AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #41 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stemmer ikke det. Har en bror som har uføretrygd. Etter en ulykke. Han jobber i en slik bedrift fikk beskjed om å måtte jobbe for trygd som de kaldte det. Han er helt klar i hodet Men går med krykker, slitt med smerter osv og han sier selv Han føler seg utnyttet når han sitter der å motar 35 kr for å gjøre samme jobb som den ved siden som får 230kr timen. De dagene han fungerer gjør han like mye som de andre. Men så er det andre dager han er hjemme eller på sykehuset for smertelindring. Men så er det som han sier alt det andre. Det å komme ut på gode dager, det å føle at en duger til noe der sosiale osv Anonymkode: c0031...de9 Han jobber jo ikke for 35,- timen! Han får også trygd. Hvis vi sier at han har minstesats, så tilsvarer trygden 148,-/t. (Beregnet med et årsverk på 1950t) . Med tillegg på 35,- så tjener han 183kr/t. Hvis han har opparbeidet seg maks uføretrygd, så tilsvarer dette 252,-/t. Med tillegget blir det 287,-/t. Anonymkode: 22477...bd1 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. august 2024 #42 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Stemmer ikke det. Har en bror som har uføretrygd. Etter en ulykke. Han jobber i en slik bedrift fikk beskjed om å måtte jobbe for trygd som de kaldte det. Han er helt klar i hodet Men går med krykker, slitt med smerter osv og han sier selv Han føler seg utnyttet når han sitter der å motar 35 kr for å gjøre samme jobb som den ved siden som får 230kr timen. De dagene han fungerer gjør han like mye som de andre. Men så er det andre dager han er hjemme eller på sykehuset for smertelindring. Men så er det som han sier alt det andre. Det å komme ut på gode dager, det å føle at en duger til noe der sosiale osv Anonymkode: c0031...de9 Må han jobbe, eller går han dit bare fordi han liker det sosiale? For han er helt klart lønna bare en vits, det er ikke derfor han er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 26. august 2024 #43 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Veldig mange av de har ikke med seg en miljøterapeut. Og de miljøterapeutene som eventuelt eventuelt er med får ikke lønna si fra den bedriften. Anonymkode: a5833...9da Stemmer, miljøterapeutene får lønn fra kommunen. Det finnes forrresten to kategorier vernet arbeid, lønnsomt og ulønnsomt. Lønnsomt arbeid bør lønnes skikkelig, mens ulønnsomt arbeid egentlig er et sosialt eller velvære- tilbud, eller kanskje noe som virker beroligende eller terapeutisk på de som jobber med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #44 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Han jobber jo ikke for 35,- timen! Han får også trygd. Hvis vi sier at han har minstesats, så tilsvarer trygden 148,-/t. (Beregnet med et årsverk på 1950t) . Med tillegg på 35,- så tjener han 183kr/t. Hvis han har opparbeidet seg maks uføretrygd, så tilsvarer dette 252,-/t. Med tillegget blir det 287,-/t. Anonymkode: 22477...bd1 Men kan han klare å opparbeide seg 1G, som uføretrygdede kan tjene med den lønnen? Anonymkode: 72493...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #45 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis spørsmålet er å sitte hjemme hele tiden, kontra å gjøre litt når helsen tillater det, så går jeg mer enn gjerne på jobb littegrann når jeg har overskudd. For meg er det en bonus som ikke kan måles i kroner og øre. Går glatt og jobber litt og får litt sosial input i en ellers grå og kjedelig hverdag. Anonymkode: c0f2a...1fc Jeg har familie.. og trener når jeg har mulighet, så nei, sitter ikke hjemme hele tiden uansett. Mine sykdommer krever bevegelse for å holdes i sjakk. Men så har jeg adhd på toppen som gjør at jeg sliter med rutiner. Hver enkelt person har sitt regnskap, som for en ufør også er et evig energiregnskap. Anonymkode: d5899...f23 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #46 Del Skrevet 26. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Helt enig! Hadde ikke jobba for noe under skikkelig jobb om jeg ble ufør. Jeg har tusen meningsfulle ting å ta meg til hjemme, jeg trenger ingen jobb for å føle at jeg gjør noe med mening. Anonymkode: 7aa0f...9e6 Enig. Faktisk føler jeg at livet ville hatt mer mening uten en jobb. Anonymkode: ab033...c25 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 26. august 2024 #47 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke sant, dette. Jeg er selv ufør og sitter igjen med et par-tre tusenlapper ekstra i mnd. Det er helt klart penger! Men regnskapet handler ikke bare om kroner, det er all mental og fysisk energi som brukes på jobb. Det er utrolig vanskelig å sjonglere, og samtidig være en stabil atbeidstaker, det er utrolig utfordrene å ikke strekke til verken i en liten deltidsjobb, eller uten noen jobb å gå til. Anonymkode: d5899...f23 Men du er kanskje ikke utviklingshemmet? I alle bedrifter har man ulike arbeidsoppgaver. På sykehjemmet her for eksempel, så gjør ledelsen en ting (eller egentlig så har de ulike nivåene av administrasjon ulike arbeidsoppgaver), sykepleierne gjør sine ting, fagarbeiderne sine, assistente sine, og også kjøkken og renhold har sine unike oppgaver. Skal alle, uavhengig av kompetanse, gjøre de samme oppgavene og få den samme lønnen? Nei, slik fungerer faktisk ikke arbeidslivet. Og hvor godt ville du egentlig trives om du aldri opplevde at du mestret jobben din? Som ville være realiteten om man ikke tilrettela for utviklingshemmede i arbeidslivet? Det handler langt ifra om utnyttelse i hvert fall, de færreste bedrifter, om noen, tjener noe økonomisk på å tilrettelegge for utviklingshemmede. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #48 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt enig i det første her. Jeg tror alle ønsker å gjøre noe meningsfullt. Passivitet er ikke bra. Spørsmålet mitt, selv om det kanskje ikke kom helt frem i HI, er om å være på jobb sammen med "normaltfungerende" og ha egen stillingsinntruks egentlig føles så meningsfullt alt i alt. Er det ikke lett at de blir utnyttet? Vil det ikke føles bedre om de er på jobb, og gjør det samme som andre? Denne heltmed-ordningen minner meg om en praksisplass i NAV hvor jeg fikk helt meningsløse oppgaver, bare for at de skulle sysselsette meg. og da jobbet jeg også gratis. Det var fint å være opptatt med noe, men jeg følte meg likevel malplassert og utnyttet. Anonymkode: 72493...6c4 Tja nå er det jo ikke meningen at man fpr tygd for å brdrive dank i utgangspunktet. Så når man er i arbeidspraksis. Får du lønn fra nav, og erfaring hos bedriften. Erfaring er en åpning til jobb om du smiter med å få jobb. Desverre har det blitt slik at man ikke får atest for dugelighet lengre. Slik vi gjorde tidligere. Så arbeidspeaksis sier jo lite om du mestrer jobben. Ofte utnyttes man av. Bedriften man er i. Og man får ikke det spring brettet det er ment som. Er du på aap. Får du også penger av nav. Men får da kartlagt arbeidskapasiteten din. Jeg for min del har kommet frem til at med lite inntekt og lønn da jobber jeg mindre. Ikke for å spekulere. Men når jeg jobber litt for mye. Blir jeg sykere i perioder. Og da er det mye jeg ikke klarer hjemme. Som feks å vaske og rydde blir da svært vanskelig. Så skal jeg jobbe mer. Da skal jeg ha betalt nok til å kjøpe hjelp til vasking og snømåking og andre nødvendigheter, så jeg raskere blir bedre igjen. Da har jeg også økt behov for behandling. Hvis mine utgifter øker mer enn inntekt iht å jobbe mer. Ser jeg ingen grunn til å risikere egen helse for ingenting. Sist jeg tjente for mye. Så ble jeg syk i 6mnd fra januar. Jeg ble trekt 4000kr i mnd. Så det ble ikke mye sunn mat på meg og barna heller av det. Så jeg slet med helsa i over 12 mnd og med veldig dårlig råd. Den situasjonen setter jeg meg ikke i en gang til. Jeg tapte også 4000kr i barnetillegg i mnd for å tjene ca 2000kr i mnd. Så det var på infen måte verdt det. Så slik det er i dag. Kunne jeg ha jobbet når jeg ønsket for 35kr ekstra i timen i tillegg til trygd. Me. Hev jobber nå ca 5% og tjener full lønn på timene mine. Så jeg jobber jo mindre for mer penger. Det passer meg bedre nå. Anonymkode: ca4bc...5e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #49 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det riktige spørsmålet og stille seg her er: Er det greit å utnytte utviklingshemmede på denne måten? Anonymkode: a5833...9da Det er sosial dumping satt i system, vta. Anonymkode: 513f9...95b 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. august 2024 #50 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo 35,- i tillegg til uføretrygden de allerede har. Trygden ER jo lønna, så reel timeslønn vil jo være høyere. Vi burde kunne forvente at folk bidrar etter evne - ikke bare hvis tilleggslønnen er god nok? Anonymkode: 22477...bd1 Evnen er at de er arbeidsuføre, de evner det ikke. Trygden er det de må ha for å leve som mennesker og ofte strekker det ikke til. Arbeide er at en selger sin tid til en som har oppgaver å utføre slik at det kan selges varer og tjenester. Prisen på denne tiden kalles lønn. Lik lønn for likt arbeide er vel et greit prinsipp. Så da bør vel bedriften kompenseres i den grad den arbeidsuføre ikke mestrer oppgavene etter bedriftens krav. Gjør en det på den andre måten kan det godt hende bedriften får utført mye arbeide for 35 kroner timen og således kan klare seg med færre arbeidsføre ansatte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #51 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det riktige spørsmålet og stille seg her er: Er det greit å utnytte utviklingshemmede på denne måten? Anonymkode: a5833...9da Du tuller nå? Alle utviklingshemmede jeg har møtt(jeg har jobbet i tilrettelagte boliger i mange år) har elsket jobben sin og de har alle hatt jobber som for meg hadde vært fullstendig meningsløse. De blir veldig lei seg den dagen de blir pensjonister. Anonymkode: 5d289...d9a 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #52 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er sosial dumping satt i system, vta. Anonymkode: 513f9...95b For de fleste utviklingshemmede vil økt lønn kun bety ekstra arv til foreldre/søsken den dagen den utviklingshemmede dør... Anonymkode: 5d289...d9a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #53 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Heltmed er en en ordning for utviklingshemmede og autister, som ønsker å ha en spesialtilpasset stilling på en ordinær arbeidsplass. De har ufør i bunn, og kan derfor ikke tjene mer enn grensen, men er 35 kroner timen virkelig noe å gå for? Eller er det noe jeg overser her? For de skal vel skatte av den timelønnen også🤔 Er dette det samme som VTA, bare at kollegaene ikke er utviklingshemmede? https://heltmed.no/til-arbeidsgivere/hvordan-bli-helt-med-arbeidsgiver Anonymkode: 72493...6c4 Problemet når man går èn kr over grensen. Ikke trygdegrensen, men andre mister man ytelser. Feks kan man tjene 800kr en mnd og miste bostøtte på over 3000kr. Ergo er det slike tiltak satt i verk for at så mange som mulig skal kunne jobbe med alt hva det medfører av goder på sosialt og mentalt plan. Anonymkode: 8f7dc...cde 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #54 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis de tjener så innmari lite, er det ikke da bedre at de jobber som frivillig et sted, med andre som er i samme situasjon? De skal jo skatte av 35 kroner også. Anonymkode: 72493...6c4 Om du jobber full stilling med 35 kr i timen vil du måtte skatte mindre enn en tusenlapp i året... Anonymkode: 5d289...d9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #55 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg er ufør og jobber gratis hehe. Noe som er drevet via frivillighet. 35kr timen hadde irritert meg, det er en fornærmelse på en måte Anonymkode: da9b8...289 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #56 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er sosial dumping satt i system, vta. Anonymkode: 513f9...95b Nei, det er en mulighet for noen å gjøre noe meningsfullt uten å miste andre stønader. Folk flest veit ikke hvordan disse stønadene funker i praksis, da så lite som en tusenlapp inn kan bety fører tusen færre. Så for at folk som makter p gjøre noe, men har hatt hendene kneblet grunnet andre ting er dette muligheten til å gjøre noe meningsfylt. Jeg vet om flere som jobber på slike tiltak, og jeg er utrolig glad på deres vegne. Faktisk jobber man med at det skal blir fler. Utifra ditt ståsted er det sosial dumping å få den luselønna. For andre er det et eneste stort pluss og noe de virkelig gleder seg til og får mye ut av. Anonymkode: 8f7dc...cde 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #57 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Heltmed er en en ordning for utviklingshemmede og autister, som ønsker å ha en spesialtilpasset stilling på en ordinær arbeidsplass. De har ufør i bunn, og kan derfor ikke tjene mer enn grensen, men er 35 kroner timen virkelig noe å gå for? Eller er det noe jeg overser her? For de skal vel skatte av den timelønnen også🤔 Er dette det samme som VTA, bare at kollegaene ikke er utviklingshemmede? https://heltmed.no/til-arbeidsgivere/hvordan-bli-helt-med-arbeidsgiver Anonymkode: 72493...6c4 Ville du jobbet for 35 kr timen ts? Anonymkode: bddb9...f74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #58 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ufør og jobber gratis hehe. Noe som er drevet via frivillighet. 35kr timen hadde irritert meg, det er en fornærmelse på en måte Anonymkode: da9b8...289 Men så er vel ikke du en av de som trenger denne typen tilrettelagt arbeid med miljøterapeutoopfølging hele veien heller da...? Anonymkode: 5d289...d9a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #59 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer Anonymkode: 72493...6c4 Mer meningsfullt enn alle de som f.eks lever av å ta bilder av seg selv. De yter faktisk noe viktig til samfunnet i motsetning til for mange andre. Å ha noe å gå til, og et miljø er viktig for mange. Der er og folk som i stor grad ikke kan ha en vanlig jobb, og lett blir isolerte fra dagens samfunn. Folk betaler for å ha en hobby, betaler for å trene, betaler for aktiviteter, betaler for å se noe annet. Ingenting av det er noe du må ha, men du gjør det fordi det skaper innhold i livet. Anonymkode: 41983...931 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #60 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men så er vel ikke du en av de som trenger denne typen tilrettelagt arbeid med miljøterapeutoopfølging hele veien heller da...? Anonymkode: 5d289...d9a Nei det er sant, men jeg føler det likevel er en fornærmelse på en måte. Feks jeg kjørte en bekjent en gang til lege, 120km tur retur ca, jeg ville ikke ha noe for det, men hun ga meg 100kr for det. Jeg ville følt meg bedre om jeg bare gjorde det gratis, enn å få den 100 lappen. Anonymkode: da9b8...289 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå