Gå til innhold

Jurist/advokat i det private vs. det offentlige

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om det er noen her som vil dere erfaringer med å jobbe som privat ansatt jurist/advokat.

Jeg har selv hatt tre stillinger i det offentlige. Arbeidspresset er stort, og mye må gjøres på kort tid. Samtidig har vi goder som betalt lunsj, ingen overtid (selv om vi hadde trengt det) og trening i arbeidstida. God rett til ammefri også. Ingen telefoner utenom arbeidstida. Lønna er imidlertid under 700 000.

Jeg har lekt med tanken på en jobb i det private, men har vært redd for at det er vanskelig å kombinere med småbarnslivet.

Vil noen dele erfaringer?

Anonymkode: 574ab...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle private advokatfirmaer er like når det kommer til arbeidspress. 

Anonymkode: b4398...aea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre lønn er avgjørende for deg så ville jeg ha tenkt meg veldig godt om før jeg hadde byttet jobb fra det offentlige til privat sektor. Arbeidspresset er langt høyere og selv om det kan virke som om det er motsatt er godene langt færre. Det som faktisk betyr noe i hverdagen er jo nettopp betalt lunsj slik at arbeidsdagen blir kortere, mulighet for lønnet permisjon for både det ene og det andre osv. Mange steder i det private er det eneste man får velferdspermisjon for sin egen begravelse…

I privat sektor er det et evig jag etter å øke faktureringsgraden. Selv om du jobber in house vil dette være en del av kulturen og det er spisse albuer. Lønn er 100% basert på resultater. 

Jeg hadde vært villig til å gå ned i lønn for å bytte tilbake til offentlig sektor, i og med at arbeidsuken er kortere, velferdspermisjon er en reell greie og det ville ha vært helt greit å nekte å jobbe 11-timers dager jevnt over hver bidige dag.

Anonymkode: 70eec...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Med mindre lønn er avgjørende for deg så ville jeg ha tenkt meg veldig godt om før jeg hadde byttet jobb fra det offentlige til privat sektor. Arbeidspresset er langt høyere og selv om det kan virke som om det er motsatt er godene langt færre. Det som faktisk betyr noe i hverdagen er jo nettopp betalt lunsj slik at arbeidsdagen blir kortere, mulighet for lønnet permisjon for både det ene og det andre osv. Mange steder i det private er det eneste man får velferdspermisjon for sin egen begravelse…

I privat sektor er det et evig jag etter å øke faktureringsgraden. Selv om du jobber in house vil dette være en del av kulturen og det er spisse albuer. Lønn er 100% basert på resultater. 

Jeg hadde vært villig til å gå ned i lønn for å bytte tilbake til offentlig sektor, i og med at arbeidsuken er kortere, velferdspermisjon er en reell greie og det ville ha vært helt greit å nekte å jobbe 11-timers dager jevnt over hver bidige dag.

Takk for ærlig tilbakemelding. Det er litt dette jeg frykter.

De fleste i nettverket mitt (herunder ektefelle) jobber i det private, men ikke som jurister. Jeg har liksom fryktet at alle juristjobber i det private er slik som du beskriver.

Kan jeg spørre hvor lavt du hadde vært villig til å gå i lønn for å jobbe i det offentlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Arbeidspresset er stort, og mye må gjøres på kort tid. Samtidig har vi goder som betalt lunsj, ingen overtid (selv om vi hadde trengt det) og trening i arbeidstida. God rett til ammefri også. Ingen telefoner utenom arbeidstida.

Ikke undervurder verdien av dette.

Anonymkode: c7f16...0c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det skiftet, altså fra offentlig sektor til privat  sektor. Angrer jeg? Ikke direkte, men jeg angrer på hvilket advokatfirma jeg gikk til.

Jeg gikk en del opp i lønn, og naturligvis blitt noen erfaringer rikere, men også erfart mye jeg skulle vært foruten. For eksempel tidvis ekstremt arbeidspress, giftig ledelse (i advokatfirma blir man ikke partner fordi man er god leder, men fordi de gir resultater som synes på bunnlinja.. tygg på den), liten eller ingen respekt for egen eller barns sykdom og foreldrepermisjon, i prkais ingen eller liten balanse mht.familieliv og fritid, krav om å være tilgjengelig til enhver tid, etc. Og dessverre også utbrenthet. Hvilket IKKE var populært. Og det legger de ikke noe imellom på heller. 

Nå er jeg på vei tilbake til det offentlige. Men jeg får med med lønna (men totalt sett går jeg ned pga overtid/bonus, men det lever jeg fint med).

Av nåværende arbeidsgiver opplever jeg at jeg "straffes" for oppsigelsen, men jeg prøver så godt jeg kan å holde pusten og  bare holde ut siste del av oppsigelsestiden. 

Selv om min opplevelse har vært ganske ille, og det har åpnet øynene for hvor godt jeg hadde det i statlig sektor, betyr ikke det at det blir det samme for deg. Men vurder nøye hvor du går dersom du velger å gå privat.

Jeg hadde en liten uro og dårlig magefølelse da jeg takket ja til jobbtilbud i det private (jeg søkte ikke, de kontaktet meg), men valgte å la tvilen komme dem tilgode. Og det er vel dét jeg angrer på. At jeg ikke lyttet til min egen magefølelse, men lot meg blende av å bli "headhuntet" og at de var veldig gira på nettopp meg.

Når det er sagt, så var det rent økomisk lurt. Jeg hadde ikke fått den lønnsveksten om jeg ikke hadde gått ut.

Men lytt til magefølelsen!

Og husk, your current or next job doesn't have to be your forever job. Du har lov og mulighet til å prøve, og funker det dårlig, så kan du alltids slutte. 

Lykke til! ❤️

Endret av Stjertmeis
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stjertmeis said:

Jeg har gjort det skiftet, altså fra offentlig sektor til privat  sektor. Angrer jeg? Ikke direkte, men jeg angrer på hvilken advokatfirma jeg gikk til.

Jeg gikk en del opp i lønn, og naturligvis blitt noen erfaringer rikere, men også erfart mye jeg skulle vært foruten. For eksempel tidvis ekstremt arbeidspress, giftig ledelse (i advokatfirma blir man ikke partner fordi man er god leder, men fordi de gir resultater som synes på bunnlinja.. tygg på den), liten eller ingen respekt for egen eller barns sykdom og foreldrepermisjon, i prkais ingen eller liten balanse mht.familieliv og fritid, krav om å være tilgjengelig til enhver tid, etc. Og dessverre også utbrenthet. Hvilken IKKE var populært. Og det legger det ikke noe imellom på heller. 

Nå er jeg på vei tilbake til det offentlige. Men jeg får med med lønna (men totalt sett går jeg ned pga overtid/bonus, men det lever jeg fint med).

Av nåværende arbeidsgiver opplever jeg at jeg "straffes" for oppsigelsen, men jeg prøver så godt jeg kan å holde pusten og  bare holde ut siste del av oppsigelsestiden. 

Selv om min opplevelse har vært ganske ille, og det har åpnet øynene for hvor godt jeg hadde det i statlig sektor, betyr ikke det at det blir det samme for deg. Men vurder nøye hvor du går dersom du velger å gå privat.

Jeg hadde en liten uro og dårlig magefølelse da jeg takket ja til jobbtilbud i det private (jeg søkte ikke, de kontaktet meg), men valgte å la tvilen komme dem tilgode. Og det er vel dét jeg angrer på. At jeg ikke lyttet til min egen magefølelse, men lot meg blende av å bli "headhuntet" og at de var veldig gira på nettopp meg.

Når det er sagt, så var det rent økomisk lurt. Jeg hadde ikke fått den lønnsveksten om jeg ikke hadde gått ut.

Men lytt til magefølelsen!

Og husk, your current or next job doesn't have to be your forever job. Du har lov og mulighet til å prøve, og funker det dårlig, så kan du alltids slutte. 

Lykke til! ❤️

Jobbet du i ett av de største advokatfirmaene, et mellomstort eller et lite advokatfirma? 

Anonymkode: 6ba0a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jobbet du i ett av de største advokatfirmaene, et mellomstort eller et lite advokatfirma? 

Mellomstort advokatfirma som er i vekst og har store vekstambisjoner.

Legger til at det er et rent forretningsjuridisk firma. 

Endret av Stjertmeis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stjertmeis said:

Mellomstort advokatfirma som er i vekst og har store vekstambisjoner.

Legger til at det er et rent forretningsjuridisk firma. 

Takk! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjertmeis skrev (7 timer siden):

Jeg har gjort det skiftet, altså fra offentlig sektor til privat  sektor. Angrer jeg? Ikke direkte, men jeg angrer på hvilket advokatfirma jeg gikk til.

(...)

Lykke til! ❤️

Takk for at du deler erfaringene dine. Det oppleves virkelig nyttig! 

Lykke til i ny jobb 😊

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/27/2024 at 2:03 PM, Stjertmeis said:

For noen måneder siden var det artikkelserie om advokatfirmaet Schjødt i Dagens Næringsliv. Der stod det at selv om Schjødt var verre enn de andre firmaene så var det ikke uvanlig å presse folk ut av firmaene ved å gjøre arbeidsdagen sur for dem og å strupe inntekten deres. Ser du skriver at du jobbet i et mellomstort firma med store vekstambisjoner. Schjødt er det største firmaet så det blir nok litt annerledes, men noe av det som gjorde arbeidsmiljøet der røft var nettopp vekstambisjonene. For å vokse ble de ansatte pisket til å jobbe mest mulig. 

De som hadde jobbet i Schjødt i flere tiår sa at det var med vekstambisjonene miljøet ble brutalt og da firmaet var mindre og uten de samme ambisjonene så var det et helt annet miljø. 

Så kanskje om man ikke ønsker å jobbe ekstreme mengder eller ha et giftig arbeidsmiljø så an det være greit å IKKE søke jobbene i firmaene som skriver i jobbannonsen at de har store vekstambisjoner.  

Samtidig så er det jo enkelte som ønsker å være i dette miljøet og fordelen er jo at man kan tjene mer. Det er jo pga pengene  enkelte godtar dette miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 21.42):

For noen måneder siden var det artikkelserie om advokatfirmaet Schjødt i Dagens Næringsliv. Der stod det at selv om Schjødt var verre enn de andre firmaene så var det ikke uvanlig å presse folk ut av firmaene ved å gjøre arbeidsdagen sur for dem og å strupe inntekten deres. Ser du skriver at du jobbet i et mellomstort firma med store vekstambisjoner. Schjødt er det største firmaet så det blir nok litt annerledes, men noe av det som gjorde arbeidsmiljøet der røft var nettopp vekstambisjonene. For å vokse ble de ansatte pisket til å jobbe mest mulig. 

De som hadde jobbet i Schjødt i flere tiår sa at det var med vekstambisjonene miljøet ble brutalt og da firmaet var mindre og uten de samme ambisjonene så var det et helt annet miljø. 

Så kanskje om man ikke ønsker å jobbe ekstreme mengder eller ha et giftig arbeidsmiljø så an det være greit å IKKE søke jobbene i firmaene som skriver i jobbannonsen at de har store vekstambisjoner.  

Samtidig så er det jo enkelte som ønsker å være i dette miljøet og fordelen er jo at man kan tjene mer. Det er jo pga pengene  enkelte godtar dette miljøet. 

Takk for godt innspill. Det tror jeg at du har rett i.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for godt innspill. Det tror jeg at du har rett i.

Ts

Nå er ikke jeg jurist så jeg kan ikke gi noen konkrete forslag til hvilke firmaer du bør søke etter om du ønsker en jobb som er lett å kombinere med småbarnslivet.  Men finnes helt sikkert jobber som både er familievennlige og som lar deg gå opp en del i lønn. Så synes ikke du bør gi opp det målet.

Kanskje du hadde fått flere tips om du hadde startet en tråd hvor du spurte om hvordan man kan gå opp i lønn som jurist uten å jobbe mer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 22.06):

Til en viss grad korrekt, men mange steder er det ikke slik i det private. Men jobber man som advokat, er det selvsagt ofte stort faktureringspress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en artikkel skrevet av en forsvarsadvokat. https://www.advokatbladet.no/aksjon2021/mot-kanten-av-stupet/170030 Nå er innlegget skrevet for å få mer penger fra det offentlige så det gir kanskje ikke et helt objektiv syn på virkeligheten for en forsvarsadvokat. Men det er godt eksempel på at advokatjobben kan være svært tidkrevende og slitsom selv om man ikke har en partner som pisker deg. Har man klienter i en vanskelig situasjon så kan bare det å ville gi forsvarlig hjelp slite deg helt ut. 

Har selv en nabo som er forsvarsadvokat og han blir hele tiden ringt av klientene sine.  Nå er han en som virker å like bedre å være advokat enn å være med ungene. Så kan sikkert være at han kunne  tatt telefonen mindre enn han gjør. Men han har klienter i vanskelige situasjoner så skjønner at det ikke er så lett å legge fra seg telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i konsernjuridisk i en stor bank, og er kjempefornøyd. Null problem å kombinere med familieliv. Henter og leverer i bhg omtrent hver eneste dag (mannen har en enda mer busy jobb). Går også helt fint å følge opp fritidsaktiviteter for barna og ha et eget sosialt liv. Jobber typisk kl 9-16 og noen dager i uken må jeg sitte et par timer på kvelden for å rekke det jeg skal. Lønnen er forholdsvis bra, i overkant av 1,5 mill. Jobbet der i 4 år, og ingen stygge blikk eller manglende forståelse da jeg ble gravid eller var i mammaperm😊

Anonymkode: 8d51e...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i konsernjuridisk i en stor bank, og er kjempefornøyd. Null problem å kombinere med familieliv. Henter og leverer i bhg omtrent hver eneste dag (mannen har en enda mer busy jobb). Går også helt fint å følge opp fritidsaktiviteter for barna og ha et eget sosialt liv. Jobber typisk kl 9-16 og noen dager i uken må jeg sitte et par timer på kvelden for å rekke det jeg skal. Lønnen er forholdsvis bra, i overkant av 1,5 mill. Jobbet der i 4 år, og ingen stygge blikk eller manglende forståelse da jeg ble gravid eller var i mammaperm😊

Dette høres jo ut som en drøm! Nesten en million mer enn meg i lønn, og tilsynelatende like mye arbeid. Litt arbeid på kvelden hadde jo jeg også måttet gjort om jeg jobbet 9-16. Har vært inne på tanken om bank kan være veien å gå. 

Svaret ditt motiver meg veldig 😊

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge er det siden du var ferdig med utdanningen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...