

Anonymkode: 7049a...226

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herregud, detter er utnytting av gratis arbeidskraft. Dere får penger for å ha ham der i tillegg. Syk verden vi lever i!

Du burde lese hva vi som jobber med folk sier om saken. 

Har du spurt noen eller sett på hva folk selv sier om disse tiltakene?

Jeg vet om flere som klager på vanlig lønn, fordi man da grunnet tap av ytelser plutselig må jobbe en del får å ikke tape penger. Ofte mer enn man makter.

Anonymkode: 8f7dc...cde

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde lese hva vi som jobber med folk sier om saken. 

Har du spurt noen eller sett på hva folk selv sier om disse tiltakene?

Jeg vet om flere som klager på vanlig lønn, fordi man da grunnet tap av ytelser plutselig må jobbe en del får å ikke tape penger. Ofte mer enn man makter.

JA!

Men greia er at disse menneskene er utviklingshemmet. De vet ikke hva de vil eller hva som er bra for dem. Vi har sånne miljøterapeuter og vernepleiere som deg som skal avgjøre for disse stakkarene hva de skal gjøre for å ha et meningsfylt liv. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

JA!

Men greia er at disse menneskene er utviklingshemmet. De vet ikke hva de vil eller hva som er bra for dem. Vi har sånne miljøterapeuter og vernepleiere som deg som skal avgjøre for disse stakkarene hva de skal gjøre for å ha et meningsfylt liv. Trist.

Så det hadde vært bedre at de måtte sitte i omsorgsboligen hele dagen og måtte slutte i jobben de elsker?

Når du snakker om lønn kan jeg forresten nevne en bruker jeg jobbet med en gang som fikk lommepenger med på jobb for å kjøpe lunsj. Hun fikk en 50-lapp hver dag. Så ble det bestemt at hun skulle få en 100-lapp i stedet. Plutselig hadde hun ikke penger til lunsj... Hun kastet nemlig 100-lappen fordi hun ikke likte fargen på den...

Anonymkode: 5d289...d9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tuller nå? Alle utviklingshemmede jeg har møtt(jeg har jobbet i tilrettelagte boliger i mange år) har elsket jobben sin og de har alle hatt jobber som for meg hadde vært fullstendig meningsløse. De blir veldig lei seg den dagen de blir pensjonister.

Og de evner ikke å se hvordan de faktisk blir utnyttet. Derav utviklingshemmed...

For de fleste utviklingshemmede vil økt lønn kun bety ekstra arv til foreldre/søsken den dagen den utviklingshemmede dør...

Den argumentasjonen kan man jo også bruke for de som ikke er utviklingshemmede... Din økte lønn gir bare ekstra arv til dine den dagen du dør...

Anonymkode: 513f9...95b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er en mulighet for noen å gjøre noe meningsfullt uten å miste andre stønader.

Folk flest veit ikke hvordan disse stønadene funker i praksis, da så lite som en tusenlapp inn kan bety fører tusen færre.

Så for at folk som makter p gjøre noe, men har hatt hendene kneblet grunnet andre ting er dette muligheten til å gjøre noe meningsfylt. 

Jeg vet om flere som jobber på slike tiltak, og jeg er utrolig glad på deres vegne. Faktisk jobber man med at det skal blir fler.

Utifra ditt ståsted er det sosial dumping å få den luselønna.  For andre er det et eneste stort pluss og noe de virkelig gleder seg til og får mye ut av.

De på VTA kan tjene opptil 1g uten fratrekk på uføretrygden, mens andre uføretrygde kan kun tjene 0,4G uten fratrekk. Det er sosial dumping for de gjør en jobb og får elendig betalt. Ingen mentalt friske hadde akseptert 35kr/timen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det ville kostet meg så mye å forøke meg i en liten jobb at jeg måtte hatt økonomisk vinning. Er på minstesats da, så mulig det er mer aktuelt for uføre på høyere satser.

Anonymkode: 0cf2a...97f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og de evner ikke å se hvordan de faktisk blir utnyttet. Derav utviklingshemmed...

Den argumentasjonen kan man jo også bruke for de som ikke er utviklingshemmede... Din økte lønn gir bare ekstra arv til dine den dagen du dør...

Ehhhh... Nei, for jeg bruker jo opp lønna mi som jeg selv ønsker. Utviklingshemmede har økonomisk verge som ofte er ekstremt sparsom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så det hadde vært bedre at de måtte sitte i omsorgsboligen hele dagen og måtte slutte i jobben de elsker?

Når du snakker om lønn kan jeg forresten nevne en bruker jeg jobbet med en gang som fikk lommepenger med på jobb for å kjøpe lunsj. Hun fikk en 50-lapp hver dag. Så ble det bestemt at hun skulle få en 100-lapp i stedet. Plutselig hadde hun ikke penger til lunsj... Hun kastet nemlig 100-lappen fordi hun ikke likte fargen på den...

Kunne hun ikke få to 50 lapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det hadde vært bedre å ta fra han denne jobben han elsker? Det er jo det som er alternativet. Ingen har råd til å gi noen full lønn for å tusle rundt og rydde i noen blomster og å bruke kanskje en hel arbeidsdag på å fylle opp ett eneste vareslag i hylla f.eks.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne hun ikke få to 50 lapper?

Nei, hun ville bare ha én lapp...

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du jobbet for 35 kr timen ts?

Jeg har vanskelig for å se for meg det. Det kommer an  på settingen.

Anonymkode: 72493...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hun ville bare ha én lapp...

Hun kastet forresten også alle vekslepengene (i do...) straks hun kom hjem om vi ikke passet på å be om å få dem med det samme hun kom inn døra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da hadde jeg heller funnet meg en tilkallingsjobb som jeg kunne jobbet når jeg hadde gode dager. Som ufør er det vanskelig å planlegge, da man aldri vet når de gode dagene kommer. På de kan jeg jobbe, men hvilken arbeidsgiver har en ekstra stilling til en som bare kommer og går "som den vil".

Anonymkode: f7391...e38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun kastet forresten også alle vekslepengene (i do...) straks hun kom hjem om vi ikke passet på å be om å få dem med det samme hun kom inn døra.

Håper hun fikk penger digitalt, så andre kunne handle for henne. Ikke alle kan håndtere penger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det minner meg om en gang jeg var i sydlige strøk og en eldre dame (sannsynligvis analfabet) skulle få betaling for noen suvenirer. Det kostet to lapper( husker ikke valutaen) men hun fikk én, hvor verdien var mer  enn to separate. Hun ble veldig sint da hun trodde hun fikk mindre for pengene.  Husker ikke hva det endte med. Ikke lett å være selger uten matematisk kunnskap.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For de fleste utviklingshemmede vil økt lønn kun bety ekstra arv til foreldre/søsken den dagen den utviklingshemmede dør...

Eller at de kan få råd til å betale for seg. Wenche Foss sloss en gang for 5 kr for utviklingshemmede som jobbet på et dagsenter.  

Men vi er flinke til å sette mennesker i bås. Du er slik, da får du slik lønn, du er slik, kanskje du er verdt den lønna, vi mangler folk her, men ønsker ikke å lønne- vi "ansetter" utviklingshemmede, for de slipper vi å lønne + de blir så glade for å få en jobb uansett betaling.

Screenshot_20240827_102405_NRK.jpg

Anonymkode: aaa45...bcc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i samme situasjon, og kjenner ikke til denne ordningen.

Med tanke på at disse menneskene ofte har så lav trygd at det nesten ikke går rundt, så monner det ikke stort med 35 kr timen brutto.  Det er ikke nok til å kunne unne seg noe ekstra, som en liten ferietur, kanskje en ny seng eller annet de trenger.  Det blir småpenger, som kanskje hjelper litt på matbudsjettet.  Alle monner drar, selvfølgelig, men jeg synes det er altfor lite.  Det burde minst være 100 kr, og ellers følger jo det vanlige opplegget med reduksjon i trygd når inntekten passerer fribeløpsgrensen.  Penger er for alle andre en effektiv gulrot, og premiering for innsats, og det gjelder selvfølgelig også denne gruppen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer 

Jeg er direktør og gjør da mange mindre morsomme og meningsfylte oppgaver enn å fylle på hyller og vaske doer, det er jo helt nødvendig og blir ferdig :) Det handler om tilhørighet, rutiner og å føle seg nyttig. Arbeidet skjemmer ingen!

Anonymkode: 98a1e...106

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...