Gå til innhold

Fra inaktiv til aktiv- lengre turer eller starte med jogging?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt en lang periode hvor jeg har vært helt skutt etter jobb og stort sett ikke orka noe annet enn sofaen. Jeg har ikke orka å treffe venner noe særlig, ikke sett på tv. Rett og slett ikke orka noe.Bare gått på jobb, fulgt opp ungdommene sine fritidsinteresser (dugnader) osv. 

Nå er jeg over kneika, fått mer energi og har begynt å gå turer. Om jeg ikke orker/kan ta en tur på en time, deler jeg opp og går flere turer i løpet av dagen.

Men hvor går jeg herfra? Øke hastigheten og lengen på turene, eller forsøke å starte å jogge? 

Jeg er både interessert i å bevege meg mer og gå ned i vekt (har endret kosthold). Men jeg har ikke lyst å falle av lasset, så lurer på om mer tur er bedre før jeg starter med jogging.

Anonymkode: df594...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt en lang periode hvor jeg har vært helt skutt etter jobb og stort sett ikke orka noe annet enn sofaen. Jeg har ikke orka å treffe venner noe særlig, ikke sett på tv. Rett og slett ikke orka noe.Bare gått på jobb, fulgt opp ungdommene sine fritidsinteresser (dugnader) osv. 

Nå er jeg over kneika, fått mer energi og har begynt å gå turer. Om jeg ikke orker/kan ta en tur på en time, deler jeg opp og går flere turer i løpet av dagen.

Men hvor går jeg herfra? Øke hastigheten og lengen på turene, eller forsøke å starte å jogge? 

Jeg er både interessert i å bevege meg mer og gå ned i vekt (har endret kosthold). Men jeg har ikke lyst å falle av lasset, så lurer på om mer tur er bedre før jeg starter med jogging.

Anonymkode: df594...3c2

Løft vekter. Du får mer energi av det, og du går raskere ned i vekt når du kombinerer dette med endring av kosthold, enn ved å gå turer. Du føler deg mye lettere og ledigere i kroppen av å ha trent styrke i tilsvarende omfang som du går tur etter et års tid.

Anonymkode: dc569...94c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur. Gå raske turer til du bare MÅ jogge litt. Ikke gå så hardt ut at du ikke orker fortsette. 

Endret av Marthe75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortsett gjerne å gå turer. For en som har vært inaktiv, er gåturer noe av det beste du kan gjøre for deg selv. Legg gjerne inn litt lengre turer, noen oppoverbakker osv. Når du føler deg klar, kan du gjerne begynne med gågging. Gågging er når du går litt, jogger litt, går litt og jogger litt. Veldig sakte, slik at du kan holde en samtale gang samtidig. 

Så kan joggingen langsomt ta over for gåingen, og plutselig er du i gang. Begynn med korte turer, øk etterhvert. Invester gjerne i løpesko og yttertøy slik at du kommer deg ut uansett vær og vind. Jogging på mørke høstkvelder er en drøm! Jogging på vinterføre under stjernehimmel og nordlys er eventyrlig. 

Fortsett også med sunt kosthold. Det er godt å behandle kroppen sin godt og gi den det den vil ha av næring. 

Gjør du yoga? Du finner mange videoer på YouTube og det er enkelt å gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg har ei yogamatte, men det er ikke nødvendig. Det finnes flere nivåer av yoga, fra avslapning / meditasjon til styrketrening med egen kroppsvekt. 

Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: cd9af...03c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier lite om hvor gammel du er, ts. Men du nevner tenåringer, så la oss anta du er mellom 40 og 55. Du er i en alder der forfallet ikke bare øker, men formelig eskalerer voldsomt. Og samtidig går evnen til restitusjon ned. Å bygge muskler går saktere, å pådra seg skader er lettere, og å komme seg igjen etter skadene går tregt.

Å gjøre noe er alltid bedre enn å ikke gjøre noe. Om du «bare» orker å gå tur er det derfor alltid bedre enn å legge lista høyt og så ikke gjøre noe fordi det hele blir for overveldende.

Men dersom du har overskudd til å trene strukturert bør en økt styrketrening, en økt kjærnemusklatur med bevegelighet og en økt kondisjon, fortrinnsvis i ulendt terreng (altså en kortere fjelltur) være målet, hver uke. Husk å varme opp i 15-20 minutter før hver økt (husk det med skader) og å få bevegelighet inn i hverdagsaktiviteter.

Jogging kan kan du teste ut når du føler deg klar. I din alder bør du nok ikke jogge på asfalt mer, så finn deg en sti, gjerne i motbakke (husk å gå nedover, du får bare ett sett knær). Og husk 20 min oppvarming. (Det var det der med skader). 

Anonymkode: 9356b...ec4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå tur, men kle deg for å kunne småløpe litt innimellom. Best å gå på noe annet enn asfalt og litt kuppert så du må løfte beina og det styrker småmusklaturen rundt knær og ankler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fortsett gjerne å gå turer. For en som har vært inaktiv, er gåturer noe av det beste du kan gjøre for deg selv. Legg gjerne inn litt lengre turer, noen oppoverbakker osv. Når du føler deg klar, kan du gjerne begynne med gågging. Gågging er når du går litt, jogger litt, går litt og jogger litt. Veldig sakte, slik at du kan holde en samtale gang samtidig. 

Så kan joggingen langsomt ta over for gåingen, og plutselig er du i gang. Begynn med korte turer, øk etterhvert. Invester gjerne i løpesko og yttertøy slik at du kommer deg ut uansett vær og vind. Jogging på mørke høstkvelder er en drøm! Jogging på vinterføre under stjernehimmel og nordlys er eventyrlig. 

Fortsett også med sunt kosthold. Det er godt å behandle kroppen sin godt og gi den det den vil ha av næring. 

Gjør du yoga? Du finner mange videoer på YouTube og det er enkelt å gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg har ei yogamatte, men det er ikke nødvendig. Det finnes flere nivåer av yoga, fra avslapning / meditasjon til styrketrening med egen kroppsvekt. 

Masse lykke til ❤️ 

Anonymkode: cd9af...03c

👍 DETTE! 

Jeg har en del erfaring som trener og får det spørsmålet som TS stiller og dette innlegget er det beste jeg har lest på lenge. 

Man kan (bør) trene et ok styrkeprogram som tar for seg hele kroppen hvis man har mulighet. Det er veldig sunt. 

Men viktigst av alt er å finne aktiviteter man er motivert for å gjøre. 

Anonymkode: 35778...c4c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...