Gå til innhold

Noen som har erfaringer med disse hundene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lang erfaring med malteser. Herlig rase, og min gikk fint sammen med barn, men vær klar over følgende:

* Ikke undervurder ordet selskap i selskapshund. Disse rasene er skapt for å være med mennesker hele tiden, og separasjonsangst kan bli et stort problem. De følger deg bokstavelig talt til doen. Høres det koselig ut? Kanskje det. Men se for deg dette hver dag i 15 år, i en familie med barn..

* Pelsstell. De røyter ikke, men de MÅ stelles eller klippes ofte. Håret bare vokser og vokser.

* Tenner. Mange småraser har dårlige tenner, så ha nok penger klar til årlige besøk hos dyrlegen for tannrens.

Til syvende og sist er det ALLTID de voksne som er ansvarlige for hunden, ikke barna. Selv om de så gjerne vil ha en hund. Det må man huske på. Vær også klar over at ulempen med miniatyrhunder, er at de er skrøpelige, og  ikke alltid forstår sin egen størrelse i møte med andre hunder. Her har ikke barn fått lov å gå tur med hundene helt alene. Noen oppdrettere er skeptiske til å selge til småbarnsfamilier, fordi ikke alltid barn er bevisst på ansvaret.

Og til slutt, kjøp hund fra et seriøst oppdrett som vil være med å utvikle sunne eksemplarer av rasen. Som avler på friske og sunne foreldredyr, som er testet fri for det ene og det andre. Det er altfor mange slue opportunister på Finn, som parrer hunder sammen i vilden sky, kun for å få penger. De kan knapt stave navnet på rasene, og blåser i om foreldredyrene er friske.

Anonymkode: c2408...07d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (8 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hvorfor du siterer meg på dette? Skal jeg blåse i doodleblandinger, når jeg bare snakket om pudler renraset?

Fordi du skrev; Istedenfor å betale i dyre dommer for blandingshunder som "maltipoo", hvorfor ikke heller kjøpe renraset puddel med stamtavle og helse-tester.

Så. Jeg er 100% enig med deg. Brukte deg som eksempel? Støttet det du skrev? Beklager om du oppfattet det annerledes?

Skal man blåse i doodleblandinger? Ja, det mener jeg! Av alle grunnene jeg listet opp. Fordi det fins så mange renrasete hunder som fyller kriteriene folk ønsker, men alikevel kjøper de doodler, og dermed aner de ikke hva de får!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har lang erfaring med malteser. Herlig rase, og min gikk fint sammen med barn, men vær klar over følgende:

* Ikke undervurder ordet selskap i selskapshund. Disse rasene er skapt for å være med mennesker hele tiden, og separasjonsangst kan bli et stort problem. De følger deg bokstavelig talt til doen. Høres det koselig ut? Kanskje det. Men se for deg dette hver dag i 15 år, i en familie med barn..

* Pelsstell. De røyter ikke, men de MÅ stelles eller klippes ofte. Håret bare vokser og vokser.

* Tenner. Mange småraser har dårlige tenner, så ha nok penger klar til årlige besøk hos dyrlegen for tannrens.

Til syvende og sist er det ALLTID de voksne som er ansvarlige for hunden, ikke barna. Selv om de så gjerne vil ha en hund. Det må man huske på. Vær også klar over at ulempen med miniatyrhunder, er at de er skrøpelige, og  ikke alltid forstår sin egen størrelse i møte med andre hunder. Her har ikke barn fått lov å gå tur med hundene helt alene. Noen oppdrettere er skeptiske til å selge til småbarnsfamilier, fordi ikke alltid barn er bevisst på ansvaret.

Og til slutt, kjøp hund fra et seriøst oppdrett som vil være med å utvikle sunne eksemplarer av rasen. Som avler på friske og sunne foreldredyr, som er testet fri for det ene og det andre. Det er altfor mange slue opportunister på Finn, som parrer hunder sammen i vilden sky, kun for å få penger. De kan knapt stave navnet på rasene, og blåser i om foreldredyrene er friske.

Anonymkode: c2408...07d

Hihi, jeg er så enig! Hatt selskap på do i 17 år 😂😂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har golden! Hun er bare sååå god med unger i alle aldre, forsiktig, men leken. Hun har et nydelig temperament. Vurdert denne rasen eller syns dere den er for stor? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ada@ skrev (1 time siden):

Vi har golden! Hun er bare sååå god med unger i alle aldre, forsiktig, men leken. Hun har et nydelig temperament. Vurdert denne rasen eller syns dere den er for stor? 

Golden er vakrere enn vakrest ❤️ Snill, god med både barn, andre dyr og postmannen 😁 Hadde jeg kunnet er det nettopp Golden jeg hadde valgt. Flotteste hund jeg vet ❤️ Eneste grunnen til at jeg ikke har en Golden, er at jeg bor i 3. etg uten heis. 60 m2 leilighet, og ingen hage. Det fortjener ikke en Golden. Veterinæren min har nettopp fått en Golden valp, og hun sa; 1. Økt forsikringsdekning - minimum 60.000,- fordi rasen sluker alt de kommer over, og trenger dessverre ofte buk/tarm operasjoner. Nettopp hatt en på min Havanais - slukt sand. Quanta costa 😣  2. Rasen sliter med hd, så hofter er superviktig å sjekke. 3. Kommer ikke på noe, fordi de er såååå vakre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...