Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg tenkte å komme skikkeleg i gang med BSU-sparing etterkvart no, er 22 år, så det er vel på tide.. Har tenkt å spare 15 000 i året, men veit ikkje om eg rekk å spare 100 000 før vi kjøper oss hus... Korleis bør ein bruke BSU-pengane? Må ein bruke dei når ein kjøper seg hus, eller kan ein bruke dei på oppussing og slikt også? Dersom eg sparar max i året, vil eg bruke 6 og eit halvt år på å spare opp 100 000, reknar med at vi kjem til å kjøpe oss hus om 2-5 år...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed om at det for vår del var best å bruke pengene på nedbetaling av bolig, siden jeg har såvidt begynt med sparinga og kjæresten ikke har begynt i heletatt, vi skal kjøpe bolig til sommeren og da er BSU-kontoen min slik som den er nå et piss i havet, og hvis vi bruker den kan vi ikke opprette ny. Derfor skal både jeg og kjæresten spare til maks før vi bruker kontoen på litt nedbetaling og vedlikehold (les oppussing).. Så slik jeg forstod det på rådgiveren så var det ikke nødvendig å bruke BSU-pengene på kjøp av bolig, men også for nedbetaling o.l.. Men noen vet vel kanskje dette bedre enn meg? :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg tror ikke du kan bruke de på oppussing, men kjøp og nedbetaling av hjem/lån. min eks fikk ihvertfall beskjed om det, han ville pusse opp et hus.

men, jeg vil anbefale deg å ha BSU helt til du er 33 eller 34, så lenge du kan. da kan du spare 15000 i året i noen år, til den er full, og du får renter. min svigerinne har full BSU/spart 100 000, men med renter har hun vel 120 000, tror jeg. :)

du MÅ ikke bruke den når du kjøper hus/leilighet.

vi bygde for over 2 år siden, men jeg har ikke mer enn 1000kr eller noe på BSU :sjenert: , får vel begynne å spare snart jeg også!

Skrevet

Det varierer litt fra kommune til kommune hva man får lov til å bruke pengene på. Man skulle tro at i tilfeller hvor man hadde fått lån til oppussing av bolig, så kunne man også bruke BSU-kontoen, men det er visst heller unntaket enn regelen.

Men dersom dere kjøper noe nå, så er det ikke utenkelig at dere skal kjøpe på nytt om noen år? Selv om man ser for seg et ganske langt perpektiv når man kjøper, så trenger man ofte noe litt større etterhvert. Da kan det være greit å ha de pengene som egenkaptial. Ellers er jo alltid nedbetaling av gjeld alltid et sikkerstikk.

Skrevet

Det anbefales å vente med å bruke pengene til du har spart max-beløpet. Grunnen er at det er så gunstig med skattelette og høye renter. Men huslån får du uten å bruke pengene med en gang...lurere å bruke de til å netale ned med...

Skrevet

Vi kjøpte leilighet for ett års tid siden, men jeg valgte å beholde BSU kontoen min (hadde bare spart 15.000 da vi kjøpte) slik at jeg kan nyte godt av skattelettet noen år til. BSU-pengene vil komme godt med neste gang vi kjøper oss bolig.

Så om boligen dere skal kjøpe er et sted dere bare skal bli boende noen år så hadde jeg gått den løsningen. Men om dere skal kjøpe huset dere skal bli gamle i så hadde jeg brukt BSU'en.

Skrevet
Det varierer litt fra kommune til kommune hva man får lov til å bruke pengene på.

Dette er feil. Pengene kan kun brukes til huskjøp eller nedbetaling av boliggjeld. Dette er lovregulert i følge Skattelovens paragraf 16-10:

innskuddet skal brukes til erverv av - eller til nedbetaling av gjeld på - egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått.

Men har du klart å bake inn et oppussingslån i boliglånet, så er det selvsagt vanskelig å skille ut hva du betaler ned.

Skrevet

Det skal som gjesten påpeker brukes til kjøpt av bolig eller nedbetaling av gjeld på bolig kjøpt etter at sparekontoen ble oppretet.

Dersom dere har økonomi til det, IKKE bruk BSU før den er full. Da bruker du den til å nedbetale lånet du har på boligen dere har kjøpt (men sørg for at begge har åpnet konto FØR boligkjøp)

Det kan ifølge loven ikke brukes til opp-pussing, men du kan nedbetale lånet med BSU og deretter utvide/refinanisere boliglånet og pusse opp for de pengene, vil jeg tro.

Skrevet
Men dersom dere kjøper noe nå, så er det ikke utenkelig at dere skal kjøpe på nytt om noen år? Selv om man ser for seg et ganske langt perpektiv når man kjøper, så trenger man ofte noe litt større etterhvert. Da kan det være greit å ha de pengene som egenkaptial. Ellers er jo alltid nedbetaling av gjeld alltid et sikkerstikk.

Vi eig leilighet no, men er på jakt etter huset vi vil bu i resten av livet.

Skrevet

Spar så lenge du kan/til kvoten er full, og så betaler du ned på lånet. Du trenger ikke bruke BSU-en idet du kjøper. Du kan altså fortsette å spare også etter dere har flyttet inn.

Skrevet

Vi kan bruke BSU pengene til akkurat hva vi vil, men:

BSU skal brukes til nedbetaling av huslån eller til kjøp av bolig for å beholde skattelettet og andre fordeler med avtalen.

Velger vi å bruke BSU pengene til andre ting som oppussing og innkjøp av innbo, bil og annet, mister vi skattefordelen og alt skattelette må innbetales når BSU avtalen brytes.

Banken rapporterer til likningskontoret om hva pengene brukes til.

Og som de andre sier, er det lurt å beholde BSU frem til maksimalbeløpet og maksimal sparetid er oppnådd :)

Skrevet

Ja, selvsagt, når vi sier hva vi BSU penger kan brukes til så mener vi selvsagt altså hva de kan brukes til UTEN å bryte avtalen som er hele poenget med BSU da, skattelettet....

Skrevet

Spar opp maks beløp og deretter betal ned gjelda med dem.

Jeg er selv halvveis i sparingen. men har ikke helt besemt meg for om jeg skal bruke dem til å betale ned gjelda med eller som innskudd når vi kjøper nytt en gang. Sannsynligvis det siste. Men først må jeg jo komme opp i 100 000 kr da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...