Gå til innhold

Vekttap etter spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tenårene og tidlig 20-årene slet jeg med spiseforstyrrelser. Jeg ble frisk, og har vært frisk i mange år. Dessverre merker jeg nå at vekten har gått opp til et ubehagelig og helsemessig ugunstig nivå, og jeg vil gjerne litt ned i vekt for å avlaste kroppen og få bedre helse.

Jeg vet hva jeg bør spise mer av, hva jeg bør spise mindre av og at jeg burde trene. Jeg er bare redd at det ikke fungerer - for jeg har prøvd uten hell før -, og at jeg desperasjonen vil sende meg tilbake til spiseforstyrrelsen. Spiseforstyrrelse med konstante tanker om mat, trening, vekt og kalorier er så slitsomt, samme hvilken spiseforstyrrelse det måtte føre til eller samme hvilken vekt det vil gi meg. Jeg orker ikke å miste ti flere år av livet mitt til det, samt ettervirkninger av det jeg fremdeles sliter litt med.

Så jeg lurer på om noen har noen råd. Jeg vil bare tilbake til en sunn vekt uten å bli syk igjen.

Anonymkode: 10e63...448

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle ta en prat med legen din?

Anonymkode: 949c7...3c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje du skulle ta en prat med legen din?

Mulig det tar for lang tid. Jeg er ikke lenger i et program med spesialist, og må kanskje vente i samme, lange kø hvis jeg får henvisning fra fastlegen. Jeg vet ikke hvor mye han [fastlegen] kan om sånt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig det tar for lang tid. Jeg er ikke lenger i et program med spesialist, og må kanskje vente i samme, lange kø hvis jeg får henvisning fra fastlegen. Jeg vet ikke hvor mye han [fastlegen] kan om sånt.

Du taper jo ingenting på å ta en prat med legen din, så jeg hadde startet med det.

Skrevet

Snakk med fastlegen, og si at du trenger hjelp til vektnedgang, og er ekstra sårbar pga historikken din med spiseforstyrrelse. Fastlegen kan eventuelt henvise deg videre og i mellomtiden være en god støttespiller med hyppige samtaler. 

Anonymkode: 2a899...7a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...