AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #21 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis spørsmålet er å sitte hjemme hele tiden, kontra å gjøre litt når helsen tillater det, så går jeg mer enn gjerne på jobb littegrann når jeg har overskudd. For meg er det en bonus som ikke kan måles i kroner og øre. Går glatt og jobber litt og får litt sosial input i en ellers grå og kjedelig hverdag. Anonymkode: c0f2a...1fc Hvis du først skulle jobbe, ville du da jobbet for 35 kroner timen? Burde ikke lønna være høyere? Anonymkode: 72493...6c4 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #22 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Heltmed er en en ordning for utviklingshemmede og autister, som ønsker å ha en spesialtilpasset stilling på en ordinær arbeidsplass. De har ufør i bunn, og kan derfor ikke tjene mer enn grensen, men er 35 kroner timen virkelig noe å gå for? Eller er det noe jeg overser her? For de skal vel skatte av den timelønnen også🤔 Er dette det samme som VTA, bare at kollegaene ikke er utviklingshemmede? https://heltmed.no/til-arbeidsgivere/hvordan-bli-helt-med-arbeidsgiver Anonymkode: 72493...6c4 Ja. Hvis det ikke er noen forutsetning for annen jobb. Det handler om litt ekstra intekt og sysselsetting. Iht det du sikter til her er det dette et opplegg for folk som trenger oppfølging og en meningsfull hverdag. De har liten kapasitet iht å produsere mye. Og de trenger. Mye tilrettelegging og hjelp. Men det betyr mye for dem å gjøre noe meningsfylt enn å sitte hjemme å visne. Jeg får trygd om jeg sitter hjemme eller gjør noe borte. Så om jeg kan få følsen av å jobbe litt fir egen inntekt er det bare bra. Anonymkode: ca4bc...5e9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #23 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men om de gjør mye av det samme som de andre, så spørs det hvor meningsfullt det er. Det er vel ingen som synes det er morsomt og meningsfullt å fylle på hyller eller vaske doer Anonymkode: 72493...6c4 Her inne sies det jo at det ikke er noe uføre ønsker mer enn å kunne jobbe som andre. Det er jo slik det er å jobbe for de fleste av oss andre og, ikke særlig morsomt eller meningsfullt. Anonymkode: 9f44f...29c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #24 Del Skrevet 26. august 2024 Bra for dem med lyst til å arbeide. Personlig ville jeg aldri i verden gjort det. Jeg jobber for penger, ingenting annet. Anonymkode: ab033...c25 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #25 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her inne sies det jo at det ikke er noe uføre ønsker mer enn å kunne jobbe som andre. Det er jo slik det er å jobbe for de fleste av oss andre og, ikke særlig morsomt eller meningsfullt. Anonymkode: 9f44f...29c For ordens skyld, jeg er også (gradert) ufør. Jeg jobber på si. Det som er med heltmed-jobbene, er at ikke er frivillig arbeid, men at de har en egen arbeidsinnstruks. De får kanskje noen enkle eller kanskje kjipe oppgaver, som ikke krever mye kognitiv kapasitet,mens de andre kollegaene gjør andre oppgaver. Ville du hatt en slik jobb, hvis du kunne ønske, altså vært på jobb men gjort veldig lite av det andre gjør? Ville du ikke følt deg veldig annerledes da? Du er på jobb, men likevel ikke. Da er det vel bedre å finne en arbeidsplass hvor du gjør det samme som kollegaene dine eller? Anonymkode: 72493...6c4 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #26 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Hvis det ikke er noen forutsetning for annen jobb. Det handler om litt ekstra intekt og sysselsetting. Iht det du sikter til her er det dette et opplegg for folk som trenger oppfølging og en meningsfull hverdag. De har liten kapasitet iht å produsere mye. Og de trenger. Mye tilrettelegging og hjelp. Men det betyr mye for dem å gjøre noe meningsfylt enn å sitte hjemme å visne. Jeg får trygd om jeg sitter hjemme eller gjør noe borte. Så om jeg kan få følsen av å jobbe litt fir egen inntekt er det bare bra. Anonymkode: ca4bc...5e9 Helt enig i det første her. Jeg tror alle ønsker å gjøre noe meningsfullt. Passivitet er ikke bra. Spørsmålet mitt, selv om det kanskje ikke kom helt frem i HI, er om å være på jobb sammen med "normaltfungerende" og ha egen stillingsinntruks egentlig føles så meningsfullt alt i alt. Er det ikke lett at de blir utnyttet? Vil det ikke føles bedre om de er på jobb, og gjør det samme som andre? Denne heltmed-ordningen minner meg om en praksisplass i NAV hvor jeg fikk helt meningsløse oppgaver, bare for at de skulle sysselsette meg. og da jobbet jeg også gratis. Det var fint å være opptatt med noe, men jeg følte meg likevel malplassert og utnyttet. Anonymkode: 72493...6c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #27 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er jo nettopp det som oppleves meningsfullt for dem. Å kunne bidra, uansett hva det gjelder. Om det er så å vaske hyller eller toaletter, det er ikke hva de gjør som er relevant - men at de får bidratt med noe. På Fontenehuset gjør de også lignende helt frivillig uten å få noe for det. Anonymkode: 614b7...2ce På fontenehuset er konseptet at alle jobber frivillig. De er alle i samme båt. I en heltmed-arbeidsplass, så får den ansatte en jobb med begrensede arbeidsoppgaver. For mange utviklingshemmede så trenger det ikke være noe i veien med arbeidskapasiteten. De har fått ufør fordi de har hatt egen opplæringsplan på skolen. Noen kan være en racer på å fylle opp hyllene, eller re opp senger. Bør de da ha så lav lønn hvis de gjør mye av jobben de skal gjøre? Burde de ikke ha en høyere timespris enn 35 kroner? Jeg synes det er fryktelig lavt, særlig hvis de stiller større krav enn å jobbe på en VTA-bedrift. Anonymkode: 72493...6c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #28 Del Skrevet 26. august 2024 Her er jeg mor til en sønn med autisme. Men han er veldig smart, har i mange år interessert seg for IT og medier, og har gått på noen kurs, og nå går han yrkesfaglig IT linje, og han arbeider effektivt, er pliktoppfyllende, og veldig flink. Han har jo måtte lære lærene noe og. Han lærer og veldig lett, da det er noe som interesserer han. Han kan jo være en stor ressurs på en arbeidsplass. Men han trenger eget kontor, at det ikke er for mye bråk, mye jobbe for seg selv, jobbe deltid og ikke for mye press/tidsfrister. Så jeg vil jo synes det er synd, om han skulle få 35 kr timen for det. Men samtidig så blir det nok noe sånt. Anonymkode: fa2e7...ea0 4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #29 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bra for dem med lyst til å arbeide. Personlig ville jeg aldri i verden gjort det. Jeg jobber for penger, ingenting annet. Anonymkode: ab033...c25 Helt enig! Hadde ikke jobba for noe under skikkelig jobb om jeg ble ufør. Jeg har tusen meningsfulle ting å ta meg til hjemme, jeg trenger ingen jobb for å føle at jeg gjør noe med mening. Anonymkode: 7aa0f...9e6 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #30 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her er jeg mor til en sønn med autisme. Men han er veldig smart, har i mange år interessert seg for IT og medier, og har gått på noen kurs, og nå går han yrkesfaglig IT linje, og han arbeider effektivt, er pliktoppfyllende, og veldig flink. Han har jo måtte lære lærene noe og. Han lærer og veldig lett, da det er noe som interesserer han. Han kan jo være en stor ressurs på en arbeidsplass. Men han trenger eget kontor, at det ikke er for mye bråk, mye jobbe for seg selv, jobbe deltid og ikke for mye press/tidsfrister. Så jeg vil jo synes det er synd, om han skulle få 35 kr timen for det. Men samtidig så blir det nok noe sånt. Anonymkode: fa2e7...ea0 kanskje han kunne hatt hjemmekontor? Det finnes jo også firmaer som bare ansett autister ( kan ikke forstå at det egentlig er lov), kanskje det kan være noe? Anonymkode: 72493...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #31 Del Skrevet 26. august 2024 I Grosny skrev (59 minutter siden): Utnytting og utnytting, de har gjerne følge med en miljøterapeut som koster MYE penger. Veldig mange av de har ikke med seg en miljøterapeut. Og de miljøterapeutene som eventuelt eventuelt er med får ikke lønna si fra den bedriften. Anonymkode: a5833...9da 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #32 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kanskje han kunne hatt hjemmekontor? Det finnes jo også firmaer som bare ansett autister ( kan ikke forstå at det egentlig er lov), kanskje det kan være noe? Anonymkode: 72493...6c4 Jeg håper virkelig han klarer å finne en ordinær jobb, som han kan klare. Til neste år, så skal han ut i bedrift gjennom skolen. Så kan jo håpe noen der, gjerne vil tilby han en jobb etterpå. Anonymkode: fa2e7...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #33 Del Skrevet 26. august 2024 Det handler ikke om pengene, men det å være en del av samfunnet. Komme seg ut av huset, treffer kollegaer og bli en del av et felleskap. Mestringsfølelse og tilhørighet. Jeg jobber i en matbutikk, hvor vi har flere som er blitt ansatt med støtte fra NAV, altså at de får jobbe hos oss mot at arbeidsgiver får økonomisk kompensasjon fra NAV. En av dem er hos oss fem timer hver dag, fem dager i uka, og gjør akkurat de samme oppgavene hver eneste dag. Kunne jeg gjort det mer effektivt? Definitivt. Men hadde jeg vært drittlei av å gjøre nøyaktig de samme oppgavene hver eneste dag, hele uken? Ja. Men han elsker det. For han er det meningsfylt. Han har en rutine, det er forutsigbart og han har "sine ting" hvor han opplever mestringsfølelse. Jeg sørger for å gi han skryt innimellom og si at "i dag har du lagt berlinerbollene så bra i hylla at de virkelig frister, kanskje vi må ha en til lunsj!", eller at "Blomstene ser virkelig bra ut etter du rydda opp i de!", og fyren gir verdens beste glis tilbake - og ihvertfall når jeg spanderer en berlinerbolle. Han er psykisk utviklingshemmet og har mentaliteten til et barn. Han får ikke styre sin egen økonomi en gang. Det handler ikke om pengene. Det handler om å få være en del av samfunnet. Det handler om å ikke bare sitte i omsorgsboligen hele dagen, men å få komme ut, møte kollegaer og ha litt andre omgivelser i hverdagen. Det handler om å få gjøre ting han mestrer, og føle at han bidrar til felleskapet og betyr noe. Og selv om arbeidsgiver får økonomisk kompensasjon for at han er hos oss, så bidrar han positivt til det sosiale. Han er en solstråle som blir savnet når han har sommerferie og ikke er blant brød og boller om morgenen og sier hei med et smil. Til og med en av de faste kundene kommenterte at han savnet hans blide nærvær om morgenen. Jeg studerer og kommer ikke til å bli værende på butikken resten av karrieren min. Men om jeg en gang blir ufør, men har en liten restevne, så kunne jeg godt tenkt meg å jobbe på butikken noen timer her og der, bare for å rydde i hyller (så lenge ingen forventer at jeg må være like effektiv som i dag, haha), om så gratis, for det sosiale miljøet hos oss er fantastisk. Og det å få komme ut blant folk er bedre for psyken min enn å sitte hjemme i alle fall - jeg brakk beinet og ble stuck hjemme i noen uker, og møtte hverken medstudenter eller kollegaer. Føltes mer isolerende enn korona, for da satt i det minste "alle andre" også hjemme. Anonymkode: 9b833...5fe 7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. august 2024 #34 Del Skrevet 26. august 2024 Jeg synes ikke noe om dette. En time er en time og jobber en på en arbeidsplass får en få lønn som de en jobber med. Om det ikke ytes tilstrekkelig for lønnen av ulike årsaker får bedriften få igjen penger. Slik jeg forstår det er dette arbeidsuføre og da kan en ikke regne med at det lønner seg å ha de i arbeid sånn generelt sett, det er vel derfor de er uføre. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #35 Del Skrevet 26. august 2024 Man kan jo se på det som 35,- kr ekstra, i tillegg til den "lønna" man får fra NAV. Jeg er ufør, og hadde gladelig jobbet for 35,- kr ekstra, bare for å få en arbeidsplass som gir meg et fellesskap, føle meg nyttig, kunne si at jeg jobber, få et skille på hverdag og helg m.m. Anonymkode: e54e0...662 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #36 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan jo se på det som 35,- kr ekstra, i tillegg til den "lønna" man får fra NAV. Jeg er ufør, og hadde gladelig jobbet for 35,- kr ekstra, bare for å få en arbeidsplass som gir meg et fellesskap, føle meg nyttig, kunne si at jeg jobber, få et skille på hverdag og helg m.m. Anonymkode: e54e0...662 du skal skatte av den lønna også. for så lite, tror jeg heller at jeg ville jobbet frivillig, om jeg var fullt ufør. Anonymkode: 72493...6c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #37 Del Skrevet 26. august 2024 I Grosny skrev (1 time siden): Utnytting og utnytting, de har gjerne følge med en miljøterapeut som koster MYE penger. Stemmer ikke det. Har en bror som har uføretrygd. Etter en ulykke. Han jobber i en slik bedrift fikk beskjed om å måtte jobbe for trygd som de kaldte det. Han er helt klar i hodet Men går med krykker, slitt med smerter osv og han sier selv Han føler seg utnyttet når han sitter der å motar 35 kr for å gjøre samme jobb som den ved siden som får 230kr timen. De dagene han fungerer gjør han like mye som de andre. Men så er det andre dager han er hjemme eller på sykehuset for smertelindring. Men så er det som han sier alt det andre. Det å komme ut på gode dager, det å føle at en duger til noe der sosiale osv Anonymkode: c0031...de9 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #38 Del Skrevet 26. august 2024 Det er jo 35,- i tillegg til uføretrygden de allerede har. Trygden ER jo lønna, så reel timeslønn vil jo være høyere. Vi burde kunne forvente at folk bidrar etter evne - ikke bare hvis tilleggslønnen er god nok? Anonymkode: 22477...bd1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #39 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo 35,- i tillegg til uføretrygden de allerede har. Trygden ER jo lønna, så reel timeslønn vil jo være høyere. Vi burde kunne forvente at folk bidrar etter evne - ikke bare hvis tilleggslønnen er god nok? Anonymkode: 22477...bd1 minus skatt Anonymkode: 72493...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miSs. Skrevet 26. august 2024 #40 Del Skrevet 26. august 2024 Nei, jeg løfter ikke en finger for 35kr i timen, latterlig beløp. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå