Gå til innhold

Er det dumt å omskolere seg til Barnehagelærer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er tidligere utdannet sosionom, men møtte veggen da jeg var uheldig som nyutdannet og fikk en dårlig sjef som gikk utover min psykiske helse. Etter noen år med oppfølging fra NAV vurderer jeg å tenke helt nytt.

Å jobbe i barnehage er noe som jeg får inntrykk av er veldig givende, å kunne bidra til at barn får en fin og stimulerende hverdag og å kunne være en viktig voksenperson for små barn i utvikling samtidig som man sørger for at foreldre føler seg trygg på barnas hverdag i barnehagen. 

Men er det en veldig dum ide? Tenker mest på at de jeg kjenner sier at å jobbe i barnehage er helt grusomt. 

Er det virkelig så ille?

Anonymkode: 8df09...a42

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger da jeg er i litt lik situasjon. Er bv.pedagog og lurer på å bli barnehagelærer. ☺️ Jeg sliter med å få meg jobb (har ikke førerkort som gjør det supervanskelig), og ser det er utlyst veldig mange stillinger som barnehagelærer. Men da begynner man jo også å lure på hvorfor det er en jobb så mange flykter fra. 

Anonymkode: dbe9e...c3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fysisk tung jobb, og en jobb som er ganske intens, med den lave bemanningen som er i dagens barnehager. 

Men det er jo også mange som finner det givende og som blir i en slik jobb i mange år. 

Du må nesten bare prøve og finne ut om det er noe for deg. 

Anonymkode: b3580...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve seg på disp før man eventuelt velger å investere i utdanning. Og du bør prøve mer enn ert år for å se hvordan det er

Anonymkode: 7a22a...07e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følger da jeg er i litt lik situasjon. Er bv.pedagog og lurer på å bli barnehagelærer. ☺️ Jeg sliter med å få meg jobb (har ikke førerkort som gjør det supervanskelig), og ser det er utlyst veldig mange stillinger som barnehagelærer. Men da begynner man jo også å lure på hvorfor det er en jobb så mange flykter fra. 

Anonymkode: dbe9e...c3c

I barnehagen til barna mine er det en barnevernspedagog som er ped.leder på den ene avdelingen, hun har ingen annen utdanning innen barnehage så vidt jeg vet. Er også den fineste ped.lederen jeg har vært borti, med masse kompetanse og omsorg for barna. Er du sikker på at du ikke kan søke de jobbene med den utdanningen du allerede har? Hvis jeg var deg ville jeg søkt, ingen grunn til å ikke prøve!

Anonymkode: 38a57...db9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde prøvd å jobb i barnehage (som «ufaglært») før jeg valgte utdanningen. Dere tåler vel noen måneder med lavere lønn.

Anonymkode: b1fba...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig rart om dere som er utdannet sosionom og barnevernspedagog ikke får jobb i bhg. med utdanningen dere allerede har. Barnehagene mangler så mye personale at det er en tragedie. 

På sikt kan det jo hende arbeidsgiver betaler utdanningen om det skulle bli aktuelt, selv om dere allerede har relevant utdanning.

Anonymkode: af899...fa4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller ta 1 år med pedagogikk + en 2 årig master i spesialpedagogikk? For å jobbe som spesped i barnehage?

Evt som søke som ped leder på disp, som de andre nevner.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/bemanning/Veileder-om-kravene-til-pedagogisk-bemanning-i-barnehageloven-med-forskrifter/5.-dispensasjoner/

Anonymkode: e740b...a6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom som utdanner meg til lærer her. Om du ønsker å jobbe i barnehage, så hvorfor ikke hoppe i det. Man må ta noen sjanser i livet. Men barnehage er ganske enkelt å få jobb uten å være barnehagelærer. Hva med å teste ut om det er noe for deg før du starter på en utdannelse. 

Personlig vil jeg mene at lærer er bedre enn barnehage. Begge yrkene kan nok være tunge, men lærer har mer tid til planlegging og mer ferier/avspasering. 

Anonymkode: 3a31b...d41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er barnevernspedagog vil med videreutdanning i barnehagepedagogikk, kvalifiseres til ped.leder-stillinger. Ganske sikker på at du vil være attraktiv (litt avhengig av hvor du bor i landet) om du søker på ped.leder-stillinger og presiserer at du er interessert i å ta videreutdanningen 😊 som sosionom kan du jo prøve, men du må nok jobbe på disp og da tror jeg det er vanskeligere med å få fast stilling, da den må søkes om hvert år. Hvis jeg skal si noe om at det er en god ide, så er nok ikke jeg den mest positive. Det er veldig mye bra med jobben, spesielt hvis du er i en bra barnehage med gode folk og en engasjert styrer. Og at det er er hav av ulike barnehager er jo egentlig bra, så kan man evt sammenligne og sjekke litt. Arbeidspresset, alltid komme til kort, ikke ha nok tid til hvert enkelt barn og generelt budsjetter i mange barnehager gjør det derimot til et yrke jeg med tiden vil bort ifra. Så jeg bygger på videre 😊 

Anonymkode: 18138...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er tidligere utdannet sosionom, men møtte veggen da jeg var uheldig som nyutdannet og fikk en dårlig sjef som gikk utover min psykiske helse. Etter noen år med oppfølging fra NAV vurderer jeg å tenke helt nytt.

Å jobbe i barnehage er noe som jeg får inntrykk av er veldig givende, å kunne bidra til at barn får en fin og stimulerende hverdag og å kunne være en viktig voksenperson for små barn i utvikling samtidig som man sørger for at foreldre føler seg trygg på barnas hverdag i barnehagen. 

Men er det en veldig dum ide? Tenker mest på at de jeg kjenner sier at å jobbe i barnehage er helt grusomt. 

Er det virkelig så ille?

Vet ikke om det er så bra for psyken. Det kan være krevende i en barnehage

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det virkelig så ille?

Det kommer veldig an på hvor du ender opp: jobber du i en bhg med små barnegrupper, lite fravær blant personalet, en læringsvillig personalgruppe som drar hverandre opp og ikke ned, og en bhg med ok økonomi hvor en har tilgang på det læringsmateriellet og arbeidsmateriellet som trengs, kan det være en fin arbeidsplass, men det er ikke virkeligheten alle steder. Uansett vil jeg anbefale deg å jobbe minimum 1 år i bhg før du begynner på noe studium. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I barnehagen til barna mine er det en barnevernspedagog som er ped.leder på den ene avdelingen, hun har ingen annen utdanning innen barnehage så vidt jeg vet. Er også den fineste ped.lederen jeg har vært borti, med masse kompetanse og omsorg for barna. Er du sikker på at du ikke kan søke de jobbene med den utdanningen du allerede har? Hvis jeg var deg ville jeg søkt, ingen grunn til å ikke prøve

En barnevernspedagog har ikke den riktige pedagogiske utdanningen og kan ikke jobbe som pedagogisk leder hvis hen ikke får dispensasjon pga at ingen med riktig utdannelse søker på stillingen.

Anonymkode: 0c556...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2024 den 14.10):

Er det virkelig så ille?

Er sosionom selv og går master i barnevern. Jobber tilkallingsvikar i barnehage. Givende ja, men ekstremt sliten etter bare noen få dager i uken. Hva med å ta en master innenfor et eller annet?

Om ikke, så skriver du at du ser for deg at arbeid med barn og foreldre virker givende, hva med å søke jobb på barnevernsinstitusjoner? Omsorgsinstitusjon f.eks? Du har også atferd og akutt, eller med mindreårige asylsøkere, men har inntrykk av at dette kan være ganske tungt (hvertfall i starten).

På institusjoner får du brukt utdanningen og kompensasjon for den, og mange tilbyr også faglig kompetanse i form av videreutdanning innenfor traume og psykisk helse, som gjør at du får enda flere muligheter :D

Har sykt respekt for dem som jobber fulltid i barnehage, bare så det er sagt💪

Anonymkode: be8d1...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått akkurat den veien selv. Og jeg syns det er veldig vanskelig å svare på om det er dumt eller ikke, for det er nok veldig individuelt. Jeg vil derimot si som flere andre, prøv først, så får du en idé om det. 

Jeg jobbet et par år som assistent, før jeg begynte på barnehagelærerutdanning. Jeg har også vært barnehagelærer på disp før jeg var ferdig med utdanningen. Men her jeg bor, var det i utgangspunktet ikke så lett å få den dispensasjonen som sosionom. 

Det jeg kan si om det, er at jeg personlig tåler det stresset jeg opplever i barnehage bedre enn det jeg opplevde som sosionom. Da jeg jobbet som sosionom, var det en del akutt stress, en del alvorlige hendelser som gikk på liv og helse for brukeren eller meg. Det var ikke hver arbeidsdag, gjerne ikke hver uke heller. Men det at jeg aldri visste helt hva som møtte meg på jobb, bare at det potensielt kunne skje noe svært alvorlig, stresset meg så mye at det påvirket meg negativt etter hvert. I barnehagen er det et mer konstant stress i form av mye å følge med på én gang, travelhet, lyd og inntrykk, men lavere risiko. 

Det er ille at ikke bemanningsnormen gjelder hele barnehagens åpningstid. Jeg syns til tider det er vondt og svært frustrerende at vi ikke kan gi særlig de aller minste barna alt de egentlig trenger fordi vi ikke har nok hender og fang. Hadde barnehagene vært bedre bemannet, hadde jeg opplevd det som verdens beste jobb. Uansett, jeg konkluderte med at jeg vil over i barnehage etter at jeg hadde prøvd det en periode, og jeg angrer ikke. Det hender jeg drømmer om å jobbe med planter, eller ha hjemmekontor med et eller annet jeg mestrer veldig godt uten at jeg aner hva det skulle vært, men jeg hadde savnet barna når alt kom til alt. 

Anonymkode: 5cf05...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går siste året på barnehagelærer utdanningen nå. Jeg tok denne utdanningen da jeg er sikret jobb etter endt utdanning. Jeg ville ikke vært lærer isteden, da man må sitte og rette prøver osv utenom arbeidstid. Det er en utdanning med mye ansvar. Man skal følge rammeplanen og barnehageloven til punkt og prikke. Men jeg tenker på sikt å bli spesialpedagog. Jeg syns utdanningen er kreativ og leken, med litt tunge praksisperioder. Jeg angrer ikke og slik det ser ut nå, så håper jeg på enda en lønnsøkning da det er det eneste de må gjøre for å få flere til å ta denne utdanningen. 

Anonymkode: 5d7fc...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...