Gå til innhold

Mange timer i spesialisthelsetjenesten, hva gjør man med jobb da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange timer i spesialisthelsetjenesten, det vil pågå en lang stund. Det går hardt utover jobben, og hører min leder begynner å bli litt oppgitt. 
Jeg prøver alt jeg kan å få det på fridager, men det går ikke alltid, synes det omtrent alltid treffer da jeg jobber. 
Hvordan løser dere dette? Og hvor mye er liksom greit, dette er jo for å bli friskere og holde sykdommer i sjakk. 
Jeg er på sykehuset og andre spesialister minst 2 ganger i måneden🥴

Anonymkode: ccea4...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har mange timer i spesialisthelsetjenesten, det vil pågå en lang stund. Det går hardt utover jobben, og hører min leder begynner å bli litt oppgitt. 
Jeg prøver alt jeg kan å få det på fridager, men det går ikke alltid, synes det omtrent alltid treffer da jeg jobber. 
Hvordan løser dere dette? Og hvor mye er liksom greit, dette er jo for å bli friskere og holde sykdommer i sjakk. 

Dette er ikke noe du bør bekymre deg for. Du har rett til å dra til lege, sykehus og behandling i arbeidstiden. Veldig uproft av leder å reagere med oppgitthet! Du gjør det du kan for å ta deg av helsen din. Er folk som går til behandlinger ukentlig og er mye mer borte enn det. Så er det leder/ sjef sitt ansvar å eventuelt sørge for vikar eller annet for at ting skal gå rundt. 

Anonymkode: 3e7a9...a40

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du har faste fridager og regelmessig oppfølging hos spesialisthelsetjenesten, kan du be om at oppfølgingen legges f.eks onsdager om det er da du har fri. Jeg har gjort dette selv, det går fint. Jeg skjønner faktisk at sjefen er lei en som er mye vekke, det går utover både inntjeningen til bedriften og arbeidsbelastningen økes på de andre. 

Anonymkode: 7372c...bbf

Skrevet

Man kan få sykemelding for "enkeltstående behandlingsdager". Nå vet jeg ikke om bid av det du er på anses som behandling 

Men la oss si at en person hver tirsdag er til behandling for enten kropp eller psyke. Har sykemld slik jeg nevnte. Etter 12 slike fraværsdager gis det sykepengerefusjon.

Anonymkode: 7461f...dae

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har faste fridager og regelmessig oppfølging hos spesialisthelsetjenesten, kan du be om at oppfølgingen legges f.eks onsdager om det er da du har fri. Jeg har gjort dette selv, det går fint. Jeg skjønner faktisk at sjefen er lei en som er mye vekke, det går utover både inntjeningen til bedriften og arbeidsbelastningen økes på de andre. 

Anonymkode: 7372c...bbf

Har ikke faste fridager, de varierer fra uke til uke, og jeg prøver virkelig dette. Likevel må jeg ta timer når de har tid til meg, jeg vil bli sykemeldt om jeg ikke får hjelp. 
Ja, føler veldig på det å være en belastning. Jeg gjør alt dette for å bli mer stabil arbeidstaker, dessverre så har det blitt slik at mer legene graver mer dritt finner de fra min kropp. Veldig glad jeg får hjelp, men det tar mye tid. 
Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan få sykemelding for "enkeltstående behandlingsdager". Nå vet jeg ikke om bid av det du er på anses som behandling 

Men la oss si at en person hver tirsdag er til behandling for enten kropp eller psyke. Har sykemld slik jeg nevnte. Etter 12 slike fraværsdager gis det sykepengerefusjon.

Anonymkode: 7461f...dae

Ok, det skal jeg sjekke opp. Jeg er under utredning og behandling samtidig nå. Det er flere forskjellige leger med hvert sitt felt. Jeg er veldig glad for at jeg endelig får hjelp, men krevende å si ifra på jobb synes jeg. 
Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er i forkant og forteller leder at du må til flere u.s. I løpet av de neste ukene, og lurer på hvordan dette kan gjøre til minst mulig ulempe for arbeidsplassen. Da slipper hen å sukke og stønne, høyt eller inni seg, neste gang du må gå fra jobb for å få nødvendig helsehjelp. 
Hva kan du gjøre selv? Prøve å få timer tidlig eller sent på dagen fremfor å få timer midt på dagen. Spørre om det er mulig å bytte med en kollega slik at du går til lege på dine fridager. Du har jo en jobb du skal gjøre og. 

Anonymkode: 807f0...335

• Liker 1
Skrevet

Ikke bekymre deg for dette. Vi har ikke kontroll over hva som skjer i livene våre. Og livet er viktigere enn jobben. Ingen kommer til å takke deg for at du eventuelt ofret deg selv for mindre fravær. Tenk på deg selv først og fremst, det gjør nemlig arbeidsgiver! Men fint at du prøver å ta hensyn og legge det du kan til fridager selvsagt, men mer enn det trenger du ikke å gjøre. 

Anonymkode: 9f99c...7a2

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du er i forkant og forteller leder at du må til flere u.s. I løpet av de neste ukene, og lurer på hvordan dette kan gjøre til minst mulig ulempe for arbeidsplassen. Da slipper hen å sukke og stønne, høyt eller inni seg, neste gang du må gå fra jobb for å få nødvendig helsehjelp. 
Hva kan du gjøre selv? Prøve å få timer tidlig eller sent på dagen fremfor å få timer midt på dagen. Spørre om det er mulig å bytte med en kollega slik at du går til lege på dine fridager. Du har jo en jobb du skal gjøre og. 

Anonymkode: 807f0...335

Jeg har ikke alle timene mine i forkant jeg, slik virker ikke helsetjenesten alltid. Som i dag, ble ringt til legen mente det hastet at jeg kom inn i morgen klokka 0930. 
Bytte er et umulig prosjekt hos oss, det pga hvile tider og reglement som gjør at vi kan ikke bare ta vaktene til andre. Og jeg prøver så klart alltid å få til da jeg har mulighet, men det er ikke slik sykehus fungerer. De har de timene de har. Jeg jobber turnus, så har også masse timer utenom jobb også, men det rammer jobb rundt 1-2 ganger i måneden.
Jeg har en jobb jeg skal gjøre også, uten hjelp fra helsetjenesten har jeg ikke lenger jobb for jeg vil da bli uføre.  
Noen ganger tenker jeg at der hadde kanskje vært lettest, da slipper jeg i det minste følelsen av å være en byrde for det er jeg uten tvil, full forståelse for det :) 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke bekymre deg for dette. Vi har ikke kontroll over hva som skjer i livene våre. Og livet er viktigere enn jobben. Ingen kommer til å takke deg for at du eventuelt ofret deg selv for mindre fravær. Tenk på deg selv først og fremst, det gjør nemlig arbeidsgiver! Men fint at du prøver å ta hensyn og legge det du kan til fridager selvsagt, men mer enn det trenger du ikke å gjøre. 

Anonymkode: 9f99c...7a2

Ja, noe med det også. Hadde vært deilig med bare ett par måneder uten å være ett eller noe med hele tiden🙈Det er vanskelig å få styrt timene, men gjør mitt beste der jeg kan. 
Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, noe med det også. Hadde vært deilig med bare ett par måneder uten å være ett eller noe med hele tiden🙈Det er vanskelig å få styrt timene, men gjør mitt beste der jeg kan. 
Ts

Hva står i tariffavtalen din om legetimer da? 

"Arbeidsmiljøloven gir ingen rett til fri i arbeidstid for å dra til lege, tannlege, kontroll på sykehus mm. Man har altså etter loven verken rett på fri uten eller med lønn for slike ærender i arbeidstiden, men mange har dette fastsatt i en tariffavtale som bedriften er bundet av."

Der jeg jobber har jeg inntil 8 timer i måneden jeg kan bruke til legetimer etc, og inntil 3 timer per gang. Siden jeg er gravid har jeg også lovfestet rett til å dra på svangerskapskontroll i arbeidstiden siden dette ikke kan legges til utenfor arbeidstid. Det blir fort et par runder i måneden nå i svangerskapet hos meg pga kontroll 1x per måned i tillegg til eventuelle andre legetimer og fysio. Ingen problem for lederen min det.

Anonymkode: a63c8...a5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva står i tariffavtalen din om legetimer da? 

"Arbeidsmiljøloven gir ingen rett til fri i arbeidstid for å dra til lege, tannlege, kontroll på sykehus mm. Man har altså etter loven verken rett på fri uten eller med lønn for slike ærender i arbeidstiden, men mange har dette fastsatt i en tariffavtale som bedriften er bundet av."

Der jeg jobber har jeg inntil 8 timer i måneden jeg kan bruke til legetimer etc, og inntil 3 timer per gang. Siden jeg er gravid har jeg også lovfestet rett til å dra på svangerskapskontroll i arbeidstiden siden dette ikke kan legges til utenfor arbeidstid. Det blir fort et par runder i måneden nå i svangerskapet hos meg pga kontroll 1x per måned i tillegg til eventuelle andre legetimer og fysio. Ingen problem for lederen min det.

Anonymkode: a63c8...a5f

Står litt diffust egentlig, viktige velferdsgrunner gi rett til fri inntil 14 dager med full lønn eller 4 uker med halv lønn. Jeg er også åpen for å bytte dager med bedriften, så kan godt jobbe inn dagen. Det ønsker de ikke selv om de er kronisk underbemannet og enormt mange jobber overtid. Da vet jeg at det er ikke noe regler på dette aml

Ts

Skrevet

2 timer i måneden er ikke så mye. Jeg ville bedt om en medarbeidersamtale og delt om din situasjon, sagt at du opplever leder som oppgitt, om dette stemmer, og sett om vedkommende har noen forslag til hvordan dette kan løses bedre. 

Når folk opplever at de er delaktig i en løsning blir det mye raskere positivt innstilt. 

Og hvis leder er veldig negativ ville jeg nevnt arbeidsmiljøloven og lov om tilrettelegging. Skjønner jo at du ikke vil komme på kant med leder også, så derfor er det jo best å prøve en hyggelig prat først og fremst. 

Sånn for din egen del, gi slipp på den dårlige samvittigheten over dette, du har rett på tilrettelegging, og du gjør det beste du kan for å kunne forbli en arbeidstaker, og helt ærlig synes jeg at din livskvalitet er viktigst. Det har vi råd til. 

Anonymkode: f4373...a4c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har legeattest på livsvarig behandling i spesialisthelsetjenesten fordi jeg er vekke mer enn det vi i tariffavtalen har rett på (til lege/tannlege). Jeg kan ikke gå på jobb etter behandling og ber alltid om å få den siste timen de har på dagen for neste behandling. 

Fungerer fint, men går ikke flere ganger i måneden, da.

Anonymkode: ca91c...06d

Skrevet

Om du feks. er borte ca. en dag i uken for behandling/time på sykehus og det er for en begrenset periode så er den beste løsningen å feks. være gradert sykemeldt 20% for behandling i perioden det varer. Blir det langvarig så må kanskje innse realiteten og at gradert ufør er en nødvendighet for å kunne fungere i arbeidslivet og samtidig motta behandling.

Det er litt surt å bruke noen uker man får sykepenger for bare det, men nå er det såpass hyppig så er det nesten en nødvendighet for arbeidsgiver og for deg å få behandling uten dårlig samvittighet. Dessverre er jo behandling for sykdom en del av det å være syk, så det er ikke alltid det er forenelig med å fungere 100% i arbeidslivet selv om du føler deg frisk til å jobbe bortsett fra oppfølgingen du må ha. Å være arbeidsfør handler jo også om å kunne utføre pliktene sine i de rammene som er satt, og dersom arbeidsgivere ikke kan tilrettelegge i forhold til arbeidstid så er jo det løsningen.

Ta deg en tur til legen og ta opp problemstillingen, og hør hva han tenker og foreslår.

Jeg har hatt litt samme problemstilling, hadde en del oppfølging i spesialisthelsetjenesten i fjor vår, timer på sykehus, legetime og var borte ca. 2-4 timer i uker hos fysio i flere måneder. Diskuterte hvordan jeg skulle løse det sjefe, da jeg ønsket å stå i 100% jobb, og fikk vite at det var en pott til velferdspermisjon jeg kunne bruke, denne var på 9 dager. Og arbeidsgiver var veldig klar på at alle var tjent med at vi gjorde det sånn.

Denne potten var brukt opp på 4-5 måneder, og når høsten kom var jeg tom for timer. Da var uansett helsen blitt så dårlig at løsningen ble å bli gradert sykemeldt noen måneder, og da løste det jo utfordringen med behandlingstimer og hvordan jeg skulle gjøre det siden potten var brukt opp. Diskuterte dette med legen før jeg ble sykemeldt og han nevnte at det var mulig å bli sykemeldt for nødvendig behandling, for som han sa så var det jo noe jeg måtte ha.

Det viser seg senere at HR ikke er enig i at velferdspermisjon potten skulle brukes til akkurat slike timer, men det har kommet frem senere at det ikke egentlig er noen klare retningslinjer på hva man skal føre fraværet på og fra hvilken pott, en avdeling sier noe annet som andre avdelinger ikke har hørt om. Det hele bunner i at det oppfordres til å legge slike timer utenfor kjernetid, noe de fleste selvfølgelig prøver å gjøre men som ikke alltid er mulig og da er det litt pussig å ikke ha klare regler på det.

Jeg vil legge til at mitt fravær ikke var sånn at det måtte dekkes inn med vikar, og jeg har mulighet til å jobbe inn evt. litt på kvelden siden vi har fleksitid om det var krise. Og ellers så tar andre evt. over oppgåvene jeg ville hatt om jeg var borte lenge, som regel løser det seg og vi har andre oppgaver vi kan la ligge, så for oss får ikke sånne sporadiske fravær så store konsekvenser. Men hadde fraværet mitt krevd å sette inn en vikar så hadde jeg nok ikke hatt samvittighet til å bruke 9 dager med "velferdspermisjon" på noen måneder, da hadde jeg nok heller ordnet en gradert sykemelding for å kunne gjennomføre behandling lenge før. 

Jeg tenker hvordan man skal løse det handler litt om art av arbeid, konsekvenser for arbeidsgiver med sporadisk fravær, og mulighet for tilrettelegging. I teorien høres det jo ut som du burde kunne få avtalt at du skal få kunne få vaktplan etter behandlingsdagene dine, eller at det er mulighet til å gjøre endringer som passer til dette selv etter vaktplanen er laget, men det høres ikke ut som arbeidsgiver vil eller klarer å være fleksibel nok på det, noe som er synd da de fleste er tjent med å ha en arbeidsgiver i 100 % arbeid. Og da er jo dessverre løsningen evt. sykemelding siden det ikke virker som det er andre langvarige ordninger.

Anonymkode: f28e3...3c2

• Liker 1
Skrevet

Mange kronisk syke blir forøvrig helt eller delvis ufør fordi det er så vanskelig å tilrettelegge for behandling og uplanlagt fravær i arbeidslivet.

Det er ikke alltid det at man ikke har restarbeidsevne, men mange arbeidsgivere kan eller vil ikke tilrettelegge fordi det blir for stor ulempe for dem, og når de ikke kan det står man jo uten arbeid og inntektsevne, og grad av uførhet vurderes etter inntektsevne. Inntektsevnen er derfor ofte lavere enn faktisk restarbeidsevne, som forteller at vi er for dårlig på tilrettelegging. 

Som andre her nevnte, du kan prøve å involvere HR i en samtale med sjefen ang. tilrettelegging og mulig problemstilling, når HR blir involvert så er det ofte mer på ballen ang. tilrettelegging, mens sjefen bare synser og glemmer litt sine plikter som arbeidsgiver. 

Anonymkode: f28e3...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...