Gå til innhold

Gummibelg vaskemaskin ser forferdelig ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kloke damer!

Gummibelgen på vaskemaskinen min ser helt forferdelig ut. Føler bare den blir verre og verre. Renser maskinen jevnlig med renseprogrammet, tørker av alt med såpevann, tømmer lofilter og passer på å vaske 90 grader med jevne mellomrom. Lufter alltid etter vask. Aldri opplevd liknende og heller aldri rengjort maskinen så hyppig som jeg gjør nå… De billige maskinene jeg har hatt før har ikke hatt påminnelse når en må rense dem. Har aldri glemt klær i maskinen heller (mer enn et døgn kanskje). Andre som har opplevd lignende? Er dette mugg? Bør jeg bytte belgen eller hive hele maskina? Maskinen er 4 år. 

IMG_1940.jpeg

IMG_1941.jpeg

Anonymkode: 5b4fa...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å vaske (altså skrubbe med håndmakt og såpe/rengjøringsmiddel i området. Det du ser er oppsamlet skitt, muligens med muggvekst, som har satt seg i gummien. Skrubb til det er rent (du må regne med å skrubbe lenge når det har fått blitt så skittent), så kjører du en vask med eddik på 90 grader. 

Og for fremtiden: husk å jevnlig inspisere bak gummilisten for uønskede ting og tang (div som har fulgt klærne i vask) og fjern det fortløpende. Og husk å sjekke om det er behov for vask der sånn 1 gang i måneden eller så. Og ikke sett på en rens - skrubb. Området her får ikke nok vann i tilstrekkelig omløp til å bli ordentlig rent når maskinen er i bruk. 

Anonymkode: df70c...aee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare å vaske (altså skrubbe med håndmakt og såpe/rengjøringsmiddel i området. Det du ser er oppsamlet skitt, muligens med muggvekst, som har satt seg i gummien. Skrubb til det er rent (du må regne med å skrubbe lenge når det har fått blitt så skittent), så kjører du en vask med eddik på 90 grader. 

Og for fremtiden: husk å jevnlig inspisere bak gummilisten for uønskede ting og tang (div som har fulgt klærne i vask) og fjern det fortløpende. Og husk å sjekke om det er behov for vask der sånn 1 gang i måneden eller så. Og ikke sett på en rens - skrubb. Området her får ikke nok vann i tilstrekkelig omløp til å bli ordentlig rent når maskinen er i bruk. 

Anonymkode: df70c...aee

Jeg vasker allerede der ved hvert renseprogram (det er minst en gang i mnd siden vi vasker -mye- klær). Har forsøkt skrubbing samt eddik flere ganger tidligere, men har ikke noen effekt. Misfargingen sitter i gummien virker det som. Ifølge anvisningen til maskinen skal man bare «tørke over» med mikrofiberklut og mildt såpevann… Syns ikke maskina lukter vondt heller. Har nok hendt jeg har funnet en babysokk inni der, men heldigvis ikke lenge etter den har havnet der da! Har aldri opplevd dette på 10+ år gamle maskiner som jeg omtrent aldri har vasket på denne måten… Da har jeg riktignok ikke vasket så mange maskinene i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei kloke damer!

Gummibelgen på vaskemaskinen min ser helt forferdelig ut. Føler bare den blir verre og verre. Renser maskinen jevnlig med renseprogrammet, tørker av alt med såpevann, tømmer lofilter og passer på å vaske 90 grader med jevne mellomrom. Lufter alltid etter vask. Aldri opplevd liknende og heller aldri rengjort maskinen så hyppig som jeg gjør nå… De billige maskinene jeg har hatt før har ikke hatt påminnelse når en må rense dem. Har aldri glemt klær i maskinen heller (mer enn et døgn kanskje). Andre som har opplevd lignende? Er dette mugg? Bør jeg bytte belgen eller hive hele maskina? Maskinen er 4 år. 

IMG_1940.jpeg

IMG_1941.jpeg

Den Bergen er full av svertesopp! Og følgelig bør den verken brukes eller oppbevares innendørs. 
Hva i himmelens navn har du vasket i denne maskinen? Har du hatt mengder av skyllemiddel i den, eller brukt eddik? Alt dette kan forklare at maskinbelgen er ødelagt av mugg. 

Å drive på med rensemidler i mengder er heller ikke noe som hjelper dersom du vasker alt mulig i maskinen. Det du putter inn skal og utilgjengelig et sted. 
Tørr nesten ikke tenke på hvordan avløpsslangen din ser ut. 

Hvor gammel er maskinen? Der er fem års reklamasjonsrett, men om du kommer noen vei med å reklamere på dette er høyst usikkert. (Jeg saksbehandler heller ikke reklamasjoner her eller i andre sammenhenger, og vet følgelig ikke). 

Nelgen kan sannsynligvis byttes, men du har avløpsslange ut av maskinen og slange inne i maskinen. Bergen er nok neppe det eneste problemet her. 

Anonymkode: 75c3f...a4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den Bergen er full av svertesopp! Og følgelig bør den verken brukes eller oppbevares innendørs. 
Hva i himmelens navn har du vasket i denne maskinen? Har du hatt mengder av skyllemiddel i den, eller brukt eddik? Alt dette kan forklare at maskinbelgen er ødelagt av mugg. 

Å drive på med rensemidler i mengder er heller ikke noe som hjelper dersom du vasker alt mulig i maskinen. Det du putter inn skal og utilgjengelig et sted. 
Tørr nesten ikke tenke på hvordan avløpsslangen din ser ut. 

Hvor gammel er maskinen? Der er fem års reklamasjonsrett, men om du kommer noen vei med å reklamere på dette er høyst usikkert. (Jeg saksbehandler heller ikke reklamasjoner her eller i andre sammenhenger, og vet følgelig ikke). 

Nelgen kan sannsynligvis byttes, men du har avløpsslange ut av maskinen og slange inne i maskinen. Bergen er nok neppe det eneste problemet her. 

Anonymkode: 75c3f...a4d

Helt vanlige klær vanligvis på 40 grader, håndklær og sentetøy på 60 grader, kluter på 90 grader og ull på 40 grader. Tidvis dundyner, puter og noen andre ting til barna feks dunposer eller dresser på passende program. Bruker ikke skyllemiddel i det hele tatt, stort sett bare flytende Neutral/blenda og milo. En dæsj sitronsåpe eller vanish i ny og ne. Maskinen har nylig blitt flyttet til et nytt rom hvor avløpet er helt nytt, og det er ikke noe i veien med andre deler av maskinen ei heller avløpet hvor den tidligere var koblet på. Lofilteret er vanligvis ikke spesielt uappetittlig heller. Eddik er ikke noe jeg vanligvis har i maskina, men det ble forsøkt for å fjerne misfarging. 

Ville det ikke lukte fælt om det var sopp?

Som nevnt er den 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn blir det når du ikke tørker vann på innsiden av gummien etter hver vask. 🤔 Det skal nemlig gjøres, og la døren stå åpen alltid.

Anonymkode: 86d76...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke svartsopp herregud, det er gørr og drit fordi det ikke tørkes etter hver vask. Jeg må seriøst tørke rundt hele ringen, under og over, og alt etter hver vask, da holder den seg pen og ren. 

Anonymkode: 91ea6...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sånn blir det når du ikke tørker vann på innsiden av gummien etter hver vask. 🤔 Det skal nemlig gjøres, og la døren stå åpen alltid.

Vil tro dette kommer an på hvilken maskin man har? Jeg tørker aldri opp vann fra belgen etter vask. Men vasker belg ett par ganger i året. Kjører rens annenhver måned eller noe slik. Ser helt ut som nytt etter 8 år. Har Miele maskin.

Anonymkode: c4f5a...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil tro dette kommer an på hvilken maskin man har? Jeg tørker aldri opp vann fra belgen etter vask. Men vasker belg ett par ganger i året. Kjører rens annenhver måned eller noe slik. Ser helt ut som nytt etter 8 år. Har Miele maskin.

Anonymkode: c4f5a...b1d

Kanskje det. Jeg har alltid tørket etter vask, det var det første de sa til meg da jeg kjøpte min Miele for 15 år siden. 🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har ikke tørket en eneste belg etter vask på 15 år, aldri hatt noe problemer med det. Men jeg lar alltid døra stå åpen, og vi har avfukter på vaskerommet. 

Endret av TomBombadil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er runde flekker, så tyder det på at det er soppvekst. Og nei, det vil ikke alltid lukte mye. Vaskemiddel og skyllemiddel vil kunne være nok til å dekke over lukt. 
Og møkk/skitt samler seg ikke i runde flekker... 

Jeg ville ha kontaktet leverandør for å høre hvordan du skal løse det. 
For det å tørke over belgen, lufte maskinen og kjøre renseprogrammer og kokvask bør være nok til at det ikke danner seg sopp. 
Det er mulig klor vil kunne hjelpe, men hvis muggveksten har satt seg på baksiden, så hjelper det ikke. Man må vaske bort roten, ikke bare det synlige. 

Anonymkode: b6f6e...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan skiftes ut, gjorde det på min etter 10år. Den var ikke skitten som din da, så merkelig at din ser slik ut. Bruker du 90/95grader noen gang?

Anonymkode: 9f6e0...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...