AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #1 Del Skrevet 26. august 2024 Hei! Jeg er ufør og kjæresten min bor i Storbritannia. Vi har vært sammen lenge, og jeg vurderer nå å flytte dit. Får jeg med meg full uføretrygd hvis jeg flytter? Må jeg skatte til to land? Lurer på om noen vet dette? Takknemlig for alle svar 🫶🏻 Anonymkode: b23ba...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #2 Del Skrevet 26. august 2024 Du kan ikke bo i utlandet hele året. Anonymkode: 62dfa...d59 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #3 Del Skrevet 26. august 2024 Maks under 6 mndr. Anonymkode: 62dfa...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #4 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Jeg er ufør og kjæresten min bor i Storbritannia. Vi har vært sammen lenge, og jeg vurderer nå å flytte dit. Får jeg med meg full uføretrygd hvis jeg flytter? Må jeg skatte til to land? Lurer på om noen vet dette? Takknemlig for alle svar 🫶🏻 Anonymkode: b23ba...eaf Dette bør du sette deg godt inn i. Det er noen regler om hvor lenge du kan oppholde deg i utlandet. Og er du på max tiden så må du vente en gitt tid før du kan oppholde deg like lenge Jeg skjønner det ikke helt. Fordi jeg vet også om uføre som også bor i sverige og mottar uføretrygd iht å ha bodd der i åresvis. Anonymkode: 26741...058 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #5 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Jeg er ufør og kjæresten min bor i Storbritannia. Vi har vært sammen lenge, og jeg vurderer nå å flytte dit. Får jeg med meg full uføretrygd hvis jeg flytter? Må jeg skatte til to land? Lurer på om noen vet dette? Takknemlig for alle svar 🫶🏻 Anonymkode: b23ba...eaf Hvis du bosetter deg der fast så mister du trygderettigheter mm., det der er risikosport om du skulle bli alvorlig syk og ikke har gode forsikringer. Anonymkode: d039b...60c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #6 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette bør du sette deg godt inn i. Det er noen regler om hvor lenge du kan oppholde deg i utlandet. Og er du på max tiden så må du vente en gitt tid før du kan oppholde deg like lenge Jeg skjønner det ikke helt. Fordi jeg vet også om uføre som også bor i sverige og mottar uføretrygd iht å ha bodd der i åresvis. Anonymkode: 26741...058 Ja det er dette jeg ikke forståe meg på heller 🥲 ts Anonymkode: b23ba...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #7 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du bosetter deg der fast så mister du trygderettigheter mm., det der er risikosport om du skulle bli alvorlig syk og ikke har gode forsikringer. Anonymkode: d039b...60c Takk for svar 🫶🏻 ts Anonymkode: b23ba...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #8 Del Skrevet 26. august 2024 Først og fremst må du søke NAV om å få lov til å flytte. For folk flest er dette bare en formalitet og går igjennom, men du må sende inn søknad. Så må du huske regelen om å oppholde seg utenlands mer enn 1 år, da mister du medlem i Folketrygden. Det er viktig å vite mtp hvis du skal tilbake hit og blir syk. Du kan betale for frivillig medlemsskap, men det finnes noen unntak. Snakk med NAV om din situasjon. Anonymkode: b3d0d...a8f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #9 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Først og fremst må du søke NAV om å få lov til å flytte. For folk flest er dette bare en formalitet og går igjennom, men du må sende inn søknad. Så må du huske regelen om å oppholde seg utenlands mer enn 1 år, da mister du medlem i Folketrygden. Det er viktig å vite mtp hvis du skal tilbake hit og blir syk. Du kan betale for frivillig medlemsskap, men det finnes noen unntak. Snakk med NAV om din situasjon. Anonymkode: b3d0d...a8f Takk 😊🫶🏻 TS Anonymkode: b23ba...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 26. august 2024 #10 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan ikke bo i utlandet hele året. Anonymkode: 62dfa...d59 Hvorfor ikke.Hun er jo ufør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #11 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner det ikke helt. Fordi jeg vet også om uføre som også bor i sverige og mottar uføretrygd iht å ha bodd der i åresvis. Anonymkode: 26741...058 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er dette jeg ikke forståe meg på heller 🥲 ts Anonymkode: b23ba...eaf Det avgjøres av bla. hvor lenge man har bodd i Norge etter at man blir 16 år, om og hvor lenge man har arbeidet osv. Ingen sak er lik. En ung ufør som aldri har jobbet har ikke opparbeidet seg samme rettigheter til å ta med uføretrygden til utlandet som en på 55+ med 40 år i arbeidslivet. Anonymkode: b117f...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 26. august 2024 #12 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du bosetter deg der fast så mister du trygderettigheter mm., det der er risikosport om du skulle bli alvorlig syk og ikke har gode forsikringer. Anonymkode: d039b...60c Men hun skatter jo til Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #13 Del Skrevet 26. august 2024 TLR skrev (6 minutter siden): Men hun skatter jo til Norge Man må være bosatt i Norge for å være med i folketrygden. Anonymkode: b117f...02c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #14 Del Skrevet 26. august 2024 Ring Nav utland 🙂 De er det eneste som kan gi deg riktig svar 🙂 Har selv bodd i Spania i 1 år med uføretrygd. Å da ringte jeg de og de forklarte alt til punkt og prikke 🙂 Anonymkode: 91559...94f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #15 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan ikke bo i utlandet hele året. Anonymkode: 62dfa...d59 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Maks under 6 mndr. Anonymkode: 62dfa...d59 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette bør du sette deg godt inn i. Det er noen regler om hvor lenge du kan oppholde deg i utlandet. Og er du på max tiden så må du vente en gitt tid før du kan oppholde deg like lenge Jeg skjønner det ikke helt. Fordi jeg vet også om uføre som også bor i sverige og mottar uføretrygd iht å ha bodd der i åresvis. Anonymkode: 26741...058 Alle innleggene over er rent tøv. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må kommentere på innlegg de overhodet ikke har noen som helst peiling på. TS: Gå inn på Nav sine sider for korrekt informasjon. Og når det gjelder skatt så har Norge trygdeavtale med omtrent samtlige land, på den måten vil du unngå dobbeltbeskatning. De første årene skatter du som normalt til Norge. Selv har jeg bodd i utlandet i ti år som ufør. Anonymkode: 3dc1b...2d6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #16 Del Skrevet 26. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du bosetter deg der fast så mister du trygderettigheter Anonymkode: d039b...60c AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man må være bosatt i Norge for å være med i folketrygden. Anonymkode: b117f...02c Igjen, TS, bruk Nav som kilde: https://www.nav.no/frivillig-medlemskap Anonymkode: 3dc1b...2d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #17 Del Skrevet 26. august 2024 Ta en prat med Nav, så får du svar på hva som gjelder deg. Mulig at du må søke om å eksportere uføretrygden din, men stort sett så går vel det greit. Har du UU, så vil du miste ung-tillegget. Anonymkode: 93065...101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2024 #18 Del Skrevet 26. august 2024 Du kan helt fint bo i utlandet. Det er bare å betale til folketrygden, så beholder du rettigheter. Det eneste du ikke kan eksportere, er ung ufør tillegget. Anonymkode: ba536...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #19 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Alle innleggene over er rent tøv. Skjønner ikke hvorfor noen absolutt må kommentere på innlegg de overhodet ikke har noen som helst peiling på. TS: Gå inn på Nav sine sider for korrekt informasjon. Og når det gjelder skatt så har Norge trygdeavtale med omtrent samtlige land, på den måten vil du unngå dobbeltbeskatning. De første årene skatter du som normalt til Norge. Selv har jeg bodd i utlandet i ti år som ufør. Anonymkode: 3dc1b...2d6 Trygdeavtaler har ingenting med skatt å gjøre, det er det skatteavtalene som regulerer. Norge har verken trygdeavtaler eller skatteavtaler med de fleste land, faktisk så er det veldig få land som Norge har slike avtaler med. F.eks. så kom trygdeavtalen mellom Norge og Storbritannia først i 2024. Det varierer hva disse avtalene inneholder men som oftest så vil en trygdeavtale gi norske uføre og pensjonister de samme rettighetene som landets egne uføre og pensjonister. En skatteavtale regulerer hvilket land som kan kreve inn skatt, ofte så betyr det at det er landet man er bosatt i som kan kreve inn skatt. Flytter man til et land uten skatteavtale så kan man risikere å måtte betale skatt til landet man bor i og samtidig betale kildeskatt til Norge, dette gjelder selv om man er skattemessig emigrert fra Norge. Spania er f.eks. et land som Norge har både trygdeavtale og skatteavtale med, norske pensjonister har de samme rettighetene som spanske pensjonister. Det vil si gratis behandling på offentlige sykehus, gratis lege og egenandelen på medisiner er også veldig lav. Skatteavtalen mellom Spania og Norge sier at det kun er landet der personen anses som bosatt som kan kreve inn skatt, når man begynner å betale skatt til Spania så må man sende inn dokumentasjon til den norske skatteetaten hvert år for å få tilbake det man har betalt inn. Dette må man gjøre i tre år etter det året man flyttet ut fra Norge for å få status som skattemessig emigrert. Etter skattemessig emigrasjon så må man betale 8.2% til Norge dersom man vil være frivillig medlem i folketrygden. Anonymkode: 1a645...03a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #20 Del Skrevet 27. august 2024 Tusen takk til alle dere som har tatt dere tid til å svare meg 🙏🏻 Jeg skal ta kontakt med NAV for å være helt sikker på reglene. Skal holde dere oppdatert på hva de sier. TS 🌸 Anonymkode: b23ba...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå