klarinetta Skrevet 27. august 2024 #101 Skrevet 27. august 2024 snurk skrev (29 minutter siden): Brukeren har åpentbart ingen faglig bakgrunn innen ernæring - med mindre egenstudie på YouTube regnes som faglig bakgrunn. Det er merkelig å påstå hardnakket at mettet fett er farlig, på tross av at nyere studier har problemer med å bevise det svart på hvitt. Det blir litt som at grunnlaget for at vi skal spise mindre rødt kjøtt ligger i studier som ikke skiller på typer rødt kjøtt - det vil si alt fra ren biff til pølser og hamburger fra Mc Donalds. Jeg tipper at om noen år kan mettet fett fra meieriprodukter føye seg i rekken sammen med myter som "ikke spis mer enn 1 egg i uka for å unngå høyt kolesterol" Norske helsemyndigheter preker dette, og da må man som student i ernæringsfag forholde seg til dette, samt preke det videre. Forstår den siden av det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #102 Skrevet 27. august 2024 snurk skrev (35 minutter siden): Brukeren har åpentbart ingen faglig bakgrunn innen ernæring - med mindre egenstudie på YouTube regnes som faglig bakgrunn. Det er merkelig å påstå hardnakket at mettet fett er farlig, på tross av at nyere studier har problemer med å bevise det svart på hvitt. Det blir litt som at grunnlaget for at vi skal spise mindre rødt kjøtt ligger i studier som ikke skiller på typer rødt kjøtt - det vil si alt fra ren biff til pølser og hamburger fra Mc Donalds. Jeg tipper at om noen år kan mettet fett fra meieriprodukter føye seg i rekken sammen med myter som "ikke spis mer enn 1 egg i uka for å unngå høyt kolesterol" Egenstudie på YouTube😅 Fantasien setter ingen grenser. Vet ikke hva jeg skulle fått ut av å lyve på meg fagutdannelse som anonym bruker på KG. Har bedre ting å foreta meg. Hadde jeg ikke fått spørsmålet, så hadde jeg forøvrig ikke giddet å nevne det heller. Mettet fett i begrensede mengder er ikke farlig. Men det er solid dokumentasjon gjennom flere tiår at mettet fett øker nivået av LDL- kolesterolet. Og derfor anbefales det å begrense inntaket. Nyere og udokumenterte forskninger her og der, det forholder jeg meg foreløpig ikke til. Det blir for useriøst. Og hva du tipper er også totalt irrelevant i forhold til kosthold og helse. Diskuter gjerne saklig, og kom heller med gode argumenter. Anonymkode: cb8d3...929
Meowmere Skrevet 27. august 2024 #103 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo flere ledd, desto høyere sannsynlighet for at det er usunt. Anonymkode: ed2a4...2e8 Det kommer helt an på leddene og hva ingrediensene består av.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #104 Skrevet 27. august 2024 klarinetta skrev (28 minutter siden): Norske helsemyndigheter preker dette, og da må man som student i ernæringsfag forholde seg til dette, samt preke det videre. Forstår den siden av det. Under utdanning så baseres opplæringen på dokumentert informasjon. Veldig normalt. Anonymkode: cb8d3...929
klarinetta Skrevet 27. august 2024 #105 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Under utdanning så baseres opplæringen på dokumentert informasjon. Veldig normalt. Anonymkode: cb8d3...929 Ja. Men *poenget mitt* er at man som faglært fra offentlig utdanning ikke kan ha andre oppfatninger selv heller, uten å muligens risikere jobb. Du vet sikkert hvem Marit Kolby er, jeg kan ikke uttale meg dypere om disse temaene med kredibilitet, men det kan hun. 2 1 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #106 Skrevet 27. august 2024 klarinetta skrev (13 minutter siden): Ja. Men *poenget mitt* er at man som faglært fra offentlig utdanning ikke kan ha andre oppfatninger selv heller, uten å muligens risikere jobb. Du vet sikkert hvem Marit Kolby er, jeg kan ikke uttale meg dypere om disse temaene med kredibilitet, men det kan hun. Nei, og det er bra. Ganske skummelt om man i en jobb innen helse skal basere behandling og råd ut i fra egne antatte oppfatninger. Nå er jeg riktignok ikke ernæringsbiolog, men jobber med syke mennesker og ernæring. Og hvis man da skulle forholdt seg til udokumenterte forskninger så kan det få alvorlige konsekvenser. Det er mange nå som er kritiske til kostholdsrådene, og ser bare i denne tråden at noen mistenker at helsedirektoratet bedriver en agenda. Men vi må ikke glemme at akkurat det med mettet fett er en gammel og solid dokumentert forskning, og den har enda ikke har blitt motbevist. Anonymkode: cb8d3...929
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #107 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mettet fett i begrensede mengder er ikke farlig. Men det er solid dokumentasjon gjennom flere tiår at mettet fett øker nivået av LDL- kolesterolet. Og derfor anbefales det å begrense inntaket. Nyere og udokumenterte forskninger her og der, det forholder jeg meg foreløpig ikke til. Det blir for useriøst. Og hva du tipper er også totalt irrelevant i forhold til kosthold og helse. Anonymkode: cb8d3...929 Hvis A noen ganger gir B, og B noen ganger gir C, er A = C? Hvis du drikker mer vann, så tisser du ofte mer. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. I følge den gamle, utdaterte kolesterolmodellen som du forfekter så kan vi likestille det med å påstå at jo mer vann du drikker, jo større risiko har du for å få diabetes. Det er en god grunn for at de ikke har klart å bevise at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom... Rett og lett fordi den ikke gjør det. LDL-C does not cause cardiovascular disease: a comprehensive review of the current literature Mettet fett kan gi økt LDL-kolesterol. Økt LDL-kolesterol kan være et tegn på økt risiko for hjertesykdom. Men oppdaterte leger har gått bort fra denne markøren. Den er en elendig markør for hjertehelse. Ca halvparten av de som får hjertesykdom har "fint" nivå av LDL. https://www.uclahealth.org/news/release/most-heart-attack-patients-cholesterol-levels-did-not-indicate-cardiac-risk Sitat half of the patients with a history of heart disease had LDL cholesterol levels lower than 100 mg/dL, and 17.6 percent of patients had LDL levels below 70 mg/dL, which are guideline targets for LDL cholesterol in those at fair risk and at high risk for cardiovascular disease, respectively. Og grunnen til at mettet fett kan gi økt LDL-kolesterol har Marit Kolby sannsynligvis funnet en forklaring på. Umettet fett gir ustabile cellevegger som må stabiliseres med kolesterol. Så kolesterolet går fra blodet til å hjelpe til i celleveggene. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916522005871 norsk artikkel: https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Anonymkode: c8837...d28 1 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #108 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): vi må ikke glemme at akkurat det med mettet fett er en gammel og solid dokumentert forskning, og den har enda ikke har blitt motbevist. Anonymkode: cb8d3...929 Du var veldig skråsikker der... 😂 Ikke blitt motbevist? 😂 Anonymkode: c8837...d28 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #109 Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis A noen ganger gir B, og B noen ganger gir C, er A = C? Hvis du drikker mer vann, så tisser du ofte mer. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. I følge den gamle, utdaterte kolesterolmodellen som du forfekter så kan vi likestille det med å påstå at jo mer vann du drikker, jo større risiko har du for å få diabetes. Det er en god grunn for at de ikke har klart å bevise at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom... Rett og lett fordi den ikke gjør det. LDL-C does not cause cardiovascular disease: a comprehensive review of the current literature Mettet fett kan gi økt LDL-kolesterol. Økt LDL-kolesterol kan være et tegn på økt risiko for hjertesykdom. Men oppdaterte leger har gått bort fra denne markøren. Den er en elendig markør for hjertehelse. Ca halvparten av de som får hjertesykdom har "fint" nivå av LDL. https://www.uclahealth.org/news/release/most-heart-attack-patients-cholesterol-levels-did-not-indicate-cardiac-risk Og grunnen til at mettet fett kan gi økt LDL-kolesterol har Marit Kolby sannsynligvis funnet en forklaring på. Umettet fett gir ustabile cellevegger som må stabiliseres med kolesterol. Så kolesterolet går fra blodet til å hjelpe til i celleveggene. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916522005871 norsk artikkel: https://www.forskning.no/hjertet-mat-og-helse/ny-norsk-modell-kan-forklare-kolesterol-mysterium/1806166 Anonymkode: c8837...d28 Her var jeg ikke helt med. Hva slags sammenlignining var det? Men når du først nevner det, så er én av de viktigste årsakene til diabetes-type 2 blant annet usunn livsstil, og en risikofaktor er igjen blant annet høyt kolesterol i blodet. Oppdaterte leger? Du er klar over at du her viser til en artikkel fra 2009? Rart at det ikke har kommet lenger nå i så fall. HADL-modellen du viser til med Marit Kolby er kun en hypotese. Og her kan du lese tilsvaret på den https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8168348/ https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-forskning-hjerte-og-karsykdom/norske-forskere-krangler-om-kostrad-i-prestisjetidsskrift/459728 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du var veldig skråsikker der... 😂 Ikke blitt motbevist? 😂 Anonymkode: c8837...d28 Nei, det har som sagt ikke blitt motbevist. Og ber igjen om at hypoteser ikke feilaktig blir lagt fram som fakta. Anonymkode: cb8d3...929
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #110 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her var jeg ikke helt med. Hva slags sammenlignining var det? Men når du først nevner det, så er én av de viktigste årsakene til diabetes-type 2 blant annet usunn livsstil, og en risikofaktor er igjen blant annet høyt kolesterol i blodet. Oppdaterte leger? Du er klar over at du her viser til en artikkel fra 2009? Rart at det ikke har kommet lenger nå i så fall. HADL-modellen du viser til med Marit Kolby er kun en hypotese. Og her kan du lese tilsvaret på den https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8168348/ https://www.dagensmedisin.no/folkehelse-forskning-hjerte-og-karsykdom/norske-forskere-krangler-om-kostrad-i-prestisjetidsskrift/459728 Nei, det har som sagt ikke blitt motbevist. Og ber igjen om at hypoteser ikke feilaktig blir lagt fram som fakta. Anonymkode: cb8d3...929 Mettet fett (A) kan gi økt LDL-kolesterol (B). Økt LDL-kolesterol (B) kan være et tegn på økt risiko for hjertesykdom (C). Du sier at A = C, selv om dette aldri har blitt bevist. Det blir kun bevist en sammenheng (men ingen årsakssammenheng) i observasjonsstudier etter flere tiår med feilinformasjon. Observasjonsstudier kan ikke bevise årsakssammenheng, og i alle fall ikke når det bare bekrefter det vi tror. Fenomenet "healthy user bias" ødelegger ganske godt for resultatet. Helsebevisste mennesker kuttet ut mettet fett fordi de trodde at det var et positiv grep. Det var en artikkel fra 2009, ja. Du henger lengre tilbake enn det altså. Du henger tilbake i teoriene fra 80- eller 90-tallet. På den tiden var det enklere å drive med feilinformasjon. Før Internett måtte man kontakte myndighetene for å få informasjon. Eller møte fysisk opp på biblioteker for å lese studier. Jeg har hørt på et foredrag fra en vitenskapsjournalist som i de tidene hadde flere folk som jobbet for ham rundt om i USA og jobben deres var å dra til biblioteker og finne studier. Myndighetene satt på pengesekken og ga bare støtte til studier som prøvde å bevise teorien. Og utrolig mange studier som ikke viste det de ville den skulle vise har blitt gjemt bort, for eksempel denne: https://www.scientificamerican.com/article/records-found-in-dusty-basement-undermine-decades-of-dietary-advice/ Teorien om at mettet fett og kolesterol er skadelig ble presset gjennom uten bevis av politikere og vegetarianere, og de har siden prøvd iherdig å bevise teoerien, men aldri klart det. Senatoren som presset dette gjennom innrømmet selv at han ikke kunne vente til han hadde bevis i klippet her: Og HADL-modellen har ikke akkurat blitt avvist. Og i alle fall ikke av det tilsvaret som du lenket til. De kom ikke med noen bortforklaring. De fremstår heller som bakstreverske som tviholder på teorien sin. Akkurat som du ser ut til å gjøre. Anonymkode: c8837...d28 1 1 10
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #111 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mettet fett (A) kan gi økt LDL-kolesterol (B). Økt LDL-kolesterol (B) kan være et tegn på økt risiko for hjertesykdom (C). Du sier at A = C, selv om dette aldri har blitt bevist. Det blir kun bevist en sammenheng (men ingen årsakssammenheng) i observasjonsstudier etter flere tiår med feilinformasjon. Observasjonsstudier kan ikke bevise årsakssammenheng, og i alle fall ikke når det bare bekrefter det vi tror. Fenomenet "healthy user bias" ødelegger ganske godt for resultatet. Helsebevisste mennesker kuttet ut mettet fett fordi de trodde at det var et positiv grep. Det var en artikkel fra 2009, ja. Du henger lengre tilbake enn det altså. Du henger tilbake i teoriene fra 80- eller 90-tallet. På den tiden var det enklere å drive med feilinformasjon. Før Internett måtte man kontakte myndighetene for å få informasjon. Eller møte fysisk opp på biblioteker for å lese studier. Jeg har hørt på et foredrag fra en vitenskapsjournalist som i de tidene hadde flere folk som jobbet for ham rundt om i USA og jobben deres var å dra til biblioteker og finne studier. Myndighetene satt på pengesekken og ga bare støtte til studier som prøvde å bevise teorien. Og utrolig mange studier som ikke viste det de ville den skulle vise har blitt gjemt bort, for eksempel denne: https://www.scientificamerican.com/article/records-found-in-dusty-basement-undermine-decades-of-dietary-advice/ Teorien om at mettet fett og kolesterol er skadelig ble presset gjennom uten bevis av politikere og vegetarianere, og de har siden prøvd iherdig å bevise teoerien, men aldri klart det. Senatoren som presset dette gjennom innrømmet selv at han ikke kunne vente til han hadde bevis i klippet her: Og HADL-modellen har ikke akkurat blitt avvist. Og i alle fall ikke av det tilsvaret som du lenket til. De kom ikke med noen bortforklaring. De fremstår heller som bakstreverske som tviholder på teorien sin. Akkurat som du ser ut til å gjøre. Anonymkode: c8837...d28 Jeg gir opp, og det her begynner å bli for useriøst. Snakker om gamle, kjente teorier ja, og de er ikke på noen måte utdatert og gjelder fortsatt i dag. Det er gjort mange undersøkelser og er som sagt sterkt dokumentert. Og det er hva helsedirektoratets kostholdsråd er basert på https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-om-fett-en-oppdatering-og-vurdering-av-kunnskapsgrunnlaget Kostrådene har til hensikt å bidra til å fremme folkehelsen og forebygge utvikling av sykdommer, ikke motsatt. Ved å følge disse kostrådene så er det en billig forsikring som kan være med på å bidra til å redusere risikoen for blant annet kreft, hjerte-karsykdommer og diabetes-type 2. Tilsvaret ang HADL-modellen med forklaing ser du her. La den også med i forrige innlegg https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8168348/ Anonymkode: cb8d3...929
Hateridioter Skrevet 29. august 2024 #112 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 28.8.2024 den 10.17): Jeg gir opp, og det her begynner å bli for useriøst. Snakker om gamle, kjente teorier ja, og de er ikke på noen måte utdatert og gjelder fortsatt i dag. Det er gjort mange undersøkelser og er som sagt sterkt dokumentert. Og det er hva helsedirektoratets kostholdsråd er basert på https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-om-fett-en-oppdatering-og-vurdering-av-kunnskapsgrunnlaget Kostrådene har til hensikt å bidra til å fremme folkehelsen og forebygge utvikling av sykdommer, ikke motsatt. Ved å følge disse kostrådene så er det en billig forsikring som kan være med på å bidra til å redusere risikoen for blant annet kreft, hjerte-karsykdommer og diabetes-type 2. Tilsvaret ang HADL-modellen med forklaing ser du her. La den også med i forrige innlegg https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8168348/ Anonymkode: cb8d3...929 Har du en lenke til uavhengig forskning som viser at det er en klar, udiskutabel sammenheng mellom melkefett og økt risiko for kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type-2? 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #113 Skrevet 29. august 2024 https://www.facebook.com/share/p/nZLxxVNJdBJCURKi/ I compared artificial sweeteners and real sugar and real butter and margarine. Take a tip from the ants, they know what real food is. Anonymkode: 4a2c2...765 3 2
ukjentjente Skrevet 29. august 2024 #114 Skrevet 29. august 2024 LadyGrey skrev (På 27.8.2024 den 18.14): Jeg sprer ikke feilinformasjon. Skreiv at JEG har lært at planteoljer bør begrenses. Jeg mener du sprer feilinformasjon ☺️ Det blir like dumt som at alt som er nøkkelhullsmerket er sunt bare fordi det inneholder lite salt, sukker, fett osv, men tar null hensyn til at produktene er ihjelprossesert. Er vel ca de samme folka som fant på nøkkelhullsmerkingen som mener at feite meieriprodukter ikke er bra. Lettprodukter smaker jo dritt synes jeg og er fulle at tilsetninger for å gi smaken og konsistensen som fettet egentlig skal gi.. der har du misforstått.. nøkkelhullmerket sier ikke at noe er sunt,men at det som er merket med nøkkelhull kan ansees å være et SUNNERE alternativ innen matvaregruppen. Om dette stemmer skal jeg ikke si noe om. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #115 Skrevet 29. august 2024 Hateridioter skrev (3 timer siden): Har du en lenke til uavhengig forskning som viser at det er en klar, udiskutabel sammenheng mellom melkefett og økt risiko for kreft, hjerte- og karsykdommer og diabetes type-2? At det er rom for diskusjon rundt det er det, men det ligger uansett så masse dokumentasjon rundt det med sammenhengen mellom mettet fett og diverse sykdommer, spesielt i forhold til hjerte-og karsykdommer. Nevnte kreft og diabetes-type 2 med tanke på kostholdsrådene totalt sett. Men forskning viser også at mettet fett kan øke risikoen for diabetes-type 2. Uavhengig forskning kan være så mangt. Og det at det kun er bevist sammenhenger og ikke direkte årsakssammenheng åpner opp for diskusjoner blant ivrige forskere. Det ligger det mye penger bak. Det har ikke kommet noen dokumentasjoner foreløpig etter så mange år som har klart å endre noe. Og forholder meg derfor ikke til det nå. Har fulgt med litt på Marit Kolby etter at hun har blitt nevnt av flere her. Hun har jo mange gode poeng i det hun sier hun, men man har jo hørt alt før. Klarte ikke å få noe nytt ut av det jeg hørte. Reagerer også på den enorme svartmalingen. Synes hun også har veldig mye enetale og hun er svært flink til å prate, og hadde vært mer interessant å se henne mer i debatter/diskusjoner med forskere som mener noe annet, og derfor kanskje fått et mer nyansert og delt bilde av det hele for de som var interesserte i det. Anonymkode: cb8d3...929
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #116 Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): https://www.facebook.com/share/p/nZLxxVNJdBJCURKi/ I compared artificial sweeteners and real sugar and real butter and margarine. Take a tip from the ants, they know what real food is. Anonymkode: 4a2c2...765 Hvitt smør? Er det pisket eller? Anonymkode: cb8d3...929
Even Tuell Skrevet 29. august 2024 #117 Skrevet 29. august 2024 Som regel bruker jeg olje til stekning siden det tåler varme godt. Vanlig mais-, raps, solsikkeolje ... hva enn som er billigst på Rema når jeg har brukt opp forrige flaske. Hender jeg hiver oppi litt melange noen ganger, senere i stekinga ... (eller i starten om jeg glemmer meg bort). Til biff og annen litt mer fancy mat, blir det ekte meierismør på slutten.
Brunhilde Skrevet 30. august 2024 #118 Skrevet 30. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvitt smør? Er det pisket eller? Anonymkode: cb8d3...929 Det kan være at det ikke er tilsatt farve. Hentet fra melk.no Sitat Smør er gult fordi kuene har spist gress som inneholder det gule plantepigmentet beta-karoten, eller fordi dette pigmentet er tilsatt under produksjonen av smøret. Karoten kan omdannes til A-vitamin i menneskekroppen 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå