Gå til innhold

Ghosting etter jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på et intervju i sommer. To ledige stillinger, fire til intervju. 
Følte intervjuet gikk bra, og hadde en god følelse når jeg gikk derfra. Fikk beskjed om at de skulle ringe meg i løpet av neste uke. 
De ringte referansene min etter intervjuet (jeg sjekket). 
Hørte ikke noe, og to uker etter intervjuet sendte jeg en høflig mail. 
Fikk til svar at de jobbet med saken, og jeg ville høre fra dem neste uke. 
To uker etter dette sendte jeg enda en mail, og fikk autoreply på «ute av kontoret, tilbake *sett inn en dato fire uker frem i tid*. «

Kontaktet da HR der for å høre om prosessen fortsatt pågikk, og fikk en standard mail med «takk for din interesse, stillingen er nå besatt». 

Jeg ba om en tilbakemelding på hvorfor jeg ikke ble valgt, men har ikke fått svar. 

Dette var en stilling i kommunen, med krav til høyere utdannelse, der jeg traff på alle punkter.

Synes ikke dette opplevdes greit i det hele tatt. Som arbeidssøker er man ofte i en utsatt posisjon. Å bli behandlet med respekt er ikke for mye forlangt. 

Anonymkode: 9d3af...aaf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var på et intervju i sommer. To ledige stillinger, fire til intervju. 
Følte intervjuet gikk bra, og hadde en god følelse når jeg gikk derfra. Fikk beskjed om at de skulle ringe meg i løpet av neste uke. 
De ringte referansene min etter intervjuet (jeg sjekket). 
Hørte ikke noe, og to uker etter intervjuet sendte jeg en høflig mail. 
Fikk til svar at de jobbet med saken, og jeg ville høre fra dem neste uke. 
To uker etter dette sendte jeg enda en mail, og fikk autoreply på «ute av kontoret, tilbake *sett inn en dato fire uker frem i tid*. «

Kontaktet da HR der for å høre om prosessen fortsatt pågikk, og fikk en standard mail med «takk for din interesse, stillingen er nå besatt». 

Jeg ba om en tilbakemelding på hvorfor jeg ikke ble valgt, men har ikke fått svar. 

Dette var en stilling i kommunen, med krav til høyere utdannelse, der jeg traff på alle punkter.

Synes ikke dette opplevdes greit i det hele tatt. Som arbeidssøker er man ofte i en utsatt posisjon. Å bli behandlet med respekt er ikke for mye forlangt. 

Anonymkode: 9d3af...aaf

Det koster så lite av bedriftene å gi en kort tilbakemelding. 

Bare fordi det har vært vanlig at arbeidssøkere blir ghostet siden 80-tallet og før betyr ikke at det er greit. Det er heller noe vi bør jobbe for å få endret holdningene rundt. De aller fleste vil sette pris på en slik oppmerksomhet etter å ha satt ned tid og krefter for å få en jobb. Om det så bare var en standard kort tibakemelding til søkerene. Det må de kunne få til uansett hvor opptatt de liksom er. Hvorfor det skal være så mye å be om har jeg ingen forståelse for.

Anonymkode: 3be00...345

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har akkurat vært igjennom jobbytte. Det er ikke måte på hva de krever av søkere, med caser, presentasjoner osv. Det tar mye tid. I det minste kan de gi en tilbakemelding, men dessverre er det ofte det ikke skjer. Han fikk heldigvis drømmejobben ganske raskt. Et par uker etterpå ringte de fra en annen jobb han hadde søkt på, og de ble helt satt ut av at han allerede hadde fått jobb. Mannen min forklarte at han regnet med at han var helt uaktuell, siden han ikke hadde hørt noe etter 4 uker. HR forklarte at de hadde hatt mye å gjøre, men at mannen min i det minste kunne purret på dem, før han takket ja til den andre jobben. Han svarte at å jobbe for et firma som ikke klarer å gi beskjed på 4 uker, uansett er uaktuelt.

Anonymkode: 20527...c6d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...