Gå til innhold

Ghosting etter jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at de vil gå videre med andre søkere, men at de ikke kan ta seg tid til å gi beskjed slik at vi som søker kan legge fra oss fokuset på den jobben og gå videre, det skjønner jeg ikke. Om det er noen som vegrer seg for å gi negative tilbakemeldinger så er de i feil jobb som rekrutterer, og hvis de ikke gidder å bry seg så er det mangel på respekt for andre mennesker og deres tid.

Synd at denne flaky tendensen har spredd seg så mye i samfunnet. 

Anonymkode: 3be00...345

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært på jobbintervju i 25 år, aldri fått beskjed når jeg ikke har fått jobben. Så det er ikke noe nytt. 

Anonymkode: 88520...57a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke få noe mer svar er helt vanlig.... :) Hører du ikke noe så er jo det også et svar, en uke så kan du bare glemme alt.

De vil uansett ta kontakt om de ønsker det.

Anonymkode: 79546...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat svar om at prosessen enda pågår. Det er vel mange om beinet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var på et veldig bra intervju hvor han som utførte intervjuet avsluttet med "Takk for at du kom, du hører helt sikkert fra oss igjen".....jeg hørte ingenting. 

Anonymkode: 02836...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du synes det går lang tid og selv mener at du var en veldig aktuell kandidat, så er det jo mulig å kontakte intervjuer og spørre om prosessen fortsatt pågår, og om du fortsatt er aktuell. 

Evt. så er det jo bare å tenke at det å ikke høre noe er et "nei", og at du ikke har noen som helst forpliktelse til å fokusere mer på denne jobben før de evt. kontakter deg igjen. 

Jeg har opplevd flere prosesser der det har gått mange uker uten at jeg hørte noe. 
Det har da skjedd at ting hadde stoppet opp, og at jeg var veldig aktuell da de plutselig kom i gang igjen. 
Eller at det er noen interne prosesser som tar en del tid, og at de ikke gir beskjed før de kan love et resultat. 
Jeg søkte en gang i staten, og når jeg ringte og "maste" fordi jeg hadde et annet tilbud jeg måtte svare på, så fikk jeg vite at jeg var innstilt, men at de måtte ha det godkjent på et annet nivå. (Jeg valgte å takke nei til den andre, og fikk tilbudet om den jobben noen dager etterpå.) 

Anonymkode: ef8e3...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på et intervju hvor de sa «du hører fra oss om noen dager når vi er ferdig med resten», hørte aldri noe. De lyser ut stillinger hele tiden der, så jeg føler at jeg kanskje slapp unna noe. 

Anonymkode: 8ad9d...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst av arbeidsgiver!

Anonymkode: 3f391...535

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vært på jobbintervju i 25 år, aldri fått beskjed når jeg ikke har fått jobben. Så det er ikke noe nytt. 

Men synes du virkelig at det er en grei måte å behandle folk på?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden intervjuet? 

Hvis det er i det offentlige kan det fort ta ganske lang tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men synes du virkelig at det er en grei måte å behandle folk på?

Nei, det sa jeg ikke. Det virket bare som om TS trodde dette var noe nytt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, og det hjelper ikke at det er vanlig. Skulle man selv komme i posisjon der man skal rekruttere vet vi hva vi har å gjøre. Det handler om å behandle folk og tiden deres med respekt.

Anonymkode: a2215...966

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å ikke svare søkere som har vært på jobbintervju der. Det er et minimum som burde gjøres i respekt og høflighet. 

Tenker det sier ganske mye om arbeidsplassen om du ikke får et avslag engang når du har vært på intervju. En mail med en generell kort setning om avslag bør man innfri. 

Dog bør du smøre deg med tålmodighet når du har vært på intervju. Enkelte ganger kan det gå opp mot et halvt år før du får svar. Prosessene tar tid med innstillinger, møter og godkjenninger, særlig i det offentlige. Og de som er innstilt som nr 2,3,4 osv blir stående som "backup" til ansettelsen er 100% i boks.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uakseptablelt - rett og slett. Når man har brukt av tiden sin til å komme til intervju, skal man selvsagt ha tilbakemelding. Også søkere som ikke kommer til intervju bør fortelles at de ikke nådde opp denne gangen...

... har nylig hatt fire kandidater inne til intervju. Alle fikk tilbakemelding. Den som var inne to ganger til interju fikk også tilbud om tilbakemelding på hvorfor han ikke ble valgt, noe han takket ja til og fikk.

Anonymkode: 5586f...e0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at arbeidsgiver sendte meg evnetest og laaang personlighetstest to dager etter at jeg sendte inn søknad. Gjennomførte begge tester samme dag, og hørte aldri noe mer. Det var ingen problem med testene. 

Anonymkode: 81a64...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men dette har vært vanlig lenge. På -80 tallet var det akkurat det samme. Hvis man fikk svar (pr brev) var det gjerne uker/måneder etter at stillingen var besatt. Om en i det hele takk fikk svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nyutdannet søkte jeg jobb som lærer. Var på intervju i mai, med tanke på en stilling fra skolestart høsten etter. Hadde en god følelse, men hørte aldri noe. I november fikk jeg en e-post med beskjed om at jeg dessverre ikke fikk jobben 🙃

I den runden var jeg på sikkert 15 intervju, men det var bare de som gav meg jobb, som kontaktet meg i etterkant. Selv de som skulle ringe " til uka", var det stille fra. Syntes det var litt sårt, men avfant meg med at det vel bare er sånn det er. Man får bare ikke ta gleden på forskudd, kanskje?

Jeg lurer på om noe av forklaringen kanskje er at selv om det å få jobb, og dermed svaret deres, betyr "alt" for deg, så er du bare en av mange søkere for dem, og kanskje til og med en bitteliten del av en bitteliten del av det de gjør på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I veldig mange små/mellomstore bedrifter har de ikke egne HR avdelinger og ansettelser blir da ofte håndtert av noen som har mer enn nok å gjøre med sine vanlige arbeidsoppgaver.

Ny ansettelser blir da gjerne gjort litt etter skippertaks metoden når de har en time ledig innimellom. Du er inne til intervju sammen med 2-3 andre en dag, også skjer ting i bedriften som har høyere prioritet og plutselig har det gått 3 uker til nestegang det er en time ledig til å kikke på ansettelser….

Enig i at alle bør få svar, men veit at det er veldig mange bedrifter som det skjer alla det jeg har beskrevet over.

Anonymkode: c6f66...827

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en jævla uting. Send en mail!

Anonymkode: 4949c...a30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid tilbakemelding til alle kandidater som har vært på intervju. Det er et minstekrav av anstendig atferd overfor mennesker som har satt av sin tid til å delta på et intervju. 
Og ikke minst gir det er bedre inntrykk av arbeidsplassen. En kandidat kan være perfekt for en annen stilling vi lyser ut senere. Og da hjelper det på søkerlysten om tidligere prosess har hatt en god faglig standard. 

Anonymkode: 4fda8...56a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...