Gå til innhold

Ganske stressa angående hva som skjer med studiet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte nettopp på en fleksibel, nettbasert bachelor ved er universitet. Den er skreddersydd for å passe oss som har jobb og familie, og skolen har sagt at de kan være veldig fleksible og behjelpelige med de tilpasninger som skulle trengs for å komme seg gjennom studieløpet. En av disse tilpasningene er at de er åpne for at man avlegger eksamen utenfor campus, på annet godkjent offentlig sted. Dette må man søke om, og man må innhente godkjenning fra det aktuelle stedet, som enten skal være en høgskole, universitet, offentlig studiesenter (hva er det?) eller en ambassade.

Har vært i kontakt med et universitet i relativ nærhet til hjemstedet mitt og fått avslag fordi det er for ressurskrevende. Forståelig nok, men studenten er pålagt å dekke det økonomiske ved en slik eksamen selv, så det skal ikke føre til merkostnader for studiestedet. 

Skal kontakte en høgskole som ligger enda nærmere her jeg bor med samme spørsmål, men hva i all verden gjør jeg om jeg får avslag der også? Da må jeg jo sikkert ta eksamen ved campus, men det er jeg redd blir veldig vanskelig å gjennomføre. Har en baby som vil være åtte måneder gammel når det er tid for eksamen, og siden det er veldig langt til campus må jeg overnatte en natt dagen før. I tillegg blir jeg jo borte hele eksamensdagen, og kommer ikke hjem før sent på kveld med den tiden det tar å reise.

Kan absolutt ikke be samboeren min om å ta seg fri de tre eksamensdagene, for han har nettopp begynt i ny jobb og har ingen feriedager til gode. Kunne kompensert ham økonomisk for ulønnet permisjon, men det vil likevel sitte langt inne for ham å ta fri (og vi har jo strengt tatt felles økonomi). Det hadde nok ordnet seg med annen barnevakt om jeg kunne tatt eksamen lokalt, for da hadde det bare vært snakk om noen timer borte

Beklager langt og rotete innlegg, men jeg er ganske fortvilet. Hadde ikke tenkt på dette i det hele tatt da jeg søkte på studiet, for jeg var så gira på å begynne. I verste fall må jeg jo søke permisjon og begynne på studiet igjen neste år, men det hadde vært så kjipt.

Lurer på om noen her har vært borti lignende? Har dere opplevd å være forhindret fra å ta eksamen (av tungtveiende grunner), og hvordan løste dere det? Skal kontakte studentrådgiver om jeg får avslag på å ta desentralisert eksamen hos neste studiested men vil gjerne høre andre folks erfaringer også.

Anonymkode: 10a12...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok helt fint å reise når baby er så stor som 8 mnd, så det ville jeg ikke stresset med.

Anonymkode: 9a418...46e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går nok helt fint å reise når baby er så stor som 8 mnd, så det ville jeg ikke stresset med.

Jeg hadde hatt lettere for å reise om samboeren min kunne være hjemme med ham, for jeg blir borte i nærmere to døgn. Men når det er vanskelig for ham å ta seg fri fra jobb blir det også vanskelig for meg å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen andre du kan reise med som kan hjelpe med babyen? Ellers, må eksamen gjennomføres på en campus? Jeg hadde eksamen på en bibliotek en gang. Lånte meg et rom der.

Anonymkode: aa100...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noen andre du kan reise med som kan hjelpe med babyen? Ellers, må eksamen gjennomføres på en campus? Jeg hadde eksamen på en bibliotek en gang. Lånte meg et rom der.

Anonymkode: aa100...7fd

Det er i utgangspunktet skriftlig/digital skoleeksamen som skal gjøres på campus, og det skal være eksamensvakt til stede. Siden du var på et bibliotek var det vel kanskje i utgangspunktet en hjemmeeksamen? Har vært inne på tanken om å ta med meg søsteren min (som er student og sånn sett ganske fri) til studiebyen, men jeg synes det er veldig mye å be om, selv om jeg selvsagt hadde betalt for henne. Det er jo attpåtil snakk om tre eksamensdager til sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i studiegruppe med tre mødre, da jeg studerte over nettet.

To av de tok eksamen på skoler, en ungdomsskole og en videregående. Den tredje reiste med fly til en annen by, der hun hadde bestilt en barnevakt som passet ungen i gangen utenfor rommet hun satt i.

Anonymkode: 42186...c30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ordner seg. Men dere som familie må finne løsninger sammen. Har du 100% av permisjonen. Ved normal deling ville jo far vært i permisjon når barnet er 8 måneder.

Husk at nå som dere er en familie så er det gi og ta fra dere begge. Lønn akkurat nå er ikke alt, antar at det gagner familien på sikt at du tar denne utdanningen. At din partner hjelper deg å få til dette burde ikke sitte langt inne. Det er snakk om 3 dager.

Du kan også snakke med studie stedet, spørre om du får utsatt akkurat denne eksamen grunnet familie situasjonen men fortsatt på studie. I de fleste studier så kan du konte 2 ganger så det er jo lagt opp egne datoer for å ta opp igjen eksamener ved alle store studie steder.

Kjenner flere som har tatt opp studier mens barna er små og de finner løsninger sammen. Når de som par ikke klarer å løse det selv henvender de seg til nærmeste familie.

Ikke avlys studie på grunn av at eksamen vil kreve litt ekstra fea dere.

På studie sted er det også ofte mulig å ta med baby ved eksamen. Vet om et tilfelle på juss. De som har behov får dette må gi beskjed til studie sted.

Dette vil løse seg.

Anonymkode: 40513...5b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde hatt lettere for å reise om samboeren min kunne være hjemme med ham, for jeg blir borte i nærmere to døgn. Men når det er vanskelig for ham å ta seg fri fra jobb blir det også vanskelig for meg å reise.

Skjønner ikke... Hadde du tenkt å ta med deg baby på eksamen? For baby skulle vel være med noen andre på dagtid da uansett? Du må jo ha barnepass når eksamen pågår. 

Dere kan også planlegge permisjonen slik at far har perm den perioden du har eksamen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var i studiegruppe med tre mødre, da jeg studerte over nettet.

To av de tok eksamen på skoler, en ungdomsskole og en videregående. Den tredje reiste med fly til en annen by, der hun hadde bestilt en barnevakt som passet ungen i gangen utenfor rommet hun satt i.

Anonymkode: 42186...c30

Det hadde åpnet seg mange flere muligheter om det kunne foregått på ungdomsskole eller vgs! Skal spørre rådgiver om dette. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig tar far fri? 

Anonymkode: 23b4d...44a

Han støtter meg i valget om mer utdanning, men han sliter med å forstå hvorfor siden jeg har høyere utdanning fra før. Det er ikke snakk om en omskolering heller, bare kompetanseheving. Føler derfor litt på at jeg ikke vil forulempe ham på noen måte, så det sitter langt inne å spørre. Å være hjemme med babyen gjør han med glede sånn generelt, men ikke like mye når han må søke seg fri for å gjøre det, siden han er ny i jobben.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette ordner seg. Men dere som familie må finne løsninger sammen. Har du 100% av permisjonen. Ved normal deling ville jo far vært i permisjon når barnet er 8 måneder.

Husk at nå som dere er en familie så er det gi og ta fra dere begge. Lønn akkurat nå er ikke alt, antar at det gagner familien på sikt at du tar denne utdanningen. At din partner hjelper deg å få til dette burde ikke sitte langt inne. Det er snakk om 3 dager.

Du kan også snakke med studie stedet, spørre om du får utsatt akkurat denne eksamen grunnet familie situasjonen men fortsatt på studie. I de fleste studier så kan du konte 2 ganger så det er jo lagt opp egne datoer for å ta opp igjen eksamener ved alle store studie steder.

Kjenner flere som har tatt opp studier mens barna er små og de finner løsninger sammen. Når de som par ikke klarer å løse det selv henvender de seg til nærmeste familie.

Ikke avlys studie på grunn av at eksamen vil kreve litt ekstra fea dere.

På studie sted er det også ofte mulig å ta med baby ved eksamen. Vet om et tilfelle på juss. De som har behov får dette må gi beskjed til studie sted.

Dette vil løse seg.

Anonymkode: 40513...5b8

Vi har 59 uker permisjon og jeg tar av eget ønske hele fellesperioden, så jeg har permisjon til ut i februar en gang. Alle i nærmeste familie jobber også fullt, og det sitter så langt inne for meg å spørre om hjelp når jeg vet de må ta seg fri 😅 Takk for tipsene, skal se om jeg får lagt en plan sammen med rådgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke... Hadde du tenkt å ta med deg baby på eksamen? For baby skulle vel være med noen andre på dagtid da uansett? Du må jo ha barnepass når eksamen pågår. 

Dere kan også planlegge permisjonen slik at far har perm den perioden du har eksamen. 

For å være ærlig har jeg ikke tenkt så langt før nå når det plutselig har blitt virkelig, haha. Men det går vel kanskje an at han bruker foreldrepermisjon de tre dagene det er snakk om, som du sier? Går det an å ta enkeltdager på den måten? Det er snakk om tre usammenhendende dager i desember og starten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For å være ærlig har jeg ikke tenkt så langt før nå når det plutselig har blitt virkelig, haha. Men det går vel kanskje an at han bruker foreldrepermisjon de tre dagene det er snakk om, som du sier? Går det an å ta enkeltdager på den måten? Det er snakk om tre usammenhendende dager i desember og starten av januar.

Han kan ta ut permisjon som enkeltdager. Bare legg det riktig inn i skjema hos Nav.

Anonymkode: 77083...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiesenter finner du gjerne i distriktene, helst i nord. Har du hørt med Folkeuniversitetet? Jeg vet de tok på seg dette før, siden vi ( universitetet jeg jobber på) ikke har kapasitet til å arrangere eksamen for eksterne. Det handler ikke om det økonomiske, men om menneskelige ressurser. Vi er underdimensjonert nok som det er, og har ikke mulighet til å leie inn noen.

Anonymkode: 21424...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det hadde åpnet seg mange flere muligheter om det kunne foregått på ungdomsskole eller vgs! Skal spørre rådgiver om dette. 

Han støtter meg i valget om mer utdanning, men han sliter med å forstå hvorfor siden jeg har høyere utdanning fra før. Det er ikke snakk om en omskolering heller, bare kompetanseheving. Føler derfor litt på at jeg ikke vil forulempe ham på noen måte, så det sitter langt inne å spørre. Å være hjemme med babyen gjør han med glede sånn generelt, men ikke like mye når han må søke seg fri for å gjøre det, siden han er ny i jobben.

Vi har 59 uker permisjon og jeg tar av eget ønske hele fellesperioden, så jeg har permisjon til ut i februar en gang. Alle i nærmeste familie jobber også fullt, og det sitter så langt inne for meg å spørre om hjelp når jeg vet de må ta seg fri 😅 Takk for tipsene, skal se om jeg får lagt en plan sammen med rådgiver.

Da gir du 3 dager av felleskvota til far eller sjekker om han kan ta ut 3 dager av fedrekvoten. 

Min mann tok ut 8 dager ferie for å passe baby når jeg hadde 6 eksamner før jul. Ble med med baby, vi bodde i air bnb og han hadde baby. 

Lengste eksamen var 7 timer. Min baby var 5 mnd. Det var ikke noe problem. Jeg pumpet bare melk. 

Anonymkode: 9da05...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...