Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite firma som jeg har drevet alene i noen år. Nå er omsetningen så stor at jeg ansatte en person i januar. Men pga mye fravær hos den personen måtte jeg ansette en person til, så jeg har nå to ansatte. Men det er mye sykdom hos den personen også. Den ene har barn i barnehage og den andre har barn på barneskolen, så de er ofte nærkontakter til sykdom. 

Vi lager matvarer, så det er regler mtp. smittefare, så ingen kan jobbe hvis man f.eks. tror man man er nærkontakt til en med omgangssyke. Så de to ansatte har vært borte fra jobb mange ganger pga. nærkontakt omgangssyke. Og minst 5–6 ganger pga nærkontakt korona siste halvår. Når det gjelder korona så er det mitt valg å ikke ha dem på jobb, det er ikke lovpålagt. Men om noen hadde blitt smittet av oss så hadde det ødelagt omdømmet til firmaet. 

Jeg er usikker på om det er normalt eller mye fravær. Jeg har jobbet alene i flere år, og før det jobbet jeg på et kontor hvor jeg satt for meg selv, så jeg vet faktisk ikke hva som er normal mengde sykdom. Jeg kan ikke huske at mine barn var så ofte syke, men jeg har kanskje glemt mye på 15 år.

Er det kanskje bare sånn at jeg må regne med at det er sykefravær hos minst en av dem hver måned? Noen sier at det har vært ekstra mye sykdom nå som resultat av isolasjonen under korona, men begynner ikke samfunnet å bli mer normalt nå som det er gått et par år?

Anonymkode: f297e...baa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har verdens høyeste sykefravær.....og to av dem jobber for deg.

Du burde ikke ha ansatt dem, men leid dem inn som selvstendig næringsdrivende, så hadde de dekket opp fraværet selv.

Anonymkode: 23452...cc2

• Liker 5
Skrevet

Har vært i samme situasjon som deg å drevet firma i mange år. Det å få tak i gode ansatte som møter opp å har et lavt sykefravær er utfordrende. Gjennomsnittlig sykefravær er tett under 6%. 

Anonymkode: 37da9...0ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært i samme situasjon som deg å drevet firma i mange år. Det å få tak i gode ansatte som møter opp å har et lavt sykefravær er utfordrende. Gjennomsnittlig sykefravær er tett under 6%. 

Problemet er at ca 70% har mye mindre fravær enn gjennomsnittet, slik at de som faktisk er borte en del har ekstremt nye fravær

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Problemet er at ca 70% har mye mindre fravær enn gjennomsnittet, slik at de som faktisk er borte en del har ekstremt nye fravær

Det er godt mulig. Som næringsdrivende ser man kostnadene ved fravær mye tydeligere, i en små bedrift er man spesielt sårbar. For min del dersom en ansatt var borte én dag, kostet det meg en dagslønn og tapt inntekter en hel dag + driftskostnader, det er helt sinnsykt.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert på området, men høres ut til å være risikofylt å ansette småbarnsforeldre. De er jo stadig nærkontakt til alskens smittesykdommer. 
Har de kommet gjennom seks mndr prøvetid sånn at de er fast nå? Hvis ikke, så hadde jeg prøvd å bruke noe der... 

Anonymkode: 8b175...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke noen ekspert på området, men høres ut til å være risikofylt å ansette småbarnsforeldre. De er jo stadig nærkontakt til alskens smittesykdommer. 
Har de kommet gjennom seks mndr prøvetid sånn at de er fast nå? Hvis ikke, så hadde jeg prøvd å bruke noe der... 

Regjeringen: norske familier må få flere barn, det fødes for få baaaaarn!!

Arbeidsgivere: småbarnsforelder? Nei takk, kom tilbake om noen år👀

Vi lar være å få barn dere, så ser vi hvordan fremtiden blir🙏🏻

Anonymkode: ac32e...894

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er godt mulig. Som næringsdrivende ser man kostnadene ved fravær mye tydeligere, i en små bedrift er man spesielt sårbar. For min del dersom en ansatt var borte én dag, kostet det meg en dagslønn og tapt inntekter en hel dag + driftskostnader, det er helt sinnsykt.  

Meningen er at man skal legge inn kostnadene ved fravær i kalkylene. Men det er selvsagt kjipt å ha lagt inn 7% fravær og så viser det seg at det ble 20%.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Småbarnsforeldre er ingen homogen gruppe. Vi har tre barn over 14 år, og i løpet av hele sykt barn-perioden har vi rundt 30 dagers fravær totalt sett grunnet barna. Kombinasjon av relativt lite sykdom og besteforeldre som stiller opp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du burde ikke ha ansatt dem, men leid dem inn som selvstendig næringsdrivende, så hadde de dekket opp fraværet selv.

Anonymkode: 23452...cc2

Arbeidarrettar lenge leve. 

Anonymkode: ed83f...490

Skrevet

Har ikke noen gode tips dessverre. Hos oss er det jamt over de samme som har fravær og noen som aldri har fravær. Syke barn osv. får man liksom ikke gjort noe med, vanligvis en fase som går over. 

Anonymkode: d07da...c68

Skrevet

Det er derfor man ikke ansetter foreldre. Det finner du fort ut ved å se gjennom kontoene på sosiale medier før du ansetter de.

Anonymkode: 387ef...4d6

Skrevet

Det høres ut som at du har pålagt de ansatte veldig strenge regler, og da må jo du som arbeidsgiver regne med at det koster. Jeg har også jobbet med næringsmidler, men at man ikke kan jobbe hvis man tror man har hatt kontakt med noen med omgangen, den er ny for meg…… Og nærkontakt med korona også. Du kan ikke klage når du har slike regler. 

Anonymkode: 21a6a...e7a

• Nyttig 1
Skrevet

Se om du kan skalere ned litt og klare deg alene igjen,det å ha en/to ansatte er vanskelig å få god butikk av.

Det kan gå om de har bra arbeidsmoral, men veldig ofte får en noen råtne epler i kurven og når en driver i liten skala er det ekstra vanskelig å dekke inn kostnadene for dette.

Anonymkode: 69d45...6ee

• Nyttig 1
Skrevet

Når du har strenge regler for når de skal på jobb så vil jo fraværet være høyere enn hvis du ikke hadde det. På mange jobber kan folk gå syke på jobb... jeg skjønner at det er kjipt, men med strenge regler så er vel ikke 1 gang per måned mye og noe du må budsjettere for. Samtidig er det jo ikke det lureste å erstatte en med barn med en backup  som også har barn 😆

Anonymkode: b6e39...cd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...