Gå til innhold

Smør til steking

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

2015 er ganske lenge siden i denne sammenheng. Bare nevner det, uten å si noe om innholdet. 

Endret av klarinetta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåler ikke melk, så jeg har i over ett tiår stekt ingenting eller vann. Når jeg oppdaget den billige teknikken i min studietid, så var det ingen vei tilbake. Har god panne, og steker gjerne sopp først som avgir væske. Løk er også en grønnsak som avgir væske, som er god å bruke til sånt. Bruker litt vann ved behov. 

Folk må steke i hva de føler for. Personlig hadde jeg ikke giddet å steke i veldig dyrt smør, så hadde nok holdt meg til Tine meierismør om jeg hadde tålt smør, og hatt behov for å bruke det når jeg steker. Jeg stekte med olje før jeg begynte å steke med ingenting, eller vann. 

Skrevet
klarinetta skrev (25 minutter siden):

Du legger med artikler og sitater for å underbygge dine fagkunnskaper - du benektet at du hadde skrevet noe om ultraprosseserte blandingsprodukter.

Så i praksis er det ikke *du* som har skrevet det, siden det er klipp og lim. Hva betyr dette egentlig? Står du for det du har postet, eller ikke? 

Hovedpoenget mitt er at planteoljer er sunnere enn smør. La derfor ut en artikkel hvor helsedirektoratet anbefaler margarin fremfor meierismør og det blir tydelig forklart hvorfor. Det enkelte da kun klarer å se er at det er rart at jeg kan si at utraprosseserte blandingsprodukter er bedre enn ren råvare når det hovedsakelig kommer fra helsedirektoratet.

Det er også viktig å vite at ultraprossesert smør ikke nødvendigvis betyr at det er usunt. Smør derimot inneholder som sagt masse mettet fett som ikke er bra for oss i lengden. Det øker kolesterolet og faren for tette blodårer og hjerte-og karsykdommer.

Anonymkode: cb8d3...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det enkelte da kun klarer å se er at det er rart at jeg kan si at utraprosseserte blandingsprodukter er bedre enn ren råvare når det hovedsakelig kommer fra helsedirektoratet.

..og det er her det skurrer for mange. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
klarinetta skrev (1 minutt siden):

..og det er her det skurrer for mange. 

Nei, dette er å lete etter noe å kverulere over, så det her gidder jeg ikke. Fortsett og spis meierismør i god tro. Bare ikke spre farlig feilinformasjon på nett, mtp alle som står i fare for å utvikle hjerte-og karsykdommer, og la de heller forholde seg til råd fra helsedirektoratet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, dette er å lete etter noe å kverulere over, så det her gidder jeg ikke. Fortsett og spis meierismør i god tro. Bare ikke spre farlig feilinformasjon på nett, mtp alle som står i fare for å utvikle hjerte-og karsykdommer, og la de heller forholde seg til råd fra helsedirektoratet.

Jeg sprer ingenting, jeg har skrevet hva *jeg* velger for meg selv, og pekt på hva som skurrer for meg, og mange.

Du tillegger meg mye makt over andre mennesker, kun ved at jeg svarer på hva jeg velger å steke maten min i, tusen takk, ante ikke at jeg hadde slik enorm påvirkningskraft. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du i det hele tatt fulgt med på nyere forskning på dette området?

Det er ikke noe som tyder på at melkefett øker faren for hjerte- og karsykdommer.

Jeg så en dokumentar på TV for en del år siden om sukkerindustrien i USA som betalte for "forskning" som "beviste" at det var fett, ikke sukker som var årsaken til økningen i hjerte- og karsykdommer på 50-tallet (?). 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
klarinetta skrev (8 minutter siden):

Jeg sprer ingenting, jeg har skrevet hva *jeg* velger for meg selv, og pekt på hva som skurrer for meg, og mange.

Du tillegger meg mye makt over andre mennesker, kun ved at jeg svarer på hva jeg velger å steke maten min i, tusen takk, ante ikke at jeg hadde slik enorm påvirkningskraft. 

Hva er det som fortsatt skurrer?

Det er ikke bare deg jeg sikter til. Det er flere andre i tråden her også, som til og med legger ut mange år gamle artikler som liksom skal motbevise det jeg skriver.

Mettet fett har alltid vært usunt i lengden, Og det er det fortsatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er åpenbart Hdir som har en agenda når de påstår at et ultraprosessert blandingsprodukt er sunnere enn et rent meieriprodukt…

Anonymkode: ed2a4...2e8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Hateridioter skrev (6 minutter siden):

Har du i det hele tatt fulgt med på nyere forskning på dette området?

Det er ikke noe som tyder på at melkefett øker faren for hjerte- og karsykdommer.

Jeg så en dokumentar på TV for en del år siden om sukkerindustrien i USA som betalte for "forskning" som "beviste" at det var fett, ikke sukker som var årsaken til økningen i hjerte- og karsykdommer på 50-tallet (?). 

Dette var et godt eksempel på hva jeg skal fram til ang spredning av farlig feilinformasjon.

Jeg er som sagt fagutdannet, og jobber med det daglig. Forhold dere til helsedirektoratet og norske, trygge og oppdaterte anbefalinger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det som fortsatt skurrer?

Det er ikke bare deg jeg sikter til. Det er flere andre i tråden her også, som til og med legger ut mange år gamle artikler som liksom skal motbevise det jeg skriver.

Mettet fett har alltid vært usunt i lengden, Og det er det fortsatt.

Å hjelpe meg. Dette blir for tungrodd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette var et godt eksempel på hva jeg skal fram til ang spredning av farlig feilinformasjon.

Jeg er som sagt fagutdannet, og jobber med det daglig. Forhold dere til helsedirektoratet og norske, trygge og oppdaterte anbefalinger.

Det er ikke jeg som sprer feilinformasjon, jeg leser oppdatert forsking i motsetning til helsedirektoratet. 

Jeg syns det er skremmende at folk som visstnok jobber med dette ikke er oppdatert på nyere forskning. 

Endret av Hateridioter
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ultraprosessert betyr ikke at noe er usunt. 

Skrevet
klarinetta skrev (3 minutter siden):

Å hjelpe meg. Dette blir for tungrodd. 

Da får du gå inn i deg selv synes jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du gå inn i deg selv synes jeg

Det har jeg gjort, og kom altså kjapt fram til at dette ble for tungrodd. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Det er ikke jeg som sprer feilinformasjon, jeg leser oppdatert forsking i motsetning til helsedirektoratet. 

Hvilken erfaring og kunnskap har du for å kunne bedømme hvorvidt denne såkalte oppdaterte forskningen stemmer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken erfaring og kunnskap har du for å kunne bedømme hvorvidt denne såkalte oppdaterte forskningen stemmer?

Jeg har ikke ettergått forskningen hvis det er det du lurer på.

Men flere og flere studier viser at det ikke er noen sammenheng mellom melkefett og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Meowmere skrev (22 minutter siden):

Ultraprosessert betyr ikke at noe er usunt. 

Jo flere ledd, desto høyere sannsynlighet for at det er usunt.

Anonymkode: ed2a4...2e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
klarinetta skrev (18 minutter siden):

Det har jeg gjort, og kom altså kjapt fram til at dette ble for tungrodd. 

Brukeren har åpentbart ingen faglig bakgrunn innen ernæring - med mindre egenstudie på YouTube regnes som faglig bakgrunn. 

Det er merkelig å påstå hardnakket at mettet fett er farlig, på tross av at nyere studier har problemer med å bevise det svart på hvitt. Det blir litt som at grunnlaget for at vi skal spise mindre rødt kjøtt ligger i studier som ikke skiller på typer rødt kjøtt - det vil si alt fra ren biff til pølser og hamburger fra Mc Donalds. Jeg tipper at om noen år kan mettet fett fra meieriprodukter føye seg i rekken sammen med myter som "ikke spis mer enn 1 egg i uka for å unngå høyt kolesterol"

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Perine skrev (2 timer siden):

Hva har oljetankeren med planteolje å gjøre?  Tråden handler om hva vi bruker som stekefett og ikke allverdens populær «vitenskap» der man slår ned på hverandre for å velge noe annet enn seg selv.

Og forresten, her kan du lese om norsk rapsolje https://www.nytnorge.no/artikler/norsk-rapsolje/

margarin%252Bog%252Bsm%25C3%25B8r.jpg

Ser denne var bedre å lese enn den andre. Ettersom vi deler linker her er en til om hvordan man lager margarin: https://www.ebm-group.com/en/table_margarine

Anonymkode: 4a2c2...765

• Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...